Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

We zijn bondgenoot van de boeren

Alfred Blokhuizen

Alfred Blokhuizen, voorzitter van de stichting SchipholWatch, is solidair met de boeren (foto: FotoOK, Spijkenisse)

4.3
(109)

Nu gisteren de stikstofplannen zijn gepresenteerd, is duidelijk dat onze boeren zwaar worden getroffen. Vooralsnog als enige sector en dat is onterecht.

Deel op XDeel op Linkedin

Dat er flink werk aan de winkel is voor de agrarische wereld om onze natuur te redden is ook voor SchipholWatch helder. Maar de blik is wel erg eenzijdig gericht, zoals het er nu naar uitziet, op deze sector. Dat trekt een wissel op de economie in ons land, want we verdienen behoorlijk aan de export van onze landbouw- en veeteeltproducten.

Wij vinden dat niet terecht. Er moet ook heel veel gebeuren in andere sectoren, waaronder de luchtvaart.

Belangrijk is dat als de luchtvaart flink wordt teruggedrongen, niet alleen het stikstofprobleem wordt aangepakt, maar ook lawaai wordt teruggedrongen en de uitstoot van klimaatgevaarlijk CO2 wordt gereduceerd. Lawaai dat natuurgebieden verstoort en CO2 dat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Bovendien scheelt het in de uitstoot van veel andere naargeestige dampen uit vliegtuigen die de volksgezondheid aantasten.

Armlastige luchtvaart
We verdienen vrijwel niks aan de luchtvaart, integendeel: de sector heeft vrijwel altijd geldhonger en ligt continu aan het staatsinfuus. Dit om een zinloze stofzuigerfunctie – de hub – in stand te houden.

U weet wel: het ophalen van passagiers met kleinere vliegtuigen om ze, zonder enige significante bijdrage aan de economie, te laten overstappen op Schiphol. We hebben er wel de enorme overlast en ernstige luchtvervuiling van. Het stoppen van die honderdduizenden vluchten kan wat ons betreft ten goede komen aan de boeren van ons land.

We vinden dan ook dat de boeren hard aan de bel moeten trekken en eisen dat de luchtvaart tenminste evenveel moet krimpen als de agrarische sector. Iedereen moet zijn aandeel leveren, niet alleen de boeren. Door een eerlijke verdeling hoeven er minder boeren hun bedrijf op te geven.

SchipholWatch staat vierkant achter de terechte eis van boeren dat ook de grote vervuilers zoals de luchtvaart hun steentje moeten bijdragen. We zijn bondgenoot van de boeren!

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.3 / 5. Aantal stemmen: 109

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Nieuw beleid: salaris alleen afschaffen voor CDA’ers

    Van Agrimatie.nl (cijfers tm 2020): “Iets meer dan de helft van de Nederlandse bloembollenbedrijven ligt in Noord-Holland. Dat aandeel is ten opzichte van 2000 wel iets teruggelopen, maar de laatste jaren weer licht aan het stijgen. Ook van de vollegrondsgroente- en glastuinbouwbedrijven liggen er relatief veel in de provincie. Daar staat tegenover dat er relatief weinig overige bedrijven zijn, waaronder in dit geval de intensieve veehouderij is opgenomen.”
    Intensieve veehouderij is er in Noord-Holland gewoon bijna niet.

    Een no brainer volgens mij om de werkelijke uitstoters in de provincie, de luchtvaart en industrie wel mee te nemen in een evenwichtig beleid. Simpel omdat >95% reductie stikstof bij Natura2000 gebieden en 70% reductie om Natura2000 gebieden in Noord-Holland nooit lukt door alleen de boerensector uit te kleden.

    Er zijn zoals gezegd bijna geen stikstofuitstotende boerenbedrijven in Noord-Holland. En vermindering in andere provincies levert de Natura2000 gebieden in Noord-Holland niets op. Onderlinge saldering is mbt stikstof natuurlijk totale onzin.

    Stel je voor dat het salaris werd afgeschaft, maar alleen voor CDA’ers. Tsja, dat zou raar zijn……. net zo raar als het huidige eenzijdig gerichte boerenstikstof”beleid”. De woede van de boeren is zeer terecht.

    2
  2. Thijs

    Ik sluit me hierbij aan en sta ook volledig achter de boeren!
    Recent heb ik dat ook als reactie geplaatst op NU.NL maar deze is weg-gemodeerd. Blijkbaar is NU.NL meer begaan met de luchtvaart dan met de boeren. Voor zover dus de vrije pers in dit land…

    Kunnen we geen stickers laten maken die dit laten zien? Als je dan langs een boer rijdt met de sticker op je auto dan zien ze dat je ze steunt.

    2
  3. Elle

    Als Schipholwatch bondgenoot is van de boeren, laten we dan één beweging vormen en gezamenlijk demonstreren. Misschien bereiken we samen meer dan ieder afzonderlijk.

    6
  4. Anton

    Onbegrijpelijk, de boeren bij de strot maar Schiphol wordt niet gekort. Als ik boer was zou ik ook hels worden.

    6
  5. Kijk naar de toekomst

    VASTGOEDBEDRIJF SCHIPHOL SPINT GAREN BIJ STIKSTOFCRISIS

    In de door Schiphol en CEO PvdA Dick Benschop nagestreefde “Holland Metropool” is slechts ruimte voor zwaar geindustrialiseerde sectoren naast megalomane urbanisatie met hier en daar een stadspark met recreatieve en pretpark functies.

    Verdienmodellen staan volledig voorop en maximale exploitatie te land, ter zee en in de lucht viert hoogtij. En zo lang de politiek van links tot rechts alle opgetuigde en verzelfstandigde bestuur en uitvoeringsorganisaties hun gang laat gaan en zelf participeert in t.b.v. die “Holland Metropool” actieve netwerken (zoals de Metropoolregio’s, BRS, Economische Raden etc.) zal er geen steek veranderen.

    Daarnaast speelt een internationaal speelveld met sterk ondemocratische tendenzen een rol: via internationale ondernemingen met grote invloed wordt het democratische bestel uitgehold en controlerende macht buiten spel gezet.

    11

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate