Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Politiek

Eerste advies MRS: geluidsgrenzen niet oprekken

Zwanenburgbaan

foto: Milliped, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

4.9
(133)

Minister Mark Harbers moet niet de geluidsgrenzen van Schiphol nog verder gaan oprekken als onderdeel van zijn krimpstrategie. Daarmee schiet hij zijn doel voorbij: minder herrie voor omwonenden.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit stelt de Maatschappelijke Raad Schiphol nog voordat deze goed en wel is opgericht. “Als de minister de geluidshinder voor omwonenden echt wil terugdringen, moet hij maatregelen treffen die daadwerkelijk bijdragen aan hinderbeperking”, aldus voorzitter Eddy van Hijum.

Harbers wil de geluidsgrenzen versoepelen omdat hij een einde wil maken aan het ‘anticiperend’ handhaven, lees: niet handhaven. Maar bij naleving van de al jaren geleden gemaakte afspraken blijken er op Schiphol minder dan 400.000 vluchten mogelijk te zijn.

Dat gaat de vliegindustrie veel te ver – deze is onder leiding van KLM inmiddels naar de rechter gestapt om iedere vorm van krimp te voorkomen.

Om de krimp af te zwakken, kwam Harbers met een zogenaamde experimenteerregeling waarin hij wel belooft strikter te gaan handhaven, maar niet op de normen zoals die waren afgesproken – die worden juist versoepeld.

Onrust
Voorzitter Van Hijum van MRS maakt nu gehakt van dat voorstel. “Het voorstel zorgt voor veel onrust bij omwonenden en gemeenten. De MRS is er niet van overtuigd dat het experiment van Harbers gunstig uitpakt voor omwonenden.”

In plaats van het omstreden experiment uit te voeren, adviseert de MRS de minister te bezien met welke gerichte maatregelen hij de overschrijdingen van de geldende geluidsnormen kan terugdringen. Bovendien wil Van Hijum op korte termijn een afspraak met de minister over een nieuw stelsel van normen dat omwonenden wel beschermt tegen de vliegherrie en kankerverwekkende uitstoot.

Het advies van MRS wordt gesteund door alle bewonersvertegenwoordigers en door de Milieufederatie. VNO-NCW – de lobbyclub van het grootbedrijf en dus ook van KLM en Schiphol – steunt het advies niet. Daarmee demonstreert deze belangenorganisatie direct dat zij geen plaats verdient in de MRS.

Niemand snapt het meer
Voorzitter Van Hijum uitte zich vandaag zeer kritisch over het luchtvaartbeleid, dat volgens hem wantrouwen onder de bevolking in de hand werkt. “Het Schipholbeleid is zo ingewikkeld en technisch geworden, dat nog maar een paar mensen snappen waar het over gaat. Beslissingen moeten worden genomen in de Tweede Kamer en niet in een computermodel.”

Afspraken over minder hinder zijn in het verleden door bewoners als zeer rekkelijk ervaren, aldus Van Hijum. “Mede hierdoor wordt het debat over de toekomst van Schiphol en de luchtvaart behalve technocratisch ook steeds meer juridisch van aard.”

De voorzitter vindt dat ministerie en sector hoognodig moeten gaan werken aan het herstel van vertrouwen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 133

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Anne Michiels

    Dringende oproep aan iedereen die artikelen leest en positief waardeert. Meld ajb ook welke overlast je ervaart aan de GGD, Midden Holland of Kennemerland. De GGD die Rotterdam adviseert ken ik niet maar er zit er wel een. GGD’s verzamelen klachten en informatie over gezondheidsproblemen en milieu- overlast op populatie- niveau. Het is van belang dat er via zoveel mogelijk kanalen informatie wordt verzameld en ter beschikking komt van de ministeries die adviseren op beleid.

    1
  2. Robert

    Als ze die rotdingen nou wat hoger laten stijgen en wat minder vaak, zijn we al een heel end. Maar nee de hoge heren moeten weer ten koste van alles verdienen…..

  3. Herstel van vertrouwen en de levens van omwonenden

    Alles is opgerekt in vliegtuigland ten koste van omwonenden. Omwonenden gaan gebukt onder 20 uur vliegtuiggeweld per dag. Om de 1 a 2 minuten. En mogen slechts 3 1/2 uur slapen per nacht.

    Dat is abnormaal en valt nergens weg te berekenen.
    Dat is continu ziekmakend, ongezond geweld tegen omwonenden.
    Dat is nergens en nooit rekening houden met.

    5
  4. Mikkie

    Goed advies, maar het zal wel bij 2200 eerdere bezwaren worden gegooid.

    1
  5. B. van Marlen

    Dit is een juiste conclusie van de MRS. “Het kabinet beloofde vorig jaar een ‘nieuw evenwicht’ tussen het vliegverkeer en de leefkwaliteit.” Dit ‘nieuwe evenwicht’ zal gaan bestaan uit het driedubbel belasten van velen onder de zgn. ‘optimale vaste routes, die minder CO2 uitstoot geven’, zodat het TOTAAL aantal gehinderden (in ieder geval volgens de berekeningen) afneemt. Deze vorm van ongelijke behandeling moet worden bestreden. Aanvullende en strengere geluidsnormen zijn hiertoe nodig.

    Het experiment van Harbers is bedoeld om krimp tegen te gaan en zal ongunstig uitpakken voor een behoorlijk groot aantal mensen. We leven onder de willekeur van LVNL.

    Ik zou nieuwe berekeningen wel eens willen zien op basis van de recent gevonden dosis-effect relatie door het RIVM, nog afgezien van de validiteit ervan!

    ‘Ondernemersorganisatie VNO-NCW is bezorgd over de netwerkkwaliteit van Schiphol en steunt de kritiek van KLM en andere luchtvaartmaatschappijen op de voorgestelde krimp’.

    Deze eliteclub zal het blijkbaar een rotzorg zijn dat mensen gek worden van de herrie en vervuiling.

    “Het Schipholbeleid is zo ingewikkeld en technisch geworden, dat nog maar een paar mensen snappen waar het over gaat. Beslissingen moeten worden genomen in de Tweede Kamer en niet in een computermodel.”

    Ik reken mezelf, bescheiden als ik ben, toch tot degenen, die door zelfstudie en eigen analyses wel snappen hoe het werkt.

    “Afspraken over minder hinder zijn in het verleden door bewoners als zeer rekkelijk ervaren, aldus Van Hijum.”

    Dit is wel heel zwak uitgedrukt! Afspraken zijn nooit nagekomen en de geluidshinder, evenals andere negatieve effecten van de luchtvaart, werden telkens door de sector samen met de overheid volledig gebagatelliseerd. De uitkomsten van het recente RIVM-rapport laten dit ook heel duidelijk zien!

    9

Geef een reactie

Translate