Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Stikstof

Opkoop agrarische bedrijven door Schiphol klap voor boeren én natuur

koe

foto: Ryan Song via Unsplash

(leestijd circa 3 minuten)
4.8
(144)

De opkoop van boerenbedrijven door Schiphol om stikstofruimte voor het vliegverkeer te creëren is desastreus voor het herstel van de natuur en vergroot de bijdrage die veehouders moeten leveren.

Deel op XDeel op Linkedin

Wat is het geval? In tegenstelling tot de boeren, de bouwers en de industrie profiteert Schiphol van een dubbele afkap voor de stikstofuitstoot. Alle bedrijven, inclusief Schiphol, hoeven stikstofdepositie buiten een straal van 25 kilometer rond de onderneming niet mee te tellen, maar voor Schiphol geldt een tweede grens: de uitstoot boven een vlieghoogte van 900 meter wordt evenmin toegerekend aan de luchtvaart.

Dit maakt dat veruit het grootste deel van de stikstofdepositie, volgens de TU Delft zo’n 70 procent, niet bij Schiphol ‘in rekening’ wordt gebracht.

In de berekeningen pakt dit uitermate gunstig uit, voor Schiphol. Wanneer het vliegveld de rechten opkoopt van een lokale boer om de eigen uitstoot te compenseren, gaat het totaal aan rechten over. Maar nu Schiphol gebruikmaakt van de dubbele afkap en slechts minder dan 30 procent van de eigen uitstoot hoeft te compenseren, kan er met de gekochte stikstofruimte ineens pakweg drie keer zoveel stikstof worden uitgestoten.

Opkoop zorgt voor groei stikstofuitstoot
Per saldo gaat de natuur hier dus enorm op achteruit. Er wordt niet gedaan aan beperking van de stikstofuitstoot, maar juist aan groei. Bovendien wordt de rekening voor de depositie die wél wordt veroorzaakt door, maar niet wordt toegerekend aan Schiphol, neergelegd bij de boeren vlakbij natuurgebieden.

In die gebieden zal immers blijken dat de berekende depositie vanwege de kunstmatige afkapgrenzen van Schiphol sterk afwijkt van de werkelijke depositie.

Ondanks alle lokale maatregelen die boeren rond zo’n gebied nemen, zet het natuurherstel niet in. Dan ontstaat er grote druk om nóg meer actie te ondernemen: meer boeren moeten hun bedrijf sluiten of forse investeringen plegen om de uitstoot van Schiphol – die er wel is, maar niet wordt toegerekend – te compenseren.

Stikstofuitstoot luchtvaart groeit jaarlijks
De situatie in de praktijk zal zelfs nog ongunstiger uitvallen voor het natuurherstel. Waar boeren met technische maatregelen hun stikstofuitstoot kunnen beperken, stuurt de luchtvaartsector zelfs aan op groei van de uitstoot.

Vliegtuigen worden steeds groter en stoten daarom meer NOx uit. En in de race naar minder CO2-uitstoot worden vliegtuigmotoren steeds efficiënter, moeten ze daarvoor op hogere bedrijfstemperaturen werken en stoten per definitie méér stikstofoxiden uit dan oudere motoren.

De luchtvaartindustrie is met haar voordeel van de dubbele afkap zo een ware stikstof-verdriedubbelaar. Een onrechtvaardige situatie die alleen maar is ontstaan omdat het kabinet de uitstoot van het vliegverkeer boven de 900 meter hoogte blijft uitsluiten van de berekeningen.

In strijd met Europese regels
Dit gebeurt in strijd met regels van de Europese Unie en in strijd met de adviezen van de Commissie Remkes. Nederland is één van slechts drie lidstaten die weigeren de uitstoot hoger in de lucht toe te schrijven aan de vliegindustrie.

Overigens is de kans groot dat het kabinet vroeg of laat zal worden gedwongen door een rechter of door de EU om de uitstoot boven de 900 meter wel mee te nemen. En ook de afkapgrens op 25 kilometer staat onder druk en wordt as we speak door de Raad van State beoordeeld.

Als een of beide grenzen vervallen, ziet de situatie voor Schiphol er veel minder rooskleurig uit. Voor de meeste bedrijven geldt dat zij hun activiteiten op één locatie hebben geconcentreerd. Een afkap op 25 kilometer afstand is dan nog te begrijpen. Maar het vliegverkeer van en naar Schiphol vindt plaats boven heel Nederland en heeft dus impact op alle kwetsbare natuurgebieden. Dan is die afkap niet te rechtvaardigen.

Rijk rekenen
Als beide afkapgrenzen sneuvelen, zal Schiphol minstens drie keer zoveel ‘stikstofruimte’ nodig hebben om de activiteiten voort te zetten.

Schiphol meldde gisteren met de aankoop van een klein aantal boerenbedrijven voor een bedrag van naar schatting 25 miljoen euro ‘genoeg’ stikstofruimte te hebben aangeschaft om door te kunnen gaan. Maar het staatsbedrijf rekent zich rijk, omdat het uitgaat van historische rechten die betwist worden.

Hoewel Schiphol (en de andere vliegvelden) nooit een natuurvergunning hebben aangevraagd, denkt de directie aanspraak te kunnen maken op 480.000 vergunde vluchten. De 25 miljoen euro werd uitgegeven om dat aantal te kunnen ophogen naar de gewenste 500.000 vluchten.

Naar de rechter
Maar deskundigen op het gebied van de natuurwetgeving stellen dat Schiphol op veel minder vluchten aanspraak kan maken. Zij gaan uit van een volume van hooguit 275.000 vluchten. In dat geval zou Schiphol veel meer boerenbedrijven moeten gaan uitkopen – zelfs zoveel dat er letterlijk geen boer meer overblijft in de verre omtrek van het vliegveld.

Schiphol zal niet vrijwillig meegaan in deze visie. De kans is dan ook groot dat hier binnenkort de rechter aan te pas moet komen. Natuurbeschermers van Mobilisation for the Environment werken al meer dan twee jaar aan de voorbereidingen van zo’n zaak.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 144

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans

    De uitstoot van stikstof wordt alleen maar hoger door de opkoop van milieu vergunningen van boeren bedrijven door Schiphol.
    Schiphol koopt alleen de milieu vergunningen op en niet de dier rechten (fosfaatrechten).
    Deze dierrechten zijn door de boeren al verkocht aan andere veehouders, en de uitstoot vindt daar weer plaats.
    Schiphol koopt op deze manier alleen de lege huls van vergunningen op.
    De opkoop regeling die overheid toepast op de boeren is er opgericht om de dierrechten ( fosfaatrechten) plus de milieu vergunningen op te kopen. Op deze manier daalt de stikstof uitstoot wel. Schiphol probeert op goedkope manier de boel te belazeren.

    4
  2. Derk

    ? Hoe kan dit?

    2
  3. Ad

    Van onderaf (de burger) of van bovenaf (de EU): Als we maar lang genoeg tegen die olifant blijven plassen valt ie op een dag om.

    11
  4. Anthony

    Heer,verlos ons van Schiphol

    13
  5. Haes

    Schiphol criminelen… nu ook aktief met “boerenbedrog”….
    En niet te vergeten alles met de zegen van onze eigen overheden!!!

    15
  6. rrustema

    “Dit gebeurt in strijd met regels van de Europese Unie en in strijd met de adviezen van de Commissie Remkes.”

    Eigenlijk wil ik ooit nog eens een website bouwen met een lijst of database met alle goede adviezen die de regering negeert.

    Zodat elke burger makkelijk een ‘zie je wel’-argument kan vinden. Over alle politieke problemen nu is namelijk in het verleden al lang goed nagedacht en over geadviseerd. Genoeg knappe koppen in het land, we zijn niet dom ofzo. Er is alleen één grote partij in elke coalitie sinds 1989 (minus 3 maanden) die ervoor kiest te luisteren naar de egoïstische achterban.

    De juiste voorspellingen met terugwerkende kracht van die goede adviezen geeft ze dan hopelijk meer gewicht.

    Hm. Misschien wienietluisterenwil.nl? Of beterweten.nl?

    26
  7. Lex

    Onbestaanbaar dat de Nederlandsche staat en Amsterdam als grootste aandeelhouder en de raad van commissarissen van Schiphol dit opkopen van stikstof rechten toestaat ! Daarnaast is het ongelofelijk dat in land voornamelijk ammoniak NH 3 rechten agv mest en urine op kunnen kopen die we blijkbaar daarna om kunnen zetten naar het compenseren van NO2 stikstofdioxide agv het verbranden van kerosine . Het scheikunde onderwijs laat in Nederland behoorlijk te wensen over ! Wanneer begrijp er iemand die hier iets over te vertellen heeft dat dit 2 verschillende dingen zijn : ongelofelijk!

    36
  8. Johan Duin

    Ja als je dit zo leest dan wordt je toch erg moedeloos van het beleid van de overheid,
    Schiphol komt overal mee weg. Kan ook wel omdat ook de overheid aandeelhouder is.
    De rechtzaken winnen ze ook wel, desnoods met jarenlang procederen,
    Heb er weinig vertrouwen.

    13
  9. Johan

    Wat zijn boeren stikstof rechten waard als die zelf op ongeldige aannames of PASmeldingen gebaseerd zijn?
    Zouden deze zogenaamde rechten een kat in de zak kunnen zijn ( betaald met ons belastinggeld?)

    15
  10. Philip

    En hoe zit het met de boeren productie? Hebben we minder nodig? Gaan de resterende boeren méér produceren? Gaat Nederland importeren? Al met al 2x verlies. Wat is de waarde van Natura2000? Voor de overheden helemaal niets.

    13
  11. Kijk naar de toekomst

    Merkwaardige rol Provincie NH en het Provinciaal “Team luchtvaart”

    Van de stiltegebieden als onderdeel van natuur & landschap is door toedoen van de Provincie NH al weinig of niets overgebleven. De politiek stond erbij en keek er niet naar.

    Na de luchtruimherziening dreigt rond de Polderbaan de “Next-Gen” technologie te leiden tot hyperfrequent aanvliegen (elke 45 seconden passages volgens de laatste volgrapporten!) met navenant enorme dispositie op het Natura 2000 duingebied en ander z.g. Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL). Wederom struisvogelpolitiek alom!

    Samenvattend: het begint er op te lijken dat dit BPL slechts op de kaart is gezet om de luchtvaart ruim baan te geven bij het via “Next-Gen” maximaal vergroten van de frequenties en exploitatie. Bij de politiek en media is “Next-Gen” vreemd genoeg volledig taboe verklaard om de sprookjes in stand te houden.

    39
  12. Dirk

    Het is een kwestie van tijd dat Schiphol ook in gebieden buiten de 25 km zone stikstofrechten moet aankopen (lees boeren uitkopen) want de uitstoot vindt verspreid over het hele land plaats. De rechter zou ongeloofwaardig zijn als men de 25 km afkap handhaaft. En wie heeft de regel verzonnen om uitstoot boven de 900 m niet mee te rekenen? Absurd dat mob dit niet weet te tackelen.

    30

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate