Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Update, Vliegtuiglawaai

Laat u horen bij de informatieavonden over de herriepremie van Harbers

Gasterij De Kwakel

Gasterij De Kwakel is één van de drie locaties voor de informatieavonden over de vliegherrie-afkoop (foto: Gemeente Uithoorn)

4.8
(105)

Gezinnen die volgens minister Mark Harbers (I&W) teveel last hebben van vliegtuigen zijn afgelopen week bekendgemaakt. Zij hebben een brief ontvangen met uitleg over de compensatieregeling. Maar er zijn veel meer mensen die continu in de herrie en vervuiling zitten. Laat u horen!

Deel op XDeel op Linkedin

Slechts 4600 gezinnen ontvangen de vliegherrie-compensatie, terwijl er vele tienduizenden mensen dagelijks te maken hebben met extreme overlast van Schiphol. De meesten krijgen helemaal niets, omdat de geluidslimieten rond het vliegveld veel te hoog zijn gesteld.

Alleen omwonenden bij de rode locaties ontvangen geld van de minister (bron: To70)

Heeft u nu nog geen brief ontvangen, dan is de overheid niet van plan u te compenseren voor de vliegtuigoverlast.

Zo kan het gebeuren dat bewoners van Amstelveen-Noord, Amsterdam-Buitenveldert of Zwanenburg geen rooie cent krijgen, terwijl zij te maken hebben met vliegtuigen die in veel gevallen op knap honderd meter hoogte over hun daken scheren. In voorkomende gevallen honderden keren per etmaal, ook ‘s nachts.

Willekeurig gekozen geluidslimieten
Ze ontvangen geen compensatie omdat de vliegterreur niet ernstig genoeg is, zo vindt Harbers. Het is een volkomen willekeurig getrokken grens die bepaald is op verschillen van enkele tienden van decibels (gemiddeld per jaar). Een bureaucratische grens die geen enkel recht doet aan de ellende van al deze gezinnen.

Met de huidige compensatieregeling ontstaat bovendien de bizarre situatie dat bewoners in de buurt van een handhavingspunt met een hoge maximumwaarde géén geld krijgen terwijl ze aan hogere geluidsniveaus blootstaan dan mensen die in de buurt wonen van een punt met een lager gekozen waarde en wél geld ontvangen.

In deze grafiek lijkt de grenswaarde overal gelijk, maar dat is niet het geval. Per handhavingslocatie is een maximum gekozen (bron: To70)

Een concreet voorbeeld. Voor handhavingspunt 31 geldt een limiet van 58,78 decibel Lden. Deze limiet is niet overschreden en omwonenden krijgen dus geen herrievergoeding. De grens bij handhavingspunt 20 ligt op 57,73 dB en is wel overschreden zodat omwonenden met een lagere geluidsbelasting hier de compensatie wél ontvangen.

Kom naar de bijeenkomsten, ook zonder brief
Het ministerie organiseert vanaf 8 mei vier informatieavonden in respectievelijk Aalsmeer (Arendshoeve), Amstelveen (Schouwburg) en tweemaal in Uithoorn (Gasterij De Kwakel). Een uitstekende gelegenheid om u te laten horen, ook (of beter gezegd: vooral) als u géén brief heeft ontvangen.

Kom naar één van de informatieavonden om uw verhaal te doen of te demonstreren.

Het is uit de brief van Harbers niet op te maken of u toegelaten wordt tot de informatieavond als u geen brief heeft ontvangen. Neem voor de zekerheid spandoeken en protestborden mee om duidelijk te maken dat ook ú last heeft van teveel vliegverkeer. En nodig de lokale krant uit om een mooi verslag te maken van uw acties. Voor meer praktische tips kunt u contact opnemen met SchipholWatch.

Rijke mensen krijgen meer compensatie
De hoogte van de compensatie berekent het ministerie aan de hand van de mate van overschrijding van de geluidsnorm, de waarde van de woning en of u de complete periode van de overtreding bewoner van het adres bent geweest.

Mensen met een duur huis ervaren volgens deze rekenwijze kennelijk meer hinder dan mensen in een goedkoop woninkje. Het is de zoveelste illustratie van de papieren werkelijkheid die rond de luchtvaart wordt gecreëerd.

Het uitkeren van de in totaal 7,5 miljoen aan herriepremies gaat de overheid nog eens 2 miljoen euro kosten. De uitbetaling wordt geregeld door Rijkswaterstaat dat hiervoor een nieuwe afdeling heeft opgericht. Als het goed is, moet het geld voor het einde van het jaar op de bankrekening van de ‘gelukkigen’ staan.

Wit voetje bij de rechter
Minister Harbers wil de eenmalige uitkering gebruiken als verdediging in de rechtszaak die Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast (RBV) heeft aangespannen. Deze stichting wil de vliegherrie terugbrengen voor álle omwonenden van Schiphol en doet daarvoor een beroep op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Met de vliegherrie-compensatie hoopt Harbers een wit voetje te halen bij de rechter. In een uitgelekt intern stuk stond duidelijk te lezen dat dit de primaire reden is om over te gaan tot uitkering.

Hij schept hiermee in ieder geval een duidelijk precedent en dat is positief voor omwonenden die hun schade willen verhalen. De regeling erkent expliciet dat vliegtuigoverlast leidt tot vermogensschade.

In de regeling staat te lezen dat “een deel van de financiële woonlasten (bijvoorbeeld hypotheekrente, eigenwoningforfait en huur) ‘hun doel missen’: het woongenot dat tegenover de kosten zou moeten staan, wordt niet volledig genoten. Dit is een vorm van vermogensschade, die over de band van nadeelcompensatie voor vergoeding in aanmerking komt voor zover deze schade uitgaat boven het normale maatschappelijke risico en de hoofdbewoner, die financiële woonlasten draagt, onevenredig zwaar treft.”

Zonder brief naar de rechter
Met deze verklaring in de hand kunnen omwonenden die geen brief hebben ontvangen en dus niet onder de regeling vallen alsnog naar de rechter stappen om schadevergoeding te eisen. Immers zijn de grenzen arbitrair en inconsequent gekozen. Dat leidt tot rechtsongelijkheid. Een rechter kan zomaar besluiten dat veel meer mensen schade wordt berokkend.

Ontvangers van een vergoeding doen er goed aan een deel van het geld over te maken aan de stichting RBV die strijdt voor een betere leefomgeving voor álle omwonenden van Schiphol. Dankzij het proces dat de stichting aanspande tegen de Staat is de vergoeding er gekomen. Winst in die zaak zal niet leiden tot vergoedingen, maar wel tot een daadwerkelijk betere leefomgeving met minder herrie en uitstoot van vliegverkeer.

Update 3 mei 2023, 14:25 uur
Uit berichtgeving van het Noordhollands Dagblad blijkt dat mensen zónder brief ook welkom zijn bij de informatieavonden. We raden u aan deze kans niet voorbij te laten gaan, uw stem daar te laten horen en uw ongenoegen over het niet ontvangen van compensatie uit te spreken. Aanmelden is verplicht en kan hier.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 105

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Tony

    Als je werkelijk wilt weten hoe erg de herrie is bekijk deze meetpunten dan eens. https://noiselab.casper.aero/ams/#page=actual

    Wij ontvangen geen brief, de geluidsbelasting bij overvliegers 80db bijna dubbel toelaatbare geluidsbelasting.

    Leg dat maar eens uit.

  2. N.T.G. Lanser

    heb al gereageerd maar dat helpt geen snars zoethoudertje van de schiphollobby
    Wij kunnen hier gewoon letterlijk doodvallen.

  3. N.T.G. Lanser

    Hoeveel meer mensen met de ziekte van Parkinson, leukemie en andere vormen van kanker, lucht weg problemen, allergieën en psychische problemen als slapeloosheid en angststoornissen komen in de omgeving van schiphol voor? Ook vroeg geboortes en afwijkingen in baby’s. Is dit wel eens vast gelegd in vergelijking met andere delen van Nederland?
    Wat kost dit allemaal?
    Compenseert schiphol de ziektekosten?
    Bange groeten,
    N.Lanser

    3
  4. Ronald

    Het is hier al meerdere keren gebeurt dat de dakpannen van het dak vlogen. En dat schiphol de zaak snel kwam herstellen. Tot overmaat van ramp, vlogen weer de dakpannen eraf en moest er een speciaal bedrijf komen om alle dakpannen speciaal vast te komen zetten. Maar het geluids overlast blijf gewoon. En de ramen trillen ook nog steeds. En dan krijg je niet eens een brief dat je er last van zou hebben. Dan nog maar niet te spreken van de kerosine die ze lozen en de stank die je daar van hebt. Maar wij als gewone burger moeten alles maar pikken en niet zeuren toch!

    3
  5. Janny van Vugt -dol

    Ik kom nieuw -Vennep nergens tegen in dit verhaal wij wonen vlak bij het spoor die loopt onder de kaagbaan wij hebben best wel last met landen en stijgen en de tijdlimiet vanaf s ochtens 5 uur pas weer vliegen toevallig hebben ze van de week weer veel gevlogen s nachts dus kijk en vooral kom eens luisteren hier

    1
  6. W.Verschoor

    Woon recht onder de landingsstrook en geen brief gehad.

    1
  7. Thijs

    Het betalen van een boete is nooit een afkoopsom voor toekomstige overtredingen. Als u of ik een boete voor te hard rijden krijgt, dan krijg je daarna geen carte blanche om te hard te rijden.
    Ik neem aan dat dit ook geldt voor Schiphol.

    5
  8. Hans Boshuizen

    Wat een idiote maatregel . Wat een willekeur Weer zo’n smerige truc van Harbers en consorten. De door hem in dienst genomen juristen hebben hun werk weer gedaan en´mogelijk deze zeer dubieuze maatregel bedacht. Gelukkig hoef ik niet na te denken over wel of geen compensatie omdat wij in De Kwakel net aan de verkeerde kant van de metingen zitten. Wij komen hier dan ook niet in aanmerking voor enigerlei compensatie, terwijl wij hier net als vele andere omwonenden bijna dagelijks worden geterroriseerd door tientallen gifbakken, die niet alleen het woongenot verpesten, maar ook onze gezondheid bedreigen. Mijn zoon woont in De Legmeer en kreeg te horen dat hij niet in aanmerking komt voor compensatie, omdat hij er te kort (3 jaar ) woont. Maar wel worden hij en zijn kinderen dagelijks en de hele dag door blootgesteld aan afschuwelijk herrie en uitstoot.

    8
  9. Hans

    Als het niet uitdrukkelijk in de brief gesteld is, dan mag je van mij best een geldbedrag als compensatie voor gehuichel, bedrog en overlast aannemen ZONDER dat je ermee instemt dat Schiphol met gehuichel, bedrog en overlast doorgaat. Sterker nog: voor het járen lang uitstoten van zeer gevaarlijke stoffen moet óók een financiële regeling worden getroffen, maar dan voor een veel groter gebied.

    13
  10. Judith

    Blijkbaar ervaren wij geen overlast geen brief ontvangen ik nodig de minister graag een paar dagen uit om het te ervaren woon onder de aalsmeerbaan. WOZ zal wel niet hoog genoeg zijn echter huurprijs wel

    11
  11. Willem Stegenga

    Afgelopen zaterdag mijn explane app even gebruikt tussen 17.18 en 17.41, het resultaat: 82, 78, 83, 86, 84, 82, 86, 83 db. Opstijgend vliegverkeer, waarvan 6x een KLM toestel. En zo ging het een groot deel van de dag door…..tot 22.10.
    Ik woon in Buitenveldert

    20
  12. Loes

    Heeft iemand al een uitwerking van de schade uitgerekend.

    3
  13. Jonathan de B

    Eens met de eerdere schrijvers.
    Een schande om dit zo aan te bieden. Geheel willekeurig gekozen grenzen en grenswaarden.
    Als je het geld al zou aanvragen en accepteren dan stel ik voor het direct door te sluizen naar de stichting rbv.
    Ik heb ook zo’n brief gekregen en ga dat zeker doen. Ik denk niet dat je je recht om te klagen ermee voorspeld. Immers contractueel kan nooit met iemand worden afgesproken dat zijn recht op bezwaar en beroep wordt ingeperkt.

    Even een opmerking off topic:
    Ik zie dat in de to do list de nachtvluchten al zijn aangevinkt. Is dat niet wat te vroeg gejuicht?
    Eigenlijk is iedere vlucht tussen 8 uur ‘s avonds en 8 uur ‘s ochtends een nachtvlucht.
    Nu alleen beloven dat tussen 12 uur ‘s avonds en 5 uur ‘s ochtends niet meer gevlogen gaat worden vind ik niet een gehaald doel. Eerst zien en dan pas geloven. Maar met echte grenzen van de nacht en niet alleen de kern van de nacht.
    Zouden jullie dat groene vinkje er weer af kunnen halen?

    25
  14. ad

    Volkomen eens met de valkuilen die in deze nieuwsbrief worden genoemd. Blijven oppassen voor die linkmiegels. Sinds een paar maanden zijn er te veel en opvallende charme initiatieven vanuit de vliegsector en in beginsel supportende neoliberale overheid.
    Voortschrijdend inzicht na de toeslagenaffaire en Groningen? Rechters in je kamp trekken, want we menen het goed?

    Zelf heb ik zo’n brief van Harbers gekregen. In een veel duidelijker plaatje van het herriegebied (met dank aan PUSH) dan de overheid verstrekt lijkt handhavingspunt Hhp 25 op mijn huis te staan. Het lijkt geen meetpunt maar een waypoint waarop de piloten navigeren. Dit bevestigt mijn continue waarneming dat de stijgende toestellen vanaf de Aalsmeerbaan speciaal een bocht maken om exact over mijn huis te vliegen, dus wel enig recht op fooi.

    Om die zwijgsom? van Harbers in de wacht te slepen moet je heel wat uithalen. Dingen aantonen die de overheid al lang van ons weet via de gemeentelijk basisadministratie, belastingdienst etc.
    Ik heb weinig zin in deze zelfscankassa en doe een oproep aan Harbers om de uiterst ongezonde mega-overlast te doen stoppen. Ik ben benieuwd of de vliegsector de “nadeelcompensatie” zelf betaalt, of zou de overheid voor ze betalen ofwel de belastingbetaler?

    30
  15. Olifiers

    Ben het geheel met bovenstaande reactie eens, na accepteren van “ zwijggeld” heb je geen poot meer om op te staan!
    Wat mij betreft verkwansel je , indien je accepteert, zelfs je morele en misschien zelfs juridische recht om nog te protesteren tegen de enorme geluidsoverlast en vuile en toxische uitstoot van het vliegverkeer.
    Bovendien verdeelt het inderdaad misschien de omwonenden, (“ verdeel en heers”,) het laatste wat je wil in deze situatie.

    22
  16. Michiel Cohen

    Hoe corrupt kan een regering worden? Eerst jarenlang eigen wetgeving negeren, mensen overlast en uitstoot bezorgen, en milieueffecten ontkennen, en dan een klein aantal willekeurige mensen een aflaatsom bieden, weinig mensen, anders kost het te veel. Daarentegen worden er miljoenen in een zinloos bedrijf als de KLM gestoken, Belgie kon ook zonder Sabena, Zwitserland zonder Swissair, Italie zonder Alitalia. Alleen omdat Harbers dan in een rechtszaak kan zeggen dat de overlast is afgekocht. Een advies aan Tata: Moeten jullie ook doen! Maar dan barst de hel los. Hier dus ook.

    38
  17. Wie aanneemt, stemt toe

    Naar mijn mening geeft iedereen met het aannemen van deze fooi zijn recht weg dat vliegrechten boven mensenrechten gaan, en dat dat geluidsoverschrijdingen bij alle omwonenden ver boven de WHO norm van 45/48dB liggen en deze bewoners dat prima vinden. En ook dat het maatschappelijk belang van overstappers voorgaat op die van bewoners.

    En dát allemaal is waarschijnlijk de nog dieperliggende bedoeling van de overheid. Ik zou zeggen, niet aannemen of mee akkoord gaan. Het verdeelt de omwonenden verder en zou de rechtzaak van Stichting RBV kunnen verzwakken.
    Een jurist die iedereen in deze vertegenwoordigt en die afstemt met Stichting RBV, lijkt me belangrijk.

    70

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate