Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Successen, Update

Victory! Schiphol gaat ‘s nachts op slot

champagne

foto: Pexels via Pixabay

4.6
(131)

De jarenlange strijd tegen de overlast van Schiphol begint vruchten af te werpen. Schiphol gaat ‘s nachts op slot. Dit zegt de interim topman Ruud Sondag vanavond tegenover het Algemeen Dagblad. Er komt een verbod op de luidruchtigste toestellen en de zakenjets moeten hun heil elders zoeken.

Deel op XDeel op Linkedin

Het is een grote overwinning voor alle omwonenden die al jarenlang strijden tegen de onmenselijke overlast van een van Europa’s grootste vliegvelden middenin een van de drukstbevolkte gebieden van Europa.

Het nachtelijk slot op Schiphol betekent een einde aan de ongezonde situatie dat mensen nachtenlang wakker liggen van het vliegverkeer, vaak meerdere nachten achter elkaar.

De druk op Schiphol werd via de media, burgerinitiatieven als SchipholWatch, lokale en landelijke politici zo hoog opgevoerd dat topman Sondag niet anders meer kon dan stappen aan te kondigen die de overlast eindelijk echt terugbrengen.

Slapen tussen 12 en 5
Het plan is nu om Schiphol tussen twaalf uur ‘s nachts en vijf uur ‘s ochtends volledig te sluiten. Tussen vijf en zes ‘s ochtends mogen er alleen vliegtuigen landen, opstijgen mag pas vanaf zes uur. Volgens eigen zeggen gaat hiermee het aantal ernstig gehinderde bewoners met 17.500 omlaag. De nachtsluiting zorgt bij 13.000 omwonenden voor een betere nachtrust. Dat is ruim 50 procent minder dan nu.

“We willen geen uitzonderingen, ook niet voor vluchten die ‘s avonds zijn vertraagd of ‘s ochtends eerder aankomen”, aldus topman Sondag. “Die zullen moeten wachten, we zijn dan gewoon dicht. Alleen om veiligheidsredenen kan er ‘s nachts nog worden geland.”

“De hinder van nachtvluchten staat al sinds 2008 op het menu. Er is nooit voldoende aan gedaan. We zien de problemen rond de nachtvluchten jaar in, jaar uit stijgen. Als de risico’s stijgen, moet je er wat aan doen. Nu maken we er korte metten mee.”

Uiterlijk eind 2025 nachtslot
De nachtmaatregel gaat volgens Sondag in één keer in. “Op zijn laatst eind 2025, maar wat mij betreft eerder. We moeten dat overleggen met de luchtvaartmaatschappijen want het heeft flinke impact.”

Sondag beseft dat vakantievluchten duurder kunnen worden door de ban op nachtvluchten. “Dat is het dilemma van de afweging tussen het belang van vakantiegangers en dat van omwonenden. We kunnen mensen in de regio niet jarenlang vragen alleen maar offers te brengen ten behoeve van vakantietickets.”

De aankondiging van Schiphol komt als een volslagen verrassing voor veel betrokkenen.

“Deze stap – als het waar is – geeft aan dat Schiphol eindelijk door heeft dat het zijn hand heeft overspeeld en nu probeert te redden wat er te redden valt. Goed nieuws voor de omgeving. En nu doorpakken met krimp van de luchtvaart“, aldus Kamerlid Lammert van Raan (Partij voor de Dieren) die samen met omwonenden al jarenlang strijdt tegen de overlast en vervuiling door Schiphol.

Suzanne Kröger, lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks, reageert verheugd. “Dit is een mooi succes. Ik pleit al jaren voor een stop op nachtvluchten, schreef daar een wetsvoorstel voor. Het is fantastisch dat mensen in de regio nu een gezonde nachtrust wordt gegund.” Wel hoopt zij dat de plannen bewaarheid worden. “Eerst zien, dan geloven.”

Niet meer terugkrabbelen
Alfred Blokhuizen, voorzitter van SchipholWatch én van bewonersvereniging BTV-Rotterdam, is ook positief. “Deze winst voor de verre omtrek van Schiphol is hiermee beklonken. Topman Sondag kan het nu niet meer maken om terug te krabbelen. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat Schiphol echt rekening houdt met de buren.” Blokhuizen heeft één kanttekening: “Het mag niet gebeuren dat de nachtvluchten worden overgeheveld naar de regionale vliegvelden.”

Behalve een stop op nachtvluchten wil directeur Sondag – zelf wonend onder de aanvliegroute naar de steeds vaker gebruikte Oostbaan – de meest lawaaiige toestellen “stapsgewijs” gaan weren. Vanaf november van dit jaar worden onder meer 747 Jumbojets steeds minder welkom op het Amsterdamse vliegveld.

“Vanaf 1 november mogen de grootste lawaaimakers hier niet meer komen. We zijn er al over in gesprek met de maatschappijen. Het gaat dan om de toestellen die het hoogst scoren bij klachten van omwonenden”, aldus de Schiphol-directeur in het AD.

“We willen als bedrijf niet langer ambities bekend maken, maar concrete maatregelen”, aldus Sondag in het AD. “Ik vind het belangrijk dat Schiphol haar mening zelfstandig ventileert; als buurman in de regio, als staatsdeelneming en als partij in de luchtvaartsector.”

Zakenjets weg
Onderdeel van de plannen is een ban op zakenjets. Die moeten hun heil elders gaan zoeken, vindt Sondag. Het is een mooi resultaat van de acties door Extinction Rebellion die enkele maanden geleden het terrein bezette waar de zakenjets geparkeerd staan.

“Vanaf eind 2025 willen we af van de 17.000 zakenvluchten per jaar. De helft daarvan is niet eens een zakenvlucht, maar gaat naar een vakantiebestemming. De rest gaat naar zakenbestemmingen waar al heel veel normale vluchten heengaan.”

“Per passagier veroorzaakt een zakenjet tweeënhalf keer zoveel geluid als een lijnvlucht en 20 keer meer uitstoot. Daar moeten we iets aan doen”, aldus Sondag. “De overlast van die privéjets concentreert zich op een klein gebied, waaronder de binnenstad van Amsterdam.”

Lelystad alsnog openen
Ondanks de mooie voornemens voor Schiphol koerst de topman nog steeds op opening van Lelystad Airport, maar niet voor de verbannen zakenjets van Schiphol. Wat wel, wordt uit het interview niet duidelijk.

Behalve maatregelen tegen de herrie, wil Sondag ook concrete maatregelen nemen om klimaatverandering tegen te gaan, al weet hij nog niet hoe. “Op het klimaat broeden we nog. We komen op termijn met concrete voorstellen op het gebied van uitstoot in lijn met het Parijsakkoord.”

Het is een verfrissend geluid na ruim dertig jaar schiphollen – het liegen en bedriegen op basis van foute informatie. Dat beseft directeur Sondag ook: “We hebben te lang niet naar omwonenden geluisterd. Ik vind het belangrijk duidelijke maatregelen neer te leggen en ons daar ook aan te houden. Dat is een aanpak die meer past bij deze tijd”, zo noteert journalist Herman Stil van het AD.

Verhullend taalgebruik
“Termen als ‘balanced approach’ en ‘experimenteerregeling’ die nu in discussies over krimp worden gebruikt, betekenen helemaal niets voor de mensen. Wat moeten omwonenden met al die termen die allemaal lijken te gaan over gedogen. Wat we nu doen, is ons nieuwe geluid.”

Schiphol zal met deze nieuwe beleidslijn geen vrienden maken in de rest van de vliegindustrie. De kans is groot dat de vliegbedrijven deze lijn van Schiphol te vuur en te zwaard gaan bestrijden met een beroep op grote economische belangen. Het is knap, gedurfd en nodig dat Schiphol desondanks dit beleid tot uitvoering brengt.

Niet duidelijk uit het verhaal van Ruud Sondag is of het opgeven van de nachtvluchten een offer is om terug te kunnen groeien naar 500.000 vluchten per jaar of zelfs meer. Als dit het geval is, dan is het schrappen van de nachtvluchten goed voor de nachtrust van tienduizenden omwonenden, maar helpt het niets voor het klimaat, het milieu of de natuur. De tijd zal het leren.

SchipholWatch dankt alle medestrijders voor hun tomeloze inzet. Sommige organisaties en individuen zijn hiermee al tientallen jaren bezig, andere ‘slechts’ enkele jaren. Dat we gezamenlijk deze ommekeer in het beleid van Schiphol hebben bereikt, is een felicitatie waard. Op naar een betere toekomst.

We nodigen Ruud Sondag van harte uit ons te mailen, zodat we hem een doosje champagne kunnen toesturen.

Update 3 april 23:15 uur
Artikel uitgebreid met de reactie van Tweede Kamerlid Lammert van Raan (PvdD).

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 131

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    De ‘Tsjakka’ en ‘Victory!’ uitroepen waren helaas veel te vroeg!

    De euforie was dus te voorbarig, wat ik al vreesde. Ik vraag me af of dit niet een vooropgezet spel is om valse hoop bij omwonenden en verontwaardiging bij de luchtvaartmaatschappijen te genereren. Denkt u nu echt dat het Ministerie en de Schiphol- en KLM directie deze uitkomst niet hadden voorzien met al die dure advocaten op de achterhand? Ik niet.

    Helaas heb ik al vaker gelijk gekregen, niet voor niets noemde iik mijn Truc 40 ‘Krimp veinzen, afzwakken en ongedaan maken!’ De sector heeft zich weer op slinkse wijze met die goedbetaalde Zuidas-advocaten het voordeel laten toekennen, zoals altijd.

    Het is duidelijk, dit is geen Staat meer die zijn burgers beschermt. De in mijn ogen arrogante sector gaat nu gewoon door met de Luchtruimherziening en met groei. Omwonenden rest slechts een ding: maken dat je wegkomt, als dit al mogelijk is! Maar waar kun je nog ongestoord wonen?

    Hoe gaat de sector namelijk verdedigen dat men de geluidshinder terug zal brengen?

    Ik zal het u uitleggen, voor zover u het zelf nog niet zou weten.

    1.Met luchtbuizen het TOTAAL aantal gehinderden iets terugbrengen, maar wel alle lawaai over de mensen eronder gooien. De hoge Lden grens van 58 dB(A) laat dit ook toe, wat uit mijn berekeningen blijkt. De vliegtuigen zitten iets hoger, maar komen om de anderhalve minuut (of nog korter) over, je word er compleet gestoord van. Het gemene is, dat de mensen die erop vooruitgaan (en er dus niet pal onder wonen) dit waarschijnlijk zullen toejuichen. De Staat mag dus letterlijk mensen opofferen en in een volstrekt ongezonde leefomgeving plaatsen voor de economie van de luchtvaart en gaat dit ook doen, een duidelijke vorm van ongelijke behandeling. Alle toekomstige groei zal over die vaste routes gaan door de vliegtuigen steeds dichter op elkaar te laten vliegen. Dit begint met de Polderbaan en de Kaagbaan, en zal later ook op de andere banen worden ingevoerd, die dus eerst wat worden ontzien (en zich ten onrechte hierover aanvankelijk verheugen). Naast herrie krijgen de onderwonenden van die ‘optimale vaste routes’ ook te maken met fijnstof en ZZS emissies! Ook hiertegen geldt dus geen enkele bescherming.
    2.Eventueel een zgn. ‘nachtsluiting’ invoeren (wel hooguit een halve nacht!) tussen 00:00 en 05:00 h. Dan zal men de randen van de nacht geheel gaan volvliegen en dat kan ook met de nieuwe navigatietechniek. Beloften dat dit niet zou gebeuren geloof ik niet, want ik heb het al zien gebeuren (www.donderdorp.nl). Voor u het weet zit er weer een andere Schiphol CEO, die dit niet meer gaat voorstellen onder druk van de luchtvaartmaatschappijen.
    3.Lelystad openen en de 4e Fix doordrukken, zodat er meer ruimte komt om Schiphol verder te laten groeien. Gevolg: praktisch heel NL in de herrie. Men zal rekenen op wat protesten, die met de tijd verstommen, omdat men erachter komt dat dit toch geen mallemoer uitmaakt.
    4.Iets minder lawaaiige vliegtuigen aanschaffen of leasen, die men toch ook nog goed blijft horen. Gevolg: er kunnen er nog meer achter elkaar worden gezet (mede door NextGen of PBN), want zo werken de maten Lden en Lnight.
    5.Allerlei beloften gaan doen over SAF en andere innovaties (Flying V, elektrische vliegtuigen), die heel veel groene energie gaan opsouperen. Gevolg: nog meer windmolens op land en op zee. Maar ook: het mislukken van het klimaatbeleid omdat de luchtvaart elk voordeel gaat opsouperen.

    Deze testcase voor de rechtsstaat is m.i. volledig mislukt en de omwonenden blijven rechteloos.

    10
  2. Hans Niemeijer

    Kan Schiphol geen klok kijken? Een etmaal heeft vier gelijke delen van zes uur, de nacht duurt van middernacht tot zes uur ‘s ochtends. Een verschil van 16%. En waar blijven die vluchten van 00:00 tot 05:00 uur? Die worden ergens tussen gestopt.

    2
  3. Eelco Schipperus

    Helaas zullen de landers vanaf 05.00 h weer heel veel mensen hun nachtrust gaan verstoren!!!
    Er zijn tussen 00.00 h en 05.00 h al weinig vluchten. De grootste herrie wordt door landers vanaf 05.00 h veroorzaakt. De intensiteit na 05.00 h zal nu nog verder toenemen, dus zo opgetogen zijn we niet.

    4
  4. Eelco Schipperus

    Helaas zullen landers vanaf 05.00 h weer heel veel mensen hun nachtrust gaan verstoren!!!
    Er zijn tussen 00.00 h en 05.00 h nu al weinig vluchten. De grootste herrie wordt door landers vanaf 05.00 het veroorzaakt. De intensiteit na 05.00 h zal nu nog verder toenemen, dus zo opgetogen zijn we niet.

    4
  5. Ton

    Vergeet het maar, de directeur gaat daar allemaal niet over. De minister wel, maar die heeft het niet in zijn plannen opgenomen. Daarbij is 7 uur slaap echt het minimum om gezond te blijven, onderzoek genoeg.
    Die zakenvluchten kunnen zo vervangen worden door grotere vliegtuigen met veel passagiers, want dat (veel passagiers) levert geld op.
    Volgende keer even opletten als er weer een paashaas over de muur wordt geflikkerd.

    6
  6. anton

    De rechtszaak vandaag verloren. Wat zal Mark Halbers blij zijn. Kan hij zich lekker achter verschuilen. Laat U niet in slaap sussen door de woorden van Schiphol. Decennia van list en puur bedrog poets je niet zomaar weg. De strijd moet doorgaan , HELAAS.

    8
  7. Paul Reus

    Dat de luchtvaart aan banden moet, wordt ondersteund door dit artikel in Trouw. De luchtvaart verspreidt veel meer kankerverwekkende stoffen dan de industrie en dat mag omdat “deze stoffen niet door een schoorsteen worden uitgestoten, maar worden verspreid” 😂😂😂😂😂
    https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/kankerverwekkende-uitstoot-door-luchtvaart-is-gigantisch-minister-zint-op-maatregelen~bfc52120/

    4
  8. Paul Reus

    De Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder vindt de uitspraak van de Voorzieningen rechter “De slechtst mogelijke uitslag”.” Op 4 juli staat RBV tegenover de Staat in een bodemprocedure waarin zij eist dat de Staat zich aan de WHO-geluidsnormen houdt en het vliegverkeer drastisch reduceert. De uitspraak van de rechter in Haarlem heeft geen gevolgen voor deze procedure. De strijd tegen de aanvallen op de gezondheid en het klimaat gaan door. https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl

    8
  9. Paul Reus

    https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10508989/luchtvaart-wint-rechter-zet-streep-door-schiphol-krimp
    Schiphol heeft ng nooit een ‘normale’ procedure doorlopen om haar uitbreidingen te realiseren. Altijd werd dat door de politiek en de belanghebbenden, waaronder Staat zelf en de gemeente Amsterdam goed gekeurd. Bestuur Haarlemmermeer óók, volgens mij.
    Helaas dus. Maar er zijn nog genoeg redenen over om opnieuw naar de rechter te stappen. Hoge stikstof uitstoot, ontbrekende natuurvergunning. Als de politiek echt wil zet ze nu zet een streep door de uitbreidingen en zeker géén vierde aanvliegroute.

    4
  10. Thijs

    Mijn eerdere reactie om de kurk nog maar op de fles te houden, is helaas een verstandig advies gebleken. KLM wint kort geding en ook bezwaren bij Raad van Staten houden geen stand. Voorlopig dus een vrijbrief voor groei. Oordopjes maar weer in.

    5
  11. Tom van Spanje

    Een nacht is voor mij van zonsondergang tot zonsopgang. Een goede slaap toch minstens acht uur. Een schone lucht is vrij van gif en streeploos. Een vakantie is lekker aan zee of in de natuur vlakbij.
    Nu nog een betrouwbare directie van Schiphol ! 🙂 Proost !

    12
  12. Haes

    Die champagne is wel heel erg prematuur hoor…. dit riekt erg sterk naar een pr stuntje zo vlak voor de rechtszaken tegen schiphol. Even een “goede ” beurt maken? Nu opeens je “sociale” kant tonen? Welke naieveling gelooft dit nog? En buiten dat… Het is ronduit schandalig om met een nachtsluiting van zegge en schrijve 5 uur te komen! Wat een armoe! Moeten we daar voor op de knieen?
    En hoeveel betekenis heeft deze aktie van een interim manager eigenlijk? Een soort proefballonnetje. Schiphol krijgt het kennelijk een beetje benauwd. Dat is het enig positieve wat ik hier uit haal.

    22
  13. ad

    Eerst zien en dan geloven.

    13
  14. Henk Visser

    VOORZICHTIG OPTIMISTISCH

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Al 7 jaar heb ik gestreden, wonend pal onder de Zwanenburgbaan route. Als mijn middelvinger 750mtr lang was geweest zou ik de onderbuik van de gierende vogels kunnen kietelen. Maar ik blijf vooreerst voorzichtig optimistisch. Waarom?
    Sondag heeft het nachtslot teruggebracht van 11 tot 7 uur naar 12 tot 5 uur. Dat is 3 uur tijd meer om evengoed nog onze nachtrust te verstoren. En wie verzint het om 5 uur als einde van de nacht aan te merken?
    “ Tussen vijf en zes ‘s ochtends mogen er alleen vliegtuigen landen, opstijgen mag pas vanaf zes uur.”
    Laten we even bedenken dat 3/4 deel van het jaar de wind uit de zuid tot zuidwestelijke hoek waait.
    Dan wordt er vanuit het noorden geland. Om deze reden is indertijd ook de Polderbaan aangelegd.
    In dit, op zich hoopvolle plan van de nieuwe ‘Schiphel’ directeur, blijven de bewoners in de regio Uitgeest, Krommenie en Assendelft vanaf 5 uur bestookt worden met herrie en verbrande kerosine.
    Want, indien in praktijk gebracht, hoe gaan de verkeersstromen door de lucht dan? Het wordt dringen in de vroege ochtend cluster.

    Ik verwacht dat vakantievliegers, die juist van de nachturen gebruik maken, Transavia, Tui, Corendon e.a. processen zullen gaan aanspannen tegen Schiphol.
    En hoe gaan IATA en ICAO, de machtige internationale luchtvaart lobby organisaties, die hun tentakels diep in mondiale overheden hebben gewroet, hierop reageren?
    Volgende vraag. In hoeverre kan de Nederlandse staat binnen EU regels deze progressieve stap zetten?

    Wij zijn al decennia lang voorgelogen en bedrogen. In het ellenlange overleg traject tot de conclusie gekomen dat Schiphol en de KLM een staat in de staat vormen. Onaantastbaar. Zou er nu plotseling een revolutionaire omwenteling gaan plaatsvinden?
    Ruud Sondag beslist daar niet autonoom over. Schiphol is geen supermarkt waar je zomaar van kassa’s naar zelfscan afrekening kan transformeren.
    Bovengenoemde externe invloeden van machtige organisaties zullen zeker de aanval openen.
    En dan zal blijken wat overblijft van zijn zeer te prijzen plan: Schiphol 2.0.

    21
  15. Wim

    Gebakken lucht verhaal. Wie genoeg heeft aan 5 uur nachtrust en een continue klere herrie daarvoor en daarna steekt zijn hand op. Niemand dus. Alle ziekmakende nachtvluchten, tussen 23:00 en 07:00, moeten op korte termijn worden beeindigd. De opening van Lelystad wordt het wisselgeld.
    Conclusie vooral doorgaan met rechtzaken.

    22
  16. Erik H

    Eerst HOREN dan geloven. Ben wel benieuwd wat er voor in de plaats komt, Schiphol doet NIETS voor NIETS. Bijv. Nachtvluchten inleveren en 3 of 4x zoveel extra dag vluchten en toch weer naar de 500k. En voor alle duidelijkheid prive-jets zijn iets anders dan zaken-jets en toestellen onder de 50 inzittenden werden toch al niet geteld als gevolg van een actie van Minister Netelenbos, jaren geleden.

    25
  17. B. van Marlen

    Het is in ieder geval een begin, maar slechts 5 uur ongestoorde nachtrust is wel wat weinig! Daar kan nog best wel een beetje meer ambitie in worden getoond Schiphol! Overigens deed men dit al steeds meer, maar wel de zaak tot 24:00 om de minuut volvliegen en vanaf 05:00 is het ook weer bal. En Heathrow deed dit al jaren zo.

    Die B747’s weg had al lang gemoeten, waarschijnlijk zijn ze nu toch echt wel afgeschreven. Maar toch het is een bijdrage. Het schrappen van de Tweede Kaagbaan is wel een heel goed punt. Rijsenhout zal er blij mee zijn. Privéjets weg: prima, was toch niet meer te verkopen.

    Lelystad openen is natuurlijk helemaal fout, stop hier nu ook definitief mee. De meeste vakantie-vluchten vertrekken na 05:00 uur, dus die enorme aderlating voor de vakantieganger is wel over-dreven. Men kan nog ook doodleuk tot middernacht binnenkomen. Met wat duurdere tickets gaat men echt niet thuisblijven. Een beetje ontmoedigen kan echter geen kwaad.

    KLM laat zich weer van zijn beste kant zien, door te verklaren dat men verbaasd is over deze maat-regel.

    Ondanks positieve aspecten, blijf ook ik sceptisch. Zolang men doorgaat met de Luchtruimherziening wordt toch weer op groei ingezet en op het driedubbel pakken van mensen onder vaste routes.

    Ga na eens echt werken aan een duidelijk krimpscenario. Tot dan gaat de champagne bij mij niet open!

    45
  18. Amsterdam noord

    Wat betekent dit voor de zwanenburgbaan? Zit daar nog ruimte vanaf 6 en tot 24? En overdag, in die paar uurtjes pauze? Vaker gebruik van de secundaire banen? Een grotere groep minder uren slaap en meer herrie overdag, ben ik bang!

    25
  19. Rein

    De luchtvaartmaatschappijen gaan deze plotselinge move echt niet accepteren.
    Zojuist Transaviadirecteur Nooyens op Radio 1 horen janken dat Transavia dit niet gaat overleven en dat het zó zielig is voor al die hardwerkende Nederlanders dat zij nu niet van hun welverdiende vakantie in verre streken kunnen genieten.
    Daar gaat nou net om: we moeten met z’n allen MINDER vliegen, anders kunnen er niet minder vliegbewegingen gerealiseerd worden.
    Zolang dit soort rupsen nooit genoeg, zowel bij de maatschappijen als in de politiek, aan de knoppen draaien, zal er alleen maar ingezet worden op GROEI, linksom of rechtsom.

    31
  20. Mike

    Na leugen op leugen, geloof je gewoon niets meer van ze en verwacht je het ergste !

    Ik zie eigenlijk geen enkele winst voor de omwonenden.
    – De piekbelaster zal verdwijnen (o.a. de 747).
    – Een nachtlock tussen 00:00 en 05:00.

    Ik lees niets over een lagere Lden of minder vluchten. De nachtrust wordt nog steeds niet serieus genomen (beter zou tussen 22:00 en 08:00 zijn).
    Een verklaring over de uitstoot is men zich nog op aan het beramen.
    Men schrijft niets over minder vluchten (!), maar wel ‘Lelystad open’, dus juist meer vluchten !

    Mijn verwachting is dat de geweerde 17000 privejets en de 747’s door andere toestellen worden ingevuld. Dus mogelijk meer 737/A320/A220, die overdag tussen 06:00 en 00:00 middels NextGen elke 60 seconden voorbij gaan komen.
    Dit zou -op papier wel eens haalbaar kunnen zijn, doordat de nachtvluchten zwaarder wegen in de Lden en de enkele DBa’s verschil met de 747 ook veel meer ruimte maakt. Dus toch groei !!!!
    Vraag ik mij alleen nog af : Waar gaan de zakenjets heen ????

    Een verkapt PR-stuntje om zogenaamd ‘goodwil’ te tonen en daarna weer op oude voet verder te kunnen met groei, groei en groei ?!.

    42
  21. Een PR plan tussen Schiphol en reisbranche?

    De reisbranche begint al te gillen dat 1,5 miljoen Nederlanders door de nachtsluiting niet op vakantie kunnen. Er is geen sprake van nachtsluiting.

    Dubbele onzin. En overdag kun je ook naar je vakantieadres vliegen. De buitenlandse hub moet plaatsmaken voor de Nederlandse vakantiegangers overdag lijkt me zo.

    Maar goh, zouden ze het expres zo de media in hebben gegooid? Zodat de gemiddelde Nederlander tegen is?
    De media die trouwens allemaal klakkeloos en blindelings hebben overgenomen dat er een nachtsluiting zou zijn.

    Nu proberen ze groepen tegen elkaar uit te spelen door de Nederlandse vakantieganger voor te houden wat ze allemaal gaan missen. Maar de hub doorreiziger blijft nog steeds buiten schot.

    PS is iedereen vergeten dat de personeelstekorten vorig jaar de Nederlandse vakantieganger in de rijen liet staan? Dat waren niet de hub doorreizigers hoor.

    29
  22. Bourree

    Een uitgestoken vinger van Schiphol en we kraaien victorie? Over twee jaar zijn we van plan iets te gaan doen! Dan mogen jullie vijf uurtjes per nacht gaan slapen. We trekken de kurken van de champagneflessen? Het is begrijpelijk hoor, we zijn wel toe aan een succesje. Het is een ander geluid vlak VOOR de uitspraak van rechtzaken. Toevallig. Wij zijn echt zooooo begaan met de omwonenden. Laat je geen rad voor de ogen draaien. Meer geluidsoverlast overdag? Wat gebeurt er NU om de omwonenden te bevrijden van de hub-functie, de overlast en de ziekmakende uitstoot van vliegtuigen? Wij mogen vijf uurtjes slapen zodat Schiphol kan doorgroeien met zogenaamde “stille vliegtuigen”. Hou toch op. Dit gelooft u toch zelf niet? Ik laat de champagne even staan en kijk over twee jaar wel of ie nog te zuipen is!

    50
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Wij zijn blij met iedere stap vooruit, ook met de kleine stapjes. We hadden niet de illusie dat Schiphol op een dag zou aankondigen te gaan sluiten. We bevinden ons na een lange periode van toenemende overlast en vervuiling op een keerpunt. Dat koesteren we. Maar we zijn helaas nog niet klaar met ons werk.

      31
      • Stapje

        Iedere kleine stap is een stap, maar wel pas vanaf 2025.
        Nog 2 jaar. In die tijd kan nog veel veranderen en teruggedraaid worden.
        Ik ben niet al te optimistisch, er zijn tot nu toe geen positieve resultaten in de vliegindustrie voor ons en op de radio hoor je de huilebalken alweer janken dat de cargo’s dan naar Brussel zullen overstappen: ik zou zeggen Graag! Wegwezen met die cargo’s! Hopelijk wachten ze 2025 niet af en besluiten ze eerder te vertrekken.

        24
      • Ton

        Is het eerste begin kattengespin !!!

        1
  23. Ik hoor geen nachtsluiting maar een paar uren sluiting

    Verbod op zakenjets en lawaaiige lijnvluchten (en die nachtelijke vrachtvluchten, vergeet die niet!) zijn een goede zaak. Ook dat Schiphol zijn bredere maatschappelijke taak begint op te pakken is heel lovenswaardig. Wat de vliegmaatschappijen er ook van zeggen.

    Maar ik hoor geen nachtsluiting in het verhaal. Een echte nachtsluiting is van 22:00-08:00 uur. Dat levert voor kinderen trouwens nog te weinig slaap op, dus 22:00 is al een compromis. Want kinderen en volwassenen hebben veel meer slaap nodig dan een karige 5 of 6 uur per nacht.
    Vliegen tot 00:00 uur. Starten vanaf 05:00 en stijgen vanaf 06:00 valt nog steeds onder nachtrust bij iedereen. Nog steeds overmatig wakker gedenderd dus. Ook is mijn verwachting dat er tot 00:00 uur en vanaf 05:00/ 06:00 uur elke minuut wordt gevlogen. Dat is uren achter elkaar doorlopende herrie tijdens hun nachtrust. Omwonenden blijven dus uitgeput en ziekgemaakt door slechts een paar uur sluiting.

    En de rest van de dag “omdat het overdag is”, voelt het ook niet beter, elke minuut een vliegtuig en uren achter elkaar doorlopende herrie. Dus dan krijgen omwonenden ook geen rust. We blijven, nogmaals, met uitgeputte en ziekgemaakte omwonenden zitten dus.

    Krimp luchtvaart naar 275.000 vliegbewegingen per jaar is de enige weg. Ook wereldwijde krimp. Tevens hoogstnoodzakelijk voor het voorkomen van de ondergang van de samenleving, ook wereldwijd (zie mijn reactie op het vorige SW artikel: “De ondergang van een succesvolle samenleving”).

    38
  24. JH

    Het zal toch niet waar zijn? Gaat deze directeur niet buiten zijn boekje. Met deze uitspraken kan het zijn baan wel eens gaan kosten of heeft hij al een andere baan. Wat ‘s nachts niet meer mag vliegen gaat ongetwijfeld overdag vliegen. Dan krijgen we elke minuut vliegtuiglawaai over ons heen en daar krijg je geen rust van. Vooral als je’ s zomers lekker buiten wil zitten. Nou dat kan je dus wel vergeten met die herrieschoppers. Blijven actie voeren dus.

    32
  25. Thomas

    Net als anderen hier ben ik behoorlijk skeptisch over deze aankondiging. Wellicht wantrouwend geworden door de decennia lange leugens en handige draaibewegingen van Schiphol en I&W. Ik ben geneigd te denken dat met deze move de doelstelling is om de natuurvergunning binnen te hengelen, het capaciteits probleem te verplaatsen naar Lelystad dat daardoor open gaat, en in lijn met de aanvraag van Rotterdam 16-hoven voor uitbreiding, dat ook die aanvraag erdoor gerommeld wordt. En dan gaat vervolgens KLM een rechtszaak aan en trekt Schiphol de keutel weer in en is de groei gerealiseerd met een vergunning in de hand. Voor mij is dit alleen winst als Lelystad dicht blijft, Rotterdam dicht gaat en het aantal vluchten van Schiphol drastisch wordt ingeperkt. En inderdaad geen vluchten in of aan de randen van de nacht (2300-0730)

    34
  26. Wie slaapt er 5 uren?

    Tussen 0.00 uur en 05.00 uur is er al nauwelijks vliegoverlast. De grootste overlast is vanaf 06.00 uur als de bejaarden naar de Mediterrannee moeten vliegen.
    Bovendien, wie slaapt er maar 5 uren?
    Sluiting tussen 23.00 en 07.00 zou een goed resultaat zijn.
    Het enige positieve resultaat is het afblazen van de 2e Kaagbaan. Dat is echt goed nieuws, de rest is voor de bühne.

    34
  27. Anton

    Helemaal eens met Thijs. Laat de kurk maar op de fles. De grootste nachtelijke drukte/herrie/overlast boven ons hoofd is in de avond, vanaf 22.30 tot 24.00 uur, en in de ochtend, na 05.00 uur. In die 5 uur daartussen vliegt er nauwelijks wat.
    Dit is een pyrrusoverwinning. Ik begrijp absoluut de juichend reacties niet.
    En dan zal ik het maar niet hebben over de overlast tussen 05.00 en 22.30 uur, want dat is ook ronduit verschrikkelijk. Wat een BS ………….

    30
  28. Eelco

    Het probleem wordt nu naar de “randen van de nacht” verplaatst. 5 uur slaap is voor mij niet genoeg laat staan voor mijn zoon van 6 jaar die nu al wakker wordt om 5 uur als de KLM en Delta tsunami over ons wordt uitgestort. Wonend recht onder de aanvliegroute van de Polderbaan.
    De kurk blijft ook hier nog maar even op de fles.

    31
  29. Pascal

    Ik heb zo’n vermoeden dat er rechtzaken gaan volgen en deze Ruud het veld moet ruimen (hij is toch maar interim manager) en daarna blijft alles hoe het was. Ik ben ook heel benieuwd naar hoe de rechters gaan reageren in het kort geding aangaande de krimp; dat zal al een goed beeld geven.

    18
  30. Ed

    Het is een aanzet tot een opzet van een proeve van een overlastverminderingsplan langs de lijnen van de inhoud. We weten waar dat toe kan leiden, maar dit is een uitstekend begin.

    8
  31. Thijs

    Ik aarzel om verheugd te zijn. Met een buurman die zegt dat 5 uur slaap wel voldoende is, kan ik geen vrienden zijn. Gewoon geen goede buur. Daarnaast voor de preferente banen zoals de Polderbaan betekent het vanaf 05:00 uur gewoon: opstaan, want slapen zit er toch niet meer in. Het bericht zou pas goed zijn als er had gestaan van 23:00 tot 06:30 uur dicht en een forse afname van het aantal vluchten. Ik zou de kurk nog maar op de fles laten.

    40
  32. Lvb

    Het is op het eerste gezicht mooi nieuws dat er eindelijk iets gaat gebeuren. Maar het is natuurlijk heel raar dat Schiphol met dit verhaal komt en niet onze wetgever. Daarnaast is de beperking van 00.00uur tot 05.00 geen vliegtuig lawaai, natuurlijk veel te weinig voor een fatsoenlijke nachtrust.
    Verder betekent dit gewoon nog 460.000 tot 500.000 vluchten maar nu verdeeld over 21 uur. Het blijft gewoon teveel lawaai en vervuiling al of niet in toekomstige herrie goten waar veel te veel mensen teveel overlast van vinden .
    Schiphol is veel te groot voor dit land in een dichtbevolkt gebied

    38
  33. Paul

    Het is een mooi verhaal maar ik vertrouw de boel niet. Ik denk dat Schiphol met een aantal rechtszaken in het verschiet, wellicht ook de winst van BBB, eieren voor haar geld kiest en gaat toegeven op een aantal relatief kleine dossiers. Bovendien moeten ze een natuurvergunning krijgen en die kans is met deze zet wat groter geworden. Want deze topman zegt tegelijkertijd dat Lelystad open moet als volwaardig vliegveld. Ook daar geen nachtvluchten? Lees ik niks over. En dan komt onze minister ook nog met een vierde aanvliegroute. Hoezo de pijn verdelen? Het gaat niet om vedelen maar fors verminderen. Laten we dus dit succes vieren en tegelijkertijd heel, heel waakzaam blijven!

    41
  34. Werner

    Ik geloof het niet. Zelfs als het waar zou zijn, dan nog hebben wij ‘gewoon’ de hele dag overlast en moet het minder, niet alleen die ene druppel in de nacht.

    33
  35. Adrie

    Is te mooi om waar te zijn. Maar eerst zien en dan geloven. Want Schiphol sprookjes geloof ik niet meer. Waarschijnlijk is het bericht niet compleet en/of interpreteren wij het niet juist. Ik denk dat er ‘s nachts niet meer gevlogen wordt ‘als de zon schijnt’. Dus waarschijnlijk gewoon weer fake news.

    15
  36. Michiel van Parreeren

    Wat een mooi vooruitzicht geeft Schiphol nu. Voor het eerst een lichtpuntje aan de horizon. De volgende demonstratie is wellicht niet bij Schiphol op de stoep maar bij KLM. Het bedrijf dat weigert zich aan te passen aan de huidige tijd en zich hoogstwaarschijnlijk tegen de plannen van Schiphol zal gaan verzetten.

    31
  37. E.C. Lehr

    Schipholwatch en alle organisaties die zich sterk hebben gemaakt: van harte gefeliciteerd en dank !! Ook mijn eerste reactie is: ‘Eerst zien dan geloven’, maar het klinkt als muziek en als een goede stap, geeft uitzicht. Is Sondag’s positie als interim topman sterk genoeg ? Wat gebeurt er met Lelystad ? Met de aantallen vluchten, de groei of de krimp ? En kanttekeningen: de hub van KLM wordt gespaard ten koste van vakantieverkeer; ook overdag is en blijft geluidoverlast en uitstoot ontwrichtend. Spannend ! Nòg een keer: bedankt !

    35

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate