Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Analyse

De staat van Schiphol in 2021: deplorabel

kaart slaapverstoring

Het gebied waarin mensen in de slaap worden gestoord door vliegverkeer is veel groter dan de geluidscontour (grijze lijn) van Schiphol (illustratie: rapport De staat van Schiphol 2021, ILT)

Gisteren bracht de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) het jaarlijkse standaardwerk ‘De staat van Schiphol‘ uit. Ondanks de helft minder vliegverkeer dan ‘normaal’ weet het vliegveld niet binnen de lijntjes te kleuren.

Schiphol doet wat het wil, zo kan de rapportage worden gelezen. Geluidsgrenzen worden overschreden, aanbevolen maatregelen ter bevordering van de veiligheid worden uitgesteld en medewerkers zijn nog steeds bang melding te maken van gevaarlijke voorvallen.

Opvallend is ook de conclusie van ILT dat vliegtuigen niet stiller worden, integendeel. In 2021 nam het gemiddelde geluidsvolume per vliegtuig zelfs toe. Tegelijkertijd explodeerde de CO2-uitstoot per passagierskilometer doordat er in het gebruiksjaar 2021 op zijn best met halflege toestellen werd gevlogen. Minder passagiers in een toestel betekent dat de totale uitstoot moet worden verdeeld over minder mensen.

Preferentie aan de laars gelapt
Schiphol blijkt zich niet te houden aan de regels voor het preferente baangebruik. Regelmatig werd een extra startbaan ingezet zonder dat daar aanleiding toe was. De inspectie onderzoekt op dit moment of Schiphol kan worden aangesproken op de overschrijdingen van baangebruik en geluidsniveaus.

Overschrijding van de geluidsgrenzen vond in 2021 plaats op de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan, nota bene de baan waarvan veruit de meeste mensen overlast ondervinden. Die baan werd dus veel te vaak ingezet, met als gevolg overlast voor naar schatting zo’n 150.000 bewoners van de wijken in Amsterdam-Buitenveldert, -Zuidoost en Amstelveen-Noord.

Op aanbevelen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid werkt Schiphol al jarenlang aan de invoering van een integraal veiligheidsbeheersysteem (ISMS). Sinds de start in 2017 zijn nu slechts 19 van de 39 verbeterpunten ingevoerd. Een aantal maatregelen is nu zelfs uitgesteld omdat er nauwelijks geld in kas is vanwege de corona-crisis. ILT is daar niet blij mee en stelt dat het vliegveld juist voortvarend te werk zou moeten gaan vanwege het toenemen van het vliegverkeer.

Nauwelijks alternatieve brandstoffen
De inspectie waarschuwt ook voor de marginale inzet van alternatieve, minder vervuilende brandstoffen. Op dit moment wordt minder dan 1 procent biokerosine bijgemengd, terwijl dit volgens de regering in 2030 al 14 procent moet zijn en in 2050 zelfs 100 procent. Maar regelgeving ontbreekt nog steeds.

ILT heeft voor het eerst de meldingen van de site vliegherrie.nl opgenomen in ‘De staat van Schiphol’. Die site is een gezamenlijk initiatief van SchipholWatch en een groot aantal bezorgde organisaties als Greenpeace, Milieudefensie, Partij voor de Dieren en tal van bewonersorganisaties.

In gebruiksjaar 2021, lopende van 1 november 2020 tot 1 november 2021, vonden er op Schiphol 256.500 vliegbewegingen plaats, waarvan slechts 60 procent werd afgehandeld op de preferente banen. ’s Nachts vlogen er 16.467 toestellen van of naar Schiphol, gemiddeld ruim 45 per nacht.

Veel overstappers
In totaal vlogen er 22 miljoen passagiers via Schiphol. Bijna de helft daarvan waren overstappers: mensen die vanuit het buitenland worden ingevlogen om een overstap op Schiphol te maken. Deze groep voegt nauwelijks iets toe aan de Nederlandse economie, maar veroorzaakt wel twee keer zoveel herrie en vervuiling. Immers maken zij voor een heen- en terugreis vier vluchten, de Nederlander die zonder overstap reist slechts twee.

‘De economische motor’ van ons land Schiphol faciliteerde vorig jaar vooral vluchten naar vakantieland Spanje. Met 12.081 vluchten was dat de topbestemming. Het Verenigd Koninkrijk viel fors terug als gevolg van de inreisbeperkingen die dat land instelde.

Goed nieuws is dat het percentage korte vluchten fors is gedaald. In 2021 was 14 procent van de vluchten korter dan 500 kilometer en daarom goed bereikbaar met de trein. In ’topjaar’ 2019 was dat nog 23 procent. Mogelijk begint de reiziger de talrijke nadelen in te zien van vliegen op korte afstanden.

Steeds lawaaiiger toestellen
Dat de herrie per toestel stijgt – in plaats van de door Schiphol steevast beloofde daling – is het gevolg van het vliegen met steeds grotere toestellen. In coronajaar 2021 werd er relatief meer met (grotere en oudere) vrachttoestellen gevlogen en ook in het passagiersvervoer bestaat een trend richting groter, zwaarder en luidruchtiger.

De gemiddelde bezetting van ieder vliegtuig duikelde van 150 naar 100 passagiers. Vliegen met halflege toestellen betekent meer herrie en vervuiling per passagier. Voor de herrieproductie maakt het immers nauwelijks uit of een toestel al dan niet volledig gevuld is.

Bij vliegen naar behoefte – met volle toestellen dus – zou het aantal vliegtuigen, en dus de hinder, fors terug te brengen zijn. Schiphol had dan toegekund met grofweg tweederde deel van het totale aantal vliegbewegingen. Geen 256.000 maar 170.000 vliegbewegingen. Dat zou ook beter zijn geweest voor natuur, milieu en klimaat.

Deplorabele staat
Het rapport van de inspectiedienst meldt niets over de andere problemen van Schiphol. De gigantische verliezen, de ruzies rond de bouw van een nieuwe terminal, de vervuiling van lucht en bodem, het gebrek aan ethiek bij het management en de problemen met de eigen medewerkers.

Opgeteld bij de signalen uit ‘De staat van Schiphol 2021’ is er maar één conclusie mogelijk: het vliegveld is onder leiding van ‘chief executive officer’ Dick Benschop (PvdA) en onder toezicht van president-commissaris Louise Gunning (ook PvdA) in deplorabele toestand geraakt.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 94

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Fabr

    Onderstaande het bewijs dat Schiphol geen moer geeft om de omwonenden en het zogenaamde “preferente” gebruik van de banen en de zogenaamde “piek” en rusttijden. Werkelijk een schande. Ze doen wat ze willen en hebben overal een excuus voor.

    Naar aanleiding van uw mail op 23 maart, spijt het ons te horen dat u overlast heeft ervaren van het vliegverkeer.

    De piektijden zijn richttijden, waarvan – afhankelijk van het verkeersaanbod – kan worden afgeweken. De werkelijke tijden waarop combinaties van drie (of zelfs vier) banen worden ingezet, hangen af van het actuele verkeersaanbod en de actuele omstandigheden.

    Realiserende dat ik de overlast niet heb kunnen wegnemen, hoop ik u hiermee goed geholpen te hebben.

    1
  2. JL

    Ongelooflijk, ik wist wel dat Schiphol alle regels aan z’n laars lapte en overal mee wegkomt, maar dat het zó extreem is dat verbaast me zelfs.

    En hoe komt het dat zulk extreem (wan)gedrag van zó een groot bedrijf niet véél breder wordt uitgemeten in het nieuws?

    7
  3. Haes

    In de laatste alinea wordt de konklusie getrokken dat schiphol onder leiding van benschop en gunning in een deplorabele toestand is geraakt. Ongetwijfeld waar, maar nog veel belangrijker is de konklusie dat een groot deel van de omwonende randstadburgers daardoor in een deplorabele toestand terecht is gekomen!

    8
  4. ’s Nachts vlogen er 16.467 toestellen van of naar Schiphol, gemiddeld ruim 45 per nacht. Deze 45 vluchten gaan voornamelijk over de preferente Polderbaan.
    De Gezondheidsmonitor van GGD Zaanstreek/Waterland meldt in hun rapportage over 2020 – met dus 3 maanden stilte: In Assendelft slaapt 45% van de mensen slecht – 20% daarvan slaapt HEEL erg slecht. Dat je dus klachten van je baas krijgt, waarom je er zo uitgeblust bij zit…
    De slapeloosheidscijfers uit Krommenie, Westzaan en Nauerna zijn dan een fractie minder slecht, maar heel het noorden van de Gemeente Zaanstad is voor wat gezondheidsricico’s betreft één grote droefenis.
    En kijk je dan bij Schiphol of je onder een aanvliegroute woont, dan staat Zaanstad daar niet eens genoemd! Terwijl er dus maar liefst 2 banen vol herriemakers en gif-uitstrooiers – vaak parallel – over Assendelft naar Schiphol vliegen…

    31
  5. martin

    Welk nobele Parlementariër wil de Minister eens vragen of problemen met de Polderbaan er soms toe geleid hebben dat de regels voor preferent baangebruik niet gehaald zijn? Met zo weinig vluchten hier al mee in de knel komen…

    9

Geef een reactie

Translate