Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Participatie

RTHA rondt vechtparticipatie af met alleen de vliegindustrie aan tafel

demonstratie RTHA

Bewoners demonstreren tegen uitbreiding van Zestienhoven (eigen foto)

Nu alle bewonersvertegenwoordigers hun medewerking aan de nepparticipatie rond het Rotterdamse vliegveld RTHA hebben opgezegd, wordt het traject afgerond met alleen nog maar representanten uit de vliegindustrie aan tafel.

Dat is het trieste eindresultaat van een proces dat nu bijna twee jaar in beslag neemt en al snel leidde tot groot ongenoegen bij de bewonersvertegenwoordigers. Er bleek geen enkele ruimte voor de belangen van de omwonenden. Over echte oplossingen mocht niet eens worden gesproken aan de overlegtafel.

Het begeleidende projectbureau (“Mijn aanpak is concreet, transparant en direct toepasbaar”) beseft dat het helemaal verkeerd is gegaan in het traject, getuige het bericht over de laatste fase. “De opdrachten die de verschillende participanten hadden meegekregen, bleken onverenigbaar met elkaar. Een voorkeursscenario op basis van consensus bleek onhaalbaar en wordt dus ook niet meer nagestreefd”, zo meldt Bas Liebeek van dat bureau.

Alle bewoners afgehaakt
Inmiddels zijn ook de twee laatste bewonersvertegenwoordigers definitief afgehaakt. Zij bekommerden zich om de belangen van de inwoners uit Schiedam en Lansingerland, maar komen nu ook tot de conclusie dat geen van hun wensen bespreekbaar was.

Zij geven aan dat het vliegveld vooral wilde vertrouwen op steeds stiller wordende vliegtuigen om de overlast te beperken. “Maar stiller leidt juist tot meer vliegen. Dat willen we niet”, aldus het duo.

Het trieste resultaat is nu dat alleen nog de vliegindustrie aan tafel zit. “Afgelopen weken is door de participanten hard gewerkt aan een eindproduct voor de aanvraag van het nieuwe luchthavenbesluit. Dat product ziet er anders uit dan verwacht, er is geen voorkeursscenario op basis van consensus.”

Alleen vliegsector nog aan tafel
Het zo bejubelde eindproduct bevat nu dus alleen de wensen en eisen van de vliegindustrie. Participanten als RTHA zelf, grootgebruiker Transavia en de luchtverkeersleiding dromen zich rijk en komen straks met een rapport op basis waarvan het vliegveld een nieuwe vergunning moet aanvragen.

Het is een nieuw dieptepunt in het vechtoverleg dat geen participatie mag worden genoemd. Wat rest is een onderonsje van de vliegindustrie dat likkebaardend alleen de eigen wensen voorlegt aan minister Mark Harbers van Infrastructuur.

In de aanvraag wil RTHA de openingstijden fors uitbreiden en slechts tussen 2 en 6 uur ‘s nachts sluiten voor het vakantievliegverkeer, zelfs met extra mogelijkheden om hiervan af te wijken in het geval van zogenaamde calamiteiten (lees: als een vlucht te laat is vertrokken vanaf Kreta).

Hulpdiensten buitenspel
Ook wil de vliegvelddirectie dat de helicopters van de hulpdiensten als politie en ambulance niet langer afgetrokken worden van de ‘geluidsruimte’. Daardoor ontstaat plek voor nog meer vakantievluchten, bij voorkeur aan de randen van de nacht, zo hoopt het vliegveld samen met grootgebruiker Transavia.

Inmiddels hebben Provincie Zuid-Holland en verschillende gemeenteraden afstand genomen van het ontspoorde traject. Provinciale Staten en de gemeenteraad van Rotterdam bestempelden het traject zelfs officieel als “mislukt” via aangenomen moties.

Het is dan ook ondenkbaar dat minister Harbers de aanvraag van RTHA serieus, laat staan in behandeling, neemt.

Bewoners kunnen slechts verliezen
Alfred Blokhuizen, voorzitter van de snelgroeiende bewonersvereniging BTV-Rotterdam, is niet verrast. “Het was vanaf dag één volslagen helder dat dit traject was bedoeld om ons in een groeiplan te lokken. Dat feest gaat nu niet door. Het traject heeft klip en klaar duidelijk gemaakt dat bewoners alleen maar kunnen verliezen.”

“Vorig jaar werden we als BTV uit het traject geknikkerd omdat we niet konden en wilden tekenen voor geheimhouding. Nota bene het begeleidende bureau WesselinkVanZijst had volmondig toegegeven dat wij als bewoners altijd op achterstand staan.”

“Het resultaat is nu dat niet aan de eis van het ministerie is voldaan: dat groei slechts mogelijk is bij draagvlak in de regio. De afwezigheid van letterlijk alle bewoners is een duidelijk signaal dat het draagvlak er niet is, onderstreept door de expliciete afwijzing van gemeenteraden en provincie.”

Nog steeds geen natuurvergunning
Afgezien van het ontbrekende luchthavenbesluit heeft RTHA ook nog steeds geen natuurvergunning voor de uitstoot van natuurbezwarende stikstofoxiden. In dit parallelle traject bestaat geen enkel zicht op legalisatie.

Minister Harbers is pas zeer kortgeleden gestart met het samenstellen van een dream team van juristen om de Schiphol Groep alsnog aan deze vergunningen te helpen. Dat traject moet nog worden opgestart. Ondertussen stapte Mobilisation for the Environment deze week naar de rechter vanwege de ontbrekende vergunning.

Interessant artikel? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 80

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans

    Ik ben blij dat Mobilisation ftE naar de rechter stapt!

    13
  2. Dick

    Harbers zal niets doen ….. helaas voor iedereen, maar het is en blijft VVD , deze partij heeft niets op met de omwonenden of überhaupt mensen…..

    25
  3. ir. B. van Marlen

    Participatie betekent slechts inspraak voor de bühne. Schandalig overigens, dat ze er steeds weer mee wegkomen en de leefomgeving verder mogen vernaggelen.

    De VVD staat bovenaan als milieuverziekende partij voor de rijke elite. Maar ook PvdA (Netelenbos, Alders, Benschop), CDA (Eurlings, Hoekstra), en CU (helaas) hebben vrolijk meegedaan. Alleen PvdD en GL zijn nog betrouwbaar op dit dossier.

    Daarnaast al het vliegvee, die het maar niet kan laten en de rekening naar de toekomst verschuift!

    33
  4. Thomas

    Het is het zoveelste voorbeeld van het ongekend schofferen van de omgeving en met slinkse spelletjes te pogen om alsmaar meer te kunnen graaien. Ten koste van alles en iedereen. Onbegrijpelijk dat het deze wereldvreemde figuren wordt toegestaan te praten over meer vliegen, als we kijken naar de verwoestende impact van deze ongelofelijk vervuilende industrie. Ik hoop van harte dat min Harbers zijn ogen open heeft dit direct de nek omdraait.. en 16-hoven opdraagt te krimpen (of beter.. te sluiten)

    20
    • Thijs

      min Harbers z’n ogen open… Het enige waar deze VVD minister zijn ogen voor open houdt is voor wat de luchtvaartlobby hem verteld. Zolang er een VVD minister op deze functie blijft zitten zal er altijd naar gestreefd worden dat er meer luchtvaart moet komen.

      21

Geef een reactie

Translate