Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Handhavingsverzoek tegen groot onderhoud Schiphol

foto: recyclind via Pixabay

4.8
(123)

Eerder vandaag diende MOB een handhavingsverzoek in tegen het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Nu de Raad van State de bouwvrijstelling heeft geschrapt uit de stikstofwet, dient Schiphol eerst een natuurvergunning aan te vragen.

Deel op XDeel op Linkedin

Het verzoek volgt op eenzelfde vraag van vorige week, waarin MOB aan het verantwoordelijke ministerie van Landbouw (LNV) vroeg de verbouwing van de Eerste en Tweede Kamer stil te leggen vanwege het ontbreken van de stikstofvergunning.

Schiphol is van plan om volgend jaar meer dan 500.000 vierkante meter asfalt van de Zwanenburgbaan te vervangen. Dat gaat gepaard met tienduizenden vervoersbewegingen wegens het aan- en afvoeren van asfalt en het transport van projectmedewerkers.

Bovendien wil Schiphol het vliegverkeer tijdens het onderhoud verplaatsen naar andere start- en landingsbanen waardoor er extra stikstofdepositie plaatsvindt op kwetsbare natuurgebieden. Dat mag niet volgens de Stikstofwet.

Om die reden heeft MOB – in samenwerking met SchipholWatch – het ministerie gevraagd de geplande bouwwerkzaamheden te verbieden.

Nooit een natuurvergunning gehad
MOB is gebrand op handhaving, omdat voorman Johan Vollenbroek al in 2019 vroeg om handhaving vanwege het feit dat Schiphol überhaupt nooit een verplichte natuurvergunning heeft gehad en pas startte met een aanvraag na het handhavingsverzoek.

De vergunning is in concept opgesteld, maar ligt al bijna twee jaar te verstoffen bij LNV. Omdat de aanvraag is gebaseerd op sjoemelberekeningen, durft LNV deze niet door te zetten. Deskundigen menen dat de rechter gehakt zal maken van de vergunning.

“Het gewijzigde baangebruik leidt weliswaar niet meteen tot meer stikstofuitstoot, maar naar alle waarschijnlijkheid wel tot een andere verdeling van de depositie. Daardoor kan niet op voorhand worden uitgesloten dat het leidt tot significant negatieve effecten op Natura 2000-gebieden”, aldus MOB in het handhavingsverzoek.

“Wat telt is dat sommige gebieden in 2023 vermoedelijk méér stikstof te verwerken krijgen dan in andere jaren op basis van het in het Luchthavenverkeersbesluit vergunde baangebruik.”

Schiphol wil starten in januari 2023
Volgens MOB heeft Schiphol geen verplichte passende beoordeling opgesteld en geen voortoets of (Aerius-) berekeningen opgesteld waaruit blijkt dat er geen sprake is van nadelige effecten.

Schiphol wil al in januari 2023 starten met de werkzaamheden, reden voor MOB om het verantwoordelijk ministerie van LNV te vragen met spoed maatregelen te treffen.

MOB draagt in het handhavingsverzoek ook direct de oplossing aan voor de dreigende overtreding van de wetgeving: “De stikstofgevolgen van het baanonderhoud kunnen worden voorkomen door de capaciteit van de luchthaven te verlagen in de onderhoudsperiode.”

Met het handhavingsverzoek hoopt SchipholWatch tevens te voorkomen dat het vliegveld het aantal (nacht-) vluchten op de andere banen verhoogt. Schiphol had het ministerie van Infrastructuur (I&W) gevraagd om meer nachtvluchten te mogen uitvoeren op de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan.

Over het groot onderhoud op Schiphol en de gewenste aanpassingen van het baangebruik loopt ook een internetconsultatie. Daarin is het I&W op zoek naar ‘zienswijzen’ tegen de plannen. Bezwaar maken kan tot uiterlijk 1 december 2022.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 123

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jan

    Waarom horen we nooit iets in de media over de deze problematiek,?
    Hoe is het mogelijk dat een bedrijf als Schiphol en overheid als haar aandeelhouder ongecorrigeerd hun gang gaan, rapporten negeren en op koers blijven door hun eigen tunnelvisie? Het gesjoemel met geluidsnormen, een overheid die haar eigen wetgeving overtreedt, het bewust achterhouden van informatie, het totaal negeren van burgers en gezondheidsschade…. Ergens aan een vergadertafel wordt na wat handjeklap besloten dat een paar duizend mensen extra blijvend ziek zullen worden door een succesvol verlopen vergadering. Die juridische plooitjes die strijken we wel glad in de achterkamer. Hoezo haalt dit het nieuws niet. Te ingewikkeld voor de sound-bite journalistiek aan de talkshow tafel blijkbaar maar je kunt er een seizoen Zembla mee vullen. Zo’n belangrijk onderwerp met jarenlange desastreuze gevolgen voor onderwonenden, gefaciliteerd door een kortzichtige overheid moet toch breed uitgemeten worden in de media?
    Ik lees en zie er bijna niets over of laat iedereen zich op voorhand in slaap sussen door de economische belangen?
    En dat er binnen de politieke partijen niemand is die hiertegen stelling neemt is echt stuitend. Blijkbaar is Schiphol een heilig huisje waar niemand tegenaan durft te schoppen.

    4
  2. Roland

    NEEEEE – DOE DIT NIET!!!!!!!! Ik woon hier onder de uitvliegroute van de Zwanenburgbaan 36C, tijdens de grote beurt van de Polderbaan 01/2021 tot 05/2021
    hebben we hier door voornamelijk wind uit het noorden ALLE startende vliegverkeer over ons heen gekregen, 500 vliegTUIGen per dag op vol vermogen en op 500m hoogte, inclusief de automatische NACHTVERGUNNING – wij zijn eraan KAPOT gegaan!!!
    Na 33 jaar vredig en begripvol hier te hebben gewoond is de maat vol! Nu er voor ons (EINDELIJK!!!!!!!!!!) 3 maanden rust in het vooruitzicht ligt wordt er geklaagd over de opknapbeurt van de Zwanenburgbaan!!!!!!!!! Mensen – klaag over het dagelijkse ontnemen VAN ONS ALLER WOONGENOT, VAN ONZE LEVENSVREUGDE EN ONZE GEZONDHEID, MAAR GUN ONS AUB DEZE STILTE!!!!!!!!!!!! Klaag niet tegen een opknapbeurt, maar over het feit dat we met z’n allen dagelijks GETERRORISEERD WORDEN DOOR EEN ILLEGAAL EN DOOR DE OVERHEID INSTANT GEHOUDEN SYSTEEM DAT VOLKOMEN ILLEGAAL TEWERK GAAT. OVER DAGELIJKSE OVERSCHRIJDINGEN VAN UITSTOOT, GELUID EN TERREUR!

    Deze opknapbeurt gaat zonder meer door, zeker uit het oogpunt van veiligheid, maar zolang we er niet voor kunnen zorgen dat er minder gevlogen wordt: het is linksom of rechts om – iemand is ALTIJD de dupe! Laat ons zolang de rechter niet gesproken heeft solidair zijn en de TERREUR evenredig verdelen, het FEIT dat de Zwanenburgbaan met een zuchtje noorden en oosten wind (TEGEN ALLE AFSPRAKEN IN) verwoordt wordt tot HOOFDSTARTBAAN van onze NATIONALE MOLOCH spreekt al boekdelen, MAAR ER WORDT HIER OOK GELEEFD EN GEWOOND, ook al zijn de aantallen minder dan in Buitenveldert en Amstelveen. Betekent dat dat we hier rechteloos zijn en dat we het allemaal moeten ondergaan? Zeker niet!
    Mijn verwachting is dat er met de opknapbeurt van de Zwanenburgbaan ook nieuwe geleidings-systemen geïnstalleerd zullen worden die frequenter vliegen op lagere hoogte mogelijk zullen maken, en het is nu al een totale hel hier….
    KOM OP!

    10
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Het handhavingsverzoek is NIET specifiek gericht op het onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Het wordt nu ingediend omdat sinds begin deze maand de Raad van State de bouwvrijstelling heeft geschrapt uit de Stikstofwet. Uiteraard gunnen we letterlijk IEDERE omwonende 3 maanden rust (en langer), maar de Zwanenburgbaan is toevallig de eerste die na deze uitspraak in groot onderhoud gaat. Er loopt ook nog steeds (al 2 jaar lang) een handhavingsverzoek vanwege het feit dat heel Schiphol geen natuurvergunning heeft. De minister weigert nog steeds daar een besluit op te nemen, daarvoor gaat MOB hopelijk nog voor het einde van het jaar naar de rechter.

      13
    • Ad

      Ik begrijp uw zorgen en gun u, net als alle omwonden, alle rust. Wellicht helpt onderstaande gedachte.

      Schiphol geeft keer op keer aan dat de veiligheid (van het vliegverkeer, niet van omwonenden) cruciaal is. Ik vraag mij af hoe Schiphol kan verantwoorden dat ze op deze baan blijven vliegen terwijl ze zelf hebben aangegeven dat groot onderhoud echt noodzakelijk is. Vanuit veiligheidsoverwegingen zou Schiphol de baan dus moeten sluiten. Mogelijk ligt er dus een heel rusting 2023 voor u in het verschiet.

      5
  3. Bas

    MOB is goed bezig, ze krijgen al mijn steun!
    Bij de volgende vlucht die mij wakker doet schrikken, gaat er weer een donatie naar MOB, dat lijkt een betere investering dan de oordoppen, geluidsisolatie en ander glas.

    30
  4. G

    Goed zo MOB en SW. Hopelijk hebben jullie succes!

    45
  5. De uil tegenover de geit

    Well done, SW en MOB! Goed gevonden 👍 Dat noem ik geen (blind) geitenpaadje maar een (intelligent) uilenpaadje!

    Ik vraag me trouwens ook af of de rechter -bij een collectieve rechtzaak van de boeren tegen de overheid- gehakt zal maken van de uitkoop van de boeren. Waarschijnlijk zolang het op vrijwillige basis is niet. Maar daarna….

    Het rapport van de Commissie Remkes was duidelijk. Ook de EU is duidelijk: alle sectoren moeten evenredig bijdragen. En tot nog toe is daar bij de luchtvaart (met hun sjoemelberekeningen), de industrie, het wegverkeer en de scheepvaart geen sprake van.

    Krimp de luchtvaartsector met zeker 50% is de enige optie, kijkend naar de planetaire grenzen en de stikstofuitstoot uitdaging waar Nederland voor staat.
    Door o.a. de nachtvluchten tussen 22:00-08:00 te stoppen, geen halflege vliegtuigen meer laten vliegen en te stoppen met de onnodige vervuilende hub en de privé vliegtuigen. En tevens de illegaal aangelegde Polderbaan sluiten en Lelystad dichthouden.

    En dat zijn geen eens intelligente uilgedachten, maar dingen die klip en klaar volgen uit het serieus nemen van wat de natuur voor ons al in petto had en nog over ons gaat uitstorten. Brace yourself zou ik in dit kader niet willen zien vanuit de mensheid die ten onder gaat door de natuur. Nee brace yourself luchtvaart, zou ik willen zeggen. Het is de hoogste tijd, beste sector, om binnen de planetaire grenzen te gaan opereren.

    57

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate