Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

App Explane

Geen prijs, wel waardering voor app Explane

database Explane

Inmiddels bijna 550.000 metingen met de app Explane (illustratie: schermafdruk website reports.explane.org)

4.7
(63)

SchipholWatch grijpt naast de prijzen in de Gouden Decibel Awards 2022 met de app Explane. Desondanks spreekt de jury waardering uit voor de app.

Deel op XDeel op Linkedin

Met de app Explane kunnen mensen met één druk op de knop het lawaai meten van een overvliegend toestel en het geluidsniveau samen met het ‘kenteken’ van het vliegtuig vastleggen in een openbaar toegankelijke database.

De app was ingestuurd voor de verkiezing van de Gouden Decibel Awards 2022, een initiatief van de Nederlandse Stichting Geluidhinder.

“De jury heeft waardering voor de app die in de vrije tijd is gemaakt. De app voorziet in een behoefte waarbij er een maatschappelijke trend is van rekenen naar meten en luchtvaartlawaai een belangrijk issue is”, aldus het rapport van de jury.

Voorziet in behoefte
“Dat de app in een behoefte voorziet, blijkt wel uit het inmiddels grote aantal metingen in de database en het internationale gebruik.”

De deskundigen in de jury vragen zich wel af wat de waarde van de metingen is. Met name op grote afstand van vliegvelden en in druk stedelijk gebied kunnen metingen ‘vervuild’ raken met ander geluid.

“Sterk punt is dat de grote dataverzameling trends zou kunnen geven en interessante informatie en een beter beeld zou kunnen leveren.”

Indirecte bijdrage aan geluidsvermindering
Even verderop: “Het gebruik van de app zou op langere termijn indirect kunnen bijdragen aan vermindering of beheersing van het geluid en helpt tevens de bewustwording”.

“Door de directe werkwerkwijze kan Explane wellicht bijdragen om omwonenden meer controle te laten ervaren, zeker als de resultaten van de app worden meegenomen in beleidsdiscussies.”

Jammer voor het mislopen van de prijs, maar meedoen was voor ons natuurlijk veel belangrijker dan winnen. SchipholWatch dankt de jury voor de mooie woorden en app-bouwer Roelof Meijer voor zijn vrije tijd!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 63

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Frits Nolet

    Is het mogelijk om een vaste opstelling voor Explane metingen te maken?
    Bv. met een Raspberry PI, Arduino of desnoods een oude PC?

    3
  2. Lione

    Ook met het “kenteken” en de vlieghoogte kan schijnbaar worden geknoeid! En niet door degene, die de meting doet. Vandaag tussen 16:41 en 17:17uur vloog KLM30H hier zogenaamd 6 x over (Nieuwkoop 2435). En dit soort vervalsing van het kenteken was zeker niet voor het eerst!

    6
  3. Johan

    De discussie over vervuiling van de meetresultaten zou niet nodig zijn als de overheid op de juiste punten voldoende geluid meetinstrumenten zou hebben geplaatst.
    Het feit dat deze app nodig is is op zichzelf al een schande. Dat er dus zo nu en dan wat vervuiling in meetresultaten zit moeten we maar op de koop toenemen.
    Zolang uitstoot boven de 900 meter gedaan ook niet meetelt moeten we daar niet moeilijk over doen.

    18
  4. ir. B. van Marlen

    ‘De deskundigen in de jury vragen zich wel af wat de waarde van de metingen is. Met name op grote afstand van vliegvelden en in druk stedelijk gebied kunnen metingen ‘vervuild’ raken met ander geluid.’

    Dit is een terecht punt van kritiek. Metingen dienen te zijn geverifieerd en gevalideerd. Ik heb bij mijn eigen Explane-metingen ervoor gezorgd, dat geen andere bronnen meededen, door elke vermoedelijk verstoorde meting niet mee te nemen. Ook heb ik in mijn analyses de gevoeligheid van de antwoorden (Lden, Ke en Lnight) voor variaties in de aannamen en metingen getoetst.

    In de huidige tijd is het heel goed mogelijk om alle vliegtuiggeluid te identificeren met kunstmatige intelligentie. Dit zou de volgende stap moeten zijn. Overigens geldt het probleem van vervuiling door anderen bronnen ook bij officiële metingen zoals die van NOMOS. ISO 20906:2009(E) ‘Acoustics – Unattended monitoring of aircraft sound in the vicinity of airports’ geeft richtlijnen die ook m.i. discutabel zijn, omdat gemakkelijk een deel van het geluid kan worden uitgefilterd.

    21

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate