Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Vliegtuiglawaai

Vliegherrie.nl noteert 130.880 meldingen in ‘gebruiksjaar’ 2022

foto herrie

foto: Aliaksei Lepik via Unsplash

(leestijd circa 2 minuten)
4.9
(103)

Het gebruiksjaar 2022 van Schiphol – lopende van 1 november 2021 tot 1 november 2022 – heeft het ontstellende aantal van ruim 130 duizend meldingen opgeleverd. Alle meldingen zijn vandaag toegestuurd aan de Inspectie Leefomgeving & Transport. Een oproep aan lezers.

Deel op XDeel op Linkedin

Vliegherrie.nl is in 2021 opgericht om gezicht te geven aan de ervaren hinder door het vliegverkeer boven ons land. Op de site kunnen melders onder meer aangeven wat de overlast voor hen persoonlijk betekent. Dit in tegenstelling tot officiële meldingskanalen als BAS (Schiphol) en DCMR (RTHA), waar mensen geen inhoudelijke melding kunnen indienen.

Vorig jaar heeft de Inspectiedienst Leefomgeving & Transport de meldingen van vliegherrie.nl voor het eerst opgenomen in de jaarlijkse rapportage De staat van Schiphol. SchipholWatch hoopt dat de cijfers ook in de nieuwe editie zullen worden meegenomen.

Vliegherrie.nl is een samenwerking van een groot aantal organisaties die strijden voor een betere leefomgeving, onder meer voor burgers die wonen in de omgeving van vliegvelden. Aan het initiatief doen mee gerenommeerde milieuorganisaties als Milieudefensie en Greenpeace, politieke partijen als Partij voor de Dieren en GroenLinks en tal van burgerbewegingen.

Méér doen met meldingen
SchipholWatch heeft al geruime tijd de wens méér te doen met de meldingen op de site. Daarom starten we met een nieuw initiatief. Een van onze redactieleden gaat persoonlijke gesprekken aan met mensen die een opvallende melding hebben gedaan.

Zij krijgen de mogelijkheid hun persoonlijke verhaal te vertellen. Wat doet de vliegtuigoverlast met hun leven, hun gezondheid, hun kinderen, hun naasten? Hoe beïnvloedt de herrie het dagelijkse leven, is er sprake van gezondheidsproblemen, fysiek of psychisch? En wat zou er moeten gebeuren om de overlast draaglijker te maken?

Alle onderwerpen kunnen aan bod komen, iedere melder heeft een eigen verhaal. Wij willen de mensen achter de meldingen op deze manier een gezicht geven, zodat zij niet langer slechts een getalletje zijn in de statistieken van BAS, Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur.

Doet u mee?
We laten zo zien dat achter iedere melding een mens van vlees en bloed schuilgaat en proberen de ernst van de problematiek over te brengen aan de politiek en de media.

Het is de bedoeling dat we het komende jaar ongeveer eens per maand zo’n persoonlijk verhaal publiceren op deze site.

Wilt u uw verhaal kwijt aan ons en zo werken aan bewustwording over de ernst van vliegtuiglawaai? Stuur dan een mailtje aan [email protected] en we nemen zo snel mogelijk contact met u op om een afspraak te maken!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 103

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. JAN Rooijakkers

    Nachtvluchten alleen in strikte uitzondering toestaan, niet om enkel wat meer geld te verdienen !

    7
  2. Rein Niesing

    Dit soort flauwekul-antwoorden krijg ik elke keer (bijna wekelijks) als ik een vraag/melding doe bij BAS. LEUGENS!
    Uit ALLES blijkt dat de Aalsmeerbaan te pas en te onpas ingezet wordt, ook als er meer dan voldoende ruimte op de Kaagbaan is. Er is geen sprake is van de Aalsmeerbaan als 2e keuzeaan.
    Er worden steeds meer smoezen aangevoerd om te rechtvaardigen dat de Aalsmeerbaan ingezet wordt.
    Straks ook ‘s nachts. En straks ook als het aantal vliegbewegingen niet teruggaat van 500.000 naar 400.000 maar juist toeneemt naar 800.000.
    Dat is waar Den Haag op aanstuurt! Zij hebben echt lak aan de enorme overlast die wij dagelijks en straks ook ‘s nachts daarvan in geluid en uitstoot (gaan) ondervinden.
    Er is tot nu toe NOOT gehoor gegeven aan de tsunamie aan klachten van de omwonenden. Terwijl ik dit schrijf dendert het ene na het andere “stille” vliegtuig over.
    Ze doen maar wat en trekken zich van NIEMAND wat aan. Treurig, maar waar!

    ——– Doorgestuurd bericht ——–
    Onderwerp: Antwoord op uw vraag
    Datum: Thu, 17 Nov 2022 15:18:06 +0100 (CET)
    Van: Meldingen Bezoekbas

    Dit antwoord heeft betrekking op uw vraag van 2022-11-15.

    Bedankt voor uw vraag. Vanaf begin september is er sprake van een lange aaneengesloten periode met wind uit zuidelijke richtingen. Hierdoor wordt de Aalsmeerbaan voornamelijk gebruikt als startbaan in plaats van als landingsbaan. Tijdens deze zuidelijke wind zal de Kaagbaan (24) voornamelijk in gebruikt zijn met daarbij ook de Aalsmeerbaan (18L) wanneer nodig. Dit is voornamelijk tijdens startpieken of het onderhoud aan de Kaagbaan. Nu de dagen korter worden wordt de Aalsmeerbaan ook in de vroege ochtend en avond vaker ingezet tijdens landingspieken. Dit heeft te maken met de kortere daglichtperiode, meer informatie hierover leest u in de vraag van de week in de vooruit- en terugblik: https://bezoekbas.nl/terug-vooruitblik/28-10-2022-vooruit-en-terugblik-vliegverkeer/.

    Wat betreft definities verwijs ik u naar het NNHS: Nieuw Normen- en Handhaving-stelsel Schiphol | Rapport | Rijksoverheid.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Bewoners Aanspreekpunt Schiphol

    15
    • Dick

      Ditzelfde
      antwoord heb ik ook letterlijk terug gekregen van BAS … diep triest ……..

      13
    • Michiel

      Ik begrijp uw reactie maar wil deze (zonder u te veroordelen overigens) ook vanaf de andere kant belichten. Zie het als een aanvulling, niet als kritiek.

      Aan het begin van afgelopen zomerseizoen werd ons leven onder de Kaagbaan van de één op de andere dag een nachtmerrie in het kwadraat. De enorme overlast die we al ervoeren leek wel verdubbeld. We wisten niet wat ons overkwam, zo erg hadden we het nog niet meegemaakt. Wij dachten dat de gebruikelijke non stop herrie niet te overtreffen was. Fout! Op enkele mooie weken, met Noordenwind, na was de zomer een horror. De problemen en geannuleerde vluchten op Schiphol waren waarschijnlijk nog een kleine redding. Het maandenlange onderhoud van de Aalsmeerbaan heeft een enorme impact gehad op de toch al verziekte leefbaarheid.

      Onze opluchting was groot toen de Aalsmeerbaan weer open ging. Direct kregen we weer lucht, van 550 naar 350 vliegtuigen op een gemiddelde dag was een verademing. Onze angst is dat de Aalsmeerbaan in de toekomst verder ontlast zal worden, ons leven verandert dan permanent in een hel zoals deze zomer.

      Mijn primaire reactie bij deze verdeling over banen is opluchting. Ook al levert dat meer gehinderden op, het zorgt voor een paar rustmomenten per dag die anders volledig ontbreken. Op de langere termijn is krimp en een verbod op nachtvluchten natuurlijk de enige oplossing maar alleen als de vluchten over de regio verdeeld blijven worden. Echter ben ik er vrij zeker van dat bij krimp enkele banen zullen worden gesloten en wij alsnog aan het kortste eind trekken.

      Het is eigenlijk schier onmogelijk om zonder stress in de buurt van Schiphol te wonen. Schiphol hangt als een molensteen om je nek, of het nu krimpt of groeit, het blijft een molensteen.

      Uiteindelijk gaat het er om dat we één vuist blijven maken en ons niet meer laten verdelen. Zo zal ook ik voor 1 december een zienswijze indienen op de internetconsultatie over baanonderhoud in 2023, waarbij ze tijdelijk nieuwe geluidsregels willen voor meer nachtvluchten en meer herrie tijdens onderhoud. Een regel waar oa meer nachtvluchten boven Aalsmeer en Uithoorn worden verwacht. Ik zeg “ook ik” omdat de Kaagbaan ongeveer de enige baan is waar nachtvluchten alleen maar kunnen afnemen. Bij ons wordt met de nieuwe plannen zelfs iets minder herrie verwacht. Toch verzet ik me ertegen want het maakt niet uit waar Schiphol wil nemen, wij geven niet meer mee.

      Terwijl ik dit bericht schrijf is het weer flink mis boven ons dorp. De frequentie is zo hoog dat er tussen de vliegtuigen in geen stilte is, dat is zoiets onmenselijke dat ik het niet kan beschrijven. Het verziekt alles wat mooi is aan het leven. Het continue gebulder en gerommel in de lucht zuigt alle energie uit ons. Elke dag hoop je tegen beter weten in op enkele stille momenten, om even van de tuin en buitenlucht te genieten.

      14
      • Josje

        Dit legt bloot hoe waanzinnig de huidige hoeveelheid vliegverkeer is. Bewoners onder de Aalsmeerbaan voelen zich uitgespeeld tegenover die onder de Kaagbaan terwijl beide groepen al zeer ernstig worden belast. Michiel, respect voor je uitstekende verhaal maar het blijft toch absurd om te lezen hoe opgelucht je bent met een paar dagen minder onleefbaarheid. Je trekt de enig juiste conclusie: dat jouw zware overlast geen reden om te hopen dat de Aalsmeerbaan nachtvluchten erbij zal krijgen. Want daar is het de ook al een ware hel voor onderwonenden. Ik lees dagelijks de meldingen op Vliegherrie.nl. Het gaat onder je huid zitten – dat lijkt me ook de bedoeling, want dit is wat Schiphol met mensen doet. Je strijdbaarheid wordt er ook met de dag groter op. Dit moet gewoon stoppen: forse krimp is de enige optie.

        11
        • Krimp, overal

          Michiel, Josje, Rein, wij en iedereen heeft te veel overlast van Schiphol. Ook de Polderbaan wordt belachelijk volgevlogen, s nachts en overdag. En net als de Kaagbaan is die hyperpreferent. Nog meer kan echt niet, het is nu al onleefbaar. Ook bij de andere banen.
          De enige weg is krimp. Voor bewoners, leefomgeving, klimaat, natuur en een toekomst op een leefbare planeet voor onze kinderen, kleinkinderen en volgende generaties.

          15
    • Stein

      Behalve de gewoonlijke pokke herrie kan je soms nog kwader worden van die irritante leuter smoezen van dat Bas die ze voor elke vraag paraat hebben…nu zie ik hierboven weer de “korte daglicht periode” ,vorige week was het tekort !? aan personeel om de polderbaan toren te bemannen…je zou er bijna medelijden mee krijgen..

      10
  3. Henk Visser

    Een uitstekend initiatief. Het sluit aan bij een idee dat eerder bij mij opkwam: geef eens per maand ruimte op de site voor een verhaal van een lezer en melder. ook heb ik het idee aangedragen om melders binnen aansluitende postcode gebieden met elkaar te verbinden zodat ze elkaar leren kennen, indien daar, met inachtneming van de privacy, behoefte aan is. Maar dat vergt mankracht en veel tijd. Dat hebben de fossiele industrie lobbyisten in Egypte wel, SW niet. Mocht iemand dit idee steunen en SW willen helpen, laat maar horen.
    Naast hartverscheurende verhalen zouden zo mogelijk ook de frustraties van geterroriseerde onderwonenden die al jaren met wethouders en GGD in hun gemeente overleggen een stem kunnen krijgen. Met inachtneming van het frame dat het voornamelijk over overlast ervaring gaat. Daar kan ik nog wel wat over vertellen, zoals ik in de afgelopen paar jaar regelmatig heb gedaan in de Zaanse digitale krant: De Orkaan.
    Nogmaals, goed initiatief. Dank

    19
  4. B. van Marlen

    Typisch een gevalletje van ‘mind set’ zou wellicht de reactie van dhr. Baksteen zijn. Walgelijk! zie: https://vimeo.com/770725302

    21
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Jammer dat-ie niet zo goed uit zijn woorden komt. En ronduit laf dat hij de reacties op die video heeft uitgezet.

      14
      • Stein

        “En als voor die mensen de geluidshinder acceptabel is” ? WTF..!! die mensen vinden dat helemaal niet acceptabel ,zie de schrijnende berichten op de vliegherrie site,en dan rekenen we zwijgzame meerderheid niet eens mee…De man lijkt inmiddels zelf wel een fossiel aan het worden…40 jaar lang teringherrie en ziekmakende bende verspreid en daar is ie best een beetje trots op….

        13
      • Oud concept tegenover de werkelijkheid

        Misschien kan -naast Schiphollen- Baksteenen ook in de Van Dale opgenomen worden. Evenals I&W-Schiphollen.

        Het doel is steeds hetzelfde: ervoor zorgen dat de status quo gehandhaafd blijft en het oude groei- en groefdenken gewaarborgd blijft. Het blijven hangen in een oud concept wat ooit een goed idee leek.

        Ze vergeten alleen dat Milieucriminaliteit en Ecocide de werkelijkheid heeft ingehaald.

        5
    • Roland

      Wat een flauwekul van Baksteen, mijnheer de piloot die zich hier voordoet als en wetenschapper, maar zijn betoog bestaat alleen maar uit beweringen die écht helemaal nergens op slaan. Geen woord over milieuvervuiling, over mensen die daardoor ziek worden en de vliegterreur, nee hoor we zijn maar zeurpieten die het eigenlijk zó goed hebben in vergelijking met andere landen. Het credo dat helaas sinds tientallen jaren klakkeloos wordt overgenomen door onze overheden – het is meer dan beschamend!
      Wat zegt ‘ie nou: “vermindering van de overlast heeft een averechts effect”….???? Benny, onder welke steen kom jij vandaan gekropen?????????

      14

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate