Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis is er een bres geslagen in het door de overheid met hand en tand verdedigde fort luchtvaart. Alle leugens over banen en economische waarde zijn vandaag doorgeprikt door het Limburgse provinciebestuur. Sluiting van het verlieslatende Beek is de beste oplossing.
Deze conclusie presenteerde vandaag Gedeputeerde Staten (GS) van de zuidelijke provincie. Dat mag best verrassend worden genoemd, want in de aanloop er naartoe heeft de luchtvaartsector letterlijk alles uit de kast getrokken om groei van het vliegveld te bewerkstelligen.
Lees ook de update onderaan dit bericht.
Zo werd met veel tamtam een rapport gepresenteerd als zou ‘Beek’ goed zijn voor duizenden banen. Die claim bleek gebaseerd op lucht, want louter berekend aan de hand van door de vliegvelddirectie aangeleverde cijfers. Onderzoekers van de Erasmus Universiteit moesten diep door het stof toen hun al te gemakkelijke aannames werden blootgelegd door kritische buurtbewoners.
Weerzin tegen Amsterdamse arrogantie
Enkele maanden geleden liet ook de Schiphol Groep ineens van zich horen. De Amsterdammers zouden nu eindelijk wel belangstelling hebben om met MAA samen te werken of het vliegveld zelfs over te nemen. Kennelijk zijn die gesprekken op niets uitgelopen. Bronnen rond het overleg verhalen over de weerzin van de Limburgse bestuurders tegen de arrogantie van de Schiphol-directie.
Deze week deed vliegvelddirecteur Jos Roeven nog een laatste poging het sentiment richting groei te bewegen. Hij mocht bij de regionale zender L1 leeglopen over elektrische vliegtuigen en in zijn ogen belangrijke vrachtvluchten.
Het is zonder meer een positieve ontwikkeling dat de Limburgse politici zich niet met deze desinformatie het bos in lieten sturen. Met hun voorstel tonen ze aan de luchtkastelen van het elektrisch vliegen te doorzien. Elektrische vliegtuigen die commercieel zijn in te zetten, bestaan slechts op de tekentafel. Het is nog maar de vraag of deze techniek ooit geschikt kan worden gemaakt voor de burgerluchtvaart.
Toerisme veel belangrijker
Het lijkt erop dat de belangen van de toeristische industrie de doorslag hebben gegeven in het voorstel van GS. Die sector becijferde dat het openhouden en laten groeien van Beek miljarden aan inkomsten gaat kosten aan de uitbaters van hotels, restaurants en campings in het Limburgse heuvellandschap. Toeristen willen immers niet hun vakantie doorbrengen onder een vette deken van vliegherrie.
Tegelijkertijd zit het provinciebestuur niet te wachten op een investering van tientallen miljoenen euro’s wegens achterstallig onderhoud. Als eigenaar – na een mislukte privatisering – ziet de provincie zich geconfronteerd met de noodzaak om ten minste 35 miljoen euro te steken in renovatie van de enige start- en landingsbaan. In totaal kunnen de benodigde investeringen oplopen tot meer dan 50 miljoen euro, een fors bedrag voor de provincie.
Een plan van de befaamde architect Francine Houben lijkt nu een aantrekkelijker alternatief. Zij tekende uit hoe het vliegveld kan worden getransformeerd in een woon- en recreatiegebied dat wél toegevoegde waarde heeft voor de provincie.
Belangen burgers opgeofferd
Het provinciebestuur heeft een novum met haar keuze voor het sluiten van het noodlijdende vliegveld. Overal elders in het land zorgt de Schiphol Groep dat groei op de agenda blijft staan in de politiek. In nauwe samenwerking met het Ministerie van Infrastructuur worden de belangen van burgers opgeofferd aan de marginale winsten die – in goede jaren – in de luchtvaartsector worden verdiend.
De nu voorgestelde sluiting betekent een ommekeer in dat economische wensdenken. De Limburgers kiezen voor de zekerheid van bestaande inkomsten en banen in een florerende toerisme-industrie en tegelijkertijd voor een betere leefomgeving van burgers, bescherming van de waardevolle natuur en een positieve bijdrage aan de klimaatopgave. Dat is pure winst.
Update 20 april 2022, 18:00 uur
Nadat de voorgenomen sluiting van MAA voor de nodige ophef zorgde vandaag, kwam de provincie met een aanvullend commentaar dat GS geen voorkeur heeft voor sluiting, maar alle opties openlaat. Zelfs dat is al winst, omdat bij alle andere vliegvelden sluiting niet eens mag worden overwogen. Het hangt nu allemaal af van de stemming op 3 juni aanstaande. Daarin mogen alle Statenleden individueel voor of tegen sluiting stemmen.
Stein
“Toeristen willen nu eenmaal niet hun vakantie doorbrengen onder een vette deken van vliegherrie”…Klinkt bijna cynisch..Zijn wij in de randstad dan 2e hands burgers die het hele jaar geteisterd mogen worden door een nog veel vettere deken van vliegherrie..!?
BTV Rotterdam Airport
Nou, de provincie moet nog steeds heel veel geld stoppen in dat failliete vliegveld. Dat gaat Schiphol dus niet doen. Ze willen dus gratis een opgeknapt vliegveld exploiteren. Dat is voor de Schipholgroep niet echt hoopgevend: https://www.trouw.nl/economie/limburg-moet-fors-over-de-brug-komen-wil-schiphol-zich-ontfermen-over-vliegveld-maastricht~b35e9df7/
Joop
Vliegveld Luik is toch ook dichtbij?!
Edwin
Het aanvullende commentaar is niet erg hoopvol.
De bekende praatjes over belangen en niets over lawaai en het noodzakelijke stoppen met kerosine verbranding om nog iets te kunnen redden.
ReindeR Rustema
En welke Statenleden zijn nog onduidelijk in hun voorkeur? Die kunnen misschien een e-mail ontvangen met een verhaal van een inwoner?