Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Uw verhaal

‘Ik ben misschien een beetje anders, maar heb ik daarom geen recht op een normaal leven?’

Sara in haar tuin

Sara ligt tientallen nachten per jaar wakker van de vliegherrie (eigen foto)

4.3
(259)

Doctor Sara slaapt met professionele gehoorbescherming. Toch schrikt ze met grote regelmaat tien keer per nacht wakker van bulderende vliegtuigen die met 65 decibel door haar slaapkamer denderen. “Ik voel me thuis niet veilig meer en sta totaal machteloos.”

Deel op XDeel op Linkedin

Vanaf januari van dit jaar was de Zwanenburgbaan in onderhoud. “Tot eind april heb ik vijftig nachten nauwelijks kunnen slapen. Overdag is het helemaal niet te doen. Buiten meet ik regelmatig 87 decibel, mijn oude huisje trilt ervan. Binnen meet ik urenlang tussen de 67 en 70 decibel, draag ik oordoppen en heb ik yogamuziek op mijn koptelefoon. De vliegherrie put me volledig uit. Ik kan niet meer helder denken, laat staan plannen maken.”

Sara kijkt iedere avond voordat zij gaat slapen op de website van het Bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS). Ze controleert dan of de vliegtuigen starten op de Kaagbaan en landen op de Polderbaan, want dan pas kan zij naar bed. Is dat niet het geval, dan verkast zij naar de bank in haar woonkamer.

“Maar niet te vroeg, want dan zijn ze nog bezig op de Aalsmeerbaan en hoor ik het starten heel erg. Dat is een soort gedreun waar ik onrustig van word. Dus als ik geluk heb kan ik tussen elf uur ‘s avonds en vijf uur ‘s ochtends slapen. Liever slaap ik eerder en langer, maar dat lukt me heel vaak niet.”

Van de ene op de andere dag onleefbaar
Sara woont al haar hele leven in Amstelveen, ook een tijd langs een drukke weg. Dus toen zij in 2015 naar een mooi plekje aan de rand van de stad verhuisde, wist ze dat er af en toe ‘s avonds een vliegtuig over zou komen.

“De eerste jaren was dat prima te doen. Als de dag van gisteren herinner ik me dat ik in zomer van 2017 heel gelukkig in mijn tuin zat en er een vliegtuig laag overkwam, en toen nog een en nog een. De een na de ander, dat ging de hele zomer zo door. Bleek dat eerst de Kaagbaan en daarna de Polderbaan weken in onderhoud was. Vanaf dat moment werd het hier voor mij onleefbaar.”

In die periode had zij haar promotieonderzoek in de medische immunologie bijna afgerond. Nog een maand of vier schrijfwerk en dan zou ze promoveren. Uiteindelijk heeft Sara daar meer dan een jaar over gedaan. Door de gebroken nachten stond ze hondsmoe op en overdag kon ze zich nauwelijks concentreren vanwege de vliegherrie. “Na mijn promotie eindigde ook mijn baan aan de universiteit en moest ik ergens anders beginnen. Dat viel precies samen met het moment dat corona de wereld in zijn greep kreeg.”

Langer herstel na zware operatie
Maar wat lawaai betreft was die tijd een verademing voor Sara. “Ik voelde mijn levenslust en veerkracht terugkomen en kon weer vooruitkijken. Tot ik vorig jaar begin herfst een zware operatie moest ondergaan en ik direct na thuiskomt vier nachten achter elkaar vliegtuigen van de Buitenveldertbaan over me heen kreeg en geen oog dicht deed. Dat was een aanslag op mijn herstelproces, ik kreeg zelfs hevige pijn- en paniekaanvallen. Uiteindelijk knapte ik weer op, ik vond een nieuwe baan in januari én een hele leuke klus op vrijwillige basis.”

En toen las zij in het plaatselijke krantje dat er wéér vier maanden onderhoud zou plaatsvinden en zonk de moed haar opnieuw in de schoenen, precies bij deze nieuwe start waarop Sara zich zo had verheugd. Tijdens een informatiebijeenkomst van de gemeente zei de wethouder dat ze de communicatie met de luchtverkeersleiding wilde verbeteren en dat was het.

Gemeente doet niets voor bewoners
“Op mijn brieven antwoordt de gemeente dat ik de overlast moet melden bij BAS of ze sturen een uitdraai van BAS om te verklaren waarom er zoveel overlast was. Alsof dat helpt! Op een bepaald moment moest ik er bijna om lachen. Het leek wel of ik een brief had ontvangen van een chatrobot in plaats van van een ambtenaar van de gemeente waar ik woon. In feite zegt de gemeente Amstelveen gewoon tegen haar inwoners: we hebben schijt aan jullie. Dit alles leidde ertoe dat de opleiding die ik voor mijn nieuwe baan moest doen, mislukte en ik mijn vrijwillige klus in de ijskast moest zetten.”

Wat het voor Sara – naast het geluid – moeilijk maakt, is dat zij door haar medische opleiding en werk weet hoe ontzettend slecht fijnstof en ultrafijnstof van vliegtuigen zijn voor de gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek van de afgelopen twintig jaar heeft namelijk keihard aangetoond dat het stof doordringt tot in alle weefsels van het lichaam en dat het een negatief effect heeft op het immuunsysteem.

“Die vervuiling leidt tot veel toxische stoffen in het lichaam die bijvoorbeeld bij kinderen ontwikkelingsstoornissen kunnen veroorzaken. Dat is toch vreselijk? Ik weet ook dat ik op deze plek een grote kans heb om niet gezond oud te worden.”

Ouders niet in de steek laten
Sara vraagt zich nu af of zij moet verhuizen, weg van haar idyllische plekje, terwijl ze al haar hele leven in Amstelveen woont. Haar ouders worden er niet jonger op en zij wil hen liever niet in de steek laten. “Zonder herrie woon ik in het paradijs, in een natuurgebied nota bene. Mijn vrienden, ouders en buren adviseren me er niet op te letten en gewoon gelukkig te zijn. Maar hoe moet ik dat doen?

Ik ben met mijn hoog sensitiviteit en dyslexie misschien een beetje anders dan de meeste mensen, maar heb ik daarom minder recht op een normaal leven? Ik heb onderhand het gevoel dat ik er als mens niet mag zijn. Schiphol sloopt een belangrijke pijler onder mijn bestaan, namelijk het vermogen om goed voor mezelf te zorgen.”

Het persoonlijke verhaal van Sara is het zesde in een reeks waarin SchipholWatch de slachtoffers van de vliegindustrie een gezicht geeft. De serie is geïnspireerd op de meldingen die mensen maken op de site vliegherrie.nl. Wilt u uw verhaal ook kwijt aan onze lezers, mail dan uw telefoonnummer aan [email protected].

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.3 / 5. Aantal stemmen: 259

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ad

    Er zijn te veel Robins.
    Er zijn te weinig Robin Hoods die het opnemen voor de gepiepelden.

    2
  2. Amstelvener 50+ jaar

    Elke nacht word ik wakker tussen 05:00 en 07:00 in Amstelveen zuid wanneer Transavia bezig is met vakantievervoer naar oorden waar vooral obesen graag enkele weken verder willen zondigen. En deze “uitzonderingen” op het nachtvliegverbod worden alleen verleend om economische redenen: de slots overdag worden liefst toebedeeld aan de zakelijke reizigers, vooral door die nu achterlijk gebleken HUB functie. Stop daarmee, 2x starten per reiziger is waanzin!
    De lobby’s richting partij van de leugenaar maakten dat Transavia nu 6x heen en weer kan naar 1 bestemming, ipv 4 of 5. Kassa! Open vliegveld Lelystad, maak dit het vakantie vliegoord zoals andere landen dat ook doen. Dan hoeft er niet snachts gevlogen te worden. Nu start men s’nachts ri amsterdamse bos en draait dan zuidwaarts ri Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer. Hebben we te danken aan de Alders tafel: hoe bedonder ik het volk. en natuurlijk aan die walgelijke VVD.
    Heb ik het niet gehad over de enorme fijnstof vervuiling in Amstelveen, zie RIVM onderzoeken. Werkgelegenheid: betrokken mensen vinden snel ander werk!
    KLM heeft alle steun terugbetaald, dacht je dat? Alleen de lening en niet de miljarden schenkingen! Bio kerosine: is een fopspeen en zoethoudertje. Een druppel op de gloeiende plaat. KLM fêteert politici die naar “overzeese gebiedsdelen” vliegen, een betere lobby is niet denkbaar. Etc . etc.

    8
    • JAN Rooijakkers

      verplaatsen van de overlast naar Lelystad Airport is ook geen oplossing. Wél stoppen van alle nachtvluchten en stoppen met de hubfunctie.

      7
  3. Erken yilmaz

    Het is jammer dat Sara zo onder het geluid te lijden heeft. Alleen als het onmogelijk voor je is om op deze locatie te leven dan moet je dat niet willen forceren?
    Als je weet dat er bepaalde vliegbewegingen zijn rond schiphol waarop je zeer slecht reageerd, dan is het niet logisch dat je daar wilt blijven wonen.
    Ik wil je niet het recht op een normaal leven te onzeggen, maar binnen Nederland moet er een luchthaven zijn die groot genoeg is om aan de behoeftes van Nederland te voldoen. Door historische redenen is dit schiphol geworden.
    Een verstandig mens zou regie over zijn of haar leven nemem en erkennen dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen en verhuizen.
    Ik begrijp niet wat je van de gemeente verwacht? Moeten die schiphol verplaatsten zodat jij rustig in je tuin kunt zitten?

    7
    • regie

      Beste Ylmaz, misschien kunt u kijken op vliegherrie… daar zult u 8000 bewoners treffen met dezelfde problematiek uit heel de randstad en er buiten. Wij moeten dus allemaal verhuizen en de regie in eigen handen nemen. We weten dat dit het beste zou zijn en zoals boven beschreven staat dat is uiteraard de overweging. Maar een groot deel van de randstad ligt dus onder deze geluidsbelasting dus het gaat echt om het doorsnijden van je roots. Familie, vrienden en leuke mensen uit de buurt. School voor kinderen. En met de fiets naar het werk in plaats van uren in de file en je moet er de financiële middelen voor hebben. Het hele punt van dit verhaal is dat bewoners met de pech onder een startbaan te wonen geconfronteerd worden met geluidsbelasting welke volgens de norm van de WHO te hoog is. Feit. Ook hier lees ik de schuld vraag weer. Nogmaals de meeste van ons woonden er al. Wind. tot 50 km verderop van Schiphol is een soort Russisch roulette geworden” Ow u woont onder een baan. Pech had u er maar niet moeten gaan wonen”. We moeten vluchten. Wat ik mooi zou vinden is in ieder geval empathie. U bent meer dan welkom om een dagje in de tuin te komen zitten tijdens onderhoud. Je kunt elkaar niet elkaar alleen niet meer verstaan. De geluids belasting is dan dusdanig hoog dat een werkgever zijn werknemers volgens de Arbowet zou moeten beschermen. Maar dit geluid wordt niet gemeten en verzameld(niet door een overheid). Het ruikt naar kerosine en parkeer garage in onze tuinen. Wat je van de gemeente Amstelveen verwachten zou is een concrete grens stellen aan het gedrag van Schiphol tijdens onderhoud en
      Meetpunten van zowel geluid als ultrafijn stof aanbrengen. Per direct en eigenlijk in retrospectief. Het afgelopen onderhoud was echt te veel het heeft geschaad.Kortom zijn burgers beschermen tegen gezondheidsschade ten gevolge van Schiphol. 10 jaar geleden was deze overlast door Schiphol hier niet. En ik ben juist iemand die de regie altijd in eigen beheer had. Dat is precies wat Schiphol mij afneemt. De capaciteit tot het stuur in eigen handen te hebben. Ik ben niet tegen Schiphol de schaal is alleen schadelijk. Ik hoop dat u dat wilt inzien.

      14
    • De behoeftes van Nederland

      Dat megalomane grote Schiphol is niet omdat ze aan de behoeftes van Nederland willen voldoen. Nee, dat is omdat ze hub willen zijn voor de hele wereld.

      Het zou goed zijn als elke Nederlander zelf eens zou ervaren dat maanden, jaren 3 a 4 uur slaap per nacht en geen rust overdag door een contante tsunami van vliegtuigen om de 1 a 2 minuten, ook hun gezondheid zou aantasten. Te beginnen met de beleidsbepalers en bestuurders.

      Verhuizen lost het probleem niet op, nachtvluchten afschaffen (22:00-07:30), hub afschaffen en dus halvering van Schiphol wel. En vergeet niet, er ligt ook nog een klimaatopgave. Die ligt niet alleen bij de boeren.
      De boeren boeren op vervuilde grond door Schiphol. Eten, drinken, gezond kunnen slapen, leven en werken gaat echt voor vliegen. Als je het dat toch over de behoeftes van Nederland hebt…

      12
    • Marjoleine

      Vriendelijk dat je aan de behoeftes van Nederland denkt, maar daarbij de gehele randstad en zelfs een stuk daarbuiten niet meetelt tot Nederland. Schiphol vervult vooral veel behoeftes voor overstappers, dat zijn geen Nederlanders. Zij betalen geen vliegtax maar Nederlanders moeten dat wel.

      Wat mensen verwachten? Niet dat Schiphol verdwijnt, maar wel terug naar een acceptabele grote. Veel mensen hadden tot tien jaar terug geen last. Schiphol is te groot geworden voor de locatie. Andere luchthavens hebben echt geen zin en de omgeving daarvan zeker niet, om de functie van Schiphol over te nemen. En met heel goede reden! We hebben de hub functie niet nodig.
      De boeren moeten inleveren maar Schiphol het zo goed.

      9
  4. Bourree

    Wij zijn Sara ( Voor Sara)

    Steeds lager dan hoog in de lucht
    Komen ze te dichtbij mij
    En ook als wij het vriendlijk vragen
    De waanzin vliegt ons nooit voorbij

    De natuur ontvangt de lucht in stilte
    Het oorverdovend hard geluid
    De lucht wordt grijs, de mensen ziek
    De wereld stikt mijn aarde uit

    Genadeloze grote monden blaten
    Al het onder water steekt
    Schreeuwend naar die “anders” zijn
    Het doel is kwetsen tot je breekt

    Maar samen verzachten wij de pijn
    Omdat wij ook een “Sara” zijn

    14
  5. f4n

    Ik woon al mijn hele leven in de IJmond en sinds 2012 op mijn huidige locatie.
    Sinds de Polderbaan vanaf 2003 vliegen er al vliegtuigen langs en over de IJmond maar in eerste instantie zonder noemenswaardige geluidoverlast.

    De enorme toename van overlast is bij mij vanaf 2017 ontstaan. Sinds 2018 ben ik al geluid en video opnamen gaan maken van de veel lager vliegende vliegtuigen, zowel de overdonderende dalers op slechts 600m en langdurig bulderende stijgers op 1200-2500m. In 2019 ben ik betrokken bij Schipholwatch.

    Wat mij steeds meer opvalt in de artikelen is het jaar 2017!
    Wat is er toen anders geworden?

    De vliegroutes zijn ongeveer hetzelfde gebleven. De hoeveelheid vliegtuigen in grootte orden gelijk gebleven. Lichte verbetering van de vliegtuigen zelf.

    Het moeten dus de omstreeks 2017 toegepaste NADP2 opstijg procedures en de LDLP landing procedures zijn.
    Met als doel geluidoverlast weg te rekenen met veel meer herrie in de nabijheid van vliegroutes en wat minder in de wijde omgeving.

    En zo gaat de IJmond ook gebukt onder deze halvering van vlieghoogte met dus verviervoudiging van lawaai!!

    https://schipholwatch.nl/2019/11/24/les-19-uit-de-cursus-schiphollen-nadp2/

    https://minderhinderschiphol.nl/maatregelen/niet-gerealiseerd/wijzigen-geluidsarme-startprocedure-nadp2/#:~:text=Het%20vliegverkeer%20dat%20vanaf%20Schiphol,daarbij%20geleidelijk%20steeds%20hoger%20vliegen.

    https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/nieuwe-startprocedure-geintroduceerd-op-schiphol

    https://www.researchgate.net/figure/Vertical-flight-profile-of-different-noise-abatement-approach-procedures4_fig3_228541591

    12
    • Sara

      Dank voor deze reactie. Moet ze zorgvuldig doorlopen. Het zou wel iets verklaren. Ik had had een soort druppel die de emmer deed overlopen hypothese. Want precies dat; er was niet specifiek iets veranderd. Ik dacht ook aan een sensitisatie. Dus dat door de intensieve onderhoud dat doen was mijn hersenen gevoelig waren geworden voor specifiek het vliegtuig geluid.

      3
  6. Eleonore

    Geluidgevoeligheid komt vaker voor dan je denkt: ongeveer een derde van de mensen is er gevoelig voor en de meest geluidgevoelige mensen ervaren geluid als 11 dB sterker dan anderen. Aan gemiddelde geluidsniveaus hebben we niets: de periode van afwezigheid van vliegtuigen is bepalend voor welzijn en gezondheid. Periodes zonder vliegherrie hebben tot nu toe echter weinig te maken met beleid, maar met de windrichting of baanonderhoud. Wanneer Sara rust heeft, is de herrie-overlast voor mensen die onder de aanvliegroute Polderbaan wonen enorm en vice versa. Dank voor het delen van dit herkenbare verhaal, laat blijvend van je horen!

    21
  7. B. van Marlen

    Weer een volkomen herkenbaar verhaal, dat ik zelf had kunnen schrijven. Er is een reden voor deze misstanden: voortdurende leugens en bedrog door de sector met hulp van de overheid, ‘schiphollen’, dus. Dit heeft geleid tot te hoge geluidsnormen en het volledig onwerkbaar maken van welke vorm van handhaving dan ook. Uiteraard ook hier weer de reactie dat er heel veel mensen geen last van hebben, dat men het had kunnen weten en dat dit om deze redenen gewoon moet worden geaccepteerd. Bullshit natuurlijk!

    Men gaat door met de groeiwaanzin en het driedubbel belasten van mensen ten gunste van anderen straks onder zgn. ‘optimale vaste routes’. Ieder fatsoen ontbreekt, het motto is blijkbaar: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat maar aan een ander, niet?

    Maar KLM gaat zijn leven beteren, want koffiecups gaat men recyclen! Zegt mij genoeg!

    21
  8. Geert

    Schiphol heeft de wethouders van omliggende gemeenten in hun macht door allerlei donaties voor onderhoud vernieuwing enz.
    Zo zijn het tandeloze tijgers geworden zonder ruggengraat..
    Men zal zo’n wethouder eens moeten overtuigen dat dit soort donaties niet meer geaccepteerd mogen worden,dit riekt nl.naar omkoping .De bedoeling is op te komen voor de burgers van de gemeenten die gezondheidsschade oplopen door dit soort overeenkomsten met een niets ontziende bedrijf dat alleen maar nog meer rotzooi wil uitstoten.

    20
  9. Mario

    Bidden dat KLM failliet gaat en blijft in Jezus naam.
    Dit bedrijf kwelt duizenden mensen.

    19
  10. Amstelvijand

    Mijn ervaring met de gemeente Amstelveen is nog erger: mijn mailadres is geblokkeerd, ik mag en kan helemaal geen mails meer sturen.
    “Vervelende” bewoners wordt dus de mond gesnoerd.
    Amstelveen is een waardeloze gemeente, totaal geen gevoel, geen oor en geen beleid voor bewoners, nee, de burgemeester gaat juist graag kerst/feestvieren bij Klem en Schiphel: hij is oud-medewerker van de vliegindustrie.
    En wij maar steeds meer gemeentebelasting betalen voor het niet hebben van ‘woongenot’.
    Dat dure auto’s hard kunnen rijden op zoveel mogelijk asfalt, dat alles aangeharkt (graswoestijn) en betegeld is en dat we zogenaamd economisch ‘beter’ worden van het grootse Schiphel is veel belangrijker dan het “woongenot” van de inwoners. Maar o o wat is deze gemeente toch “gewild” om in te wonen vanwege zijn “groen” omgeving” NOT.

    31
    • sara

      Nee echt? Uiteindelijk de laatste mail een empathische mail terug gekregen nacht 52. Dat was wel bijzonder. Met name een gevoel van erkenning. Maar wat we willen is iets anders. Harde grenzen afspraken regels. Weten waar je aan toe bent niet meer vogelvrij zijn. Dat laatste onderhoud was te veel en ik vind nog steeds dat Amstelveen en Amsterdam zijn burgers hier tegen moet beschermen. Schiphol moet krimpen substantieel.

      18
  11. Geen hoogsensitiviteit maar hoger vliegen (en veel minder en niet meer ‘s nachts)

    Wat een vreselijk triest verhaal weer.

    Overmatig geluid en niet voldoende rust en slapen ondermijnt het immuunsysteem ook.
    En overmatig geluid en niet voldoende rust en slapen heeft bij iedereen dezelfde uitwerking op de gezondheid. Evt. hoogsensitiviteit (of dyslectie) heeft er niets mee te maken.

    59
    • Sabine

      Ik heb een hersenbeschadiging opgelopen door een val!
      Ik kan niet normaal in mijn Thuin zitten door de vreselijke herrie van vliegtuigen die over vliegen in Valkenburg ! Ik ga verhuizen want ik wordt er moedeloos en verdrietig van na dat ik hier 30 jaar met plezier gewoond hebt

      24
    • Sara

      Bedankt om dit nog even te zeggen! Daarbij de schade van fijnstof en geluid versterken elkaar ook. Ik probeer dit uit te leggen aan mijn omgeving. Wat het voor mij persoonlijk lastig maakt is dat het bij sommige mensen het geluid een acuut effect heeft: ik ben extra ‘gevoelig’ dus functioneer eigenlijk niet onder geluidsdruk. Door mijn dyslexie moet ik echt harder werken om iets te doen zoals schrijven of lezen. Slecht slapen maakt dat de letters letterlijk dansen. Dan gaat dat niet. Waar mijn buurvrouw het geluid kan uitzetten (en ja ik ben er van overtuigd dat we onder Schiphol echt allemaal minder goed functioneren dan dat we zouden doen als… ) kan ik dat niet. De frustratie is enorm groot. Elk vliegtuig is een paar minuten geen gedachten en moet dat ook weer veel moeite doen om weer terug naar de concentratie te gaan. Dit zit in alles, van in de tuin werken tot een krantenartikel of boek lezen. Het moeilijkste is dat ik nog steeds van vrienden en vriendinnen te horen krijg dat ik die en die oordoppen moet proberen of me er niet op moet focussen. Dat is voormij geen keuze. Dat is het nooit geweest. Een druppelde kraan een cv die aanslaat etc. Het vertellen van mijn verhaal de reacties erop. Het lezen van de verhalen op vliegherrie en Schiphol watch helpt mij enorm dank daarvoor Omdat het niet mijn eigen schuld is. Het is gewoon echt een heel erg heftig naar iets.

      24
      • Aanvulling

        Beste Sara, ik bedoelde zeker jouw klachten niet te minimaliseren! Heel vervelend dat dit zo overkwam. Er zijn mensen die nóg meer overlast hebben van geluid door andere gezondheidsproblemen. Dat begrijp ik heel goed.

        Ik bedoelde te zeggen als aanvulling op jouw artikel, dat iedereen van te hard/ teveel geluid gezondheidsproblemen krijgt. Er zijn onderzoeken die aantonen dat dat ook gebeurt bij mensen die zeggen geen overlast te ervaren. Op de lange termijn worden zij (dus onbewuster dan de bewuste overbelasten) ook met een verminderd immuunsysteem, hart- en vaatziekten, stress, uitval door ziekte op het werk, concentratieproblemen, kanker etc geconfronteerd.
        Dat zij de link niet leggen naar vliegtuiglawaai, betekent niet dat die link er niet is. Die is er bij iedereen.

        De WHO heeft niet voor niets een maximum advies over geluid geformuleerd: 45dB (‘s nachts) en 48 dB (overdag). Dat zegt genoeg.

        14
        • sara

          Nee dat was duidelijk hoor. Het was ter aanvulling. Ik denk ook dat meer mensen en dieren hier last hebben.

          7
  12. Bourree

    Your planes pollute the skies,
    Your noise disrupts our peace,
    The homes of those nearby,
    Are shaken and diseased.

    You claim to bring us progress,
    To connect us with the world,
    But at what cost to the earth,
    As its future becomes blurred?

    The people rise in protest,
    Demanding change and care,
    For a future that’s sustainable,
    Where clean air and peace we share.

    Schiphol, oh Schiphol,
    It’s time to change your ways,
    For the world deserves a future,
    That’s built on hope and grace.

    Sterkte! Zijn er nog mensen zonder overlast van de KLM en Schiphol?

    70
    • Robin

      Ja hoor, er zijn genoeg mensen die geen overlast ondervinden. Echter dit is een website die vooral wordt gelezen door mensen die Schiphol beu zijn. Zodoende lijkt het alsof iedereen het onvoorwaardelijk eens is met de leus dat Schiphol weg moet/moet krimpen.
      Er zijn echter minstens net zo veel mensen die leven van het werk dat Schiphol verschaft en dus tevreden met zijn bestaan.

      Dit wil niet zeggen dat het niet vervelend is dat mensen er zo’n enorme last van hebben, maar de vliegroutes lagen 15 jaar geleden niet anders, ze zijn enkel, dmv GPS procedures ipv procedures in de basis gebaseerd op bakens, iets beter om stadskernen gaan vliegen. Kortom, om overlast te verminderen.

      Als je in 2015 een huis hebt gekocht om vervolgens te klagen over het geluid kan ik het lastig met je eens zijn. De routes waar last van ondervonden worden bestonden toen ook al, de groeiplannen bestonden toen ook al.

      Nogmaals, vervelend als je leven zo beperkt wordt, maar ik zie een slechte keuze niet als argument tegen Schiphol.

      7
      • laptopleon

        En al die mensen die er al woonden vóór de plannen werden gemaakt? Die is net zo goed niets gevraagd!

        Je doet alsof het allemaal in overleg met de omgeving wordt besloten maar dat gebeurt niet, is nou juist het probleem. Al 120 jaar.

        Schiphol legt compleet nieuwe start/landingsbanen aan zonder zelfs maar een vergunning aan te vragen, laat staan dat mensen bezwaar kunnen maken.

        Moet je als gewoon burger of bedrijf eens proberen, iets aanleggen zonder vergunning, laat staan iets met zoveel impact.. De gemeente staat al aan de deur zodra je je kozijnen in een te afwijkende kleur schildert!

        En het eeuwige ‘werkgelegenheid’ argument is ook belachelijk slecht, want elk ander project wat zoveel subsidie, ruimte, uitzonderingen op de wet etc krijgt, levert minstens zo veel werk op. En nog zonder dit soort idiote mate van overlast ook.

        26
      • Maaike

        Moet je maar geen huis kopen, kan er ook niet ingebroken worden. Moet je maar geen auto bezitten, kan ie ook niet gejat worden. Moet je maar niet oversteken, er zijn nu eenmaal dronken bestuurders. Zei niemand ooit. Behalve als je aangerand/verkracht bent. Of als je in de buurt van Schiphol woont. Dan is het allemaal je eigen schuld.

        “Moet je er maar niet gaan wonen”, is een drogreden. Er is sprake van een overtreding (teveel geluid, stikstofuitstoot, CO2-uitstoot, (ultra-)fijnstof-uitstoot, uitstoot van kankerverwekkende stoffen, PFAS dumpingen en vliegen zonder natuurvergunning) en de verantwoording daarvan ligt bij Schiphol. Punt.

        27
        • Robin

          De vraag was “ Sterkte! Zijn er nog mensen zonder overlast van de KLM en Schiphol?”

          Mijn antwoord was inderdaad wat uit de hand gelopen. Ik zal het opnieuw proberen.

          Ja, er zijn zeker mensen zonder overlast van de KLM en Schiphol en zijn erg blij dat ze er zijn.

          6
        • Manon

          Zo is dat Maaike, helemaal mee eens!!! Wij wonen sinds 1998 in Papenveer, waar destijds 2x per dag een half uur vliegtuigen overkwamen. Dat was waar we op rekenden en goed uit te houden. Maar in 2019 had Schiphol een nieuwe snelweg bedacht letterlijk boven ons huis, het begon ‘s morgens om 3 uur en ging door tot 1 uur ‘s nachts. Sindsdien heb ik een allergie ontwikkeld op vliegtuigen, ik kan ze niet meer verdragen. Heeft er in ieder geval wel voor gezorgd dat je mij niet meer in een vliegtuig zult zien.
          En in deze tijd van klimaatveranderingen en de planeet steeds verder verandert in een hetzij bebouwd, hetzij onbebouwde woestijn, is het niet meer te verantwoorden dat een vliegveld doorgroeit ehm dood groeit. Krimpen is de enige oplossing, net als we van onze auto’s af moeten en ons met openbaar vervoer kunnen verplaatsen. Dus regering, verkoop Schiphol en koop de NS en busbedrijven terug en maak ze weer tot staatsbedrijven.

          14
      • SchipholWatch

        @Robin Voor uw soort geklaag bestaan er andere sites. Of begin er zelf één. Niemand hier zit op deze drogredeneringen van u te wachten. Zie het aantal duimpjes dat u heeft weten te scoren.

        11
      • DÁT IS WAT SCHIPHOL DOET!

        “Even over die eeuwige dooddoener van -had je daar maar niet moeten gaan wonen-. Een vergelijking… Ik rijd motor, ik sleutel aan het ding en gebruik hem als dagelijks vervoer. Nu komt u naast mij wonen, hartstikke gezellig! Na een half jaartje besluit ik dat ik racemotoren ga tunen. Dat doe ik zo’n 4 uur per dag. Daarna verleg ik mijn aandacht naar dragracen met Harleys en omdat ik op tijd op de baan moet staan begin ik om half vijf in de ochtend vast met afstellen. Dat gaat hartstikke lekker en ik ga dat fulltime doen. Van half vijf in de ochtend tot half twaalf in de avond. Inmiddels is uw andere buurman bij me in dienst als chauffeur en de overbuurman helpt me de hele dag met afstellen van de motoren… Oh… u heeft hier last van?… Ja helaas, had u maar niet naast moeten komen wonen! U wist dat ik aan motoren sleutelde! En er zijn banen van afhankelijk dus gaat u maar ergens anders wonen als u er zo’n last van hebt! Snapt u de vergelijking een beetje? DÁT IS WAT SCHIPHOL DOET”. (bron twitter)

        11
      • Josje

        Beste Robin, in een democratische rechtsstaat is het de bedoeling dat de wens van meerderheid niet zonder meer het beleid dicteert, maar dat rekening gehouden met degenen in een minderheidspositie. Dat is wat je mag verwachten van een land dat fatsoenlijk wordt bestuurd. Zodat niet het recht van de sterkste geldt – in dit geval een luchtvaartsector die graag uitbreidt, de overheid die vindt dat een internationale hubfunctie Nederland op de kaart zet, en burgers die graag willen vliegen voor lage tarieven – ten koste van een qua macht en aantal zwakkere partij, in dit geval de burgers die de pech hebben onder een vliegroute te wonen. Zij krijgen momenteel geen enkele bescherming tegen het volkomen uit de hand gelopen vliegverkeer. Zij moeten niet zeuren, mogen helemaal murw gebeukt worden door de herrie en dagelijks grote hoeveelheden sterk vervuilde lucht inademen. Het is erg genoeg dat onze regering het zover heeft laten komen dat er in de praktijk niet wordt gehandhaafd op milieu- en geluidsnormen terwijl het vliegverkeer zo sterk is gegroeid dat op veel plekken een onleefbare situatie is ontstaan voor onderwonenden. Extra pijnlijk is het dat mensen die zelf geen schade ondervinden van het vliegverkeer ook vinden dat dit allemaal maar moet kunnen en dat vliegen boven het recht op gezondheid en welzijn gaat. Toevallig is SchipholWatch de plek waar de andere kant van de medaille wordt belicht en dat is hard nodig. Dat u geen overlast heeft is natuurlijk fijn, ik wens u dat ook niet toe. Maar het is dus geen kwestie van ‘de meeste stemmen gelden’ maar van het elementaire recht van burgers op bescherming tegen excessieve schade en overlast door deze bedrijfstak.

        16
    • Sara

      Wat een mooi gedicht.

      4
    • Marjoleine

      Mooi gedicht.

      Mijn ervaring, de mensen die zeggen dat ze geen last hebben en dichtbij Schiphol wonen, werken er ook.
      Dan is er een grote groep die vindt dat je er gewoon mee moet leven en gelukkig een steeds grotere groep die roept dat het zo niet meer kan.

      9

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate