Het Van Gogh Museum zegt ontzettend veel aan duurzaamheid te doen. Maar het museum laat zich sponsoren door KLM, een bedrijf dat in zijn eentje goed is voor het equivalent van 27 miljard kilogram CO2-uitstoot. Met zeven organisaties roepen wij het Van Gogh op om de relatie te verbreken.
“We’re on the same team, we are on the same side”, zei de directeur van het museum deze week tijdens haar optreden bij Jinek. Niet alleen erkent zij de urgentie van de klimaatcrisis, en spreekt zij over dat het Van Gogh Museum aan het verduurzamen is, maar ook zei ze geen fossiele sponsors bij het museum te hebben. Het verbaast ons daarom dat KLM nog steeds op de lijst met sponsors van het Van Gogh Museum staat.
KLM is een grootverbruiker van fossiele brandstoffen en stoot meer CO2 uit dan de grootste kolencentrale in Nederland. De oplossingen van KLM en de bredere luchtvaartsector om klimaatschade te beperken – zoals bio- en synthetische brandstoffen, verbeterde motoren en andere nieuwe technieken – zijn niet in staat om vliegen duurzaam te maken.
Alle ‘oplossingen’ zijn te beperkt, niet opschaalbaar of te ver in de toekomst. KLM heeft dan ook geen klimaatplan dat in lijn is met de klimaatdoelen van Parijs. Integendeel: KLM zet nog steeds in op groei, en lobbyt tegen noodzakelijke klimaatmaatregelen.
Door KLM als sponsor van het Van Gogh Museum te accepteren, legitimeert zij de klimaatontwrichting van KLM. Door de naam van de natuurliefhebbende Van Gogh te verbinden aan de vervuilende praktijken van KLM werkt het Van Gogh Museum mee aan een positief imago voor de luchtvaartmaatschappij.
Zoals KLM zelf zegt op de website van het museum: “Deze vorm van samenwerking voegt waarde toe aan KLM.” Daarnaast normaliseert het museum dankzij deze sponsoring vliegen in tijden van een klimaatcrisis, terwijl de realiteit simpel is: om de klimaatdoelen binnen bereik te houden moet de uitstoot van broeikasgassen snel omlaag – en dat geldt ook voor de luchtvaart.
Wij verwachten daarom dat u afstand doet van het sponsorschap van KLM, zoals het van Gogh Museum eerder de sponsorrelatie met Shell heeft verbroken.
We zien uw reactie graag tegemoet.
Met verwachtingsvolle groet,
Hiske Arts, Fossielvrij NL
Rosanne Rootert, Reclame Fossielvrij
Daniela Paes Leão, Fossil Free Culture NL
Maarten de Zeeuw, Greenpeace NL
Pippi van Ommen, Extinction Rebellion NL
Kirsten Alblas, Christian Climate Action
Eric Stam, docent luchtvaartcollege & fossielereclamejager
Alfred Blokhuizen, Stichting SchipholWatch
SchipholWatch dankt Fossielvrij NL voor dit initiatief en het opstellen van de brief.
Theo
naast KLM zit ook DHL als sponsor bij het vG. Wellicht wat minder nadrukkelijk into de luchtvaart, maar hebben toch -volgens eigen zeggen- meer dan 260 vliegtuigen..
Haes
korrektie op mijn eerdere reactie: laatste woord moet zijn: “vertrekken”
Haes
Het is toch ongelofelijk zoals zo’n directeur van het van gogh museum zich publiekelijk vertoont als onwetende kletsfiguur….
Het zegt alles over het van gogh als daar door het bestuur niet heel snel afstand van wordt genomen.
Hetzelfde geldt voor die sponsor relatie met klm. Als klm “blijft”, resteert voor andere sponsoren die hun duurzaamheid serieus nemen, maar een beslissing… vetrekken….
Gerry
Het zou een heel goed teken zijn! En dan maar hopen, dat KLM niet om meer staatssteun gaat vragen door het verliezen van één sponsor..
Rekel
Aan Gerry
Van Gogh Museum wordt gesponsord dóór de KLM, het museum sponsort niet de KLM!!
Gerry
Zo stom, deze reactie. En gênant. Ik zou kunnen zeggen dat het door slaaptekort komt, of door een te lange blootstelling aan gevaarlijke stoffen, maar dat maakt de reactie niet minder stompzinnig. Excuses hiervoor!
Rob vd Wel
Gerry, het klopt nog steeds wat je schrijft, hoor, want andersom helpt het museum de klm aan klanten.
ALMMJ
Is dit de reden dat de klimaatplakkers het op schilderijen hebben gemunt? Misschien beter om je aan een vliegtuig te plakken, blijft deze teminste aan de grond. Maar goed elke Euro die de KLM verdiend zouden ze sowieso moeten afstaan, om de schade aan milieu en mens te vergoeden en saneren. Maar voorkomen zou de hoofzaak moeten zijn.