De herrie van het vliegverkeer kan op iedere plek rond Schiphol exact worden berekend, maar deze kennis blijft onbenut om alle ernstig gehinderden een schadevergoeding uit te keren.
In plaats daarvan kijkt het Ministerie van Infrastructuur (I&W) slechts naar een zeer beperkt aantal zogenaamde ‘handhavingspunten’. Dat zijn punten op de kaart waar een wettelijke geluidslimiet voor is vastgesteld.
Alleen de mensen die vlakbij zo’n punt wonen krijgen bij overschrijding van de geluidslimiet nu compensatie van minister Mark Harbers. Alle andere mensen die te maken hebben met veel geluidsoverlast van het vliegverkeer krijgen helemaal niets, zelfs niet als zij meer herrie te verduren krijgen dan de mensen bij zo’n handhavingspunt.
Veel mensen denken dat het geluidsniveau op zo’n handhavingspunt wordt gemeten, maar dat is niet het geval. De overlast wordt slechts berekend. Op andere punten staan wél meetpunten, maar de meetapparatuur wordt slechts gebruikt om het rekenmodel te valideren.
Meetpunten buiten bedrijf
Dat is maar goed ook, want veel van die meetpunten liggen er regelmatig weken- of zelfs maandenlang uit. De meetpunten vallen onder Schiphol en zijn notoir onbetrouwbaar. Zo toonden we in 2019 al aan dat deze instrumenten slechts een klein percentage van het vliegverkeer als zodanig herkennen. Dat is het gevolg van een algoritme dat een vliegtuig pas herkent als het er absoluut ‘zeker’ van is dat er geen enkele andere bron deze herrie heeft kunnen veroorzaken.
In ons burgeronderzoek zagen we dat er op een dag 109 vliegtuigen over de gemeente Nieuwkoop heenvlogen, waarvan er slechts drie (!) door het meetsysteem Nomos van Schiphol werden geregistreerd.
Het zou een kleine moeite zijn voor het ministerie om de geluidsoverlast op veel meer plekken te berekenen dan nu gebeurt. Immers is computercapaciteit tegenwoordig spotgoedkoop en volop beschikbaar. Het gebeurt niet omdat er per handhavingspunt een wettelijk limiet moet worden vastgesteld. Daarvoor is een wijziging van de wet nodig, zo bleek tijdens de informatieavond over vliegherrie-compensatie in Amstelveen. De ambtenaar ter plaatse zei dat dit teveel gedoe is.
Ieder jaar wijzigingen
Die verklaring is maar deels waar. Inderdaad vergt het vastleggen van wettelijke waarden extra werk, maar de limieten voor de huidige handhavingspunten worden vrijwel jaarlijks gewijzigd als gevolg van bij voorbeeld groot onderhoud op Schiphol of vanwege de inmiddels beruchte ‘experimenteerregeling’ van Harbers. Daarmee wil hij het aantal vliegbewegingen oprekken wanneer het ‘anticiperend handhaven’ wordt gestopt.
De wijzigingen van de limieten vinden plaats via een algemene maatregel van bestuur – een bestuurlijk instrument waar burgers geen bezwaar tegen kunnen maken bij de rechter. Uitbreiding van het aantal handhavingspunten kan op dezelfde wijze worden doorgevoerd, maar is kennelijk ongewenst bij het ministerie.
Het jaarlijks aanpassen van de geluidsgrenzen gebeurt om Schiphol zoveel mogelijk te faciliteren als er bij voorbeeld een baan maandenlang is afgesloten voor het onderhoud, zoals in de eerste helft van dit jaar de Zwanenburgbaan. Zonder de verruiming van de limieten zou Schiphol het aantal vliegbewegingen tijdelijk moeten inkrimpen om niet nog meer overlast te veroorzaken. Dat vindt I&W ongewenst en daarom moeten tienduizenden mensen genoegen nemen met een nog grotere inbreuk op hun leefomgeving. De problemen van Schiphol worden over de schutting gegooid naar de buren.
Geluidslimiet overal anders
Er is nog iets vreemds aan de hand met de handhavingspunten. De maximale geluidsbelasting verschilt per punt. Volgens de I&W-ambtenaar op de bijeenkomst in Amstelveen heeft dat te maken met de afstand tot Schiphol en met de dichtheid van de bebouwing.
In de praktijk wordt er zo onderscheid gemaakt tussen verschillende groepen mensen. Bewoners bij het ene handhavingspunt mogen wettelijk gezien meer vliegherrie voor de kiezen krijgen dan bewoners elders. Met rechtsgelijkheid heeft dat niets te maken – het is een maatregel die vooral gericht is op het optimaal faciliteren van Schiphol en niets te maken heeft met de bescherming van burgers tegen overmatige herrie.
Nu duidelijk is dat van metingen op de handhavingspunten geen sprake is, zou het wenselijk zijn dat de rekenmethoden van I&W transparant en voor iedereen duidelijk zijn. Dat is niet het geval. Vrijwel niemand weet hoe de geluidsberekeningen precies in zijn werk gaan en nog minder mensen zijn in staat de overheid hierop te controleren.
Bewoners zijn voor hun bescherming nu overgeleverd aan een ministerie dat niet bepaald bekend staat om een kritische houding tegenover de vliegindustrie, integendeel. Al vaker is aangetoond dat de berekeningen van I&W vrijwel altijd (te) gunstig uitvallen voor Schiphol en nooit voor omwonenden die beschermd moeten worden tegen de letterlijk ziekmakende vliegherrie.
E.C. Lehr
Voor wat het waard is; alle NOMOS meetpunten staan sinds vrijdag op non-actief.
Jonathan de B
Ik ga al 21 jaar niet meer met t vliegtuig op vakantie. Ik roep iedereen op dat in zijn familie en vrienden en kennissen kring ook op te roepen te doen.
MKH
In de gemeente Nieuwkoop is 1 handhavingspunt (overdag) , die bevindt zich in het weiland en dat in een gemeente die meer dan 92 km2 groot is. Voor zover wij weten meet het Nomos meetpunt dat zich in de kern Nieuwkoop bevindt bijna niet. IenW heeft recent gezegd dat wij minder wantrouwend moeten zijn…..Ien W, laat maar zien hoe je vertrouwen wint, wij zijn benieuwd.
Marian
De geluidmeetpalen staan alleen in de provincies Noord- en Zuidholland. In de provincie Utrecht en dan vooral de Noordwesthoek staat er niet één….
we vergaan in De Ronde Venen ook van de herrie en de navenante luchtvervuiling. Opvallend veel opstijgende vliegtuigen, om de drie minuten vanaf 6.00 uur ‘s ochtends en soms nog vroeger. Reactie van BAS is een lachertje, gewoon ontkennen!
B. van Marlen
Het begrip ‘handhaven’ van normen voor vliegtuiglawaai is een complete farce, zoals ik u al vaak heb uitgelegd. Volksverlakkerij of leugens zijn een betere typering. We hebben hier te maken met een volledige willekeur vanuit de overheid, die het blijft vertikken om burgers te beschermen tegen een ongezonde hoeveelheid herrie. Om te beginnen zijn de geluidsnormen veel te ruim opgesteld. Daarnaast koos men voor veel te weinig handhavingspunten, en toen verschillende hiervan volgevlogen werden ging men ertoe over om met het NNHS van Alders zelfs die handhavingspunten op te heffen om over te gaan op zgn. ‘preferentiaal baangebruik’. De banen ‘met de minste hinder’ kregen een enorme toename van vliegbewegingen over zich heen, wat straks met vaste routes nog veel meer mag toenemen. Dit kan omdat de maten Lden en Lnight een sterke groei in aantal vliegtuigpassages toelaten bij iets lagere, nauwelijks waarneembaar afgenomen piekwaarden.
Deze vorm van ongelijke behandeling van inwoners van dit land kan natuurlijk geen stand houden. Kom massaal in verzet!
Er wordt nog wel eens verwezen naar complottheorieën en het gevaar hiervan voor de samenleving. Of u nu gelooft in een complot of niet, bedrijven zoeken voortdurend de mogelijkheid tot continuïteit en groei en rendement voor de aandeelhouders (waaronder de Staat der Nederlanden). Dat dit niet altijd samengaat met maatschappelijke verantwoordelijkheid en zorg voor de leefomgeving en het klimaat kunnen we heden heel vaak constateren, niet alleen voor de luchtvaart.
Iets anders. Waarom wordt nog steeds geen gebruik gemaakt van Artificial Intelligence (AI) om het zo kenmerkende en herkenbare vliegtuiggejank en -gedreun van ander geluid te onderscheiden? Onwil, omdat dan zou blijken dat die bijdrage veel hoger is dan wordt beweerd?
Anton
Beste Bourree , goed verwoord alleen de aanhef: Schiphol gedraagt als een verwende kleuter. WAS DAT MAAR WAAR want die zijn wel in het gareel te krijgen. Met een hecht verbond met onze overheid kan je deze bedrieglijke praktijken wel volhouden.
Bourree
Op het moment dat een kind begint te dreinen wanneer het zijn zin niet krijgt, kunnen we spreken van verwend gedrag. Een kind is er dan gewoon erg aan gewend om altijd iets te krijgen, of altijd zijn zin te krijgen wanneer hij doordramt.” Schiphol en KLM in een rechtzaak tegen ons omwonenden!
Manon
Volgens de AIVD zijn aanhangers van complottheorieën een groot gevaar voor de samenleving. Zelf ben ik geen aanhanger van de complottheorieën waar de AIVD op doelt. Maar misschien moet de het ministerie van I&W eens nadenken hoe het komt dat mensen in complottheorieën gaan geloven? Dat heeft n.l. een oorzaak. Als je niet goed naar je bevolking luistert en er goed voor zorgt, zien mensen dat de regering tegen hen is. Dat is hier zeker het geval, ik zie dat het ministerie van I&W tegen ons omwonenden is en nog veel erger, tegen de toekomst van onze aarde is.
N.T.G. Lanser
Heilig schiphol en heilige KLM en over gezondheid wordt nooit gesproken. Ziekte van parkinson, vormen van leukemie en andere vormen van kanker komen hier veel vaker voor. Maar ssssst niet over praten.
Overal
Ja, daarom moet de heoveelheid overvliegers gehalveerd worden, wij, onder de Buitenveldertbaan, hebben gisteren voor het eerst sinds maanden een halve dag rust gehad. Het rook meteen fris in de tuin, we konden naar buiten en het raam openzetten.
Helaas begon de ellende weer tijdens het 20.00 uur journaal dus de ondertiteling weer aan.
Als we hier niet in de terreur zitten kijk ik altijd op de site welke bewoners nu weer de dupe zijn en dan vind ik dat verschrikkelijk. Machteloos.
Roland
Gisteren ging de Zwanenburgbaan 36C weer open na maanden opknapbeurt, en vanaf 9h vrijdag 12/5 blijkt dat we hier in de Osdorper Polder in een soort ergste nachtmerrie terecht zijn gekomen, alle nieuwe inzichten en overtredingen negerend…. Om de 90 seconden 85dB aan je hoofd, 17 uur per dag met noordenwind! Waar vroeger rond de 825m uitgevlogen werd ( op vol vermogen) is het nu rond de 500m, dankzij “next gen” en in de hoop dat de grond (lees: onze huizen( meer geluid opvangen en de buurt en de meetstations KILOMETERS naar rechts en links minder geluid opvangen – ja de firma list en bedrog en ons terreurministerie I&W is weer ouderwets lekker bezig! Als dit onze toekomst is kan ik me beter gelijk van kant maken, want dit is gewoon NIET MEER TE DOEN!!!!
Jan Ottens
Het viel ons al op in Bussum dat er sinds gisteren minder vliegverkeer overkomt.
Afgelopen tijd veel landers gehad die op 25 km afstand tussen de 700 m en 1300 m vlogen.
Volgens mij heeft dat ook te maken met next-gen. Ik heb enorm met jullie te doen. Dit moet een halt worden toegeroepen.
Bourree
Schiphol gedraagt zich al jaren als een kleine verwende kleuter! De spelregels worden constant gewijzigd ten voordele van de luchtvaart en ten koste van tienduizenden omwonenden. Het berekenen in modellen is gunstiger dan het werkelijke meten. Veel te weining meetpunten en handhavingspunten op de bewust verkeerd gekozen plekken. Geen handhaving! Verdeel, ontmoedigen en heers-beleid zorgen ervoor dat de bewoners rechtenloos worden gemaakt en lokale politiek wordt handig buitenspel gezet waardoor Schiphol de mogelijkheid krijgt om de omwonenden te laten uitvechten wie de meeste vlieghinder opvangt. Vlieggoten zorgen voor minder klachten en zwaardere overlast voor minder mensen. Minder klachten door minder mensen? Dat staat wel goed op papier. Dan zeggen we gewoon dat wij hard werken om omwonenden tegemoed te komen. “Wij werken toch serieus aan minder hinder!” Elke sport heeft spelregels en een scheidsrechter! Schiphol niet! Zij hebben advokaten om de gedupeerde bewoners een loer te draaien. Hoe meer overlast en uitstoot….hoe meer geld in het laadje. Of denkt u nu echt dat de KLM, Schiphol of de vvd-minister het beste met ons voor heeft?