Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Sociaal

‘Keuze van KRO-NCRV om te stoppen met X goed te begrijpen’

sociale media

foto: Pixelkult via Pixabay

4.5
(46)

Vandaag maakt KRO-NCRV per direct een einde aan zijn aanwezigheid op X, voorheen Twitter. Reden: de overvloed aan haatdragende en racistische uitlatingen op dat podium. Wij snappen dat wel, maar volgen (nog) niet.

Deel op XDeel op Linkedin

De haatdragendheid herkennen we: ook wij als voorstanders van een veilige, gezonde en stillere leefomgeving rond vliegvelden worden veelvuldig aangevallen. Niet alleen op standpunten, maar even zo vaak op de persoon.

SchipholWatch heeft daar een remedie op gevonden met een strikt beleid: wie scheldt, continu onzinnige of aantoonbaar onjuiste argumenten aanvoert, wie beledigt of komt met ononderbouwde beschuldigingen om de stichting te beschadigen, die wordt door ons geblokkeerd.

Het voordeel is dat we geen tijd meer kwijt zijn aan ‘discussies’ die nergens toe leiden met veelal vers opgerichte schaduwaccounts, ook nog eens vaak zonder noemenswaardige volgers. En we slapen beter omdat we de beschimpingen niet langer tot ons hoeven nemen.

Tijd beter besteden
De bespaarde tijd besteden we goed om onderzoek te doen voor de berichten op de site, juridische procedures voor te bereiden of politici en media voor te lichten.

Hilarisch zijn vaak de reacties nadat mensen worden geblokkeerd. We zouden niet tegen ‘gefundeerde kritiek’ kunnen of ‘moeilijke vragen’ niet willen beantwoorden. De frustratie druipt er niet zelden vanaf. Kennelijk kunnen ze moeilijk wennen aan een leven zonder schelden op SchipholWatch.

De echte reden voor zo’n blokkade is dat we geen tijd willen verspillen aan mensen die we toch niet kunnen overtuigen van onze standpunten. We richten ons liever op mensen die – samen met ons – willen strijden voor een gezonde leefomgeving zonder overbodige herrie en vervuiling door overmatig vliegverkeer.

Onderbuik
In het verleden hebben we ons regelmatig laten verleiden tot het aangaan van discussies met voorstanders van de – ons inziens – te grote luchtvaartsector. Keer op keer werden we teleurgesteld in de tegenargumenten. Meestal bleef het bij lege oneliners vanuit de onderbuik die ook na herhaaldelijke verzoeken niet werden onderbouwd.

Daar zijn we dus mee gestopt. Het is de moeite en de tijd niet waard. Deze X-ers zijn niet onze gesprekspartners: piloten en andere lv-medewerkers gaan niet over het luchtvaartbeleid in ons land. En dus ook niet over veranderingen in dat beleid.

Wij blijven voorlopig wel actief op X. Ondanks de verruwing zien we de meerwaarde die het platform biedt om mensen, media en beslissers te bereiken. Veel bezoekers van onze website komen binnen via X.

Boodschap verspreiden
Die eigenschap is voor een actiegroep als SchipholWatch van groot belang: het verkondigen van de boodschap zodat steeds meer mensen zich bewust worden van de nadelen van de vliegindustrie en opstaan tegen het onrecht.

En voor al die klagers die geblokkeerd zijn: we staan heus open voor onderbouwde kritiek en zijn nooit te beroerd om te rectificeren. Dan moet u wel met argumenten komen en niet met de gangbare oneliners of nodeloos beledigende scheldkannonades. We zijn bereikbaar via [email protected].

Heeft u zelf ook genoeg van X, maar wilt u SchipholWatch blijven volgen? Dat kan via – in onze volgorde van voorkeur – Linkedin, Threads, Facebook, Telegram, Whatsapp, Mastodon, BlueSky of Instagram. Of abonneer u op onze nieuwsbrief. Let wel: op deze platforms publiceren we alleen de berichten die ook op onze site verschijnen, de extra berichten zoals op X vindt u daar niet.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.5 / 5. Aantal stemmen: 46

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. B. van Marlen

    Wat hier beschreven is heb ik zelf ook vaak meegemaakt op “X”. Reacties die nooit inhoudelijk onderbouwd zijn en altijd op de persoon spelen. Ook krijg ik nooit antwoord op vragen die ik stel. Ik hou er wel rekening mee, dat dit gebeurt, sociale media bevatten nu eenmaal veel bagger.

    Mijn remedie is om deze te retweeten, waarmee iedereen kan zien hoe vals, dom en ja, zelfs ronduit gemeen, deze lieden zich gedragen. Blokkeren is natuurlijk ook effectief, want dan hoef je er geen tijd aan te spenderen, en het voorkomt ergernis.

    Daar staat dan weer tegenover, dat ik ook heel veel ondersteunende reacties krijg en dat mijn aantal volgers nog steeds gestaag groeit. Toch nog een lichtpuntje in deze duistere tijden!

    Maar het gaat niet om mij: het mooiste cadeau dat ik dit land gun is een echte en definitieve krimp van de veel te grote en veel te belastende luchtvaart.

    2
  2. rrustema

    En via RSS is SchipholWatch goed te volgen!

    4
      • rrustema

        Hopelijk komen er meer liefhebbers en blijven websites RSS ondersteunen. Gelukkig doet WordPress het en daar draaien veel sites op. En sommige nieuwsbrieven hebben ook een RSS-feed.

        Zodra er een nieuwe posting op je favoriete site geplaatst wordt verschijnt die in je RSS-reader (op je computer, tablet, foon, in je browser of allemaal).

        Het mooiste is: RSS is geen eigendom van een bedrijf, het is een protocol. Zoals e-mail of het web.

        1
  3. Schone lucht zonder vlieg-tuig

    Ik ben inmiddels helemaal gestopt met twitter. Wat een riool.
    Jammer voor de goede berichten die er ook op staan maar alle bagger is zonde van mijn tijd.

    9
  4. Schelden met oog- en oorkleppen op

    Zolang het Ministerie mee-Schipholt zonder aansziens des omwonenden, zijn actiegroepen hard nodig.
    Zolang omwonenden geen normale nacht- en dagrust hebben, zijn actiegroepen hard nodig.
    Zolang er geen moer van verduurzamen/ verminderen gifuitstoot/ verminderen van herrie komt, zijn actiegroepen hard nodig.

    Dank SW voor het steeds weer naar boven halen van alles uit de beerput Schiphol en deze kennis te delen en te verspreiden. Groot gelijk dat jullie sommigen blokkeren.

    De jongste ‘oplossingen’ om de overlast te verminderen vanuit de luchtvaart zijn om mensen weekendjes weg of avondjes uit aan te bieden (vraag het omwonenden en het enige wat ze willen is voldoende slapen en rust in hun eigen huis en kunnen uitgaan in hun eigen tuin) en een alternatieve plek voor thuiswerken aan te bieden (hoe verzin je het, thuiswerken is THUISwerken).
    Dan kun je vanuit de luchtvaart schelden wat je wil, maar dan heb je toch echt oog- en oorkleppen op en niets begrepen van de impact op het leven, lichaam en de leefomgeving van omwonenden (incl. kinderen).

    PS SW: hebben jullie geen speciaal e-mailadres aangemaakt voor de klagers? Zoiets als [email protected]….. met retourmailtjes met gekleurde lijntjes enzo.

    11

Geef een reactie

Translate