Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

Vervolgonderzoek naar kankerverwekkende uitstoot Schiphol vertraagd

man met gasmasker

Schiphol stoot duizenden keren meer kankerverwekkende stoffen uit dan wordt toegestaan aan andere bedrijven (foto: Vojtěch Kučera via Pixabay)

4.7
(150)

Het door minister Mark Harbers bestelde onderzoek naar de verspreiding van kankerverwekkende stoffen op en rond Schiphol is drie maanden vertraagd. De onderzoekers van NLR krijgen de berekeningen niet op tijd rond.

Deel op XDeel op Linkedin

In maart van dit jaar stuurde Harbers een verontrustend rapport van kennisinstituut TNO naar de Tweede Kamer. Dat document liet hij opstellen nadat Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) herhaaldelijk vragen had gesteld over de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen, de officiële naam voor stoffen die over het algemeen kankerverwekkend zijn, op en rond Schiphol.

ZZS-emissies door luchtvaart vergeleken met grensmassastroom voor industriële inrichtingen (bron: TNO)

In het rapport stond te lezen dat het vliegveld duizenden keren meer kankerverwekkende stoffen uitstoot dan wettelijk is toegestaan aan de Nederlandse industrie. Zo blijkt Schiphol iedere minuut van de dag ruim 5,5 kilogram formaldehyde uit te stoten, terwijl volgens de regels maximaal 2,5 gram in de atmosfeer mag worden geblazen. Schiphol stoot hiermee ruim 2.200 keer zoveel uit als mag.

Levensbedreigend
Formaldehyde is bij zeer lage concentraties schadelijk en leidt onder meer tot sterfte, longziektes, hart- en vaatziekten en kanker. Schiphol is met zijn ‘score’ van 5,5 kilogram per minuut veruit de grootste oorzaak van luchtvervuiling met formaldehyde in ons land. Behalve formaldehyde worden door het vliegverkeer gevaarlijke stoffen uitgestoten als benzeen, naftaleen en dioxinen.

Overzicht van de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen door Schiphol (bron: emissieregistratie RIVM)

Zelfs minister Harbers – die doorgaans niet negatief staat tegenover de vliegindustrie – schrok van deze cijfers en wilde daarom snel vervolgonderzoek. Daarbij zou de uitstoot van gifstoffen worden omgerekend naar concentraties in de lucht op en rond het vliegveld.

Maar liefst vier vervolgonderzoeken
Uit een brief die de minister gisteren aan de Tweede Kamer stuurde blijkt nu dat hij zelfs vier vervolgonderzoeken laat uitvoeren. NLR (voorheen het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) berekent de verspreiding van de zeer zorgwekkende stoffen in de omgeving van vliegvelden en bureau Adecs onderzoekt welke activiteiten op het vliegveld verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van de verschillende gifstoffen.

To70 – het bureau waarvan de directeur krimp van Schiphol krankzinnig noemde – mag uitzoeken wat de impact is van nieuwere vliegtuigen op de emissies. Dit bureau werkt bovendien aan een nieuwe methode om de uitstoot te berekenen. Harbers hoopt die rekenmethode dan te kunnen omzetten in een rekenvoorschrift. Hopelijk vraagt hij nog een second opinion op die rekenmethode alvorens deze te promoveren tot voorschrift, gezien de vooringenomenheid van de To70-directeur.

De resultaten van NLR zouden in het derde kwartaal van 2023 naar de Tweede Kamer worden gestuurd, maar die deadline is niet gehaald. Volgens de minister omdat NLR het rapport “verder wil aanscherpen op basis van voortschrijdend inzicht”.

De overige drie onderzoeken moeten voor het einde van dit jaar leiden tot resultaten, net als nu ook het NLR-onderdeel. Vervolgens wil Harbers op basis van de rapporten na gaan denken over het al dan niet aanscherpen van het beleid.

Weer een uitzondering voor Schiphol
Alle bedrijven in ons land die zeer zorgwekkende stoffen uitstoten zijn gehouden aan maximale waarden. Bovendien dienen zij die uitstoot iedere vijf jaar zoveel mogelijk te minimaliseren, waarbij ze verplicht zijn de beste technieken toe te passen die beschikbaar zijn. Behalve Schiphol. Een groot deel van de uitstoot door vliegtuigen valt onder de Wet luchtvaart, die nauwelijks iets zegt over grenzen aan de uitstoot, laat staan een verplichting bevat tot terugdringen.

Alle bedrijven dienen ook iedere vijf jaar te rapporteren over hun uitstoot en de maatregelen die zijn genomen om de uitstoot te minimaliseren. Die regel geldt ook voor Schiphol, maar het vliegveld is inmiddels ruim twee jaar te laat met dat verslag. Ondanks herhaalde verzoeken tot handhaving wordt Schiphol geen strobreed in de weg gelegd en kan het gewoon doorgaan met grenzen overschrijden tot duizenden keren boven de industrienorm.

Dwangsommen nodig
Inmiddels heeft Schiphol onder dreiging van dwangsommen een deel van de rapportage ingediend, maar bleek deze wederom niet volledig. Het belangrijke en verplichte plan om de uitstoot terug te dringen ontbrak doodleuk.

Het vliegveld heeft nu opnieuw uitstel gekregen om de rapportage compleet in te leveren – tot eind van dit jaar. Dat tijdstip valt dan vrijwel samen met de berekeningen van NLR waaruit moet blijken welke gezondheidsrisico’s platformmedewerkers en omwonenden lopen als gevolg van de gifstoffen.

De uitstoot van kankerverwekkende stoffen door Schiphol is zó hoog, omdat de wet ook op dit gebied nauwelijks grenzen stelt aan de luchtvaartindustrie. In het gunstigste geval zal Harbers danwel zijn opvolger besluiten dat ook deze sector in de toekomst gehouden zal zijn aan maxima die gelden voor alle andere bedrijven in ons land. Het is moeilijk te verkroppen dat deze piekvervuiler ongeremd zijn gang kan gaan met het zo ernstig vervuilen van de leefomgeving.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 150

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. E.C. Lehr

    11.10.2023: na de uitzending van Humberto en het lezen van een artikel ‘Krimp Schiphol blijkt amper nodig, maar minister ‘serveert experts af’ – Up in the Sky’ had ik het helemaal gehad met alle hele en halve onwaarheden in het nieuws en plaatste een OPEN BRIEF met vragen aan MW. RINTEL (KLM)
    op Vliegherrie. Die brief ben ik aan het verzenden aan redacties van onderzoeksprogramma’s, luchtvaartjournalisten, politici en wie ik verder kan bedenken. Eén dringende vraag durf ik er niet in te stellen: Zal KLM de extra zorgkosten op zich nemen van bewoners onder vliegroutes die ziek worden van uw uitstoot ? (én lawaai, slapeloosheid, zorgen, wanhoop, oververmoeidheid). Alsof daarmee het kwartje viel, vroeg ik me af of mensen die ziek worden niet via de huisarts een individueel onderzoek a la TATA Steel bij de GGD af kunnen dwingen, in hun huis en directe omgeving ? Luchtkwaliteit, stofmonsters, geluidmetingen ? Als ze de energie daar nog voor hebben..
    En ja Marianne, het is om te huilen, zorg toch goed voor jezelf ?

    3
  2. Onderzoek naar IQ en EQ

    Ik zou graag een onderzoek zien naar het IQ en EQ van alle medewerkers op I&W en bij de Arbeidsinspectie van SZW.

    Zeer Zorgwekkende Stoffen, of in gewoon Nederlands, Zeer Kankerverwekkende Stoffen met zulke hoge uitstoot dan wettelijk is toegestaan, zou meteen moeten leiden tot het zetten van een hek om het desbetreffende bedrijf en de bedrijfsactiviteiten te stoppen tot de uitstoot op het wettelijke minimum kan worden gegarandeerd.
    Naast de omwonenden, worden ook de Platformmedewerkers willens en wetens nog steeds blootgesteld aan veel te hoge concentraties Zeer Kankerverwekkende Stoffen. Elk ander bedrijf die dit zou doen zou al lang stilgelegd zijn door de Arbeidsinspectie.

    “We schrikken en we onderzoeken kuldingetjes en doen niets, want ons IQ en EQ schieten tekort.” Dit is hoe ik dit artikel en hoe er al jaren wordt omgegaan met de Zeer Kankerverwekkende Stoffen van de luchthavens interpreteer.

    20
  3. Bourree

    Als de cijfers voor extreme overlast te hoog zijn dan bedenk je gewoon “vlieggoten” waar elke minuut met daverend kabaal zware vliegtuigen heel laag over enkele woonwijken worden gestuurd. Minder mensen die klagen en over het geheel minder overlast op papier. Diegenen die ongevraagd onder een van de vele vlieggoten terecht zijn gekomen ondervinden meer extreme herrie maar mogen niet klagen. Minder hinder was het doel en dat is gelukt. Als de geluidsnormen worden overschreden verhoog je simpel de normen zodat je wettelijk weer aan alle gestelde eisen voldoet en kunt zeggen dat de normen niet worden overschreden.
    Als de uitstoot veel te hoog is voor een gezonde leefomgeving tel je simpelweg de uitstoot boven de 900 meter niet mee. Handig, want dan krijg je gewoon een natuurvergunning. Politici die zich op deze manier laten manipuleren en geen enkele inspanning doen om dit onrecht te keren zijn geen knip voor de neus waard.
    De KLM denkt alles te mogen en gelooft dat het luchtruim alleen van hen is. Het gesjoemel met cijfers is een grote schande en veroorzaakt teveel leed bij hele gewone burgers die hier nooit voor hebben gekozen.

    27
  4. Manon

    Die “natuurvergunning” moet per direct weer ingeleverd!

    29
  5. Paul

    TO70,NLR .
    Totaal niet neutraal.
    Waarom laten ze TNO niet gewoon de eindconclusie schrijven?

    22
    • SK

      Omdat ze koste wat het kost de werkelijkheid willen vermijden. Dan wordt er een beerput open getrokken die z’n weerga niet kent. Een waaraan ze decennia lang heel bewust en met voorbedachte rade aan hebben meegewerkt. Dat trekt hun geweten niet (mochten ze er aal een hebben)

      7
  6. SK

    Laat me raden, de uitslag zal ‘wel meevallen’. Net zoals Schiphol van de een op de andere dag van plek 2 op wonderbaarlijke wijze niet meer terug te vinden is in de lijst van 3000 van piekbelasters. Hoeveel meer ‘onderzoeken en berekeningen’ hebben ‘onze volksvertegenwoordigers’??? nodig om de levende bewijzen (lees: zieke mensen, vergiftigde natuur en milieu) en ontelbare (inter)nationale rapporten van gerenomeerde wetenschappers / klimaatdeskundigen etc. etc. te weerleggen. Het is uitstel van executie. Als blijkt dat over een aanal jaren er nauwelijks verbetering te meten valt (want stille en schone vliegtuigen bestaan niet) dan heeft de sector waarschijnlijk al een schuldige voorhanden. De natuur, die werkt n.l. niet mee! Het jarenlang bagatelliseren van de daadwerkelijke luchtvaartschade getuigt van een sterk staaltje schaamteloos verachtelijk machtsmisbruik. Misselijkmakend en diep en diep triest.

    37
    • Hans

      Wat ik niet begrijp: hoe is het mogelijk dat geen enkele instantie of ambtenaar Schiphol terugfluit wanneer de rapportage niet klopt of te laat wordt aangeleverd? Hiervoor gelden vastgestelde termijnen en afspraken. Je volgt ze niet op? Oh, maakt niet uit joh. Gaan we toch ergens anders kijken…

      19
      • Paul

        “Dat tijdstip valt dan vrijwel samen met de berekeningen van NLR waaruit moet blijken welke gezondheidsrisico’s platformmedewerkers en omwonenden lopen als gevolg van de gifstoffen.”

        Van Doesburg,FNV,beetje glad mannetje,nam het in Zembla op voor platformmedewerkers.

        Meneer is met geld stil gekregen,hij is nu directeur vracht geworden .
        De hypocrisie.

        2022
        “Joost van Doesburg, campagneleider FNV Schiphol: ‘De krimp van Schiphol lijkt onvermijdelijk. De luchthaven moet weer in balans komen met omwonenden, natuur en klimaat. ”
        https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2022/06/fonds-voor-luchtvaartmedewerkers-als-schiphol-moet

        2023
        “FNV-bestuurder Joost van Doesburg, die de afgelopen jaren de arbeidsomstandigheden op Schiphol hekelde, maakt een opmerkelijke overstap: hij wordt hoofd luchtvracht van het luchtvaartbedrijf. ‘Het salaris heeft geen rol gespeeld.’”
        https://archive.ph/nQYmZ

        8
  7. Bas

    Dit is toch nog maar de uitsoot onder de 914m hoogte?

    15
  8. Marianne

    Als inwoner van Castricum heb ik afgelopen vrijdag ook gehoord dat ik kanker heb. Het zal de overheid een zorg zijn hoe het de inwoners onder de preferente banen gaat. Als de heilige luchthaven maar kan doorgaan en Kanker Luchtvaart Maatschappij maar door kan gaan. Lak aan de inwoners. Het is om te huilen.

    54
    • Bastiaan

      Heel veel sterkte

      31
    • P.Limburg

      Zelfs de witte tuinmeubels zijn niet meer te krijgen.
      Ze worden na twee weken buiten al grijs.
      Aan je longen is dit niet te zien maar het zegt wel wat ernaar beneden komt hier in Uithoorn.

      16
      • Paul

        Woon in Amstelveen Zuid ,0nophoudelijk last van Uithoornstarts,wind is altijd zuidwest,dus de troep komt hier ook vanzelf .

        10
  9. Philip

    En vervolgens roept een of andere labbekak “dat alles binnen de grenzen van het toelaatbare valt”. Harbers gaat op een onbewoond eiland zijn puisten laten uitdrogen en verder gebeurt er NIETS.
    Hou toch op.

    25
  10. Praktische vraag

    Praktische vraag: als er 17 uren continu op 300 meter iedere 90 seconden toestellen al deze gifstoffen uitstoten, hoe lang duurt het dan voordat het gif in je huis/neus/lichaam komt? Valt de roet meteen naar beneden of duurt dat uren, dagen?
    Moet je de ramen meteen sluiten, en hoe lang nadat het gif spuiten (tijdelijk) stopt kan je niet ventileren/ademen?
    De hoeveelheid kankergevallen in onze omgeving is booming.

    37
    • paulus Limburg

      Longarts in Groningen, waar ik op consult was met mijn vrouw met COPD vertelde ons dat wij in het rode gebied van nederland woonde.
      Het aantal longpatienten ligt hier in deze regio ver boven het toegestane aantal.
      Het gebied loopt vanaf Alkmaar-Hilversum-Leiden in deze straal in het meeste vervuilende deel van Nederland.

      10
  11. Rich

    Hopen dat de onderzoekers neutraal zijn anders heeft het geen zin ze vliegen hier iedere dag over het schoolplein wat staat die kinderen nog te wachten aan ziektes veroorzaakt door Schiphol en de traagheid bij de politiek want alles wat onderzocht wordt weten ze natuurlijk al dit is gewoon weer vertragen

    30
    • Musje

      Ik heb er niet echt veel vetrouwen in. TO70 heb ik geen hoge pet van op, en als ik even op de site van NLR kijk lijkt het erop dat de luchtvaartbranche daar ook een flinke vinger in de pap te hebben. Ik verwacht dan ook niet veel van deze onderzoeken eerlijk gezegd. Waarom niet een echt onafhankelijk bureau, dat geen enkele band met/belang bij schiphol heeft??

      34
      • De slogan van het NLR

        Herkenbaar gevoel! Het NLR heeft ook de mooie slogan ‘Bijzonder betrokken’.

        En ik heb zo het idee dat ze dan niet de omwonenden bedoelen…

        28
        • Paul

          “Het vliegveld heeft nu opnieuw uitstel gekregen om de rapportage compleet in te leveren – tot eind van dit jaar. Dat tijdstip valt dan vrijwel samen met de berekeningen van NLR waaruit moet blijken welke gezondheidsrisico’s platformmedewerkers en omwonenden lopen als gevolg van de gifstoffen.”

          Dit stinkt .Het lijkt of de NLR ,die banden heeft met de luchtvaartsector,bewust uitbrengen onderzoeksresultaten uitstelt,om deze eerst nog eens samen met het vliegveld te kunnen gaan finetunen ,zodat het vliegveld een zo gunstig mogelijk rapport over zichzelf kan uitbrengen,waarbij het doel is,dat er zo min mogelijk verandert.

          22
        • paulus Limburg

          De staat en diverse ministers hebben daar ook hun ernorme verdiensten aan te danken en wat de uitkomsten betrefd ?
          Die zullen nooit echt openbaar gemaakt gaan worden, opdat de HEREN daar ook verlies op gaan hebben.
          Het is nu 07.09 uur en de eerste buldertoestellen komen al weer over.
          En dat om de 6 a 8 minuten.

          2

Geef een reactie

Translate