Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Lobby

Lobbyclub IATA legt bom onder verdienmodel KLM

Istanbul

De Turkse stad Istanbul vormt deze week het toneel van een congres van de vliegindustrie (foto: Crea Park via Pixabay)

4.1
(224)

Nu de internationale lobbyclub IATA Schiphol bestempelt als “slechtste luchthaven ter wereld”, komt het verdienmodel van KLM onder druk te staan. Dat bedrijf is immers grotendeels afhankelijk van Schiphol als overstapvliegveld.

Deel op XDeel op Linkedin

De uitspraak dat Schiphol zo’n slecht vliegveld is, werd gisteren gedaan door Willie Walsh, voorzitter van IATA, bij de opening van een jaarlijks congres in Istanbul waar nagenoeg alle luchtvaartbonzen present zijn. De bewering haalde vrijwel direct de wereldpers en bereikte daarmee vele internationale klanten van KLM. Ook de krant van wakker Nederland meldde de uitlatingen prominent ondanks de ogenschijnlijk warme banden met KLM.

Het zal internationale reizigers niet aanmoedigen een overstap te maken op het vliegveld bij Amsterdam. Zij hebben de keuze uit vele overstapplekken, zoals Paris Charles de Gaulle, London Heathrow, Frankfurt, maar ook Istanbul en de thuishavens van Arabische maatschappijen als Qatar en Emirates. Het zijn allemaal luchthavens die proberen zoveel mogelijk overstappers met spotgoedkope tickets te verleiden tot een tussenstop.

De uitspraak van Walsh is opmerkelijk, vooral omdat KLM al lange tijd een prominent lid is van IATA. Belangenorganisaties handelen doorgaans in het voordeel van hun leden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn, integendeel. Wij van SchipholWatch zouden niet verbaasd zijn als directeur Rintel van KLM haar lidmaatschap inmiddels heeft opgezegd.

Verwende kleuter
Walsh deed zijn ongemakkelijke uitspraken naar verluidt uit onvrede over de maatregelen die onze regering wil nemen om de overlast en vervuiling door Schiphol in te perken en vanwege de hogere post-coronatarieven.

Eén van de actiepunten is de tijdelijke krimp van Schiphol om zo de herrie van het vliegverkeer binnen de grenzen van de wet te brengen. Walsh is het oneens met de maatregelen, want wil liefst steeds meer vliegen – ook op Schiphol. Hij reageert op infantiele wijze op de actie van het kabinet. “Ik krijg mijn zin niet, dus jij bent stom.” Het niveau van de verwende kleuter die in de supermarkt op de grond gaat liggen omdat-ie z’n lolly niet krijgt van mamma.

Het is een slecht doordachte strategie om een doorgaans welwillende regering weg te zetten als achterlijk. De meeste lobbyisten snappen dat met het zwartmaken van bewindslieden weinig te bereiken is, maar Walsh is dan ook geen lobbyist van nature. Eerder was hij de baas van British Airways – ook al zo’n door en door verwende luchtvaartmaatschappij die groeide ten koste van omwonenden, het klimaat, de natuur en de volksgezondheid. De protesten rond Heathrow Airport zijn niet van de lucht.

Sombere ondertoon
De bijeenkomst van de luchtvaartbonzen in Istanbul stond overigens bol van de boude beweringen. De ene goed-nieuws-show loste de andere af. Maar de ondertoon is somber. De vliegindustrie ziet het draagvlak voor de klimaatonvriendelijke activiteiten afnemen en weet geen antwoord te geven op eisen van een nieuwe wereld. Innovatie blijft grotendeels uit, terwijl de klimaatprotesten rond vliegvelden wekelijks groeien. Niet alleen in Europa, maar wereldwijd. Vrijwel dagelijks zijn bezettingen van luchthavens in het nieuws en steeds meer politici zien in dat het zo niet verder kan.

De vliegindustrie ziet zich geconfronteerd met een enorme opgave. Eerder deze week becijferde een wetenschapper van het Nederlandse onderzoeksinstituut NLR dat het ombouwen van ‘s werelds minst klimaatvriendelijke industrie naar een groen model meer dan 800 miljard euro gaat kosten. In een sector die per klant gemiddeld slechts 2 euro verdient, is dat een schier onmogelijke opgave.

Walsh roept dan ook te pas en te onpas regeringen op de vieze vliegindustrie te ondersteunen. Overheden – lees: belastingbetalers – moeten maar investeren in uitzichtsloze technieken als zogenaamd duurzame brandstoffen om de vliegsector te vergroenen. De sector zelf blijft ondertussen comfortabel op de gemanicuurde handjes zitten. Met de minieme marges weet het geen geld vrij te spelen om te investeren in de eigen toekomst. En dus moet de belastingbetaler de problemen maar oplossen – net als tijdens de coronacrisis.

Agressief gedrag
IATA zet zich met zijn agressieve wijze van communiceren compleet buiten de orde. De lobbyclub vervreemdt regeringen van zich die in principe positief staan tegenover de vliegsector.

Op internet wordt IATA al vergeleken met die andere verderfelijke lobbyorganisatie – de Amerikaanse wapenpromotor NRA. Sommigen vergelijken de eens zo machtige IATA met de tabakslobby. Beide zusterorganisaties zijn berucht vanwege de vele doden die zij op hun naam hebben staan. Gezien de enorme uitstoot van kankerverwekkende stoffen door de vliegindustrie is die vergelijking niet eens zo vergezocht.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.1 / 5. Aantal stemmen: 224

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Isidore H

    U geeft een totaal verkeerde interpretatie van de uitspraken van de voorzitter van IATA weer. En de conclusies die u trekt raken kant nog wal. U hoopt ogenschijnlijk aan “selffulfilling prophecies” .

    4
  2. Maaike

    Op een zijspoor: Ik vraag me eigenlijk af waarom het nog “KLM” is. De K staat voor “Koninklijke”, maar om dat in de naamgeving te mogen voeren, worden er wel wat eisen aan de bedrijfsvoering e.a. gesteld. Voldoen ze daar nog wel aan?

    1
    • rrustema

      Organisaties met een politieke en/of religieuze doelstelling mogen het predicaat niet voeren lees ik op Wikipedia.

      • rrustema

        Het is gek dat koningin Wilhelmina in 1919 het predicaat Koninklijk een maand voor de oprichting aan KLM gaf. Terwijl andere bedrijven er 100 jaar op moeten wachten. “KLM is de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij” zegt Wikipedia.

        Ook lezen we dat Shell in 2022 het predicaat koninklijk verloor doordat het bedrijf ophield een (deels) Nederlands bedrijf te zijn.

        Het zou een leuke actie van omwonenden zijn om met een petitie aan de Koning te vragen om ‘zijn KLM’ dat predicaat af te nemen.

        Extra leuk omdat het verlenen van het predicaat iets is dat buiten de ministeriële verantwoordelijkheid valt, volgens Wikipedia. Als hij het weigert dan kan lijkt dat al heel snel op bescherming van zijn dure hobby, het vliegen met KLM-vliegtuigen.

        Hij kan het daarin nooit goed doen want als hij wèl het predicaat koninklijk afpakt dan is dat ook een grote politieke rel (en een marketingramp voor KLM). Maar het valt niet onder ministeriële verantwoordelijkheid… Als hij het niet doet dan kan dat bijdragen aan zijn impopulariteit: koning beschermt zijn speelgoed. Wie lijkt het wat?

        1
  3. Elbers naar IATA

    In Trouw staat vandaag dat een bekende van ons de IATA toko gaat leiden.
    Ene meneer Elbers. 2024 treedt hij aan. O, o.

    5
  4. Ed

    @Anton, IATA wordt helemaal niet belazerd, en de uitspraken van de voorzitter van de IATA zijn dus ongefundeerd en ongepast. Hij vertoont het gedrag van een verwend, verongelijkt kind.

    2
  5. Anton

    IATA zo de wind waait ,waait mijn jasje. Als ik dit zo lees een totaal ongeloofwaardige club. Past KLM/SCHIPHOL wel goed . Misschien voelen ze nu eens aan hoe het is om belazerd te worden hetgeen zij ook meesters in zijn.

    6
  6. Jan Barteld

    KLM : Kampioen Leefbaarheid Marginaliseren

    10
  7. Luchtkwaliteit

    Op mijn mobiel heb ik zo een app met o.a. temperatuur, windrichting en luchtkwaliteit.
    Vandaag was het absolute dieptepunt.
    De luchtkwaliteit was in Amsterdam “zeer slecht” namelijk 10 op een schaal van 1 (goed) tot 10 (zeer slecht). Helaas kan ik hier geen screenshot tonen maar het geeft echt aan dat wij hier met z’n allen vergiftigd worden.
    Voornamelijk door de vliegindustrie die de lucht voordurend vervuilt en verstoort.

    25
  8. rrustema

    Toevallig kreeg ik vandaag een e-mail als vroege investeerder in de European Sleeper; nachttrein in Europa. Samen met bovenstaand bericht krijg ik echt zin om weer een paar honderd euro in die richting te gooien:

    “There is a huge demand for a more sustainable alternative to flying which is growing every year. Tickets are selling fast, and we expect to sell between five and six million euros in tickets this year. To be able to meet the future demand for tickets, European Sleeper needs to grow. Both in terms of ticket sales and in the number of services and routes we offer. To be able to achieve this growth, we need three million euros in new investment. Do you join us, again? This is our third and perhaps final sharefunding round.” https://www.europeansleeper.eu

    De nieuwsbrief van de Midnight Trains is ook een genot om te lezen overigens, chique en tikkie bizar. Een andere nachttreinen startup, vanuit Parijs. https://www.midnight-trains.com

    De nieuwsbrief over alle nachttrein-ontwikkelingen van Joachim Holstein is meer voor de treinnerds (en minder hallelujah). https://back-on-track.eu/news/newsletters/

    18
  9. Helse hitte

    SW schrijft ‘eisen van de nieuwe wereld’. Ik zou het nog wat sterker willen zeggen: ‘eisen van de wereld die al in brand staat’.

    Wereldleiders zijn aan zet: NIETS maar dan ook NIETS wat de wereld verder opwarmt, zou nog vrijspel mogen krijgen. Lobbyclub/ hobbyclub of niet. Want ik zie bomen nu al weer hun bladeren laten vallen omdat ze te veel dorst hebben. Het is begin juni, nog ruim voor de herfst wanneer bladeren echt zouden mogen vallen.

    Een gelovige vriendin zei ooit lang lang geleden tegen me dat er ‘een hel op aarde’ zou gaan ontstaan. Nou ben ik niet gelovig maar holy moly, ze lijkt gelijk te krijgen. Ik zie het wereldwijd gebeuren. Straks vallen bomen, planten, struiken, bloemen bij bosjes om (wat op sommige continenten en in Zuid-Europa volgens mij al aan de gang is). De uitdroging en verdroging zal ineens zo snel gaan dat er geen bijsturing of ander beleid meer mogelijk is. Geen oogsten/ genoeg eten meer. Niet genoeg water meer. Honger, dorst. Ecosysteem op aarde onherstelbaar ingestort die niet meer tijdig kunnen herstellen. En het versterkt elkaar ook. Ook in de rest van Europa en de wereld. Dat is het voorland met het beleid van nu. Helse hitte, de hel op aarde.

    En luchtvaart, industrie en fossiele bedrijven interesseert het niets. Die gedragen zich inderdaad als kleine kinderen waarvan een lolly wordt afgepakt. En wat doen wereldleiders? Die tiptoën daaromheen in plaats van hun rug recht te houden en doen wat de aarde, hun enige thuis, nodig heeft. Maar je kunt kleine kinderen toch niet het beleid laten bepalen?

    47
  10. Ed

    Krijgt Schiphol nu ook een boete voor slechte prestaties in 2022, net zoals de NS?

    33
  11. Bourree

    Ook wel eens het gevoel “vast te zitten” ? Dat je geen verschil kunt maken, niet gehoord wordt en er toch niets verandert? Dat alle hoop en optimisme vervalt in frustratie, teleurstelling, uitzichtloosheid , onvrede en pessimisme? Dat vele burgers geen vertrouwen meer hebben in de politiek, de democratie en de rechtstaat is een direct gevolg van politici die niet meer willen luisteren naar de wensen en behoeften van de eigen burgers. De steeds maar groeiende kloof tussen de burger en de politiek waarbij belangrijke beslissingen worden genomen op basis van het politieke partij-belang. Beloftes uitspreken tijdens verkiezingen en deze niet nakomen als de zetels binnen zijn. Ik wil slaan, schoppen, schreeuwen, roepen, krijsen, duwen, beuken, maar ik zit vast. Dat deze krant, die overwegend pro-luchtvaart publiceert dit bericht deelt, maakt mij wantrouwend. Of…zou er juist een massale tegenreactie mee worden uitgelokt? Eigenlijk gaat het dus om de voorgenomen maatregelen van het kabinet. En Schiphol/KLM zou hiervan de dupe zijn. Zo zielig. En ondertussen vliegt men weer mijn omgeving kapot met daverende herrie. Ik wil schrijven, maar ik zit vast! Het oogappeltje gaat rustig verder waar het gebleven was…

    44
    • Fred

      Sluit me hier volledig bij aan. Wij hebben inmiddels het besluit genomen om te gaan vertrekken, al is het met pijn in ons hart.
      Maar hebben totaal geen vertrouwen in de politiek, Gemeente Haarlemmermeer of Schiphol, En niet te vergeten de media.
      Dat er op wat voor manier ook ooit een oplossing zal komen ten gunste van de omwonenden.
      Het is in principe te triest voor worden, ben geboren en getogen rondom Schiphol maar helaas na 55 jaar moet ik toegeven politiek, Schiphol en de rest jullie hebben gewonnen en ik capituleer en vertrek zo spoedig mogelijk.

      33
      • Bourree

        Wat een drama. Verdiet tussen de regels door. Ik ken zoveel mensen die in de omgeving geboren en getogen zijn en nu zware overlast ondervinden van de ongevraagde groei in de laatste 10-15 jaar. Ik denk dat u een juiste beslissing neemt en achteraf zal denken: Dat hadden we veel eerder moeten doen. Tegelijk besef ik dat er zoveel burgers zijn die niet de mogelijkheid hebben “te vluchten” voor dit geweld. En dan kom ik op de woorden die ik hierboven schreef. Ik wens jullie heel veel geluk en dat je elke dag mag opstaan door het prachtige geluid van de vogeltjes en de natuur. Hier zijn ze alleen bezig met winst. Ze zijn hier echt helemaal “koekkoek”

        35
        • HP

          En wat voor winst. KLM stelt als bedrijf bar weinig voor. Lage marktkapitalisatie, lage winstmarges. Bizar dat zo’n lullig bedrijfje zoveel macht lijkt te hebben.

          26

Geef een reactie

Translate