Het negatieve advies van de Maatschappelijke Raad Schiphol over de experimenteerregeling van minister Mark Harbers is een ware lakmoesproef. Negeert Harbers het, dan is de MRS nu al ten dode opgeschreven. Volgt hij het advies, dan moet Schiphol voorlopig terug naar minder dan 400.000 vluchten.
Harbers wil met zijn experimenteerregeling de geluidsnormen voor Schiphol opnieuw versoepelen. Zijn belofte om eindelijk te gaan handhaven op de wettelijke geluidsgrenzen uit het Luchthavenverkeersbesluit, bleek na rekenfouten van adviesbureau To70 niet te kunnen worden waargemaakt bij meer dan 400.000 vliegbewegingen.
Dat kan wel als de geluidsnormen worden verruimd. Met name de omwonenden onder de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan worden daarvan het slachtoffer. Zij krijgen met de regeling nog meer vliegherrie en -vervuiling te verduren.
Al ruim acht jaar overschrijdt Schiphol de wettelijke geluidsgrenzen zonder enige vorm van handhaving. Sterker nog, de overtredingen worden actief gedoogd onder de noemer ‘anticiperend handhaven’.
Moedig advies
De nog op te richten MRS onder leiding van CDA-politicus Eddy van Hijum uit Overijssel bracht vorige week een negatief advies uit over het wonderlijke plan van Harbers – gesteund door alle bewonersvertegenwoordigers uit de oude Omgevingsraad (ORS).
Het negatieve advies is moedig, want stelt de minister voor een principiële, maar ook lastige keuze. Gaat hij voor het nakomen van afspraken en het naleven van de wet met als gevolg dat Schiphol terugmoet naar minder dan 400.000 vliegtuigen of slaat hij het advies in de wind en tekent hij daarmee nu al het doodvonnis van de MRS?
Het is in feite een onmogelijke keuze en het gevolg van jarenlang beleid waarin geprobeerd werd meer te vliegen met minder hinder. Dit beleid bestaat inmiddels twintig jaar en is uitgedraaid op een fiasco.
Beleid resulteerde in forse groei overlast
De beloofde minder hinder door technologische innovaties en verbeterde procedures bleef uit en resulteerde zelfs in een forse groei van de overlast en vervuiling. Dat leidt nu tot een snelle omslag in het maatschappelijk debat over de vliegindustrie, gelardeerd met een reeks aan rechtszaken waarin bezorgde burgers het vliegverkeer weer binnen de grenzen van de wet proberen te krijgen.
Negeren van de MRS in deze zaak zou aantonen dat de minister negatieve adviezen over zijn beleid eenvoudig naast zich kan neerleggen. De legitimiteit van de MRS staat dan direct onder druk, terwijl de raad juist is opgericht om het vertrouwen van omwonenden in de overheid te herstellen na een schier eindeloze reeks gebroken beloftes.
Afwijzen van het advies bemoeilijkt bovendien de taak van voorzitter Van Hijum om een evenwichtige raad samen te stellen. Immers, als nu al duidelijk is dat er met de adviezen niets wordt gedaan, zal het animo onder omwonenden niet groeien om een actieve bijdrage te leveren aan het overlegorgaan. Dat resulteert vervolgens in verdere polarisering en een verharding van de standpunten.
anton
Ben heel benieuwd wat BBB gaat betekenen voor Schiphol. Gedenk wel BBB:
Boeren genaaid, Schiphol gepaaid.
B. van Marlen
Als Harbers het MRS advies negeert, en die kans is heel groot, is daarmee het bewijs geleverd, dat dit weer een tandeloze praatclub is zonder enig mandaat. Ik adviseer dan ieder die erin zit onmiddellijk op te stappen. Dan is elk vertrouwen in de overheid en de luchtvaartsector (net als voorheen) volledig misplaatst.
Kijk naar de toekomst
KAN BBB HET FUNESTE METROPOOLBELEID DOORBREKEN?
De uitzonderingspositie van Schiphol vormt een groot maatschappelijk en politiek vraagstuk.
De politieke aardverschuiving anno 2023 laat zien dat de al decennia nagejaagde Deltametropool en later “Holland Metropool” – waar de sector c.s. op inzetten – niet langer sluw doorgedrukt kan worden.
Daarom lijkt het moment gekomen dat de bijbehorende complexe bestuur constructies als de nieuwe NOVEX Regio Schiphol, de MRA 2.0 en het parallelle BRS overleg worden ontmanteld.
Hoog tijd dat ook de integriteitsvraag wordt gesteld t.a.v. de MRA 2.0 topbestuurders die jarenlang dit spel meespelen en naast hun politieke functie met deze sector collaboreren en de bewoners en hun organisaties om de tuin leiden.
M.Pool
De collaborerende, misleidende bestuurders zijn (zie de tabel):
NaamFunctie en organisatieDeelregioBestuurlijk platform
Femke Halsema (voorzitter)Burgemeester gemeente Amsterdam
Arthur van Dijk (vicevoorzitter)Commissaris van de Koning provincie Noord-Holland
Leen Verbeek (tweede vicevoorzitter)Commissaris van de Koning provincie Flevoland
Reinier van DantzigWethouder gemeente AmsterdamAmsterdamPlatform Ruimte
Marja RuigrokWethouder gemeente HaarlemmermeerAmstelland-MeerlandenPlatform Mobiliteit
Thijs Kroese*
* Wordt tijdelijk vervangen door Stephanie Onclin, wethouder gemeente Zaanstad, platform EconomieWethouder gemeente PurmerendZaanstreek-WaterlandPlatform Ruimte
Robbert BerkhoutWethouder gemeente HaarlemZuid-KennemerlandPlatform Economie
Dennis GrimbergenWethouder gemeente LelystadAlmere-LelystadPlatform Ruimte
Hugo BellaartWethouder gemeente Gooise MerenGooi en VechtstreekPlatform Ruimte
Jeroen VerwoortWethouder gemeente VelsenIJmondPlatform Economie
Ondersteuning MRA Bestuur
Emiel ReidingSecretaris Bestuur, MRA Directie
Remco RientiesSecretaris Bestuur, MRA Directie
Manon
Beste BoerBurgerBeweging,
Van harte gefeliciteerd met de behaalde overwinning van de verkiezingen. Airport Schiphol is Nederlands grootste stikstof uitstotende bedrijf. Wellicht is halvering van de vliegtuigstapel een goed idee om toch de stikstofdoelen te behalen.
Robin Slegers
Het is toch wel vreemd; Rutte zegt de milieu beweging moet zich wel aan de wet houden. Schiphol hoeft dit zeker niet.
Wim Schermer
Na de uitslag van de verkiezingen van gisteren zou het het kabinet weleens geconfronteerd kunnen worden met een meer evenredige bijdrage aan de vermindering van de stikstof uitstoot door luchtvaart en industrie. Nu blijft de luchtvaart en de industrie (lees Schiphol en Tata Steel) geheel buiten schot.
De boeren zouden meer ruimte kunnen krijgen, de luchtvaart en industrie minder. Dan kan Nederland weer van het slot.
Bianca
Mag ik een gokje wagen? Hij negeert de MRS.
rrustema
Zou het negeren van het advies iets voor Carolina de Grote zijn om op te reageren? Is de BBB-achterban gehecht aan de hubfunctie van KLM?
Chris
Ja ik ben hier ook erg benieuwd naar!
Ton
Ik denk, dat je 100 % gelijk gaat krijgen !!
K.
https://omgevingsraadschiphol.nl/wp-content/uploads/2018/07/Bestuursreglement-ORS-2019.pdf
15. De voorzitter wordt door de minister van Infrastructuur en Waterstaat benoemd,
geschorst en ontslagen na overleg met de vertegenwoordigde partijen in de
Omgevingsraad Schiphol
&
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eddy_van_Hijum
Na de verkiezingen werd hij opnieuw benoemd tot gedeputeerde. In deze rol hield hij zich bezig met regionale economie, arbeidsmarkt, financiën en de herontwikkeling van de luchthaven Twente.
In augustus 2022 maakte Van Hijum bekend dat hij geen derde termijn als gedeputeerde ambieert en zich ook niet beschikbaar stelt als lijsttrekker bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2023.
===
Op basis van bovenstaande informatie vrees ik in hoge mate een stukje hogere school schiphollen: een 1-2tje tussen Harbers en Hijum vergelijkbaar met de 440K en Brussel.
“And the winner is: De Luchtvaart!”
Ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.