Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Nieuwe oplossingen voor de problemen van de vliegindustrie

thunderbirds

illustratie: screendump Youtube

4.5
(79)

Het is steeds duidelijker dat de beloofde technofixes van de luchtvaartindustrie niet gaan werken tegen de uitstoot van stikstof, CO2 en geluid. Daarom presenteert SchipholWatch nu een handvol oplossingen die de sector de komende jaren als alternatief kan aandragen.

Deel op XDeel op Linkedin

De technologieën die we hier presenteren, hebben net zoveel kans van slagen als vliegtuigen op waterstof of elektriciteit. Mogelijk kan er een additionele 400 miljoen euro subsidie voor worden aangevraagd uit het Nationaal Groeifonds.

Het meest verwachten we zelf van teleportatie. Met deze techniek uit de quantumfysica wordt het naar verwachting in 2050 mogelijk om mensen en goederen via wormholen vrijwel zonder energiegebruik over te stralen naar de andere kant van de wereld.

De techniek is duurzaam en stil en vergt straks nauwelijks investeringen om directe verbindingen te realiseren met bestemmingen over de hele wereld. Een rond podiumpje met bijbehorende beamer is genoeg om de materie op milieuvriendelijke wijze over te stralen.

Het probleem van de decompositie van materie en de daarop volgende hercompositie vergt nog enige aandacht, maar deskundigen uit de vliegindustrie denken dat rond 2040 te hebben opgelost, waarna de eerste experimenten kunnen starten.

Lichtzeil
Nummer twee in de lijst is de aandrijving door lasertechnologie. De aandrijving met licht vergt nu nog veel energie, maar zal waarschijnlijk rond 2050 zijn geminimaliseerd. Via een ‘lichtzeil’ kan het vliegtuig door opeenvolgende lasers op aarde verder worden ‘geduwd’ richting bestemming.

De laseraandrijving is een revolutie op geluidsgebied. Behalve een sonoor gebrom van de transformatoren voor de lasers, zullen omwonenden geen enkele vliegtuigoverlast meer ondervinden.

Een volgende mogelijkheid is de ‘vrijstaande hyperloop’: een hyperloop zonder de bijbehorende infrastructuur van vacuümbuizen. De voordelen zijn duidelijk: mensen hoeven niet te worden opgesloten in een donkere buis en het aanleggen van een duur buizenstelsel is overbodig.

De techniek is even simpel als briljant. Aan de voorzijde van de vrijstaande hyperloop is de vacuümmachine gemonteerd die de atmosfeer vlak voor de cabine vacuümtrekt en de opgezogen lucht pas ná de cabine weer vrijlaat. Zo ontstaat een wrijvingsvrije capsule die aan de achterzijde wordt aangedreven door de zelf opgewekte overdruk.

Luchtvaarttechnici hopen de eerste experimenten met deze technologie al in 2030 aan te vangen. De techniek is stiller dan bestaande vliegtechnieken, maar vergt nog wel veel groene energie voor het vacuümtrekken. De eerste experimenten vinden dan ook plaats aan een capsule met een flink verlengsnoer.

Dual propellor system
Tot slot wordt gewerkt aan een vliegtuig op basis van het ‘dual propellor system’. Tegenover iedere aandrijvende propeller op zo’n toestel wordt een duo-exemplaar gemonteerd dat dienst doet als windmolen. Op hoge snelheid zorgen de windmolens voor genoeg elektriciteit om de voortstuwingspropellers aan te drijven.

Nadeel van deze technologie is het hoge geluidsniveau, maar het grote voordeel is dat het bereik van deze toestellen vrijwel ongelimiteerd is. Immers: zo lang de windmolens draaien, kan het vliegtuig blijven vliegen. Wetenschappers, betaald door de vliegindustrie, denken deze technologie rond 2060 of nog iets later operationeel te hebben.

Nu de echte innovaties nog minstens tien jaar, maar mogelijk veel langer, op zich laten wachten, krimpt de vliegindustrie in de tussentijd het aantal vluchten fors in om de klimaatdoelstellingen te halen. Deze bewezen maatregel kan als enige direct worden ingezet en vergt nauwelijks investeringen en al helemaal geen subsidies.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 79

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Ook een kanshebber

    De Nils Holgersson robotvliegtuiggans op zonne-energie met ingebouwde thermiek is ook een kanshebber. Verwacht wordt dat ze op grote schaal vanaf 2050 boven de wolken via de zon naar elke denkbare bestemming vliegen. De ambitie is dat de robotvliegtuiggans voor iedereen bereikbaar wordt. Daarom wordt het onderzoek met 60 miljoen euro gesubsidieerd. Ook zon bestendige mensenpakken moeten worden mee ontwikkeld.

    2
  2. Thea van de Coevering, bew. vertegenwoordiger Lansingerland

    Qua leeftijd zal ik het niet meer meemaken, maar als het kan is het winst voor de mensheid.

    1
  3. Niels

    Leuke Star Trek achtige oplosingen. Het duurt minimaal tot de volgende eeuw voor we zover zijn.
    Eerst maar eens met wind/zon/kernenergie voldoende waterstof maken om te vliegen/rijden/stoken, dat duurt nog 20 (?) jaar

  4. Reinvanvliet

    Blijf realistisch en haalbaar
    Onzin hebben we niets aan.

    2
  5. Madelon

    Ik zou pleiten voor herintroductie van het vliegende tapijt.
    Schoon, geluidloos en gezellig: kopje thee erbij en vliegen maar.

    23
    • Rob van der Wel

      De mooiste, echter probleem hierbij is dat de rotzooi die eronder was geveegd wel heel erg zichtbaar wordt.

      8
  6. Ronald Fransen

    Ik zie het verschil tussen deze oplossingen en de oplossingen die de liegsector aandraagt niet

    11
  7. Niels

    Leuke Star Trek achtige oplosingen. Het duurt minimaal tot de volgende eeuw voor we zover zijn.
    Vooralsnog eerst met kernenergie waterstof maken en daamee vliegen/rijden, dat duurt nog zeker 20-30 jaar..

    2
  8. Marieke

    Hilarisch!

    16
    • Haes

      die dubbele propellor …een onvervalst perpetuum mobile….
      en dan dat verlengsnoer… schitterend!

      1

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate