Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Milieuvervuiling

Provincie vindt kankerverwekkende vliegtuiguitstoot in grondwater

vervuiling grondwater

Kankerverwekkende uitstoot vliegverkeer voor het eerst teruggevonden in grondwater (foto: Vedrana Filipović via Unsplash)

4.6
(216)

Rond Schiphol is een kankerverwekkende stof afkomstig uit vliegtuigmotoren aangetroffen in het grondwater. De vondst bevestigt de vermoedens van omwonenden dat de uitstoot van het vliegverkeer hun leefomgeving verwoest.

Deel op XDeel op Linkedin

Het gaat om de stof tetraglyme. De onderzoekers brengen de verontreiniging in direct verband met het vliegverkeer, hoewel zij andere oorzaken niet uitsluiten. Het goedje is opgenomen in de officiële lijst van zeer zorgwekkende stoffen van het RIVM en is moeilijk afbreekbaar.

Het is de eerste keer dat de uitstoot van vliegtuigen in rechtstreeks verband wordt gebracht met verontreiniging van het grondwater. Daarmee ligt vast dat giftige stoffen in uitlaatgassen van vliegtuigen neerslaan op de bodem en vervolgens uitspoelen naar het grondwater.

De bevindingen zijn opgetekend in het rapport ‘Meetronde grondwaterkwaliteit Noord-Holland 2021‘, gepubliceerd in augustus vorig jaar. Het document werd opgesteld in opdracht van de provincie.

Gemeenten willen niet
Burgers hebben de gemeenten Amsterdam en Amstelveen gevraagd om onderzoek te doen naar de depositie van zeer zorgwekkende stoffen in het Amsterdamse bos. Helaas is daar geen positief antwoord op gekomen.

Daarom wil SchipholWatch zelfstandig onderzoek laten doen naar de giftige stoffen in het Amsterdamse bos. Inmiddels zijn enkele bodemonderzoekers benaderd om een offerte uit te brengen.

Het Amsterdamse bos is een goede locatie voor onderzoek naar de aanwezigheid van gifstoffen van vliegverkeer. De toestellen vliegen er op geringe hoogte overheen, op bepaalde dagen honderden per etmaal.

Alarmerend rapport TNO
Door bodem- en grondwatermonsters te nemen direct onder het vliegpad kan een indruk worden gekregen van de ernst van de situatie. Recentelijk publiceerde TNO een alarmerend onderzoek waaruit bleek dat het vliegverkeer duizenden keren meer kankerverwekkende stoffen uitstoot als toegestaan wordt aan andere bedrijven.

Minister Mark Harbers heeft nu opdracht gegeven om uit te rekenen hoe de uitstoot van het vliegverkeer zich vertaalt in concentraties van schadelijke stoffen in de lucht. De resultaten van dat onderzoek worden verwacht in het derde kwartaal van dit jaar.

Een deel van de zeer zorgwekkende stoffen blijft niet in de lucht hangen, maar slaat neer op de bodem. Door monsters te nemen in het Amsterdamse bos kan een indruk worden gekregen van de mate van vervuiling die het vliegverkeer oplevert.

PFAS via andere weg
Overal in het bos zijn verontreinigingen aangetroffen met een andere gifstof, PFAS. Dit zijn nauwelijks afbreekbare stoffen die zich ophopen in de natuur en in het menselijk lichaam. De stof is niet afkomstig uit straalmotoren, maar werd op Schiphol gebruikt in blusschuim.

Na een incident in een KLM-loods in 2008 en jarenlang onzorgvuldig gebruik heeft PFAS zich steeds verder verspreid in de regio rond het vliegveld. De verontreiniging werd nooit opgeruimd, maar onder meer geloosd in de Ringvaart die grenst aan het Amsterdamse bos.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 216

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Anton

    Ik wordt bestookt door stichtingen ten bate voor kankeronderzoek maar deze stichtingen kunnen de rekening beter bij Schiphol neerleggen. Ook zij moeten eens bij Schiphol, Gemeente, Ministeries en Provincies aan de bel trekken. Het is ieder keer weer schrikken bij het lezen van een aflevering van schipholwatch.nl. Het schijnt iedere keer nog erger te kunnen. Bestuurders dat het uit de hand is gelopen is al schandalig maar dat U nu nog niet eens Uw verantwoording neemt met al deze wetenschap die U op een presteerbladje toegereikt krijgt bewezen en al, moet U toch eens over nadenken. Misschien dat U dan tot inzicht komt. Ik hoop het maar als je het mij op de man af vraagt gun ik onze overheid niet eens het voordeel van de twijfel. Het is een heel droevige constatering.

    18
  2. Kort

    Niet erg sterk artikel. Er is een stof gevonden die voornamelijk in lithium accu’s wordt gebruikt. De connectie met straalmotoren lijkt niet erg sterk. En het belooft niet veel goeds voor de toekomst waarin sterk wordt ingezet op lithium accu’s.
    Blusschuim met PFAS werd gebruikt op Schiphol in de Haarlemmermeer. Nb 5 meter lager dan het Amsterdamse Bos en nog eens gescheiden door het kanaal.
    Op dezelfde afstand tot het Amsterdamse bos ligt bijvoorbeeld de oude vuilstort van Amstelveen.
    Alleen metingen verricht door een onafhankelijk bedrijf zou echt uitsluitsel kunnen geven. Het is natuurlijk bizar dat een gemeente niet met dit idee komt.

    2
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      De onderzoekers leggen de connectie met deze stof en de luchtvaart zelf, zie het rapport. Dat is geen conclusie die wij trekken. En de PFAS wordt (nog steeds) geloosd op het oppervlaktewater. Destijds na het incident ook rechtstreeks de Ringvaart in.

      12
  3. Philip

    Zolang je als burger niet “economisch” Belangrijk bent, stel je in de ogen van de VVD niets voor.

    27
  4. Bourree

    Het is toch weer heel vreemd dat Schipholwatch zelf onderzoek moet gaan doen en offertes moet aanvragen. Wat een omgekeerde wereld waarin wij terecht zijn gekomen. De gemeenten en de overheid laten het weer afweten en wij mogen wonen in een zwaar vervuilde omgeving. En als je klaagt wordt je meteen respectloos behandeld door een aantal voorstanders van de luchtvaart. Het lijkt wel alsof “een mening hebben” over de luchtvaart of het opkomen voor je rechten als burger een goede reden is voor “het belachelijk maken” en voor “een persoonlijke aanval” door mensen met een andere mening. Het meningsverschil zou in een discussie, met respect voor elkaar, met argumenten kunnen worden onderbouwd, maar het is makkelijker om de inhoud te mijden en iemand meteen persoonlijk met denigrerend taalgebruik weg te zetten. Wanneer er sprake is van “het opkomen voor je rechten” omdat burgers in de verdrukking komen door regels die de overheid stelt, kun je niet veel meer doen dan aan een rechter vragen of jouw rechten niet geschonden worden. Voor mij is het onbegrijpelijk dat voorstanders van de luchtvaart zich hierdoor zo aangevallen voelen dat zij overgaan tot arrogante beledigingen, kwetsen, schelden en soms bedreigingen. Streelt het je eigen ego of denk je op deze manier je gelijk te halen? Voelt het echt als gezichtsverlies wanneer mensen, die op zich niet tegen vliegen zijn maar dan wel op een fatsoenlijke manier, hun mening geven op basis van een dagelijkse realiteit die ervoor zorgt dat een enigszins “normaal” leven voor hen niet meer mogelijk is? Mag je alleen nog een mening hebben als je voorstander bent van de luchtvaart? Niemand heeft een monopolie op de waarheid. Ja, wij zijn van mening dat Schiphol/KLM teveel schade toebrengt aan onze leefomgeving. Zowel door berekende geluidsnormen als door mate van uitstoot van gevaarlijke stoffen waarin wij met hele gezinnen ongevraagd gedwongen worden om in te leven. De toename van het aantal vluchten in de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat onze grenzen allang zijn overschreden. Het is een mening, het is onze mening en daar hebben wij recht op: Dit moet en kan echt anders! Hulde aan Schipholwatch! Zij staan voor de feiten en weerleggen het geklets.

    110
    • Silv-jan

      Om even héél kort te beantwoorden, als ik jou uitscheld en probeer belachelijk te maken hoef ik niet over mijn eigen gedrag en beweegredenen na te denken.
      Zo simpel is het.
      Men vraagt jou om argumenten en jij post cijfers en waarden.
      en dan komt terug met ” groen slinks” of ” vliegwappie”.
      Dat is exact hetzelfde gedrag als een vijf jarige doet.
      Als ik de tijd heb blijf ik ook continu herhalen, men word daar bijzonder geïrriteerd van.
      Daarnaast zijn die mensen vaak zelf afhankelijk van Schiphol.
      Als je dan vraagt waarom ze hum leven voor een bedrijf willen schenken en laat zien dat de laders voor hun pensioen door hun rug zijn gegaan, de platform medewerkers voor die tijd dood zijn aan longkanker en dat de beveiliging overspannen naar huis gaat draait men vaak wel een beetje bij.
      Maar de zin ” jij moet niet zeuren, ik heb er geeen last van” hamgt ook mij inmiddels m’n strot uit…..

      41
      • Bas

        Het einde lijkt nabij voor straalmotoren, de vervuiling is gewoon te hoog.
        Nu maar hopen dat de bevolking maar geen leugens wordt verteld dat we absoluut niet zonder kunnen. Alsof de hele luchtvaart een eerst levensbehoefte is.
        Met politieke keuze zijn mensen afhankelijk gemaakt met hun baan, die moeten zo snel mogelijk ander werk gaan doen.
        Iedereen moet beschermd worden tegen deze grote hoeveelheden kankerverwekkende stoffen.
        Over 30 jaar zeggen ze, dat ze zo gek geweest zijn met die hoeveelheden.

        22
    • Sara

      Goed gezegd. Het zou andersom moeten zijn.

      18
    • Rob

      Fantastisch beschreven hoe het voelt.

      En te belachelijk voor woorden dat ondanks alle alarm bellen de ministeries en verantwoordelijken weg kijken en bagataliseren

      21
    • H Guillaume

      Er zijn eigenlijk geen woorden voor. Maar de personen die alles onder de dekens schuiven…….ja die wonen niet in Zwanenburg . Die hebben geen last van laag vliegende toestellen. Zitten heerlijk in hun tuin en slapen met de ramen open.

      6

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate