Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

‘Meer dan een miljard euro gezondheidsschade door vliegherrie Zaventem’

Zaventem

Vliegveld Zaventem veroorzaakt ieder jaar een mijard euro aan gezondheidsschade (foto: Thomas Bormans via Unsplash)

4.8
(125)

Belgisch onderzoek toont aan dat de gezondheidskosten als gevolg van vliegherrie rond het Brusselse vliegveld Zaventem meer dan een miljard euro per jaar bedragen. Rond het veel grotere Schiphol is de schade naar schatting acht keer zo hoog.

Deel op XDeel op Linkedin

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Bond Beter Leefmilieu (BBL), een koepelorganisatie van natuur- en milieuorganisaties. Volgens dezelfde methode berekend komt de jaarlijkse gezondheidsschade door Schiphol nog veel hoger uit.

Immers is er rond Schiphol sprake van ruim vier keer zoveel mensen die te maken hebben met ernstige hinder en slaapverstoring. Bovendien voert Schiphol twee keer zoveel vluchten uit. Dit duidt op een gezondheidsschade die acht keer zo hoog is, ofwel 8 miljard euro per jaar.

De Brusselse cijfers komen voor Marc Goethals, cardioloog aan het Onze-Lieve-Vrouw Ziekenhuis in Aalst niet als verrassing, zo vertelt hij aan BBL. “Ons lichaam reageert, dag en nacht, op autonome wijze op lawaai, omdat ons lichaam lawaai onbewust associeert met gevaar. Daardoor gaat ons lichaam in een toestand van verdediging, de zogenaamde ‘vecht-of-vluchtreactie’. Dat leidt tot stijging van de bloeddruk, een snellere hartslag en afgifte van stresshormonen.”

36.000 euro schade per nachtvlucht
Het onderzoek becijfert dat iedere nachtvlucht alleen al 36.000 euro aan gezondheidsschade oplevert rond Zaventem. Gezien de grotere populatie rond Schiphol mag dit voor de situatie hier met een factor vier worden vermenigvuldigd. De maximaal 33.000 nachtvluchten op Schiphol leveren zo een schadepost op ter hoogte van 5 miljard euro.

De werkelijke kosten liggen volgens BBL nog hoger, omdat in het onderzoek niet de kosten zijn meegenomen voor medicatie en ziekenhuisopname. Ook is in het rapport geen rekening gehouden met de gezondheidsschade door de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen.

De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt al sinds 2018 voor de desastreuze effecten van vliegtuiglawaai voor omwonenden van vliegvelden. In Nederland werd deze waarschuwing onderschreven door zowel RIVM als de Gezondheidsraad.

Cardioloog Goethals: “Herhaaldelijke blootstelling aan nachtelijk lawaai verstoort essentiële functies van onze slaap, ook zonder dat we bewust ontwaken. Dat leidt tot een verminderde immuniteit tegen infecties en kanker, een trager fysisch herstel en het tast onze geheugenfuncties en onze mentale gezondheid aan.”

Procederen tegen verbeteringen
Ondanks de grote impact van vliegherrie op de gezondheid en leefkwaliteit, laten overheid, vliegvelden en met name de luchtvaartmaatschappijen na om passende maatregelen te nemen. Een bedrijf als KLM procedeert zelfs fel tegen het enige middel om de overlast te reduceren, te weten krimp.

Net als Schiphol beweert het management van Zaventem zwaar in te zetten op duurzaamheid en leefbaarheid. Maar in de praktijk investeren de vliegvelden slechts in het elektrificeren van grondverkeer en het aanleggen van bemoste daken. “Dergelijke maatregelen leiden helemaal niet tot minder vliegtuiglawaai en van gedifferentieerde landingsgelden (de luidruchtigste toestellen betalen iets meer) is de effectiviteit nooit aangetoond”, alds BBL.

Het is de bond een doorn in het oog dat de vliegindustrie ieder jaar grote winsten draait, maar dat de gezondheidskosten worden afgewenteld op de maatschappij. “Als samenleving betalen wij voor de lasten van de luchthaven terwijl de financiële lusten naar veelal buitenlandse aandeelhouders worden weggesluisd.”

Overstappers verergeren de situatie
In Nederland is de situatie nog veel ernstiger. Hier wordt actief gewerkt aan het binnenhalen van steeds meer buitenlandse overstappers die helemaal niets opleveren voor onze economie, maar wel voor dubbel zoveel herrie en overlast zorgen. Zaventem kent geen hubfunctie en daardoor veel minder van die transferpassagiers.

Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om het overstappen op Schiphol minder aantrekkelijk te maken. Nu zijn deze passagiers nog vrijgesteld van ticketbelasting, terwijl het logischer zou zijn deze mensen juist dubbel te belasten vanwege de extra herrie en vervuiling die zij met hun – veelal goedkopere – overstapticket veroorzaken.

Het hubmodel is ooit gestart als een rationele manier om het luchtverkeer efficiënter in te delen, maar is door met name KLM (en partners als Delta) omgebouwd tot doel. Dit blijkt uit het feit dat gemiddeld 70 procent van de KLM-passagiers overstappers zijn. Op veel vluchten is zelfs meer dan 90 procent transferpassagier. Al die nodeloos hierheen gehaalde vliegreizigers zorgen voor grote schade aan de gezondheid en leefkwaliteit van burgers in de verre omtrek van Schiphol.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 125

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    Hoeveel van dit soort onderzoeken zijn er nog nodig om de regering de ernst van de situatie in te laten zien?

    10
  2. Eppink, lees je mee?

    We zijn hier dus niet de enigen. Natuurlijk niet, maar dit soort gefundeerd onderzoek in andere landen stemt hoopvol voor ons.

    En dan is de situatie in België voor ons zeker relevant: immers ook een luchthaven zonder geldige vergunningen en nog eens dicht bij huis ook.

    Getallen en cijfers extrapoleren van Zaventem naar Schiphol en dan spreek je inderdaad ober schade van ongekende omvang: in euro’s (doet het vaak goed bij VVD-politici), in een collectief probleem voor de volksgezondheid maar bovenal in ellende voor de directe om- en onderwonenden.

    Welke rechtse politicus durft met deze cijfers nu nog te beweren dat Schiphol een goede bijdrage levert aan de economie?

    52
    • Jan Steensma

      Zolang Schiphol nog steeds beschermd word door Rutte en zijn corrupte bende, en schijt heeft aan de bevolking zal de wal het schip niet keren.

      24
  3. Stel je voor

    Stel je voor, je bent politicus. Je werkt op het Binnenhof. Je werk bestaat vooral uit overleggen, bellen, mailen, stukken lezen/ schrijven en debatteren. Eigenlijk ook aan voeling met de burgers hebben en wat er in de maatschappij leeft, maar daar kom je vaak niet aan toe. Het Binnenhof is een hele fijne werkplek en Den Haag een fijne plek om te wonen. Elke dag stap je na een goede nachtrust verkwikt uit je bed voor een nieuwe, interessante werkdag.
    Vliegtuigen worden expres ruim voor Den Haag Haag naar links en rechts afgebogen en vliegen dus niet over Den Haag heen. Dat is goed geregeld. Met al die zoommeetings, andere overleggen en telefoontjes die je moet plegen, zou dat ook niet handig zijn. De ZZS’en en andere vervuiling die ze veroorzaken waait over, denk je, want Den Haag is een prachtige groene stad. Tijdelijk resideren jullie een paar jaar ergens anders, want het Binnenhof wordt verbouwd. Al dat geboor, getimmer en ander werkgeluid, daar kunnen jullie natuurlijk niet in werken.

    Stel je voor, je bent omwonende van Schiphol. Vliegtuigen worden niet ruim om je woonplaats heen geleid, waardoor je elke dag gebroken uit je bed stapt. Je hebt weer slechts 3 a 4uur kunnen slapen. Overdag is er ook geen sprake van ruim om je woonplaats heenvliegen, want dan denderen de vliegtuigen om de 1 a 2 minuten met 65-100dB over. Het is één vliegtuigoptocht van 20 van de 24 uur per dag. Vliegtuigen hebben je lijf, leven en leefomgeving overgenomen.
    Overleggen, bellen, zoommeetings of je concentreren is er eigenlijk niet bij. Rustperiodes zijn er niet. Het is onhoudbaar. Jij en je gezin zijn uitgeput en ziekgemaakt. De lichamelijke en mentale klachten door de continue vliegtuigherrie over jullie heen zijn zeer zorgwekkend. Evenals de vervuiling. Je kunt niet tijdelijk vluchten, want dit is waar je woont en werkt. Bij politici krijg je geen gehoor. Want zij zitten lekker in hun ivoren geluidsstille torens te werken, gezellig te relaxen thuis en slapen als een roos.

    54
  4. Jeroen

    Goed om de schade in bedragen uit te drukken, dat landt meestal beter in Den Haag. Maar ook belangrijk om te benadrukken dat persoonlijke schade als gevolg van vervuiling, uitstoot ultra-fijnstof, herrie, slaapgebrek, enz, enz. vaak resulteert in een korter leven en een onaangenamer (ziek) leven. En die, door Schiphol en haar grootaandeelhouder De Nederlandse Staat, afgepakte jaren zijn niet in bedragen uit te drukken.

    60
    • Roland

      Had het niet beter kunnen verwoorden, probleem zal alleen zijn om (nadat de rechter ongetwijfeld Schiphol en de overheid op de vingers heeft getikt) een redelijke compensatie te krijgen voor jaren ellende, verloren levensvreugde, woongenot – en vooral gezondheid! Ik zal het gezien Groningen, Tata en de Toeslagenaffaire niet meer meemaken…

Geef een reactie

Translate