Een groep boze burgers start een eigen netwerk van meetpunten voor vliegtuiglawaai. Ze hebben geen vertrouwen in de Nomos-meetpunten van Schiphol. Zeven gemeenten in het Groene Hart plus de provincie Zuid-Holland zorgen voor de financiering.
Het netwerk wordt professioneel opgezet, onder begeleiding van de Technische Universiteit Eindhoven en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De techniek is gebaseerd op de app Explane van SchipholWatch.
De burgers hebben vooralsnog twee jaar uitgetrokken voor de proeffase. Daarna moet duidelijk zijn of er met een groot netwerk van eenvoudige geluidsmeters en bijpassende dataverwerking betrouwbaarder geluidskaarten te produceren zijn.
Het project zal ook grote hoeveelheden meetgegevens opleveren van verschillende typen vliegtuigen. Die data wil de groep gaan vergelijken met de nu gebruikte gegevens voor de berekeningen van vliegherrie, afkomstig uit een database van vlieglobbyclub ICAO.
Schiphol-metingen onbetrouwbaar
Het netwerk wordt opgezet omdat de bewoners de berekeningen van Schiphol niet vertrouwen. Zo wordt er nu gecalculeerd met geluidsgegevens van nieuwe vliegtuigen zonder belading, terwijl deze situatie in de praktijk nauwelijks voorkomt.
De groep hekelt het gebruik van de ‘officiële’ Nomos-geluidsmetingen door Schiphol. “Die metingen spelen geen rol in handhaving of ontwikkeling van beleid”, aldus de bewoners.
Het RIVM wil de nieuwe meetstations integreren in een ‘hybride’ meetnetwerk waarin de geijkte meters gecombineerd worden met de metingen door een groot aantal eenvoudige geluidsmeters. De dure meetpunten vormen daarin de ijkpunten, de eenvoudige meters kleuren de meetgegevens nauwkeuriger in, zo is de verwachting.
Directe koppeling met lawaaimaker
Bij de nieuwe meetposten registreert een softwareprogramma elke seconde het aantal decibellen dat de microfoon meet. Wanneer tien keer achtereen een geluidniveau wordt gemeten boven een bepaalde drempel, wordt via de database van het OpenSky Network gekeken of er een vliegtuig passeert.
Bij een match worden per meting de transpondergegevens opgeslagen, met daarbij vliegtuigtype, vliegrichting en -hoogte, dalings- of stijgingscoëfficiënt, plus het maximaal gemeten geluidsniveau in decibel.
De meetpunten van de burgergroep kosten 150 euro per stuk. Geijkte meetpunten kosten al gauw tienduizenden euro’s. In eerste instantie worden de meetpunten getest in een laboratorium, waarna op beperkte schaal een veldtest wordt uitgezet. Vervolgens zal dit netwerk steeds verder worden uitgebreid met tientallen, mogelijk honderden meetpunten.
Meer informatie via een DM aan Twitter-account @Annette_denkt.
Bakker
Hallo hallo, waar blijven/staan de antwoorden op onze vragen ?
Ik sta te popelen om mee te doen met het vastleggen van geluidoverlast door vliegtuigen.
fons
ik wil ook graag mee doen met deze meting in Amsterdam Noord.
Waar kan ik mij aanmelden?
Stella
Had hier een reactie geschreven maar die is verdwenen… Welke gemeentes zijn zelf metingen begonnen? Wil ik graag aan meedoen voor mijn gemeente. Ook de zwaar giftige kankerverwekkende uitstoten zelf gaan meten! RIVM rapport verschijnt uiterlijk maart dit jaar (als het waar is want het zou Mei vórig jaar al verschijnen!) Graag info over de zelfmetingen of wij daar aan mee kunnen doen voor onze gemeente. Op Twitter is er ook geen info over gegeven alleen een bericht zoals hier.
Gerrit Veltkamp
Vanavond 8 metingen op Nieuwkoop gedaan van 19:21 tot 19:33 met tussen de 67 en 72 dB. Naast het geluid is het absurd dat boven een Natura 2000 gebied dergelijke vluchten toegestaan worden, waarbij boeren moeten wijken i.v.m. stikstof en andere verontreiniging terwijl 80% veroorzaakt wordt door vliegtuigen.
Hans
Ik heb (wil) geen Twitter account. Hoe kan ik in contact komen om deel te nemen?
Stella
Wist ik niks van, is dit ook in mijn woonplaats? Zou ik graag aan willen meewerken! En óók de zwaar giftige uitstoot zelf meten! RIVM heeft nog tot einde maart de tijd om hun rapport van metingen over de zwaar giftige stoffen uitstoot door vliegtuigen uit te brengen. Dat zou Mei 2021 al gebeuren maar is vertraagd en wordt nu eerste kwartaal 2022. Dat schreven ze mij december 2021 in een email toen ik daarom vroeg: “We begrijpen uit uw mail dat u zich zorgen maakt en informatie zoekt over de gezondheidseffecten van ultrafijn stof van vliegverkeer rondom Schiphol. Dit onderzoek wordt momenteel afgerond. Naar verwachting zal de rapportage in het eerste kwartaal van 2022 verschijnen. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, RIVM Infopunt Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Postbus 1 3720 BA Bilthoven Telefoon: 030-2749111 E-mail: [email protected] Website: http://www.rivm.nl ” Eerst zien, dan geloven en is dat RIVM rapport betrouwbaar?
SchipholWatch
Het RIVM heeft inmiddels aangegeven dat het rapport weer is uitgesteld. Het verschijnt nu naar verwachting vóór de zomer (van 2022).
Rekel
In Leimuiden, boven noord kant en kern dorp en lage uitvliegroute over oost kant langs zwembad en huis: altijd te laag, altijd per seconde ineens ” gecorrigeerde tracks” onware informatie van Flightradar!
dick
ik wil graag betalen om hieraan mee te werken , wellicht wat meer info hierover ?
Leon Wubbe
Ik heb wel een Twitter account maar krijg de melding: “@Annette_denkt can’t be messaged”.
Ik vermoed dat er vele omwonenden van Schiphol zijn die aan dit project willen meewerken en willen bijdragen aan een fijnmazig meetnetwerk. Ook al kost dit € 150,-.
Ik ben daar in ieder geval één van.
Dus: Waar vind ik meer informatie en kan ik mij aanmelden?
Bakker
Is er ook een e-mail adres beschikbaar ?
Ik wil zeker graag meewerken aan een meetpunt op mijn dak…
Roland
Schiphol is verplicht geluidsmetingen te doen, dus staan hier op een paar kilometers afstand in Halfweg /Zwanenburg (2) en in Nieuw West(1) drie microfoons van NOMOS. Maar hier in het midden waar daadwerkelijk (uit-)gevlogen wordt staat HELEMAAL NIETS!!!! Vervolgens heeft een paar jaar geleden een slimme ambtenaar bedacht dat als ze hier lager uitvliegen de microfoons ook minder geluid oppikken omdat de grond (lees:onze huizen) meer geluid absorberen… De geliefde Alderstafel heeft dit “advies” zonder enige voorlichting aan de bewoners overgenomen, wij zijn er via via achter dit besluit gekomen en sindsdien zitten we met de gebakken peren. Dus waar ze vroeger op 1000m hoogte op vol vermogen over ons huis kwamen vanaf 36C (Zwanenburgbaan in noordelijke richting) mogen we nu blij zijn met 625m, ook de Jumbo’s, 777’s en andere zware gevallen, uitschieters van minder dan 400m hoogte zijn inmiddels helaas heel gewoon geworden . Dit betekent 6 tot 8 keer meer herrie dan nodig, wij worden niet alleen gek van, maar ook letterlijk ziek! Niemand van de gemeente of het Rijk heeft ons tot nu toe serieus genomen, iedereen vind “het vervelend dat we overlast ondervinden”, terwijl niemand het lef heeft te zeggen dat hier ZEER BEWUST VOOR GEKOZEN IS!! Ik wens iedereen die last heeft van de ongelofelijke brutaliteit van Schiphol en onze overheid sterkte toe, groetjes!
Joris
Jan mw Petersen eventueel ook per e-mail benaderd worden?
Haes
heb dezelfde vraag en opmerking als beljaars.
Beljaars
Ik heb geen Twitter account , waar kan ik reageren ? Een meetpunt boven Heiloo zou zeer welkom zijn. Daar willen wij graag aan meewerken .!