Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Veiligheid

Wel degelijk verzakkingen in Polderbaan

bodemkaart schiphol

Op deze screenprint van het Actueel Hoogtebestand Nederland is de verzakking van de Polderbaan ook duidelijk te zien

De Polderbaan van Schiphol is te pas en te onpas gesloten voor onderhoud, vaak met de wonderlijkste smoesjes zoals het poetsen van de lampen. In september 2021 ontdekten we dat er meer aan de hand is: de startbaan heeft te maken met extreme verzakkingen. Nu vinden we opnieuw een bron die de problemen bevestigt.

In een artikel op 18 oktober 2021 in Noordhollands Dagblad bestempelde professor Ramon Hanssen van de TU Delft de verzakkingen nog als foutjes in de data. Hij verklaarde dat de uitschieters niet overeenkomen met de werkelijkheid. Hanssen is één van de oprichters van het meetsysteem SkyGeo dat via satellieten hoogtekaarten van de bodem publiceert.

Juist op die website ontdekten we de vermeende verzakking van Schiphols meest gebruikte baan. En nu blijkt uit ‘open data’-gegevens van het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) dat op exact dezelfde plek in die Polderbaan dezelfde verzakkingen zijn geregistreerd.

Verschillende meettechniek, zelfde uitkomst
AHN werkt met een totaal andere techniek om hoogteverschillen te detecteren dan Hanssens SkyGeo. Waar deze onderneming gebruikmaakt van uiterst nauwkeurige satellietmetingen, werkt AHN met laser-metingen vanuit helikopters en vliegtuigen.

SkyGeo registreert de beweging van de bodem, AHN laat de absolute hoogteverschillen zien.

Dit laatste is minder nauwkeurig, maar de uitkomsten van beide methoden komen vrijwel exact overeen. AHN meet een verticale afwijking van maar liefst 40 centimeter in de Polderbaan.

Dergelijke verschillen komen niet voor in de andere startbanen. Die zijn volgens de AHN-metingen zo vlak als een biljartlaken. Er is geen sprake van metingen met een grotere afwijking dan 10 centimeter. Volgens een geraadpleegde deskundige is dat verwaarloosbaar op een lengte van 3 kilometer.

Veertig centimeter verzakt
De veertig centimeter hoogteverschil op de Polderbaan treedt op over een lengte van slechts 300 meter, terwijl de baan zelf bijna vier kilometer lang is. Dat is een serieuze bodemdaling en een potentieel onveilige situatie voor startende en landende vliegtuigen.

Mogelijk wijst dit op problemen met de fundering van de baan. Maar een zo grote verzakking kan ook leiden tot problemen met de waterafvoer. Berichten van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) suggereren meer dan eens een verband tussen neerslag en het sluiten van de Polderbaan.

De vondst van een tweede bron voor informatie over verzakkingen op de Polderbaan maakt het onwaarschijnlijk dat de gegevens van SkyGeo berusten op een fout in de databewerking, zoals professor Hanssen eerder beweerde.

De Delftse hoogleraar stelde dat hij verder zou uitzoeken of het inderdaad om rekenfouten ging danwel om echte verzakkingen. Mogelijk kunnen de gegevens van AHN hulp bieden bij zijn onderzoek.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 85

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. ReindeR Rustema

    Zo herkenbaar Rob. Op een heel ander dossier, zelfde ministerie. De ambtenaar in kwestie waar ik mee bel praat de industrie na (ging over verkeersveiligheid). TNO doet een onderzoek waarvan de onderzoeksvraag goed afgestemd wordt met de opdrachtgever (ministerie) zodat de uitkomst werkbaar is.

    Een minister zou de houding van de ambtenaren makkelijk kunnen veranderen, de ambtenaren kennende, die buigen gewoon mee met de wensen en de houding van de minister. Die wordt nu gekenmerkt door dat VVD-optimisme: wat is er nodig om het mogelijk te maken?

    Een minister met een andere achtergrond zou dan ook makkelijk kunnen breken met de reflex om ‘goed samen te werken met de sector’. Gewoon op armlengte afstand houden. De kalkoen blijft buiten in het hok tot de slacht begint. In plaats van in een vroeg stadium betrekken bij het kiezen van het menu, het recept en de ingrediënten.

    Een Tweede Kamer zou zich hier ook kritisch tegenaan kunnen bemoeien, maar dat vergt wel heel veel van ze. Mijn dossier is iets dat in een flits voorbij komt tijdens commissievergaderingen, naast 100-en andere zaken.

    Het is ook misschien wel typisch voor dit ministerie dat er zo’n verwevenheid is met de industrie. Een industrie met enorme belangen die heel rechtstreeks op het spel staan. Bij andere ministeries een heel andere dynamiek, kan ik me voorstellen.

    5
  2. Madelon

    Wat mij betreft moeten alle banen flink verzakken. Met iedere dag regen moet het moeras dat SchipHel was terug kunnen komen.
    Van medemensen hoeven we niets te verwachten blijkt ook uit het laatste college van prof. Van der Veen, de natuur moet het voor ons oplossen. https://www.youtube.com/watch?v=XtNOU97l_W0

    6
  3. Jeroen

    En een nieuwe staatssecretaris voor media Gunay Uslu (van D66) die bestuurder van Corendon is geweest en wier familie het hele Corendon bedrijf leidt. (bron NOS journaal 2 januari) Van zo’n kabinet kan toch geen enkele vermindering van het aantal vluchten verwacht worden. D66 wordt WAKKER!!!!

    12
  4. ir. B. van Marlen

    Voor mij mag die hele klotebaan blijven verzakken, met de rest van Schiphol erbij! Het zou een zegen zijn voor het leefklimaat en de geluidsituatie in Noord-Holland en Zuid-Holland!

    Op 1 januari kreeg ik maar 5 u slaap van Schiphol, nog bedankt hiervoor! Een nieuwjaar alweer slecht begonnen.

    26
  5. Rob

    We hebben eerder tijdens een zomer plotseling onderhoud gehad aan de baan zelf van de Polderbaan. Dat zou te maken kunnen hebben met de verzakking. Het vele recente onderhoud aan de Polderbaan heeft volgens mij te maken met weer andere problemen. Ondanks de uitzonderlijke lange planning van het onderhoud aan de Polderbaan is niet al het werk goed afgerond. En dit leidt tot veel herstelwerkzaamheden. Dit is ook bij de Zwanenburgbaan , maar wat minder zichtbaar want daar kan er ongemerkt onderhoud zijn in de nacht. De problemen lijken te maken te hebben met de nieuwe verlichting. Ook het nieuwe navigatiesysteem is nog niet goed, want de komende zomer wordt daar opnieuw een aantal weken aan gewerkt bij de Polderbaan (in de nacht). Verder is er dit jaar opnieuw extreem lang onderhoud, maar dan bij de Aalsmeerbaan. Volgens Schiphol allemaal noodzakelijk en niet anders mogelijk. Bij Heathrow wordt echter een complete baan inclusief fundament vervangen in de nachturen, waarbij ze iedere nacht een deel van de baan onderhanden nemen. Op Schiphol zijn de banen dag en nacht in onderhoud. Echter gedurende het weekeinde en in de nacht wordt niet doorgewerkt. Ze plannen daardoor minder dan de helft van de beschikbare tijd. En bij vertragingen zoals bij de Polderbaan door onwerkbaar weer halen ze die tijd ook niet in door gebruik van de ongeplande helft. En vervolgens zijn er heel veel herstelwerkzaamheden. Schiphol heeft het onderhoud door aannemer Heijmans dus niet onder controle en gooit de gevolgen vervolgens over de schutting bij de omgeving (door problemen bij Polderbaan meer inzet van Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan). Het ministerie keurt vervolgens alle aanvragen van Schiphol voor uitzonderingen op de regels zonder enige kritiek goed. In de motivatie van de goedkeuring door het ministerie worden zelfs hele passages uit de motivatie van Schiphol gekopieerd. Schiphol regeert.

    14
    • ReindeR Rustema

      Vooral de zin: “Het ministerie keurt vervolgens alle aanvragen van Schiphol voor uitzonderingen op de regels zonder enige kritiek goed.” Daar draait het altijd helemaal om.

      Wie is de nieuwe minister? Weer een VVD’er, weer een die zijn hele carrière alleen maar VVD’er is geweest sinds zijn studie economie: deelraadslid, raadslid, wethouder, Kamerlid, eventjes staatssecretaris.

      13
      • Rob

        Het gaat al mis in het ambtelijke traject. Teksten voor wet- en regelgeving wordt aangereikt door de luchtvaartsector, kamervragen worden doorgespeeld voor beantwoording naar de sector. Ambtelijk apparaat is zwak en leunt voor expertise op de luchtvaartsector. Adviesbureau’s die het ministerie inschakelt zoals To70 hebben nauwe banden met de luchtvaartsector. Alle technische uitwerkingen van beleid worden op deze manier aangestuurd door de sector en in hun voordeel omgebogen.

        7

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate