Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Enquête Groningen legt dubieuze werkwijze bloot van Schiphol-baas Benschop

Dick Benschop

Schiphol-baas hergebruikt de oude trucs uit zijn tijd als Shell-directeur in Groningen (foto: screenshot Buitenhof 6 juni 2021)

4.8
(130)

Morgenmiddag moet Dick Benschop om half twee opdraven voor de parlementaire enquêtecommissie gaswinning Groningen. Er zijn opvallend veel parallellen te ontdekken tussen zijn optreden destijds als directeur van Shell en zijn huidige rol als baas van Schiphol.

Deel op XDeel op Linkedin

Destijds veroorzaakte Shell als aandeelhouder in de NAM grote schade aan de leefomgeving, de veiligheid en gezondheid van omwonenden. Ook toen waarschuwden vele overheidsinstanties voor de negatieve effecten, maar kreeg het winstbejag voorrang – onder druk van een uitgekiende lobby en grote verwevenheid tussen sector en ministerie.

Het klinkt de burgers in de omgeving van vliegvelden bekend in de oren.

In Groningen waarschuwden wetenschappers jarenlang voor aardbevingen door de gaswinning, maar zij werden niet gehoord. Ook de gevaren van Schiphol voor omwonenden, milieu en klimaat zijn al jarenlang bekend vanuit de wetenschap. Onder meer GGD’s, het RIVM, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Inspectie Leefomgeving & Transport en de Gezondheidsraad waarschuwden de overheid in niet mis te verstane bewoordingen.

Levens verwoest
In het hoge Noorden vertelden bewoners vaak hevig geëmotioneerd over de enorme effecten die de bevingen hebben op hun gemoed. Complete levens zijn verwoest door de onzekerheid, de angst, de slapeloosheid en het almaar uitstellen van echte oplossingen.

Op de website vliegherrie.nl zijn tienduizenden uitingen te vinden van burgers rond vliegvelden die eenzelfde tendens volgen: het vliegverkeer en de angst voor de kankerverwekkende uitstoot van vliegtuigen verwoest letterlijk levens en ook hier kijkt de overheid weg.

Die angst van omwonenden is volledig terecht: tal van wetenschappelijke onderzoeken tonen spijkerhard aan dat de uitstoot en het lawaai van vliegtuigen een acuut gevaar vormen voor de volksgezondheid.

Belangen
Via de lopende parlementaire enquête wil de commissie onder meer achterhalen hoe innig de banden zijn tussen de overheid en gasproducenten Shell en ExxonMobil, hoe de schadeafhandeling plaatsvindt en hoe het verging met de versterking van de huizen. De parlementariërs proberen te achterhalen welke belangen en afwegingen een rol speelden in de besluitvorming en hoe is omgesprongen met de belangen van de burgers.

Eenzelfde vraag kan worden gesteld over de hechte banden tussen het ministerie van Infrastructuur en de luchtvaartindustrie. Welke belangen en afwegingen speelden een rol om Schiphol steeds maar weer te laten groeien, om tienduizenden nachtvluchten per jaar toe te staan en om niets te doen aan de uitstoot van stikstofoxiden en kankerverwekkende uitlaatgassen boven woonwijken?

Spiegels en kralen van Benschop
Uit de verhoren tot op heden blijkt dat ook de NAM – de joint-venture van Shell en Exxon – gebruik maakte van ‘social engineering’, onder meer door het doneren van kleine geldbedragen aan de machteloze dorpskernen in Groningen.

Dezelfde aanpak zien we Benschop nu weer toepassen met Schiphol: zwaar geteisterde dorpskernen krijgen een kinderspeeltuintje cadeau van de herriefabriek of zelfs een heel dorpshuis.

De bedragen die zo worden verdeeld via het oncontroleerbare ‘leefbaarheidsfonds’ zijn een lachertje voor de Schiphol-directie die (in ‘normale’ jaren) honderden miljoenen euro’s aan winsten genereert over de ruggen van omwonenden, milieu en klimaat.

Exxon en Shell blijken in Groningen tientallen jaren letterlijk alle beslissingen te hebben genomen rond de gaswinning, in nauwe samenwerking met de Nederlandse staat. Ook hier zien we de parallellen met pseudo-participatietrajecten waarin schaamteloos aan de belangen van burgers voorbij wordt gegaan en luchtvaart de agenda bepaalt, samen met de Staat.

Wegmoffelen informatie
En in Groningen blijkt eveneens sprake van het wegmoffelen van ongewenste informatie. Waarschuwingen van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) worden vakkundig uit zicht gehouden om te voorkomen dat minder gas kan worden opgepompt. De topmannen, waaronder Benschop, zien hun winsten verdampen en zetten alles op alles om adviezen vóór publicatie te ‘demonteren’.

SodM wordt door de gasbaronnen zelfs opgedragen om waarschuwende rapporten niet te delen met de minister, zeker niet voordat Shell en Exxon hun eigen interpretatie van de rapportage hebben kunnen opstellen. Daarna wordt er eindeloos tijd gerekt door aan te dringen op nieuwe onderzoeken die weer jaren in beslag nemen.

Eén op één te vergelijken met de talloze negatieve rapporten over Schiphol. Past de informatie niet in het straatje van Benschop, dan dringt hij aan op extra onderzoek, op het wijzigen van rekenmethodes of het aanpassen van uitkomsten. Justitie is inmiddels zelfs een strafrechtelijk onderzoek gestart naar deze praktijken.

Toezichthouders de mond gesnoerd
In Groningen werden kritische ambtenaren, zoals inspecteur-generaal Jan de Jong van SodM, angstvallig uit zicht van het grote publiek gehouden. Op bewonersavonden kreeg hij geen podium om zijn bevindingen toe te lichten aan bezorgde bewoners.

Op last van het Ministerie van Economische Zaken moest hij zich koest houden. Van hetzelfde ministerie kreeg deze toezichthouder zelfs een persoonlijke assistent communicatie aangemeten uit angst dat hij “actief de publiciteit gaat zoeken”.

Het is alweer zo’n déja vu voor de burgers rond vliegvelden: op bewonersavonden spreken louter ambtenaren van het luchtvaartminnende ministerie van Infrastructuur en managers uit de vliegtuigindustrie. Vertegenwoordigers van waarschuwende instanties als de Gezondheidsraad, de Onderzoeksraad of het RIVM zijn niet of zelden gezien op dergelijke avonden.

Puur winstbejag
Winstbejag blijkt in Groningen keer op keer de bepalende factor te zijn geweest bij beslissingen. Ook daar was al lang duidelijk dat het mogelijk was om veel minder gas op te pompen zonder dat Nederland zou worden opgezadeld met een energieprobleem.

Benschop herhaalt zijn trucje op Schiphol door te ontkennen dat Nederland toekan met veel minder vluchten dan op dit moment plaatsvinden, voor een belangrijk deel ten behoeve van buitenlandse overstappers.

De kritieke grens van een hub die prima werkt voor het vestigingsklimaat in Nederland en voor reizigers van en naar ons land, ligt veel lager dan Benschop ons wil doen geloven. Dat zeggen ook interne stukken van het Ministerie van I&W. Maar deze boodschap wordt – net als het minimum voor de Groninger gaswinning – met alle macht uit zicht gehouden.

Overheid veel te laat
Opvallend is dat EZ in Groningen pas in een zeer laat stadium de regie naar zich toetrok. Toen de NAM de problemen niet zelfstandig bleek op te lossen, nam minister Henk Kamp de leiding in handen. Op dit punt lijken we nu ook aanbeland in het dossier luchtvaart: na tientallen jaren van overleg en bedrog, neemt minister Mark Harbers nu het initiatief Schiphol alvast te krimpen tot 440.000 vluchten.

Net als in Groningen de gasboeren, reageert ook hier de sector verbouwereerd op deze beslissing van Harbers. Decennialang hadden beide sectoren het voor het zeggen, zonder rekening te houden met de bevolking, totdat de overheid uiteindelijk besefte dat het zo niet langer verder kan.

En ook in Noord-Nederland moest de rechter eraan te pas komen om burgers te bevestigen in hun rechten. De Raad van State besliste dat de gasproductie fors omlaag moest. Pas vanaf dat moment kregen burgers de bescherming die hen toekomt.

Wie durft?
Hetzelfde zien we nu rond Schiphol gebeuren: bewoners hebben zich verenigd en stappen gezamenlijk naar de rechter. Pas nu komt de minister in actie in de hoop grotere krimp te voorkomen. Tegelijkertijd blijft hij de economische belangen van de hub belangrijker vinden dan de gezondheid en veiligheid van omwonenden. Met de juiste intenties zou Schiphol immers nog verder moeten worden gekortwiekt en nachtvluchten direct verboden.

Jaren van bedrog, misinformatie, te innige samenwerking met de ambtenaren en het negeren van belangrijke waarschuwingen door gezaghebbende instituten laten weinig ruimte voor naïviteit.

Het is een patroon, geen incident. Het hoort bij de standaard werkwijze van Benschop en kornuiten. Hoogste tijd voor een nieuwe parlementaire enquête over het ziekmakende luchtvaartbeleid. Welke politicus durft het aan om het voortouw te nemen?

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 130

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Stein

    Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de relatie Shell/Benschop nooit heeft opgehouden te bestaan…Hij zit nu op schiphol om daar maar zoveel mogelijk vliegtuigen heen te lokken met de goedkoopste landingstarieven van europa,om die vervolgens vol te tanken met,U raad het al ,goedkope Shell kerosine,duizenden liters per dag en allemaal belasting en btw vrij,…Schiphol,de witte pompen van europa,de ware reden van de hub..Met als gevolg verlies voor de luchthaven,maar dat betaald de belasting betaler en dikke winst voor de Shell die in een paar dikke zakken verdwijnt over de ruggen van ons omwonenden…Als je het nou over een milleu verpestende wibocrimineel hebt,dan is deze man een lichtend voorbeeld..Zoals hierboven al vermeld,een “sociaal democratische” wolf in schaapskleren.

    13
  2. ir. B. van Marlen

    Niet voor niets noemde ik het credo van het ‘Schiphol Schoelje’ in mijn blog: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat maar aan een ander, niet?

    U heeft al jaren alles kunen lezen op: https://liegenenbedriegen.webnode.be

    Recent de uitleg van de nieuwste trucs. Over twintig – vijftig jaar nog steeds actueel, vrees ik. Maar dan zitten we allang over de 2 graden opwarming! Ga nu alvast maar sparen voor extra belasting nodig om de dijken dan alweer te verhogen.

    De huidige verantwoordelijken zullen dan hun biezen al hebben gepakt!

    10
  3. Ed

    Een wolf in schaapskleren.

    7
  4. Theo

    Ik ben in mijn woonplaats ooit eens aanwezig geweest bij een info avond over de voor ons funeste Polserbaan waarin de heer Alders van de Alderstafel aanwezig was.
    Graag zou ikde mening van SchipholWatch over hem willen weten.

    3
    • Madelon

      Zo was ik bij eenzelfde ‘huiskamergesprek’ over de overlast van de Buitenveldertbaan met Alders en een KLM directeur Meijer. Ook een aanfluiting. Alders bleef maar doorbabbelen over ‘mensen willen blijven vliegen dus we kunnen niet anders’ en die Meijer vond dat we niet moesten zeuren want de aanvliegroute boven Buitenveldert is heel ingewikkeld met allemaal “bomen” in het Amsterdamse Bos die verkeerde wind veroorzaken en daarom moeten ze laag vliegen. Verloren avond, niets aan gehad.

      4
  5. Haes

    Zeer rake typering van een rasboef. Als je mensen willens en wetens angst aanjaagt ( en gebeurt dat niet stelselmatig rond schiphol en in groningen?), ben je feitelijk een terrorist.En benschop misbruikte daarnaast ook nog het bagagepersoneel op schiphol zoals we onlangs konden vernemen. En altijd weer de falende toezichthouders. Hedendaagse slavernij. Het is te dol voor woorden dat dit soort criminaliteit zo lang ongestraft kan voortduren.

    21
  6. Johan

    Glasheldere analyse, zoals we gewend zijn van Schipholwatch. Terwijl ik dit type, wordt ik al uren geteisterd door overvliegend tuig. De rechtzaak kan niet snel genoeg van start gaan. Ophoepelen met die herriebakken, zeker na 8 uur ‘s avonds en voor 8 uur ‘s morgens. maar ook overdag hebben we recht op rust aan ons hoofd.

    33
  7. Peter Eigenhuis

    Prachtige analyse, goed om (vergelijkbare) systemen, werkwijzen en mechanismes bloot te leggen! Laten we de rol van de politiek niet vergeten….de politiek hoort er voor ons te zijn, niet voor de economische “heilstaat”..

    36
  8. “Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke.”

    Bij dit soort zakentypes is maar één ding van belang: “Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke.”

    Letterlijk in dit geval, en niet slapen, kanker krijgen, tinnitus, gehoorschade, stress, hoge bloeddruk, andere hartziekten en doodvallen. Om een paar -hele wezenlijke- dingen te noemen.

    Beste Minister van I&W: ziet u het nu?

    41
  9. Piet

    Een mooi inzicht in de beerputten van Dick Benschop. Het is ongelooflijk dat een man met zo’n belabberde staat van dienst het hoofd boven water weet te houden. En dat hij zulke invloedrijke posities in kan (blijven) vullen. En dat dus niet op basis van goed presteren, maar dankzij zijn enorme netwerk en vriendjes.

    43
  10. Pepijn

    Fantastisch stuk. Een mooi inzicht in de beerputten van ‘onze’ overheid.

    Dank hiervoor.

    40

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate