Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

BAS houdt grote schoonmaak: vraag opnieuw indienen anders geen antwoord

archiefmappen

Voor een antwoord moeten bewoners hun vraag twee keer stellen aan Schiphol (foto: Ro Ma via Pixabay)

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) heeft het zó ontzettend hartstikke enorm erg druk dat het vorig jaar gestelde vragen niet meer beantwoordt. Ondertussen is er nog steeds geen uitsluitsel over de duizenden verdwenen meldingen.

Iedereen die tussen 1 juli en 15 december vorig jaar een vraag heeft gesteld aan BAS hoeft niet meer te rekenen op een antwoord, zo blijkt uit een e-mail aan de vragenstellers. “Zonder tegenbericht gaan we ervan uit dat uw vraag inmiddels niet meer actueel is”, stelt BAS-manager Cindy Bulder.

“Als u toch nog een reactie wenst, verzoek ik u vriendelijk uw vraag opnieuw in te sturen.” Als reden voor het uitblijven van antwoorden, noemt Bulder de magere personele bezetting van haar klachtencentrum.

Schiphol bezorgt honderdduizenden mensen dagelijks overlast, maar vragen netjes beantwoorden is kennelijk teveel moeite. Het moet voor een ‘banenmotor’ toch een kleine moeite zijn één of twee FTE’s extra in te schakelen om als ‘aanspreekpunt’ aanspreekbaar te blijven.

Navraag blijkt ingewikkeld
Niets van dat alles. Al ruim een halfjaar worden ‘moeilijke’ vragen niet meer beantwoord. Dat zijn vragen waarvoor Bulder navraag moet doen bij de luchtverkeersleiding of bij het hoofdkantoor van Schiphol. BAS is nota bene een gezamenlijk project van beide organisaties.

Deze manier van omgaan met gehinderde en bezorgde buren is illustratief voor de maling die de Schiphol-directie heeft aan wat men daar noemt ‘de omgeving’. Juist een bedrijf dat zoveel overlast veroorzaakt zou de zaakjes op het terrein van de communicatie op orde dienen te hebben.

Het ‘no reply’-massa-mailtje van BAS dat bewoners met ‘oude’ vragen ontvingen

BAS-baas Bulder meldt – ongetwijfeld om nog meer vragen te voorkomen – dat meldingen van vliegtuigoverlast wel “automatisch geregistreerd zijn door het systeem en worden opgenomen in de rapportages”.

Dat dit niet voor alle meldingen geldt, bleek in september 2021. Een deel van de meldingen bleek op miraculeuze wijze verdwenen. Een maand later werd bekend dat duizenden meldingen uit de regio Rotterdam – afkomstig van de omgevingsdienst DCMR – niet door BAS konden worden verwerkt en daarom niet worden meegeteld.

Onduidelijkheid over verdwenen meldingen
Als reactie op de ontdekking van de verdwenen meldingen zei BAS een extern bureau in te huren dat op zoek zou gaan naar de kwijtgeraakte informatie. Ondanks herhaalde verzoeken om informatie door lezers van SchipholWatch, is niet duidelijk of zo’n bureau daadwerkelijk is ingeschakeld en zoja, of de zoekgeraakte meldingen inmiddels boven water zijn.

Mogelijk raakt tot 40 procent van de meldingen bij BAS ‘kwijt’. Eén van onze lezers diende in totaal 18 meldingen in, waarvan er slechts elf bleken voor te komen in de BAS-registratie.

Vanwege de twijfels die zijn ontstaan over de BAS-registratie had Schiphol er goed aan gedaan de jaarrapportage over 2020 in te trekken en te herzien. Dat weigerde het vliegveld. Nu is de onvolledige rapportage ongewijzigd doorgestuurd aan politici en beleidsmakers. Die krijgen daardoor de indruk dat er minder klachten zijn over Schiphol dan in werkelijkheid het geval is.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 73

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Mike

    Het is bij RTHA niet anders. De DCMR zou hier de boel afhandelen, maar komt dan toch uit bij de ‘speciale afdeling’ voor RTHA.
    Het komt er voor mij in ieder geval op neer : 20% van de registraties zijn zogenaamd niet te herleiden (Storing in de tracker ; zogenaamd niets in de lucht / Geen DB registraties door zogenaamd invloed van ander geluid (Of het toestel is zo luid, dat de eigen weerkaatsing de meting verstoord)).
    Vragen worden eigenlijk nooit beantwoord. Heel soms wel als de vraag simpel is, zoals : wat zijn de openingstijden. Maar alle ‘lastige’ vragen worden niet beantwoord.
    Dan niet eens gesproken over de overlast van Schiphol vluchten, welke via DCMR niet aan BAS worden overgedragen (zie een eerder artikel).

    Luchtvaart in nederland : Wij van WC-eend zeggen WC-eend, zoals de slager zijn eigen vlees keurt. Geen instantie die kan of durft in te grijpen 🙁 .

    2
  2. Haes

    Ik heb jaren lang klachten gemeld bij bas. Tegen mijn zin want ze zijn niet onafhankelijk, negeren melders bij meer dan 500 klachten per jaar en hoe serieus kun je zo’n klub dan eigenlijk nog nemen? Belachelijk is een nog veel te vriendelijke kenschets. Maar er was geen alternatief. Tot de start van vliegherrie.nl
    Vanaf dat moment direct gestopt met melden bij bas en overgestapt naar vliegherrie.nl. Ik verbaas mij eerlijk gezegd dat er blijkbaar toch nog steeds melders zijn die van bas gebruik maken. Stop daar svp mee. Geen beter signaal dan geen signaal bij bas.

    8
    • Loek

      Eigenlijk zou iedereen die een melding doet bij vliegherrie deze ook bij BAS moeten neerleggen. Al was het maar omdat Schiphol dan niet kan zeggen dat de overlast is afgenomen vanwege minder meldingen bij BAS. Heb je geen tijd om ieder laagvliegend vliegtuig te melden? Op https://overmijndak.ozv.nu/ is het mogelijk om je klachten automatisch aan te maken.

      10
  3. Loek

    BAS was ook een keer gehackt, weten we dat nog? Hierna zou er een nieuwe website worden gemaakt. Daar werd door Schiphol expres héél lang over gedaan. Traineren heet dat. Zijn ze goed in!

    6
  4. Rob

    Bas is bezigheidstherapie en wassen neus voor klagers. Maar zo kan de politiek zeggen dat ze meldingen serieus nemen en opslaan.
    Heilige koe wordt van bovenaf met alles beschermd. Kom niet aan Schiphol. Een grotere vervuiler dan tata en de boeren bij elkaar. Kinderen die veel te grote concentraties kanker verwekkende stoffen inademen, maar nee niks negatiefs over Schiphol. Huichelaars

    19
  5. C.

    In Groningen moest de gaskraan dicht, Shell een van de 5 grootste half nederlandse bedrijven ter wereld is toch wel helaas inmiddels ” gevlucht” hoofdkantoor zit in Londen, kalfsvlees eten, melk drinken mag ook niet meer. Arme nederlandse boeren….. Overlast liever niet!! Maar laten we toch wat meer waardering hebben. Betaal eens wat meer voor de eigen nationale vlieg maatschappij bijv KLM I.p.v. goedkoper met……de concurentie

    1
  6. C.

    Vroeger jaren geleden als je belde naar het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol kreeg je keurig iemand aan de lijn die je te woord stond, vragen beamtwoordde en empathisch was. Dat was waarschijnlijk voor 2020? Echter nu al jaren krijg ik niemand meer aan de telefoon als ik bel op 020 6015555. Bewoners ” aanspreekpunt” Schiphol. Vermoed dat ik dus een van de geboycotten bem? Terwijl de overlast niet is afgenomen integendeel. Dan neem ik aan dat mijn evt. klachten niet mee tellen want kan ze niet kwijt. Komt er een minister capabel en in staat orde op zaken te stellen. Of is dat juist de bedoeling? Ben niet tegen Schiphol zeker ook niet tegen KLM. ( liever KLM dan Emirates) wel tegen overlast en niet kunnen melden of serieus genomen worden. Manager die B.A.S. wel kan managen service gericht bewoners gericht?! Niet iemand die het overduidelijk niet aan kan….

    4
  7. ir. B. van Marlen

    Ik heb er jaren geleden in mijn cursus Liegen en Bedriegen (Schiphollen) al op gewezen dat BAS totaal niet deugt. Wat een stelletje NITWITS! Trouwens je verzint het niet om iemand in dienst te nemen die de achternaam ‘Bulder’ heeft. Is dit een cynische grap?

    Mensen, gewoon alles doorgeven op vliegherrie.nl, dat wel een juist beeld geeft, namelijk hoe meer vliegbewegingen hoe meer lawaai. Zo simpel is het.

    Rapportages van Schiphol zelf kunnen subiet de prullenbak in. De politici moeten hiervan ook overtuigd worden.

    De echte grote schoonmaak zou zijn deze oplichters op te doeken!

    15
  8. Johan Duin

    Helaas heb ik dit nu meegemaakt dit in verband met onderbezetting. Specifiek vragen worden gewoon niet meer beantwoordt.
    Enige tijd geleden heeft de manager maar contact gezocht om via de telefoon te reageren ook weer vanwege onderbezetting.
    Dus hoe zo nemen ze klagers nog serieus.

    4

Geef een reactie

Translate