Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

BTV naar consumentenwaakhond wegens misleiding huizenkopers

vliegtuigen vlak over de woningen

Artist impression van de wijk Buyten (deelplan van Wilderszijde) met intekening van overvliegende vliegtuigen (bron: BTV)

4.8
(118)

Op amper een halve kilometer afstand van de startbaan van vliegveld Zestienhoven wordt een nieuwe wijk gebouwd met peperdure huizen. De website om die woningen te verkopen vermeldt de herrie van het vliegverkeer nauwelijks. Bewonersvereniging BTV stapt daarom naar de Autoriteit Consument & Markt.

Deel op XDeel op Linkedin

De website thuisinwilderszijde.nl presenteert een mooie, rustige en natuurrijke omgeving. De wervende teksten staan vol superlatieven over een paradijselijke woonomgeving. In werkelijkheid kunnen de nieuwe bewoners tot 100.000 vluchten per jaar verwachten, vlak boven hun huizen, zo staat te lezen in het persbericht waarmee BTV aankondigt stappen te ondernemen tegen deze “misleiding”.

RTHA wil in 2035 bijna 100.000 vluchten per jaar mogelijk maken (bron: RTHA)

Behalve het vliegveld met grote groeiambities passeert straks ook een nieuwe snelweg de wijk rakelings, evenals de hogesnelheidstrein.

Schandalige werkwijze
“De makers van de website gaan op schandalige wijze te werk: het luidruchtige en vervuilende vliegveld wordt verzwegen. Op de weergegeven situatieschets komt het vliegveld niet voor. Er wordt bewust een onjuist beeld geschetst”, aldus de bewonersvereniging.

Op de plattegrond van de woonwebsite is het vliegveld zorgvuldig buiten beeld gehouden (bron: thuisinwilderszijde.nl/)

“Laten we duidelijk zijn: wonen in deze wijk levert grote risico’s op voor de gezondheid. Niet alleen de oorverdovende herrie van landende en opstijgende vliegtuigen, ook de forse uitstoot van kerosinedampen, loodverbindingen, ultrafijnstof en tientallen zeer zorgwekkende stoffen raakt de toekomstige bewoners”, zo waarschuwt BTV.

Gemeente moet ingrijpen
De vereniging vindt het onbestaanbaar dat de gemeente niet ingrijpt. Deze heeft immers als primaire taak de belangen van (toekomstige) burgers te beschermen, maar kiest hier duidelijk de kant van projectontwikkelaars Bouwfonds en Batenburg. Het eerste bedrijf is nota bene een voormalig semi-overheidsbedrijf.

Dit is de enige mededeling over de herrie die toekomstige bewoners mogen verwachten. “Volstrekt onvoldoende”, vindt BTV.

“De gemeente hoort te waarschuwen tegen de zeer ernstige geluidhinder en gevaarlijke uitstoot van deels kankerverwekkende stoffen”, aldus BTV. “Lansingerland heeft echter een groot belang bij de verkoop van de peperdure huizen.”

‘Woonwijk voor doven’
Al sinds 2020 roept BTV de gemeente op maatregelen te nemen. Toen heette het dat er plannen waren om een “woonwijk voor doven” te ontwikkelen. De gemeente trok zich er niets van aan.

“Daarom stappen we nu naar de Reclame Code Commissie en naar de Autoriteit Consument & Markt. Potentiële kopers worden misleid en pas na hun verhuizing geconfronteerd met de ongezonde leefomgeving. De mensen kunnen straks nooit ongestoord in hun eigen tuin zitten of op warme zomeravonden met geopende ramen de tv volgen.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 118

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Henk Visser

    Niet zo extreem als bij Zestienhoven doet zich in Zaanstad eenzelfde situatie voor.
    Hemelsbreed gelegen op zo’n 30 km afstand van Schiphol wordt in Krommenie Noord het project ‘Eilanden van Hain’ gerealiseerd. 235 koopwoningen in het middensegment, pal onder de aanvliegroutes van de Zwanenburgbaan (750mtr) en Polderbaan (625mtr). Enige citaten uit de verkoopbrochure van de gemeente:
    “Dit is dé plek waar Krommenie het landschap ontmoet.” (Wat eroverheen vliegt wordt niet vermeld) “De Eilanden van Hain zijn volledig verweven met het omringende water, waardoor je overal het eilandgevoel ervaart.” Inderdaad een mooi natuurgebied dat elke dag gegeseld wordt door vliegterreur. “Voor de bewoners van de Eilanden van Hain en van de omliggende wijken worden de eilanden een nieuwe route naar het water en de natuur. Bovendien komt er op de eilanden veel groen en zijn er straks parkachtige natuurplekken met speelplaatsen voor iedereen.”
    https://www.eilandenvanhain.nl/
    Klinkt haast idyllisch, ware het niet dat die plekken en speelplaatsen (voor kinderen) bij z-w, west en o-w wind (drie kwart van het jaar) niet veilig te gebruiken zijn wegens bewust, dan wel onbewuste ervaren vliegherrie en verbrande kerosine neerslag dat te zien is op het drogende wasgoed aan de lijn. Met het verzwijgen van de gezondheidsschade door gemeente en de projectontwikkelaar ontstaat hier een inbreuk op o.a. grondwetsartikel 21.

    Projectontwikkelaar AM heeft samen met de gemeente diverse inloopavonden georganiseerd voor omwonenden. Op geen enkele bijeenkomst werd gerept over de overlast van Schiphol. Mijn vragen hieromtrent werden doorverwezen naar de wethouder.
    En laat die wethouder nu uitgerekend niet alleen ruimtelijke ordening hebben, maar ook Schiphol in zijn portefeuille. Door overleg met de SOS (Seanse Onderwonenden Schiphol) leden weet hij van de bijzondere overlast die Krommenie en Assendelft ervaren. Met de andere pet op blijft hij achter het plan staan, dat overigens al voor zijn aanstelling is beslist. Deze contradictie is niet te rijmen.
    Terwijl ik dit schrijf zit ik weer, voor de zoveelste keer, met gehoorbescherming op wegens de continue opstijgers (o.a. een China 747). Op een dag dat wegens de wind het juist rustiger zou moeten zijn. Stijgers maken nog véél meer herrie.

    Samengevat; deze praktijken komen her en der ten lande voor. Naast een vliegveld of 30 km ervandaan. De impact is hetzelfde, wordt echter naarmate de afstand minder bewust waargenomen. Verkozen wethouders, van welke partij dan ook, met de twee petten woningbouw en luchtvaart in de zak, zouden het lef moeten hebben één pet af te zetten. Al naar gelang het standpunt hunner partij een positie in te nemen. En het lokale economisch belang (Schiphol voor toerisme Zaandam, niet voor Krommenie en Assendelft) ondergeschikt te maken aan het welzijn van de inwonenden. Dat is de zorgplicht die een gemeente ten opzichte van haar inwoners heeft. De keuze tussen ethische en economische belangen. Anders gezegd: wat is een mens waard?

    1
  2. CFM Mastwijk

    Had Amnesty Nederland even de vraag gesteld voor Chris zijn mooie actie, ze mogen Chris niet arresteren…zie hier het bericht van Amnesty
    ,……………………………………………………………………………………………
    Een soloprotest/eenmensprotest is een legitieme vorm van protest. Je deelt een korte schets van de wijze waarop deze man protesteert, en op basis daarvan lijkt me dit een volstrekt beschermwaardige vorm van protest dat niet op deze wijze door de KMar verboden of beëindigd kan worden. Het recht op vrijheid van meningsuiting is het kader voor eenmensprotesten (vroeger: eenmansprotesten). De vrije meningsuiting is niet onbegrensd, maar de ruimte voor ingrijpen is heel beperkt (overheidsingrijpen is bijvoorbeeld legitiem wanneer iemand oproept tot haat of geweld, maar daar lijkt me geen sprake van in dit geval).

    Het demonstratierecht (Wet openbare manifestaties) vormt de kaders voor elke vorm van meningsuiting van twee of meer personen in het openbaar. Zodra mensen zich aansluiten bij dit soloprotest, is daarvan sprake.

    11
  3. Chris

    Ik (72 jaar) loop regelmatig solo te demonstreren op Schiphol met mijn bord met tekst.
    Vanuit de trein loop ik dan de Schipholplaza in en soms verder naar de vertrekhal.
    Met een beetje geluk kan ik dit ongestoord een half uur doen maar ik word ook regelmatig eerder door de marechaussee ingesloten. Dan word mij gesommeerd te vertrekken en wel zo vlug mogelijk want anders volgt er arrestatie.
    Soms kan ik nog enkele minuten een soort van discussie voeren, maar er zit dan niks anders op dan in te pakken.
    Met mijn solo-demonstratie ben ik een gemakkelijk doelwit. Het zou de marechaussee in veel grotere verlegenheid brengen als we daar met meerderen zouden zijn . Wie durft een keer met mij mee?

    18
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Dank voor deze reactie Chris. We gaan proberen medestanders voor je te vinden, want in je eentje demonstreren is lang niet zo gezellig als met z’n allen. Volgens onze informatie mag de Marechaussee je trouwens helemaal niet wegsturen, dus dat arresteren is bluf. Maar we snappen goed dat je in je eentje niet sterk genoeg staat tegen de mannen in blauw.

      Lezers die mee willen doen met Chris, laat het ons weten via [email protected]. We brengen jullie dan met elkaar in contact.

      7
  4. ir. B. van Marlen

    Uit de door mij vandaag op Twitter (@BobVanmarlen) geplaatste presentatie uit de VS blijkt heel duidelijk het zeer schadelijke effect van vliegtuiglawaai en emissies van vliegtuigen op de gezondheid. Dit is al decennia bekend overigens! De eufemistische term ‘hinder’(EN: ‘annoyance’), die vaak wordt gebezigd dekt de lading totaal niet. Er is sprake van een publiek gezondheidsrisico (EN: ‘public health hazard’).

    Intusssen is I&W bezig dit risico voor duizenden inwoners van Nederland te versterken door invoe-ring van hoogfrequent te gebruiken geconcentreerde vliegpaden met hulp van NextGen-satelliet navigatie, waaronder een ware hel van continue herrie gaat komen.

    Zoals gebruikelijk verdoezelt men dit met mooie zinnen als ‘ontwikkeling in balans met de omgeving’, of ‘innovatieve technieken waar we trots op mogen zijn’, of ‘duurzame ontwikkeling met optimale connectiviteit’.

    Dit in mijn ogen te kwalificeren misdadig gedrag is slechts een vervolg op wat ruim 20 jaar geleden al werd gedaan bij het bepleiten en invoeren van de zgn. ‘Polderbaan’ onder het mom van ‘groei met minder hinder’. Er is naar mijn mening geen bedrijf dat hoger scoort op het gebied van leugens en bedrog dan de luchtvaart, ook al zijn er helaas nog te veel mensen die er kritiekloos gebruik van maken. De direct belanghebbenden roepen zelfs een onterecht angstbeeld op van massaal baanverlies (geen startbanen dan!), of blijven duurzaamheid claimen, die totaal niet waargemaakt kan en gaat worden.

    Herhaaldelijk word ik door luchtvaarttrollen (veelvliegers, en (ex)-piloten) op Twitter denigrerend benaderd. Dat deert me niet en men kan mij niet meer van het tegendeel overtuigen, daarvoor heb ik teveel en te lang zelf meegemaakt wat het betekent om onder een vliegpad van Schiphol te wonen.

    Het schandelijk gedrag van makelaars in dit artikel laat zien waar BV Nederland werkelijk voor staat: zakken vullen ten koste van anderen!

    Moge een nieuw kabinet nu eindelijk eens zorgen voor een definitieve trendbreuk met bescherming van alle omwonenden en zonder een aanzienlijk deel hiervan op te offeren!

    25
  5. Minsterie van Civiele Bescherming

    Ik lees vandaag nav de bosbranden daar dat Griekenland een Ministerie van Civiele (Burgerlijke) Bescherming heeft.

    Hoog tijd dat dit Minsterie in Nederland ook opgericht wordt. Want dan wordt dit soort idiotie van misleiding van huizenkopers nooit toegestaan. Ook vergiftiging van burgers niet, ook het afnemen van hun dag- en nachtrust niet etc etc.
    En, als we het dan toch hebben over wonen., vooral ook niet het afnemen van hun huis, De Aarde.

    N.a.v. de hittegolven van nu en de bosbranden zegt de WHO “het gebeurt nu,, het is geen toekomstding meer, de klimaatverandering.” De noodrem is dus nu nodig.

    En begin gemakkelijk, stop met die overmatig vervuilende en megalomane luchtvaart over de hele wereld. En begin bij jezelf, Nederland stop met de onnodig vervuilende hub. Start met Civiele Bescherming.

    19
  6. Kijk naar de toekomst

    ROTTERDAM INGELIJFD BIJ NOVEX SCHIPHOLREGIO: FOUTE BOEL!

    Sinds kort is ook Rotterdam ingelijfd bij de NOVEX Schipholregio die maar liefst 4 Provincies en 56 gemeenten beslaat.

    Klakkeloos volgt het College van B&W – maar ook Groen Links ! – hetgeen in de Noordvleugel via de MRA 2.0 en “Amsterdam Economic Board” wordt bedisseld op basis van de door de “Royal Schiphol Group”, KLM & Partners al jaren nagestreefde “Delta-/Holland Metropool”.

    Een belangrijke rol speelt een trio topbestuurders (VVD/PvdA/GL) dat in hun MRA 2.0 bureau op de Zuid As de lakens uitdeelt en maar liefst 4100 miljoen Euro (!) voor extra infra rond de HUB Schiphol binnen wist te slepen.

    De Zuidvleugel kreeg wat kruimels toegeworpen in de vorm van enkele 100 en miljoenen voor het oplappen van spoorverbindingen en 200 miljoen voor een onmogelijke extra stadsbrug over de Nieuwe Maas. Niet alleen een onoverkomelijke hobbel voor de scheepvaart maar ook veel protest ten gevolge hebbend vanwege de vernietiging van resterend rivierlandschap, erfgoed en een bijzonder natuurgebied in woonwijk De Esch. Voor die “Holland Metropool” moet verder zo ongeveer al het groen en aanwezige volkstuinen in de Oostflank van Rotterdam worden opgeofferd.

    Kortom, werk aan de winkel voor tal van bewoners en hun organisaties die maar eens moeten beginnen met het weer op de rails krijgen van Groen Links dat – anders dan de PvdA die volledig voorstander van een geboorde metrotunnel is! – in de Raad van Rotterdam voor deze snode Metropoolplannen stemde.

    Toch van een andere orde dan dat wijkje voor de rijken…………………

    11
  7. Erik H.

    Ach ja, Rond Schiphol MOETEN nieuwe huis kopers een NIET KLAAG VERKLARING, tekenen.
    Beschamend beleid van de Gemeent Haarlemmermeer, past wel EXACT bij haar droevige, discutabele beleid.

    27
    • Lenie

      Juridisch MAG dat helemaal niet: een handtekening eisen van kopers voor een van tevoren aantoonbaar gebrek. Ik twijfel echter sterk aan de onafhankelijkheid van de rechters.

      12
  8. Jim Roelofsen

    Ik ken nog zo’n project, maar dan vlakbij Schiphol : Wickevoort . Ook schandalig hoe dat gegaan is

    22

Geef een reactie

Translate