Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

De luchtvaart heeft een prachtige toekomst achter zich

hebzucht

illustratie: Alexas_Fotos via Pixabay

De luchtvaartindustrie is zelfzuchtig, vervuilend en gaat over lijken. Dat wordt steeds meer mensen duidelijk en de sector weet die publieke opinie niet te keren.

Jarenlang spendeerde de vliegindustrie wereldwijd miljarden om publiek en politiek ervan te overtuigen dat zij zo’n belangrijke rol speelt in de wereldeconomie. Luchtvaart zou welvaart brengen voor de hele wereld, ruim voorzien in broodnodige banen en mensen ongekende mogelijkheden bieden andere culturen te leren kennen.

De werkelijkheid is totaal anders. De industrie wordt slechts gedreven door winstbejag. Winsten vloeien naar een kleine groep superrijken en directeuren vangen topsalarissen. Ondertussen delven het klimaat, de werkende klasse, de samenleving en lokale gemeenschappen het onderspit.

Aanhoudend verzet tegen klimaatmaatregelen
Terwijl lobbyïsten aandringen op steeds meer belastingvoordelen, subsidies en reddingsoperaties, wordt een kleine elite steenrijk van de luchtvaartindustrie die zich met alle mogelijke middelen verzet tegen klimaat- en milieumaatregelen. Die laagbetaalde werknemers op een verschrikkelijke manier uitbuit via onderbetaling, flexcontracten en ongezonde arbeidsomstandigheden.

Tijdens de pandemie zaten we op de eerste rang. We zagen voor onze eigen ogen gebeuren dat luchtvaartmaatschappijen tientallen miljarden euro’s overheidsgeld kregen toegestopt, terwijl de laagbetaalde medewerkers bij duizenden op straat werden gegooid, vakbonden gepasseerd en hernieuwd de lobby werd ingezet tegen eerder afgesproken milieuregels.

Geen maatschappelijk draagvlak
Toen de politiek druk doende was de reddingspakketten voor de luchtvaartindustrie samen te stellen, toonden vooraanstaande economen aan dat investeren in deze sector het laagste rendement heeft van alle mogelijkheden die er zijn om overheidsgeld te spenderen. Het maatschappelijk draagvlak ontbrak dan ook geheel.

Het is belangrijk dat we de vliegbranche weer met beide pootjes op de grond krijgen. Om duidelijk te maken dat het niet ongelimiteerd kan blijven profiteren van alle economische en fiscale uitzonderingen die in de loop der jaren zijn toegekend aan deze sector.

Luchtvaartmaatschappijen handelen louter naar het belang van hun aandeelhouders en – anders dan de misleidende marketingbabbels stellen – hebben helemaal geen boodschap aan het scheppen van banen of het nakomen van klimaat- en milieu-afspraken.

Volop gepamperd
Zelfs als het particuliere ondernemingen zijn, niet het eigendom van de een of andere overheid, worden vliegmaatschappijen zwaar gesubsidieerd en ondersteund met publiek geld via onder meer belastingvrije kerosine, de aanleg van infrastructuur en het instandhouden van al te losse wetgeving ten koste van milieu, klimaat en omwonenden.

De samenleving maakt op deze manier jaarlijks miljarden euro’s over aan een klimaatvernietigende industrie die onze toekomst in gevaar brengt.

Het mag voor niemand een verrassing zijn dat de luchtvaartindustrie zich weinig gelegen laat liggen aan milieu, klimaat of aan de mensen die rond vliegvelden wonen. De sector beschadigt onze planeet en onze levens op een manier die in geen enkele verhouding staat tot de geboden voordelen.

Politiek aan zet – en er is haast
Winst en dividenden gaan voor deze industrie boven schone lucht en de gezondheid van de mensen. Het zou goed zijn de sociale en ecologische schade die wordt aangericht te verrekenen in de ticketprijzen om de branche zover te krijgen om wel verantwoordelijkheid te nemen voor de negatieve effecten.

Daarvoor is het nodig dat de politiek het luchtvaartbeleid herziet. Het is de hoogste tijd deze vervuilende industrie te behandelen als iedere andere sector. Met eerlijke heffingen en belastingen, met handhaafbare normen en met kaders die onze planeet en leefomgeving beschermen.

Nu is het moment om actie te ondernemen, want nog nooit in de geschiedenis was er zoveel werkgelegenheid beschikbaar voor werknemers die vastgeroest zitten in een zwaargesubsidieerde sector met marginale toegevoegde waarde en een prachtige toekomst achter zich.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 93

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

10 Reacties

  1. Ed

    @ Josje, het mainport beleid is ingezet vanaf midden jaren ’90 tijdens de Paarse kabinetten onder leiding van Wim Kok. Vervolgens heeft de PvdA dit beleid voortdurend gesteund vanwege het vermeende belang voor de werkgelegenheid. De rol van de PvdA in het luchtvaartbeleid is, helaas, minimaal dubieus te noemen.

    1
  2. Josje

    Waar is in godsnaam de PvdA gebleven, dat ze deze verrotte sector zo lang z’n gang hebben laten gaan, en nu nog? Ik heb hele aardige en milieubewuste mensen in mijn omgeving die nog steeds op die partij stemmen, wat ik langzamerhand echt niet meer snap. De partij heeft een enorme blinde vlek waar het over de luchtvaart gaat, en dat zal heus niet alleen komen doordat Benschop ook PvdA-lid is. Ze hebben gewoon geen visie, geen verhaal. Het nieuwe PvdA-talent in de Kamer is heel jong en draagt de schitterende naam Habtamu de Hoop. Zou hij zijn naam eer gaan aandoen?

    5
  3. Vervlogen tijden

    Inderdaad, de luchtvaart heeft een prachtige toekomst achter zich en is in de huidige vorm onderdeel van vervlogen tijden.

    9
    • M.Meijer

      Mijn werk was enige jaren geleden in Aalsmeer. Tijdens het parkeren op een parkeerplatform werd ik een enorme herrie van vliegverkeer gewaar.
      Ongeruster maak ik me steeds meer over het welzijn: hoe is het mogelijk dat er zo veel mensen in Nederland zijn die onaanvaardbare geluidshinder moeten accepteren van vliegtuigen!
      Een mens kan best wel veel verdragen doch op een gegeven moment wordt een grens overschreden en in het geval van Schiphol wordt het welzijn van mensen zwaar op de proef gesteld door het niet willen verminderen van het grote aantal vliegbewegingen.
      Lelystad mag daarom nooit worden geopend!!

      5
  4. fons

    Helemaal mee eens.
    Maar hoe bereik je de massa?
    14 mei is een goede stap.
    Den Haag de volgende lijkt me.
    Of Amsterdam voor de Ambtswoning van Femke Halsema, die voor uitbreiding is samen met het meest linkse college ooit!
    Om de 2 minuten een geluid van 80 dB laten horen.
    Praten heeft weinig zin denk ik.
    We zijn zo braaf.
    Laten voelen beter.

    15
  5. Chris

    Prima stuk; voor de bezoekers van deze site echter weinig nieuws denk ik.

    Ik sta er helemaal achter maar heb helaas het idee dat ik/we zo weinig kunnen doen tegen deze industrie. Den Haag (I en W) ziet de luchtvaart het liefst verdubbelen.

    Wie o wie weet wat we nog kunnen doen om echt impact te maken?

    12

Geef een reactie

Translate