Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Brandbrief bewoners over gesjoemel van I&W met Lelystad Airport

Oostvaardersplassen

Natuurgebied Oostvaardersplassen bij Lelystad Airport (foto: Zomaarwatzwerven via Pixabay)

4.9
(125)

De samenwerkende bewonersorganisaties in SATL stuurden vorige week een brandbrief aan de ministers Adema (Landbouw) en Van der Wal (Stikstof) over het gesjoemel van hun collega Harbers (Infrastructuur, I&W) om Lelystad alsnog geopend te krijgen.

Deel op XDeel op Linkedin

Lelystad zou na opening met stip binnenkomen op plek twintig binnen op de lijst van grootste stikstofvervuilers in ons land, zo redeneert SATL. Het krimpen van Schiphol onder voorwaarde dat Lelystad opent, biedt dan ook geen enkele soelaas voor de natuur. Het spreiden van de uitstoot in plaats van het reduceren levert geen lagere emissies op.

“Lelystad ligt dichtbij zwaar overbelaste Natura 2000-gebieden zoals de Veluwe, Salland en Weerribben/Wieden. Naast de toegenomen uitstoot door vliegtuigen, krijgen deze gebieden ook te maken met toenemend wegverkeer richting het vliegveld.” Volgens SATL gaat het daarbij om extra auto’s om 7 miljoen passagiers naar Lelystad te brengen.

Half miljoen kilogram extra NOx
Opening van Lelystad Airport leidt tot 524.000 kilogram NOx-uitstoot per jaar, nog afgezien van het gesjoemel met de stikstofberekeningen waardoor de uitstoot in de praktijk nog hoger uitkomt, zo meldt SATL aan de ministers. Deze fouten in de berekeningen zijn inmiddels toegegeven door de overheid.

Niet alleen rekende de Schiphol Groep met veel te weinig wegverkeer, ook wordt nog steeds vastgehouden aan de door de Europese Unie verboden afkap op 900 meter vlieghoogte.

“En dat terwijl de emissieberekeningen bedoeld zijn om alle effecten op milieu en klimaat zo goed mogelijk in beeld te brengen, zodat verantwoorde beleidskeuzes kunnen worden gemaakt”, zo vertellen de bewonersorganisaties.

Uitstoot maskeren
SATL hekelt de salamitactiek waarmee Schiphol de negatieve gevolgen voor natuur en milieu van Lelystad Airport probeert weg te moffelen. “Door een eerste tranche van 10.000 vluchten aan te vragen, probeert men de hoge stikstofcijfers te maskeren. Dat is tegen de Europese regelgeving die vereist dat aanvragen moeten worden gedaan voor complete projecten. In dit geval dus voor 45.000 vliegbewegingen, niet voor 10.000.”

Het verdelen van vluchten tussen Schiphol en Lelystad noemt SATL een waterbedoplossing. “Het draagt niet bij aan het oplossen van de milieu- en klimaatproblemen. Alleen substantieel verminderen van vliegbewegingen helpt om de uitstoot van één van de grootste vervuilers in ons land te verminderen.”

Een bijkomend voordeel van het afblazen van Lelystad Airport is de ruimte die ontstaat voor de woningbouw. “Het bouwen van 150 huizen, levert ongeveer 700 kilogram NOx-uitstoot op. Voor de 524.000 kg die Lelystad ieder jaar uitstoot kunnen ieder jaar opnieuw 70.000 woningen worden gebouwd.”

“Ook voor boeren en dorpsgemeenschappen is het een onverteerbare gedachte als u de boeren dwingt hun bedrijven te sluiten en tegelijkertijd een nieuwe piekuitstoter introduceert.”

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 125

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Boeren mogen (enigszins) worden aangepakt, ook al zal men zich gaan verschuilen achter beloofde innovaties en de zaak afzwakken. Rapport Remkes zal hier weinig aan veranderen en dient als olie tussen de raderen.

    Men drukt de Luchtruimherziening met Lelystad Airport er gewoon door als onderdeel van zgn. NOVEX-gebieden, ondanks de vele ingediende afwijzende zienswijzen en met steun van lokale politici!

    Dit land gaat definitief naar de ratsmodee, geholpen door al de kritiekloze en kortzichtige vliegconsumenten!

    We kunnen schrijven tot we een ons wegen, maar er verandert helemaal niets!

    Keizer Schiphol regeert!

    6
  2. Anton

    En de bussen die iedere dag de vliegtuigpassagiers aan en afvoeren van/naar Amsterdam over de A6 die naar mijn mening al heel erg druk is. Wie heeft dit bedacht en welke belangen speelden hier om zulk een besluit te nemen ? Bewoners van Flevoland en omstreken vecht met alles wat U in U heeft om te voorkomen dat dit vliegveld geopend wordt. Laat deze ramp niet over U heenkomen. Ondergetekende kan erover meepraten want ik woon onder de rook van Schiphol. Stank, lawaai en giftig fijnstof en maar niet te spreken oven nachtvluchten.

    7
  3. ALMMJ

    Hoe graag ik ook het vliegverkeer zie verdwijnen van Schiphol, is verplaatsing een illusie en blijft het een uitbreiding van het vliegverkeer, met alleen maar meer ellende voor mens en natuur. Als het aan de luchtvaart lobby ligt wordt heel NL opgeslokt en is NL onbewoonbaar voor mens en natuur. Een groot deel van NL leeft nu al op een gifbeld en in een continue gifwolk, met bijbehorend geluidsterreur. Van een vliegtuig kan je niet eten, van een boer wel en de boer zoekt wel naar verbeteringen. Krimp van de luchtvaart is de enige oplossing!!!

    33
  4. Tankwagens op provinciale weg

    Onder het toegenomen wegverkeer bevinden zich bij opening Lelystad honderden tankwagens met brandbare kerosine. Op de provinciale weg dus, tussen de racers die nu ook al iedere ochtend voor files zorgen door botsingen.
    Hoe ontzettend ondoordacht iedere keer weer ministers verkeerde beslissingen willen doordrukken, onbegrijpelijk.

    34

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate