Les 19 uit de cursus schiphollen: NADP2

U heeft ongetwijfeld wel eens gehoord of gelezen over het zogenaamde ‘binnengebied’ en het ‘buitengebied’ van een luchthaven. In het binnengebied is de vliegtuigoverlast werkelijk abominabel, terwijl in het buitengebied totaal geen sprake zou zijn van vliegtuigherrie.

Foto: Kelly Sikkema via Unsplash

De werke­lijkheid is echter anders, want veel grotere gebieden hebben te maken met vliegtuiglawaai dan de sector en de overheid gezamenlijk beweren. De rapporten van Explane laten dit dan ook steeds duidelijker zien. Mijn compliment voor het ontmaskerende karakter hiervan!

Met vrij weinig publiciteit werd enkele jaren geleden de nieuwe startprocedure NADP2 ingevoerd die minder hinder zou geven. Zou het werkelijk zo zijn?

Vooral ’s avonds en middenin de nacht
Mijn ervaring is totaal anders. De dreunende herrie van laag overkomende opstijgers (op circa 900 tot 1100 meter hoogte) in mijn woonplaats Uitgeest is duidelijk toegenomen, vooral ’s zomers in de avond van 21:00 tot 23:00 uur.

KLM flikt het ook om midden in de nacht met 747s op te stijgen tot bij ons slechts circa 1000m hoogte en met een piekwaarde van bijna 80 dB(A) de nachtrust te verstoren. Slaapverstoring blijkt al vanaf 40 dB(A) op te treden.

Flying responsibly? My ass! Ook elders in Nederland op aanzienlijke afstand van Schiphol ervaart men toegenomen lawaai.

Een vergelijking van de oude en de nieuwe procedure NADP2. In de nieuwe wijze van opstijgen wordt veel langer doorgevlogen op geringe hoogte, vooral met als doel brandstof te besparen. Dit levert extra geluidsoverlast op voor mensen die op tientallen kilometers van het vliegveld wonen.

Brandstof besparen
De afkorting NADP2 staat voor “Noise Abatement Departure Procedure 2”, waarbij men als snel (op een hoogte van 1500 voet ofwel circa 450 meter) met een kleinere stijghoek gaat vliegen. Het voornaamste doel is hier om brandstof te besparen (circa 4 procent), maar de procedure wordt verkocht onder het mom van minder geluid pro­duceren.

Uiteraard moet u het werkelijke doel niet benadrukken, het valt al niet mee om de prijs­vechters te beconcurreren. Het is beter om te stellen dat deze NADP2 startprocedure leidt tot “een lagere geluidbelasting op grotere afstand van de luchthaven en dwars op de route”.

Creatieve rekenmethoden
Gebruik ter verdediging meetrapporten van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR). Het is weliswaar vreemd dat de berekeningen lager uitkomen als er over uitgestrekte gebieden al snel honderden meters lager wordt gevlogen. Maar u kunt deze conclusie makkelijk verdedigen door de nieuwe situatie te vergelijken met de oude, waarin met creatieve rekenmethoden een groot deel van het geluid niet wordt meegenomen.

Daarnaast is het bijzonder handig dat door lager te vliegen de opstijgers van Lelystad boven deze uitvliegers van Schiphol over Noord-Holland kunnen worden gestuurd. Maar daarover houdt u natuurlijk wijselijk uw mond. U wilt het volk niet onnodig van belangrijke informatie voorzien.

Alvast meer lezen? Bezoek de weblog van ir Bob van Marlen!

Eén antwoord op “Les 19 uit de cursus schiphollen: NADP2”

  1. Mooi artikel! Ik woon zelf in Uithoorn en de overlast door deze nieuwe startprocedure is verschrikkelijk! Ik hoor graag hoe ik mijn stem kan laten horen naast Explane en BAS (:-1)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *