Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Redschiphol.nl: burgerbeweging of nauwkeurig georkestreerde lobbycampagne?

reddingsboei

Schiphol behoeft een reddingsboei (foto: Dimitri Wittmann via Pixabay

4.8
(168)

Een ‘grassroots’ campagne, zo staat te lezen op de nieuwe website redschiphol.nl. Als zou de site zijn opgericht door een groep burgers die zich ernstig zorgen maakt over de toekomst van het vliegveld. Maar de site is in handen van een poepsjiek lobbykantoor, de Londense SABI Strategy Group.

Deel op XDeel op Linkedin

Volgens de eigen website houdt SABI zich bezig met onder meer strategische communicatie, crisiscommunicatie, publieke belangenbehartiging en het organiseren van burgerbewegingen.

Dat klinkt niet als een ‘grassroots’ beweging, maar als een professioneel opgezette en nauwkeurig georkestreerde belangenbehartiging in opdracht van een organisatie die beschikt over genoeg geld om zo’n duur bureau in te huren.

Volgens de Linkedin-pagina van SABI is het actief in het bespelen van de publieke opinie. De topman van het kantoor werd een maand geleden nog uitgeroepen tot een van de meest invloedrijke reputatiemanagers door Spear’s Magazine – een populair tijdschrift voor rijke mensen over onder meer het ontwijken van belastingen, peperdure horloges en sportauto’s.

“SABI geeft liever geen informatie over zijn cliënten, maar bekend is dat oprichter en directeur Henry Sands werkt voor een aantal van de meest invloedrijke families en stichtingen in de VS, Europa, Afrika en het Midden-Oosten”, aldus Spear’s. “Hij is de eerste persoon die je aan je zijde wilt hebben bij geschillen. Hij is koppig en weet altijd succes te boeken.”

Sands was volgens eigen zeggen onder meer verantwoordelijk voor de Vote Leave-campagne waarmee de Britten hun stem gaven de EU te verlaten en werkte mee aan verkiezingscampagnes voor presidenten van meerdere Afrikaanse landen. Ook lobbyde hij lange tijd voor de steenrijke Zuidafrikaanse familie Oppenheimer met grote belangen in de mijnbouw en diamanthandel.

Het domein redschiphol.nl staat geregistreerd op naam van de SABI Strategy Group.

Desgevraagd gaf SABI niet prijs wie opdracht heeft gegeven om redschiphol.nl te bouwen.

Knullige opzet
De nogal knullige opzet van de site lijkt een bewuste keuze om de professionaliteit van de campagne te verhullen. De site kopieert al dan niet met toestemming artikelen uit andere media, onder meer stukken uit De Telegraaf die prima aansluiten bij het beoogde doel van de campagne, het tegenhouden van de krimp.

De website is nagelnieuw, geregistreerd op 23 februari jongstleden, en gekoppeld aan een Facebook-pagina en een Twitter-accountje met op het moment van schrijven vier (4) volgers.

Een prominente plek is ingeruimd voor een setje ‘feiten’ over Schiphol: de luchtvaartindustrie zou 22 miljard euro per jaar bijdragen aan de Nederlandse economie. Krimp gaat maar liefst 84.000 banen kosten en wereldwijd veroorzaakt de luchtvaart ‘slechts’ 1,9 procent van de CO2-uitstoot.

Ook geld voor eigen onderzoek
De organisatie achter de site heeft niet alleen een peperduur lobbykantoor ingehuurd, maar claimt ook het gerenommeerde onderzoeksbureau Centre for Economics Business Research (CEBR) opdracht te hebben gegeven om de economische effecten van de krimp van Schiphol naar 440.000 vluchten te onderzoeken. Aan middelen kennelijk geen gebrek – bij echte grassroots-bewegingen toch vaak een knelpunt.

“Het onderzoek van CEBR is van vitaal belang omdat er nauwelijks publiek beschikbare overheidsinformatie bestaat over de gevolgen van krimp. De experts van CEBR gaan de milieuvoordelen van minder vluchten afzetten tegen de economische terugslag als gevolg van het verlies van Schiphol’s hub-status. Ook evalueren ze kosten-effectievere methoden om de uitstoot terug te brengen”, aldus de grotendeels Engelstalige site. Daarbij gaan de makers voorbij aan het feit dat Harbers tot krimp heeft besloten om de overlast te reduceren, niet de uitstoot van CO2.

Zelfde truc als voor Heathrow
CEBR verrichtte in 2021 een vergelijkbaar onderzoek voor vliegveld Heathrow bij Londen. Met weinig verrassende resultaten: het Verenigd Koninkrijk zou nog net niet van de aardbodem worden gevaagd als Heathrow niet alle ruimte zou krijgen.

Schiphol onderzoekt ‘kosten-effectievere methoden’ om de vliegherrie te reduceren overigens al decennialang. Omwonenden is al dertig jaar minder hinder met meer vliegen beloofd. Tot op heden zonder succes.

Redschiphol.nl roept bedrijven op die afhankelijk zijn van Schiphol om zich aan te sluiten bij het initiatief en biedt een gratis nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de campagne. Ook is plek ingeruimd voor een heuse petitie om te protesteren tegen de voorgenomen krimp.

In 2018 probeerde de vliegindustrie al eens een vergelijkbare campagne op te zetten met de website ikwoonenwerkbijschiphol.nl – destijds ook neergezet als activiteit van bezorgde burgers.

Al gauw bleek dat de site een eigen initiatief van de sector was en dat de petitie meerdere malen te ondertekenen was door dezelfde persoon. De site stierf vervolgens een stille dood en is sindsdien nooit meer aangepast.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 168

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    De petitie is blijven steken op ongeveer 5.000. Dat valt tegen als je ervan uit gaat dat alle werknemers in de luchtvaartsector via het intranet van hun werkgever en andere eigen kanalen een oproep hebben gekregen om te ondertekenen.

    De petitie https://elbersmoetblijven.petities.nl haalde het dubbele terwijl dat een kleinere scoop heeft. Mogelijk beleefde men de dreiging daar concreter en/of was het minder spannend om je erover uit te spreken? Of men maakte de inschatting dat een petitie in dat geval wel het verschil zou kunnen uitmaken en hier niet?

    1
  2. ReindeR Rustema

    Het cabinepersoneel wil graag een duurzame luchtvaart. En geeft een petitie aan de Tweede Kamer op 11 april.

    https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/commissievergaderingen/details?id=2023A02349

  3. ad

    Misselijkmakend en haast op te vatten als oproep tot tegengeweld.
    Waarom kunnen eigenlijk niet wij onwettig geterroriseerde burgers maar alleen die oneindige inhalers van de vliegindustrie en hun clientèle rekenen op de door ons allemaal betaalde zwaarbewapende marechaussee?

    8
  4. Pieter Kroon

    Zozo zijn ze wanhopig aan het worden?
    Leten we hopen op het voorgaande:

    Al gauw bleek dat de site een eigen initiatief van de sector was en dat de petitie meerdere malen te ondertekenen was door dezelfde persoon. De site stierf vervolgens een stille dood en is sindsdien nooit meer aangepast

    7
  5. Lourens Burgers

    Is dit een opmaat voor het positioneren van nieuwe leden vanuit de luchtvaartlobby voor de MRS?

    4
  6. Meer vliegterreur

    De vliegindustrie laat niets aan het toeval over. Lobbyisten zijn overal: op nu.nl las ik dat de retourtjes China verdubbeld worden. Ook allerlei andere bestemmingen worden “geïntensiveerd” en dus zitten we nog veel langer en nog veel erger in de herrie en de stank.
    Niks minder vluchten, juist meer, meer, meer, we gaan tot het gaatje.
    De mentaliteit van tegenwoordig: het kan niet op en rekening met een ander houden? Waarom zou je?

    6
  7. Kijk naar de toekomst

    “METROPOOLREDACTIE” MRA 2.0 HELPT OOK EEN HANDJE MEE!

    35 gemeenten rond Schiphol droegen macht, middelen en ambtelijke inzet af aan het MRA 2.0 bureau op de Zuid As. Daar zwaaien 3 topbestuurders de scepter over deze “Transport Autoriteit” die voor de Schiphol Groep c.s. de nagestreefde “Holland Metropool” met immer groeiende HUB uitrolt. Dit dan zonder enige democratische legitimatie!

    Uit deze middelen wordt een “metropoolredactie” gefinancierd om dit streven bij de goegemeente in te prenten en tegenstanders te pareren.

    Zie: https://www.villamedia.nl/artikel/nh-omroep-flevoland-en-at5-vormen-gezamenlijke-metropoolredactie-voor-amsterdam

    Naast de opgezette lobby – waar het hierboven over gaat – blijken de burgemeester van Amsterdam en de Commissarissen van de Koning in NH en Flevoland binnen deze MRA 2.0 als trio volledig met Schiphol en sector te collaboreren. Dit tegen de belangen van degenen die ze zouden moeten vertegenwoordigen in! Raden en Provinciale Staten, die toch als hoogste organen zijn aangewezen, laten met zich sollen en de struisvogelpolitiek viert te lang al hoogtij.

    Hoog tijd dat de integriteitsvraag wordt gesteld en tegen de alom aanwezige “netwerk-corruptie” door de luchtvaartsector wordt opgetreden?

    54
  8. Fred

    Zou zeggen ze gewoon lekker lastig vallen met berichtjes, en met zijn allen lekker op fb en Twitter melden wie of wat er echt achter de account’s zitten.

    37
  9. Over economische terugslag gesproken

    De experts van CEBR gaan de milieuvoordelen van minder vluchten afzetten tegen de economische terugslag als gevolg van het verlies van Schiphol’s hub-status. Ook evalueren ze kosten-effectievere methoden om de uitstoot terug te brengen”, aldus de grotendeels Engelstalige site.

    Het leegtrekken van de aarde heeft zijn grens wel bereikt. Tegenover elk onderzoek van dit bureau staan talloze onderzoeken van gerenommeerde klimaatspecialisten. Bijv. IPCC.

    Als we het hebben over economische terugslag, moeten we naar mijn mening eerder kijken naar de benodigde mega economische kosten voor alle landen op aarde om nog meer klimaatschade te voorkomen en in de (nabije) toekomst op te lossen.

    Krimp luchtvaart lijkt me een goede start. Te beginnen met de onnodig vervuilende hub functie van Schiphol waardoor zoveel vliegtuigen onnodig van heinde en verre vele kilometers omvliegen om even de hub aan te doen om hun dorst te lessen voor goedkope kerosine.

    36
  10. B. van Marlen

    Weer een dieptrieste mijlpaal in misleiding door de luchtvaart! De brutaliteit kent geen grenzen. Men schetst een doomsday scenario voor Schiphol als ze niet door kunnen groeien. Moeten we dan eeuwig in de herrie blijven zitten en steeds weer opnieuw worden besodemieterd? De maat is eens vol, en wel NU!

    Ik las over compensatie voor de Groningers ‘wegens gederfd woongenot’. Wordt het niet eens tijd om met zijn allen een claim te zenden naar de Staat om dezelfde reden? Met bijna 5000 volgers op SchipholWatch kan dit toch wel aardig in de papieren lopen!

    Ik noem wat aspecten die op gederfd woongenot wijzen, die velen van u wel zullen herkennen:
    1.Niet meer normaal kunnen slapen in je eigen huis.
    2.Niet meer kunnen genieten van huis (en/of tuin) en maar naar binnen vluchten omdat je buiten alleen maar vliegtuiglawaai hoort.
    3.Continue ergernis door overjankende of zwaar dreunende vliegtuigen.
    4.Vrezen nog meer herrie te krijgen, onder zgn. ‘optimale vaste routes’.
    5.Angst om andere emissies in je woonomgeving, zoals ZZS en UFP.
    6.Je steeds moeten afvragen of je het nog wel volhoudt en overwegen te verhuizen, maar ook beseffen, dat het steeds moeilijker wordt om nog een goede leefomgeving in Nederland te vinden (denk aan alle geplande vliegroutes rond Lelystad, de 4e Fix over de regio Utrecht, of de toenemende herrie door de JSF).
    7.Steeds geconfronteerd worden met nieuwe ergerlijke berichten en leugenachtige praktijken vanuit de overheid en de luchtvaartsector.
    8.Gevoelens van frustratie en machteloosheid door een nietsontziende overheid, die niet anders te werk gaat dan in de toeslagenaffaire of in de Groningse gaswinning.
    9.Moeten leven onder een volstrekte willekeur vanuit de LVNL.
    10.Stompzinnige berichten lezen van luchtvaartenthousiasten en piloten, die beweren, dat je maar ergens anders moet gaan wonen, of dat Schiphol er eerder was, of dat het een kwestie van ‘mind set’ is, of dat de mens het klimaat niet beïnvloeden kan.
    11.Valse claims lezen over zgn. ‘zuinige en stille’ vliegtuigen, of duurzame brandstoffen, elektrische vliegtuigen, of dat groei hard nodig is, of dat geluid en emissies per passagier zullen afnemen.

    69
    • Sylvia Kremer

      Naast de gekmakende herrie, worden mens, natuur en milieu dagelijks vergiftigd met de kankerverwekkende uitstoot die letterlijk boven ons wordt gedumpt. Daarnaast worden er onder, toezicht van het o zo duurzame Shiphol, ‘voor het gemak’ tonnen onafbeekbare PFOS- gifgrond in de nabijgelegen sloten en gemeenten gestort. En dan toch verbaasd blijven dat de lucht en waterkwaliteit in Nederlad een van de slechtste van Europa is.

      9
  11. Hans

    Ik wil hier niet stoken (hahaha!!!) maar volgens mij worden op redschiphol.nl de emailadressen van 3 bewindslieden gepubliceerd. Is dat wel toegestaan, kan iemand daar eens naar kijken?

    16
  12. Thomas

    @SW. wat is jullie advies mbt reageren op dat twitter account en FB . Nietst doen of juist elk bericht beantwoorden en de groep erachter te exposen?
    Het wordt steeds duidelijker dat de industrie zich zorgen maak! GREAT!

    22
  13. RobK

    RedSchiphol.nl , RedTata.nl , RedDeTabaksIndustrie.nl , RedDeWapenindustrie.nl , RedDeBelastingdienst.nl , RedHetKabinet.nl , RedDeBoeren.nl , RedDeVVD.nl , … Tja, zo kunnen we nog wel even doorgaan. O ja, RedHetKlimaat.nl en RedHetMilieu niet vergeten natuurlijk en vooral ook: RedDeOnschuldigeBurgersDieZiekEnGekWordenVanDeOverlastVanSchiphol.nl

    Als we nu eens beginnen met het handhaven van de bestaande regels?

    60

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate