Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Burgers betalen mee aan overstappers via torenhoge woonlasten

beperkingengebied

In dit hele gebied moeten gemeenten rekening houden bij de woningbouw met de vliegherrie van Schiphol (illustratie: overheid.nl)

4.9
(79)

Nergens zijn de woonlasten zo extreem hoog als in de regio rond Schiphol. Natuurlijk, Amsterdam is een geliefde woonplaats en de prijzen waren er altijd al hoog. Maar de beperkingen die Schiphol oplegt aan woningbouw in deze regio resulteren nu in een onverantwoorde prijsexplosie.

Deel op XDeel op Linkedin

Honderdduizend woningen extra in Amsterdam zouden in no time aan de man te brengen zijn. Maar ze zijn er niet en komen er ook niet. De vliegherrie van Schiphol zorgt ervoor dat bouwen onmogelijk is op de schaarse plekken die nog vrij zijn.

Heel Amsterdam (en tal van andere gemeenten in de regio) vallen immers onder het zogenaamde beperkingengebied van Schiphol. De herrie van vliegtuigen is er zo intens dat bouwen onverantwoord is. Nieuwe bewoners in deze gebieden zouden dag en nacht worden geteisterd door het lawaai van de vliegmachines.

Die herrie leidt tot grote gevaren voor de volksgezondheid. Mensen die er wonen hebben meer last van stress, slapeloosheid en hartkwalen dan mensen elders. Ze slikken bloeddrukverlagers om de symptomen tegen te gaan en hebben te maken met de uitstoot van allerlei kankerverwekkende en giftige stoffen.

Geen bouwlocaties te vinden
Geschikte bouwlocaties zijn er rond Schiphol dus vrijwel niet te vinden. Gebouwd wordt er dan ook nauwelijks. Desondanks willen veel mensen (blijven) wonen in de regio. Kinderen die uit het ouderlijk huis vertrekken, werknemers die een baan hebben gevonden bij één van de vele bedrijven of gepensioneerden die kleiner willen gaan wonen.

Maar de huizen zijn er niet. Het resulteert in explosieve stijgingen van de woonlasten. Een appartement van 70 vierkante meter in een buitenwijk van Amsterdam kost zomaar 2.000 euro aan huur. Doorsnee rijtjeshuizen in Amstelveen of Hoofddorp koersen richting een vraagprijs van een miljoen euro.

Het tekort aan bestaande woningen, gecombineerd met het gebrek aan bouwmogelijkheden vanwege Schiphol, leidt tot explosief stijgende woonlasten voor de bijna anderhalf miljoen mensen die nu al in de regio wonen of er willen gaan wonen.

Via de huur meebetalen aan Schiphol
Daarmee betalen deze mensen via hun huur of hypotheeklasten mee aan de ambities van Schiphol om zoveel mogelijk overstappers naar Nederland te halen. Transferpassagiers die letterlijk nul toevoegen aan onze samenleving, maar wel zorgen voor de import van veel lawaai en vervuiling.

Die overstappers vormen zomaar de helft van alle passagiers op Schiphol en ruim twee derde van de klanten van KLM. Voor die groep klanten van KLM betalen Amsterdammers, Amstelveners, Aalsmeerders, Zaanstedelingen, ja zelfs mensen tot in Alkmaar en Almere een exorbitante prijs voor hun woning. Prijzen die zijn opgedreven door het structurele herrieslot op nieuwbouw.

Vraag het eens aan uw kinderen, vrienden of familie. Zijn zij – naast de miljardensubsidies die de luchtvaart ook al vóór corona ontving – bereid om ook nog eens mee te betalen aan de megalomane luchtvaart via hun woonlasten? Want daartoe worden we nu allemaal gedwongen. Het slot op de woningbouw door Schiphol zorgt voor ernstige woningtekorten en daarmee voor torenhoge woonlasten.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 79

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Dit stuk lijkt me goed geschikt voor de opiniepagina van een krant. Hebben jullie het al aangeboden? De toon werd al gezet door Tweebeeke in Nieuwsuur en dit hamert het er nog even in.

    3
  2. Rob

    Heilige koe voor Den Haag en het waarom vraagt niemand zich daar af !!??

    3
  3. ir. B. van Marlen

    Men loopt ook in het buitengebied tegen het probleem in een ongezonde leefomgeving (pal onder de aanvliegroute) te willen (of door gebrek aan ruimte moeten) bouwen. Ik ken voorbeelden in Uitgeest en in Akersloot, en er zijn er waarschijnlijk nog veel meer. ILT keurt deze locaties graag goed, want dan ziet men het probleem niet en kunnen projectontwikkelaars en bouwers ‘weer een centje verdienen in dit land’. Voor heel hoge prijzen zullen de nieuwe bewoners er instinken.

    Het neo-liberale beleid heeft naast het luchtvaartbeleid geleid tot hogere huizenprijzen. Denk aan het aantrekken van expats, het bevoordelen van huisjesmelkers (AirBNB), het massaal binnenhalen van toeristen, etc. Velen hebben hun zakken er goed mee gevuld! Men wil en gaat dit beleid doorzetten in de grootsheidswaanzin van de Metropool Regio Amsterdam. In dit proces worden gemeenten opgeslokt en elke vorm van inspraak over de kwaliteit van hun leefomgeving weggenomen, en men mag er nog aan betalen ook. Hoe cynisch wil je het hebben? Rutte IV gaat hier gewoon mee door, met steun van CDA, D66 en (helaas) CU. Waar blijven de goede rentmeesters?

    De discussie over ‘welvaart’ en ‘welzijn’ is al heel oud, maar men heeft niets geleerd!

    15
  4. Mike

    In een vorige artikel van Schipholwatch werd nog geschreven over de nieuwe mkba en dat een kortere reistijd voor de mensen als welvaart wordt bestempeld.
    Dit lijkt mij een typische zakelijke uitspraak en niet die van de gewone burger.
    Volgens mij is een welvaart nog steeds een omgeving waar je veilig bent van alle soorten gevaren, je van eerste levensbehoeften voorzien kan worden en het verlenen van zorg aan elkaar (Voorzien van de BEHOEFTEN met behulp van BESCHIKBARE middelen).

    M.b.t. dit artikel blokkeert Schiphol de welvaart dan volledig, doordat de welvaartsbehoeften door hen juist in de knel komt. In dit geval de woningen.
    Maar ook welvaartsafname, doordat het houden van de welvaart hier te duur wordt doordat de kosten worden gebruikt om deze zogenaamde welvaartsverstrekker te bekostigen, welke deze aanvullende (goedkopere) welvaart elders goedkoop kan verkopen. Secundair dus ook afbraak van onze eigen economie. Hé, het andere toverwoord van Schiphol 🙂 .

    Snel een gemeenschappelijke luchthaven in zee met vooral goederentransport en alle luchthavens ombouwen tot woonwijken. Personen per vliegtuig reizen : minimaal een 50voudige ticketprijs (1250 euro ipv 25 euro), waarmee ook de vervuilde grond gesaneerd kan worden van deze voormalige luchthavens (zoals de PFOS van Schiphol).

    16
  5. mcp

    Het coalitieakkoord benadrukt het belang van de hubfunctie. Zolang deze VVD coalitie regeert verandert er nul.

    16
    • ReindeR Rustema

      Dit is wel het ultieme argument om de achterban van de VVD zelf in beweging te krijgen. Want ook die zoeken hier woonruimte om de redenen die genoemd worden. Door dit conflict zo te positioneren kan een deel van het VVD-electoraat gemobiliseerd worden (doorgaans niet erg uitgesproken en niet makkelijk te mobiliseren).

      Heel goed om het expliciet consequent over die overstappers te hebben en niet ‘de hub-functie’. Dat is het woordenspel van Schiphol en de coalitie. Want de Telegraaflezer en VVD-stemmer zal bij het horen van ‘hub-functie’ defensief reageren. Die moet er voor onze nationale trots blijven, natuurlijk.

      Maar als je het consequent hebt over ‘die waardeloze overstappers die hier een kop koffie drinken en verder niets’ en iedereen langzaamaan begrijpt dat je om die reden geen huis kan kopen/huren in dit gebied, dan is die geweldige hub-functie plots niet belangrijk meer.

      2

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate