Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Voor altijd onbekend hoeveel meldingen BAS is kwijtgeraakt

foto: Rob Vesseur via Unsplash

Er zal nooit duidelijkheid komen hoeveel meldingen van vliegtuigoverlast het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft kwijtgemaakt. Dit blijkt uit het rapport van het bureau dat werd ingehuurd om onderzoek te doen naar de verdwenen meldingen.

In september kwam BAS opnieuw in opspraak toen bleek dat van één melder maar liefst 40 procent van de meldingen zoek waren.

“Het exacte aantal ongeregistreerde meldingen is niet vast te stellen”, aldus het rapport van bureau De Processpecialisten. Doorgaans wordt voor het controleren van de boeken een geregistreerd accountant ingehuurd, maar dit bedrijf richt zich vooral op het optimaliseren van (bedrijfs-) processen.

Het zou mogelijk gaan om ‘slechts’ 2.500 tot 3.000 zoekgeraakte meldingen, maar dat is slechts een schatting op basis van steekproeven. Het bureau durft er zijn hand niet voor in het vuur te steken. Het kunnen er dus net zo goed 10.000 of 20.000 zijn.

Zo lek als een mandje
De verdwenen meldingen worden volledig toegewezen aan het uit de lucht nemen van het oude registratiesysteem. Dat gebeurde nadat gebleken was dat het systeem zo lek was als een mandje en dat daardoor privégegevens van melders op straat konden komen te liggen. Of dat ook is gebeurd, is niet duidelijk. BAS ‘denkt’ van niet.

Er zijn flink wat gaten ontdekt in het tijdelijke proces bij BAS. Zo had iedere medewerker zijn eigen Excel-bestandje waarin een maand lang meldingen werden opgeslagen. Na die maand werden de meldingen samengevoegd, gecontroleerd en doorgestuurd naar een extern bedrijf, Casper Aero. Dat bedrijf levert de software van zowel het oude als het nieuwe registratiesysteem. Welke lijsten wel en niet werden doorgestuurd is niet vastgelegd en kan daarom niet meer worden gecontroleerd.

Rustige dagen
Daarnaast zijn naar schatting 1500 meldingen helemaal niet doorgekomen bij BAS omdat een webformulier de resultaten via de mail naar de medewerkers stuurde. Die mail bleek gedurende enkele dagen niet te zijn aangekomen. Hoewel het op die dagen extreem rustig moet zijn geweest, werd het uitblijven van mailverkeer pas vier dagen later ontdekt.

Behalve de zoekgeraakte meldingen bleek vorig jaar ook dat meldingen die binnenkwamen via de Rotterdamse milieudienst, in het geheel niet worden vastgelegd door BAS. Volgens opgave van deze DCMR gaat het daarbij om nog eens 16.000 meldingen.

Het is voor de zwaar gehinderde omwonenden van Schiphol onverteerbaar dat er zo lichtzinnig wordt omgegaan met de meldingen. BAS is een joint-venture van Schiphol en de luchtverkeersleiding. Daar geldt natuurlijk: hoe minder meldingen, des te beter.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 73

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Hans Erik Hazelhorst

    Als automatiseerder lees ik dit met stijgende verbazing. Dit is OF een vreselijk amateuristische hobbyclub OF een mafia complot.

    2
  2. Haes

    Heb enige jaren bij BAS gemeld bij gebrek aan beter. Hoe kun je het afkappen van meer dan 500 meldingen per jaar serieus nemen? Nog afgezien van de relatie met schiphol. Ben dan ook direct gestopt met melden bij Bas toen vliegherrie.nl in de lucht kwam. De onbetrouwbaarheid van Bas blijkt nu dus nog erger dan ik al vreesde. Mag hopen dat melders hun energie nu echt niet meer verspillen aan Bas. Beste signaal is geen signaal bij Bas. Meld bij vliegherrie.nl!

    8
    • Eddy

      Helaas is geen signaal niet de juiste keuze. De overheid maakt beleid op o.a. het aantal meldingen van overlast bij BAS. Als het beeld ontstaat dat het reuze meevalt met de overlast, dan legitimeert dat groei. Helaas dus ook altijd blijven melden bij BAS.

      4
      • jeroen

        Via Overmijndak.nl kun je je meldingen in programmeren en automatiseren. Een aanrader.

        3
  3. Karel

    Het is rete eenvoudig om de geluidswaarden over het gehele gebied met wat AI vast te stellen, te meten.

    BAS is ingericht als schaamlap, er is nóóit iets gebeurd met de meldingen, het is een wassen neus van de sector zelf. Degenen die het verzonnen hebben pissen nog steeds in de broek van het lachen.

    Schiphol is een overheidsbedrijf. Of het nou om toeslagen gaat of om kanker op het platform: onze overheid is zo incapabel als maar zijn kan.
    En dus heeft het hulp nodig. En dáár steken lobbyisten nou juist een stokje voor. En dan blijven Koerhuis, Nobel, Schuurmans en Harbers over.

    Uiteindelijk leidt dat tot dusdanige frustratie dat sommige politici beveiligd moeten gaan worden omdat het duidelijk is dat ze willens en wetens welzijn en welvaart van burgers vernietigen.
    En BAS is daar maar een piepklein voorbeeldje van.

    19
  4. ir. B. van Marlen

    Een onderdeel van Schiphollen, dus list en bedrog. Vliegherrie.nl geeft het ware beeld! Helaas nog te weinig melders.

    17
  5. Eddy

    Conclusie: Het overheidsbeleid v.w.b. luchtvaart, kan geen gebruik (meer) maken van de gegevens van BAS. Er dient met terugwerkende kracht gekeken te worden naar geformuleerd beleid, wat mede op basis van BAS tot stand is gekomen.

    17
    • En de ‘veelklagers’

      Helemaal eens, bovendien zijn ‘veelklagers’ (mensen die juist veel overlast ervaren) al jaren bewust uit alle rapportages gehouden. Dus de rapportages geven geen goede weergave van de realiteit.

      21
      • F. vd Kommer

        Toen ik voor het eerst hoorde over BAS ben ik gaan melden. Zo’n 10-12 jaar geleden.
        Na het eerste jaar (voor mij) kwam BAS al in de publiciteit over hun omgang met ‘veelklagers’.

        “zij zouden het ‘beeld’ verstoren en daarom werd mijn totaal van (?) X-Meldingen ‘gemiddeld met die van anderen en omlaag bijgesteld tot een fractie van mijn meldingen.

        In het eindejaars verslag stond ik jeurig vermeld als ‘veelklager’ met Woonplaats en Postcode.

        Het is maar wat je ‘Veelklager’ noemt, toen ik net na een operatie en daardoor opgelopen hersenschade maanden an bed bent gekluisterd en 24/7 iedere 2 minuten een vliegtuig over je hoofd krijgt !
        Ik ben van ellende maar verhuisd. Helaas van de regen in de drup. …

        2

Geef een reactie

Translate