Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Actie

Bewoners waarschuwen Kamer tegen onjuiste kosten-baten analyses voor vliegvelden

vertrektijdenbord

foto: Armin Forster via Pixabay

Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) heeft een nieuwe werkwijze laten opstellen voor het rekenen aan de maatschappelijke kosten en baten van vliegvelden. De luchtvaart is daarmee de enige sector die een eigen methode heeft gekregen. De kritiek is niet van de lucht.

Hoewel de werkwijze nog niet is goedgekeurd door de Tweede Kamer, wordt deze al wel toegepast, nu bij het Limburgse vliegveld Beek. Ook bagatelliseerde oud-minister Cora van Nieuwenhuizen een maatschappelijke kosten-baten analyse (mkba) die was opgesteld in opdracht van de gemeente Aalsmeer. Die was niet volgens de nieuwe werkwijze opgesteld en zou dus niet valide zijn.

De minister ging hiermee ver buiten haar boekje. Niet alleen is de werkwijzer voor ‘luchtvaart-specifieke’ mkba’s niet behandeld door de Kamer, kennisorganisaties en tal van hoogleraren uitten stevige kritiek op de nieuwe manier van rekenen.

Eenzijdige benadering
Kern van die kritiek is dat in de nieuwe werkwijzer tijdwinst voor de reiziger zwaar wordt overgewaardeerd en dat kosten voor milieu, klimaat, natuur en woonomgeving nauwelijks meetellen. De werkwijze leidt zo vrijwel automatisch tot de conclusie ‘meer vliegen is meer welvaart’, aldus de critici.

Op 24 februari wordt dit nieuwste instrument voor het bevoordelen van de luchtvaartsector besproken in de Tweede Kamer.

Geen enkele andere sector in de economie heeft een eigen methode voor het opstellen van mkba’s. Nu steeds duidelijker blijkt dat luchtvaart naast enkele positieve effecten ook ernstige negatieve effecten heeft, blijkt uit berekeningen met de standaard methode steeds vaker dat groei van vliegvelden per saldo een negatieve waarde heeft voor de samenleving als geheel.

Duivel uit de doos
Dat soort conclusies past natuurlijk niet in het straatje van het luchtvaartvriendelijke ministerie van I&W en ook niet in dat van de talrijke lobbyïsten uit de luchtvaartwereld. Daarom is in alle stilte een nieuwe werkwijze opgesteld die afgelopen zomer als een duivel uit de doos werd gepresenteerd nadat de gemeente Aalsmeer een vernietigende mkba had laten opstellen over Schiphol.

Ook uit een mkba voor vliegveld Maastricht bleek in 2020 dat groei zou leiden tot waardevernietiging en dat sluiting van dat vliegveld verstandiger zou zijn.

Om dergelijke conclusies in de toekomst te vermijden, wordt de tijd die reizigers besparen door te vliegen enorm hoog gewaardeerd en de kosten van de geluidsoverlast zoveel mogelijk weggerekend. Let wel: deze werkwijze wordt alléén voor de vliegsector aangepast, alle andere bedrijven in Nederland worden gewoon op de standaard manier beoordeeld.

Wetenschap veegt er de vloer mee aan
De nieuwe manier van berekenen oogst zware kritiek van onder meer luchtvaartdeskundigen van het gespecialiseerde onderzoeksbureau CE Delft en van zo’n vijftig wetenschappers die een brief stuurden aan het provinciaal bestuur in Limburg. Daar wordt voor het eerst de uitzonderlijke werkwijze toegepast.

Tegen een van de belangrijkste opstellers van de nieuwe werkwijzer is een klacht ingediend wegens onwetenschappelijk handelen bij het opstellen van de methode. Dat gebeurde onder meer bij zijn werkgever de Vrije Universiteit te Amsterdam. De klacht is ontvankelijk verklaard, maar er is nog geen definitieve uitspraak van de integriteitscommissie.

Als de Tweede Kamer op 22 februari akkoord gaat met de nieuwe methode, betekent dit dat voortaan iedere analyse van de maatschappelijke voor- en nadelen van vliegvelden uitpakt in het voordeel van de luchtvaartindustrie. Meer vliegen is dan per definitie gunstig voor de samenleving – op papier dan.

Oproep aan leden Kamercommissie I&W
Bewonersorganisaties waaronder de Alliantie tegen Uitbreiding MAA en SchipholWatch vragen de leden van de Commissie I&W in de Tweede Kamer hun verantwoordelijkheid te nemen en de kritiek op de nieuwe werkwijze serieus te nemen en mee te wegen in hun beslissing.

De nieuwe methode maakt het opstellen van dergelijke analyses in de toekomst volledig overbodig omdat de uitkomst bij voorbaat al vaststaat. Een uitkomst die niet in lijn is met de daadwerkelijke effecten van vliegverkeer op de samenleving.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 108

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ir. B. van Marlen

    Een duidelijk nieuw voorbeeld van Schiphollen. Dit mag niet zo doorgaan.

    1
  2. Mike

    De term ‘welvaart’ moet dus de term ‘economie’ gaan vervangen. Goed voor de ‘xxx’. Uiteindelijk alleen maar om geld en een machtsgevoel.
    Nee we zijn nog lang niet van deze grote kostenpost af en wat erna zal komen aan saneringen van o.a. vervuilde grond.

    Ik vraag mij af in hoeverre dit op Europees Niveau toegestaan is. Een Google e.d. worden allemaal op het matje geroepen vanwege de macht die ze hebben. Schiphol doet eigenlijk niet anders op deze manier….
    Mogelijk dat een MKB eindelijk eens opstaat om dit te bevechten. Zij betalen uiteindelijk de rekening in deze ongelijkheid door strengere regels om Schiphol de ruimte te geven. Maar ja, zolang iemand van de luchtvaart in het overkoepelende bestuur zit, al dit knap lastig gaan worden en staat een MKBér uiteindelijk toch alleen.

    2
  3. ad

    business as usual.

  4. Frank Garnier, gepensioneerd huisarts

    De politiek lijdt op dit punt aan tunnelvisie, alle energie gaat zitten in groei, want dat moet eruit komen. Lijkt een beetje op de tunnelvisie die de politie in sommige cases heeft getoond, alles wordt uitgelegd naar één punt: de verdachte is schuldig cq schiphol moet kunnen groeien. Alle feiten die dit bestrijden worden onder het kleed gemoffeld om zwaar ondergewaardeerd. Maar…. houd moed! Het gaat kantelen…

    4
  5. laptopleon

    Elke keer weer denk ik.. Gekker kan het gewoon echt niet meer worden met de luchtvaart. Wat ze nu flikken.. Nu gaan er koppen rollen, dat kan niet anders. En elke keer lukt het ze toch weer om iets nog bizarders te bedenken! En de minister blijft gewoon zitten. Sterker nog er is meestal nauwelijks ophef over in de Tweede Kamer en in de media.

    13
  6. Jeroen

    Ik wordt zo doodmoe van dat voortdurende gesjagger van de luchtvaart lobby en de politiek. Iedere keer als er een fatsoenlijke milieu regeling in de wet bedacht wordt, dan weet de luchtvaart weer een manier om op zijn eigen manier beoordeelt te worden te krijgen en de politiek gaat daar corrupt in mee.
    Als dat de nieuwe politiek van Rutte IV is, dan is het kabinet gelijk in de eerste maand door de mand gevallen.
    Tijd voor een rechtszaak.

    41
  7. Rob

    Dit kan niet waar zijn. Het gaat maar door in Den Haag. Luchtvaart is heilig. Die cora van mora Nieuwenhuizen was afgelopen zondag nog bij Rick Nieman en loog met der scheve bek de hele boel bij elkaar. Dat mens is zo ongelofelijk gluiperig gemeen en huichelachtig. Maar zo zit alles wat met de heilige koe te maken heeft in elkaar. De gezondheid van de samenleving kan ze gestolen worden.

    22
  8. Jan Rooijakkers

    Helemaal eens ! Dezelfde zaak speelt ook bij Lelystad Airport waar door bureau Manshanden en Bus een MKBA is gedaan die ook andere conclusies komt. De oorspronkelijke mkba en het business plan voor LA rammelt dan ook aan alle kanten. Helaas is dit onderwerp voor veel politici “te technisch” en luistert men eerder naar de lobby van de “Schiphol-club”, om maar geen andere kwalificatie te gebruiken.

    23

Geef een reactie

Translate