Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Nog eens 16.000 meldingen verdwenen bij BAS

De meldingen in het geel zouden moeten worden doorgestuurd aan BAS, maar dat gebeurt niet (illustratie: DCMR)

4.8
(48)

Zeker 16.000 meldingen van vliegoverlast uit de regio Rotterdam zijn door het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) niet meegenomen in de jaarrapportages.

Deel op XDeel op Linkedin

Dit blijkt uit antwoorden van de Rotterdamse omgevingsdienst DCMR aan een bewonersvertegenwoordiger in de regionale luchtvaarttafel Commissie Regionaal Overleg.

De omgevingsdienst krijgt jaarlijks duizenden meldingen van vliegoverlast binnen, niet alleen voor vliegveld Zestienhoven, maar ook van overkomend vliegverkeer richting Schiphol. Met die meldingen wordt door de dienst niets gedaan, ze zouden moeten worden doorgestuurd aan BAS.

Maar dat gebeurt niet, zo stelt nu DCMR. “Er wordt al jaren gesproken met BAS om die meldingen over te nemen, maar tot op heden heeft dat nog niet tot resultaat geleid.”

Netjes uitgedrukt is dat een opmerkelijke gang van zaken. Het gaat immers om aanzienlijke aantallen. Zo ontving DCMR in 2019 maar liefst 7.130 meldingen van laagvliegend Schipholverkeer en in coronajaar 2020 alsnog 5.064 meldingen. Tot aan het derde kwartaal van dit jaar waren het er alweer 4.100.

Twee dagen werk
Met al deze meldingen is dus helemaal niet gebeurd. DCMR vermeldt ze slechts als aantal in haar verslagen, maar kan er verder niets mee. En Schiphol neemt de meldingen niet over, omdat BAS daar niet technisch toe in staat zou zijn. Terwijl het bouwen van een softwarematige koppeling een ervaren IT-er hooguit twee dagen tijd kost.

Het is opnieuw een illustratie van het geringe belang dat Schiphol aan zijn omgeving hecht. Ieder jaar blijven nu duizenden meldingen van zwaar gehinderde burgers in het luchtledige hangen. Omdat BAS deze niet verwerkt in zijn rapporten, maakt het mooie sier met lagere aantallen meldingen dan in de praktijk worden gedaan.

De cijfers van BAS vormen een belangrijke basis voor toekomstig beleid voor de luchthaven. Bij lagere cijfers lijkt het voor onwetende politici en bestuurders alsof het wel meevalt met de overlast. In werkelijkheid ligt die veel hoger dan Schiphol via het eigen meldpunt uitrekent.

Al minstens 4 jaar
Vorige maand bleken er ook al meldingen te verdwijnen die rechtstreeks bij BAS zijn gedaan. Een lezer van SchipholWatch ontdekte dat maar liefst 40 procent van zijn meldingen op mysterieuze wijze uit de rapporten van BAS was verdwenen. BAS moest dit met schaamrood op de kaken erkennen en laat binnenkort een extern bureau onderzoek doen naar de weggemaakte meldingen.

Bewonersvertegenwoordigers vragen al meer dan vier jaar naar de doormeldingen en kregen deze week te horen dat er in de afgelopen vier jaar nog niets is veranderd. Evenmin zou er zicht zijn op een spoedige oplossing, waardoor ook de komende periode Rotterdamse meldingen uit zicht blijven.

Vanuit het perspectief van Schiphol gezien is dat niet zo verwonderlijk: hoe minder meldingen worden vastgelegd, des te beter. Maar alle omwonenden staan weer eens mooi in hun hempje nadat zij de moeite namen vliegoverlast te melden.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.8 / 5. Aantal stemmen: 48

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Johan

    Ik ben inwoner van castricum en dien sinds een jaar bij B.A.S mijn klachten in over de herrie die de vliegtuigen veroorzaken.
    Het valt mijj op dat op diverse vragen met name hoe onafhankelijk B.A.S is en wie de grootste aandeelhouder is , daar niet op wordt gereageerd.
    Ook op vragen over de vliegroute en hoogte. In toenemende mate ondervinden wij meer vliegtuigherrie en het laag vliegen van de vliegtuigen. Zelfs rond de 525 meter. Ook de nachtvluchten nemen toe.
    B.A.S neemt alleen maar over en neemt nergens actie in.( database).
    heb ook aangegeven geen vertrouwen te hebben in deze organisatie.

  2. Haes

    Het houdt niet op. Bas is volstrekt niet serieus te nemen. Iedereen die zijn melding serieus neemt, stopt met melden bij BAS en meldt bij vliegherrie.nl
    Laat BAS leeglopen! Dan houdt die desinformatie tenminste op!

    1
  3. Johan

    Allemaal willens en wetens gesjoemel met cijfers veroorzaakt door een onbetrouwbare Overheid met z’n ministerie verkeer en waterstaat die ook zit te sjoemelen met de waarheid over Schiphol ! Wat een Wereld is dit !!

    2
  4. Adri

    Conclusie: verantwoordelijke bestuurders en politici nemen burgers niet serieus. Alleen voor de bühne beloven zo inspraak. Ten koste van alles: geluidsoverlast, giftige uitstoot, klimaatschade neemt het luchtverkeer gestaag toe. Ook de de Green Deal i biedt geen belemmering voor de luchtvaart om te groeien.
    De burger wordt intussen verplicht om veel geld uit te geven voor dure milieumaatregelen. Wie gelooft nog in die teksten uit Den Haag en Brussel.

    3
  5. Josje

    Het verbaast me nauwelijks meer. Wat een zooi daar bij dat BAS.
    De enorme stijging van het aantal meldingen vanaf 2016 met een gigantische piek in 2019 springt er wel uit. Kan Schipholwatch daar misschien een keer een toelichting op geven? Ik ben erg benieuwd in hoeverre dat ligt aan toename van het vliegverkeer en in hoeverre de grotere overlast samenhangt met lager vliegen of meer nachtvluchten.

    3
  6. C.

    Meld al zeker 15 jaar overlast tot dan bij B.A.S. En is alleen maar meer hinder geworden. Voor zover ik weet altijd beleefd gebleven aan de telefoon misschien een keer niet. Krijg nu al jaren niemand meer aan de lijn als ik het nummer 020 6015555 bel. Ik kan dus ook nooit meer melding doen. Want ” Het Systeem” om in te loggen kom ik niet in. Een kwalijke zaak. Voor de goede orde ben toch niet tegen KLM of Schiphol.

    6

Geef een reactie

Translate