Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Sociaal

Ex-piloot uit angst voor verdeeldheid in polariserend artikel

website luchtvaartnieuws.nl

Het artikel waarin ex-piloot Baksteen zijn zorgen uit over polarisatie (illustratie: screenprint luchtvaartnieuws.nl)

4.3
(241)

Gepensioneerd piloot Benno Baksteen maakt zich vandaag in een artikel van vakblad Luchtvaartnieuws ernstig zorgen over de polarisatie in het luchtvaartdossier. Opvallend daarbij is dat hij in het stuk volop polariseert.

Deel op XDeel op Linkedin

De meest opvallende uitspraak van de voormalige piloot is dat omwonenden ‘uit eigenbelang’ baat hebben bij het instandhouden van het probleem ‘vliegherrie’. Voor een zegsman van een industrie die waakt voor polarisatie op zijn minst opmerkelijk.

Het illustreert het dédain waarmee in de sector wordt neergekeken op mensen die hun best doen hun leefomgeving te verbeteren en hun kinderen te beschermen tegen de bewezen gezondheidsgevaren die het overmatige vliegverkeer veroorzaakt. De uitspraak getuigt van niets minder dan kwaadaardigheid. Op een enkele vliegtuigspotter na is er geen burger te vinden die de overlast van het vliegverkeer in stand wil houden.

Behalve deze verwerpelijke uitspraak trekt Baksteen opnieuw het argument ‘had je er maar niet moeten gaan wonen’ uit de kast. “Het is een vrije keuze van individuen waar ze gaan wonen”, aldus de man die zegt niet te willen polariseren. Als er één opmerking gehaat is bij vele omwonenden, is het dat zij zelf de schuld zijn van de overlast door daar te gaan wonen waar ze nu wonen. Terwijl het overduidelijk is dat niet bewoners de oorzaak van de ellende zijn, maar de herrie en vervuiling door het vliegverkeer.

Schuld geven aan het slachtoffer
Blaming the victim – de schuld geven aan het slachtoffer – is een beproefde manier om polarisatie aan te wakkeren. Het valt in de categorie uitspraken ‘ze vroeg er zelf om’ nadat een onschuldig meisje in korte rok op brute wijze werd verkracht door een doorgeslagen crimineel.

Opvallend is dat Baksteen opnieuw tal van uitspraken doet in het artikel die al sinds jaar en dag leiden tot verdeeldheid in de discussie. Zo komt hij opnieuw met ‘oplossingen’ voor de problematiek die al dertig jaar lang worden gepresenteerd, maar slechts hebben geleid tot steeds meer overlast, steeds meer vervuiling en steeds meer klimaatschade.

“Wisselend baangebruik om de geluidbelasting ‘beter’ te verdelen, stillere vliegtuigen en andere vliegbewegingen”, omwonenden kunnen deze beloften wel dromen, maar vooralsnog is de ontwikkeling van de luchtvaart in ons land geëindigd in een nachtmerrie.

Spiegeltjes en kraaltjes
Weigeren de problematiek van de uitstoot aan te pakken bij de bron, kan volgens de voormalige piloot worden afgekocht met spiegeltjes en kraaltjes voor het volk. “Extra publieksvoorzieningen voor omwonenden, financiële voordelen, een isolatiefonds en verhuisregeling.” Het zijn allemaal ideeën die Baksteen durft te spuien terwijl hij zich zorgen zegt te maken over polarisatie.

De woorden van Baksteen duiden erop dat hij zich niet zozeer zorgen maakt over polarisatie, maar over het einde van het tijdperk van Peter Stuyvesant waarin de sector geen strobreed in de weg werd gelegd. Het groeiend verzet leidt tot voorzichtige eerste stapjes in de Haagse politiek om de vliegindustrie binnen de grenzen van de wet te brengen. Dáár maakt Baksteen zich echt zorgen over, aan de polarisatie draagt hij alleen maar bij.

Vandaar dat hij in hetzelfde artikel nog een paar platitudes weet te spuien als zou krimp “forse schade aanrichten met hoge maatschappelijke kosten”. Terwijl het tegendeel het geval is. Minder luchtvaart in ons land, biedt meer ruimte voor welzijn, voor woningbouw, voor werk in waardevoller sectoren, voor gezondheid, voor natuur en klimaat. Alle kosten die uit de luchtvaart voortkomen, worden op dit moment afgewenteld op de samenleving. Ze zijn daarom minder goed zichtbaar voor het grote publiek, maar ze bestaan wel degelijk.

Strijd gaat door
Baksteen verwijt burgers die opkomen voor hun leefomgeving ook nog even dat zij zich niet op feiten baseren en “maar wat roepen”. Maar dat is nu juist wat zijn zo geliefde sector al tientallen jaren doet. De vliegindustrie roept maar wat over toekomstige technofixes die aan alle problemen een einde gaan maken. Echter blijkt tot op heden geen enkele van de oplossingen tot een verbetering van de situatie te hebben geleid. Integendeel.

Eén lesje voor deze polarisator bij uitstek die zegt niet te willen polariseren: omwonenden hoeven geen verstand te hebben van de vieze vliegindustrie om er veel last en nadeel van te ondervinden. Dat gaat ongevraagd vanzelf zo lang uw sector zich niets aantrekt van de medemens. Maar wij omwonenden gaan door met onze strijd en als daar polarisatie voor nodig is, zullen we die niet mijden. Want wij zijn met méér.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.3 / 5. Aantal stemmen: 241

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Willem

    Wij zijn weggegaan uit die buurt omdat de 5e baan er aan kwam en toen konden we al op vrijdagmiddag niet in de tuin zitten (velserbroek) dus het zou nog erger worden.
    Er is geen vrijheid van kiezen waar je woont omdat er beperkt aanbod is tegen een bepaalde prijs. dus baksteen kan beter bakstenen gaan bakken.
    verder woon ik nu ergens waar de stijgende vliegtuigen, vooral die rottige klm op 15000 voet nog een storende hoop herrie maakt, ik ga de klachtenlijn maar eens bellen.

    3
  2. Richard

    Het is het zelfde als gemarteld worden met een waterdruppel daar werden ook mensen waanzinnig van.
    Het zelfde gebeurt met constant dat geluid van de vliegtuigen soms dagen lang geen wonder dat mensen ten einde raad zijn
    Schiphol had nooit zo groot mogen worden en zoveel mensen moedeloos laten worden van het gierende geluid van de motoren .
    Ook ik slaap sinds kort met oordoppen iedere avond tussen 12 en half een de laatst vrachtvliegtuigen wat een herrie maken die
    En dan zeven uur smorgens alles weer opnieuw kan gewoon geen hele dag thuis zitten
    Ik ben er geboren dus die man moet niet zo stom lullen .
    Ik heb er niet om gevraagd het geluid en de vervuiling.
    Gek dat mensen steeds agressiever worden
    Dat komt door het stomme gelul van die types

    19
  3. Pieter

    Benno gooit de bekende dooddoeners weer in de strijd

    “Had je er maar niet moeten gaan wonen”
    – wij waren er eerder dan bijvoorbeeld de Polderbaan
    – wij waren er eerder dan het besluit tot preferent baangebruik “om overlast te beperken”
    – wij waren er eerder dan Nextgen navigatie, waardoor er toevallig véél meer vliegtuigen dwars over onze gemeente (en veel te laag) gestuurd kunnen worden
    – wij waren er al lang, voordat de ongebreidelde groei van het aantal vliegbewegingen werd ingezet
    – enzovoorts

    “Laat je huis maar isoleren”:
    – wij willen ook graag zonder al te veel herrie in de tuin kunnen zitten
    – wij willen ook graag met het raam open kunnen slapen, zonder de vliegtuigdecibellen (soms >80) dwars door de oordoppen heen te horen
    – wij willen ook graag door de naastgelegen Natura2000- en officiële stiltegebieden kunnen wandelen, zonder het continue geronk in de lucht, waarbij het geluid van vorige veel te laag vliegende vliegtuig alweer overstemd wordt door het volgende, en dat soms urenlang achter elkaar
    – wij willen ook graag in onze tuin kunnen zitten, zonder dat er elke anderhalve minuut vervuilende vliegtuigen overkomen, waardoor wij gezondheidsschade oplopen

    En dan de andere zoethoudertjes die Benno uit zijn hoge hoed tovert: de verhuisregeling, het isolatiefonds en “innovatie van de luchtvaartsector, lees: stillere vliefgtuigen”:
    – Stillere vliegtuigen: wij horen dat al enkele decennia dat die er gaan komen, maar dat is nog niet het geval
    – Sterker nog, als die stillere toestellen er uiteindelijk wél gaan komen, met enkele decibellen reductie in piekgeluid, maar vervolgens wegens die andere innovatie (Nextgen) in een veel hogere frequentie laag over dichtbevolkt gebied gejaagd kunnen worden, helpt het helemaal niks om overlast te beperken
    – Wisselend baangebruik: daar komt weinig van terecht, ook door het preferente baangebruik

    Volgens mij heeft Benno niet helemaal begrepen dat juist de overheid en handhavende instanties al decennia lang een oogje dichtknijpen richting Schiphol en de luchtvaart:
    – het oprekken van geluidsnormen onder het mom van experimenteren
    – om nog maar niet te spreken over het feit dat de WHO-normen voor geluidsbelasting in Nederland niet gevolgd worden
    – het feit dat Schiphol en de luchtvaart al jaren zonder de benodigde natuurvergunningen en geldige luchtvaartbesluiten opereren (wie knijpt er nou eigenlijk een oogje toe, Benno?)
    – het feit dat er al jaren anticiperend wordt gehandhaafd en de omwonenden geen rechtspositie hebben

    Volgens mij heeft Benno niet helemaal door hoe de verhoudingen daadwerkelijk liggen.

    Benno, wat wij niet willen:
    – verhuizen vanwege de vliegtuigoverlast en -vervuiling
    – een financiële vergoeding, wij willen namelijk liever gezond blijven, gelukkig zijn en blijven en oud worden

    33
  4. Jaap de Groot

    Ik zou graag zien dat de heer Baksteen op deze kritiek reageert. Zijn artikel was overigens niet voor iedereen te lezen. Daar zou ik euro 5,- per maand voor moeten betalen en dat heb ik er echt niet voor over. Maar als hij reageert zou ik graag zien dat hij ook uitlegt waarom de kerosine niet voor een paar cent meer ontzwaveld kan worden. Schijnt een hoop uitstoot van ultrafijnstof te schelen. Uitstoot die zeer schadelijk is en veel verder reikt dan de directe omgeving van Schiphol. En waarom het niet misleidend is om te verkondigen dat nieuwe vliegtuigen 50% stiller zijn. En hoe hij denkt over de uitspraken van topman Akbar Al Baker van Qatar Airways over de onmogelijkheden om te verduurzamen. En wat hij er van vindt dat de WHO advieswaarden voor vliegtuiggeluid schromelijk overschreden worden. Of roept de WHO maar wat?
    Ik wacht met belangstelling op zijn reactie. Kan interessant worden want ik hoor het graag van twee kanten.

    26
  5. Irene Schaap

    En nu zijn er ook plannen om een nieuwe vliegroute over Utrecht te laten lopen. Als het aan de beleidsmakers ligt, zal uiteindelijk heel Nederland veranderen in een vliegtuigsnelweg. Ik weet niet hoe deze mensen het aan zichzelf verkopen? Men laat buiten beschouwing dat de gezondheidszorg in een kostenbesparende modus staat. Blijf je de ogen sluiten voor de gezondheidsondermijnende (en schade aan flora en fauna) gevolgen (wereldwijd) van vliegen, maak ik mij ernstig zorgen over het tempo waarop wij in op de bodem terecht komen van deze neergaande spiraal. In elk opzicht is vliegen schadelijk. Behalve als hier naar de korte termijnwinst wordt gekeken van de centen die binnenkomen door de Schipholhub. Op de lange termijn zijn er alleen verliezers. Het gaat niet alleen om Nederland, het is een mondiaal probleem. De vervuiling stopt niet bij de landsgrenzen. Als je ziet hoeveel er momenteel wereldwijd wordt gevlogen, zakt de moed mij in de schoenen. Het is een verworven recht om in korte tijd afstanden te overbruggen, maar de wereldburger heeft in het algemeen geen idee tegen welke prijs zij hiervan gebruik maken. Buiten chronische stress en trauma waar naar mijn idee veel mensen mee rondlopen, komt hier de toxische invloed van vliegverkeer bij. Alles bij elkaar is dit door onze zenuwstelsels niet meer te behappen en te verwerken. Dàt zorgt voor ziekten en kwalen. Als hiervoor wordt weggekeken, gaan we ten onder aan ons zogenaamde recht om wereldwijd en continentaal te reizen. Zo dat moest er even uit!

    22
  6. rrustema

    Het zou toch mogelijk moeten zijn om met een ‘tegenscript’ alle eindeloos terugkomende argumenten van de industrie te beantwoorden?

    Een genummerde lijst korte uitspraken die op een A4tje passen. In gesprek met een tegenstander hou je die erbij, liefst samen met anderen. Soort van bingo. Tegenstander begint over ‘stillere vliegtuigen’ en de luisteraars roepen bijvoorbeeld ’12!’ Dat is dan argument 12 en iemand leest voor wat ons bijbehorende antwoord is, waarna hij verder kan met zijn/haar pleidooi.

    Na verloop van tijd geeft de tegenstander het op en dan kan je zijn/haar score geven: “u wist 25 van de 50 te reproduceren, u krijgt dus een 5 van ons.”

    22
  7. Oscar

    Ik vind dit zo bizar, dat schiphol zich de slachtofferrol aanmeet.

    16
    • ALMMJ

      De enige met eigen belang is deze fossiel, Benno Baksteen. Mede verantwoordelijk voor geluidsoverlast en uitstoot. Dit soort types zouden beter moeten weten. Geef ze geen gewoon geen platform. Deze man leeft, zoals velen in de luchtvaart in een verkapte vorm van waarheid. Gewoonweg zielig. Hier heeft de luchtvaart niets aan, laat staan de omwonenden.

      15
  8. Caro

    Waar woont deze Benno? Vast niet onder een van de overlastgevende banen.

    15
    • Haes

      Ruim 40 jaar geleden verhuisde ons gezin vanuit hoofddorp naar een dorp 45 km verderop naar het noorden. “Gewoon” gevlucht voor schiphol. Toen al. Maar sinds 10 jaar heeft schiphol ons ingehaald… Het monster is nl gegroeid, steeds groter…
      En nu komt baksteen vertellen dat ik ” er maar niet had moeten gaan wonen”?
      Zo’n opmerking tekent de man ten volle.
      Stekeblind en zo doof als een kwartel.
      Geen hoogvlieger. Een praatjesmaker.

      29
    • E.C. Lehr

      Volgens wikipedia woont dhr., Baksteen in Huizen. Maar vliegherrie is een ‘mindset’. Misschien is de zijne dat hij echt kan genieten van gierende motoren dankzij alle jaren waarin hij als piloot met hetzelfde geluid in de cockpit genoot van opstijgen en de kracht van machines. Dat hij zich dan oppermachtig voelt ? Dankzij Facebook krijg ik filmpjes -met geluid- van vliegtuigspotters die hélemaal blij zijn met hoe harder hoe mooier.

      6
  9. Onleefbaar

    Bij het lezen van dit artikel moest ik denken aan de persoon, die enige tijd geleden van het Schipholgebouw sprong. Ten einde raad, totaal geen uitweg meer zien Benno!!! Dat is wat de luchtvaart met mensen doet. U laat zich gebruiken of u bent een vreselijk mens!!

    34
  10. Jonathan de B

    Zullen we de sprookjes van die man laten vallen als een…

    O nee, geen naamgrapjes.

    Ik wil slapen met open raam. En ook uitslapen met open raam.
    Om 6:55 denderen ze zondagmorgen een uur over. Dan weer uren stil. En in de avond begon het geweld rond 20:45 tot laat in de avond als ik de kinderen net goed en wel in bed heb.

    Het recht om goedkoop twee weken naar een Vakantieland te kunnen reizen is kennelijk hoger gewaardeerd dan het recht om gezond en rustig te kunnen wonen.

    Baksteen zou zijn mond moeten houden als hij niks zinnigs te melden heeft.

    60
  11. Derkp

    Ik ben meer dan 40 jaar geleden verhuist van Amstelveen naar Castricum. Wij hadden geen last van de vliegtuigen, toen de Polderbaan er kwam was het afgelopen met de rust. De Polderbaan is wat deskundigen zeggen zelfs illegaal aangelegd. Hoe kan een iemand nu zeggen “had je er maar niet moeten gaan wonen” Nee, dit soort figuren laten mensen als een baksteen vallen.

    16
  12. AS

    Grote waardering voor dit artikel, niet alleen inhoudelijk maar ook vanwege de scherpe argumentatie, de treffende woordkeus (spiegeltjes, kraaltjes, Peter Stuyvesant) en het taalgebruik. Hadden we dit intellect maar in onze politiek.

    47
  13. E.C. Lehr

    Schoenmaker blijf bij je leest, denk ik vaak bij deze grote boze wolf. Mijnheer Baksteen is een oud-gezagvoerder. Zijn ‘mindset’ is nog bij de glamour van vroeger. Maar vooral, hij was piloot, en dat is het. Als vertegenwoordiger van de luchtvaart lijkt hij mij een bevooroordeelde amateur. Wordt hij niet dement vraag ik me wel eens in alle ernst af. Als ik hem weer eens in een tv programma zie verschijnen. Of toen ik zijn eigen dossier las over o.a. geluidoverlast. Zelfs als leek kon ik zien dat het het werkstuk onvolledig en weinig wetenschappelijk was; dat zijn verouderde aannames niet klopten, al was het alleen maar dat hij geen rekening hield met de recent opgevoerde start- en landingsschema’s of de komst van steeds zwaardere toestellen. (Ik kan dat dossier niet zou gauw terugvinden maar zal gaan zoeken). En ik vraag me steeds af wáár in Huizen hij woont, dat hij geen last heeft van landers op de Buitenveldertbaan. Zoals nu op dit moment. Slaapt hij ‘s nachts met de ramen open ? Zit hij nu in zijn tuin gezellig te keuvelen ? Geen last heeft van slechte luchtkwaliteit, geen zorgen over het milieu, de toekomst ? Oude grote boze wolf.

    62
  14. Bourree

    ꧁•⊹٭Column de Bourree٭⊹•꧂

    De Zwanenzang

    Het dorpje waar ik nu al 25 jaar woon is niet meer hetzelfde als het dorpje waar ik vol trots ging wonen. Het aanzicht is nog mooi en onveranderd, de kerkklokken, de oude eikenbomen met daaronder het bankje op het plein, het mooie smalle bruggetje over de sloot, het schoolplein met aan de rand een houten schommel en natuurlijk de zandbak, het dorpshuis waar de harmonie elke dinsdagavond oefent voor de dorpsfeesten en het gezellige cafe tegenover de kerk. Elk hoekje tovert een brede glimlach op het gezicht bij de gedachte aan prachtige herinneringen.

    Ik besef dat de geborgenheid en de veiligheid uit het pitoreske straatbeeld zijn verdwenen. Het genieten van de dagelijkse dingen in mijn directe woonomgeving ontbreekt. Ik voel mij ontheemd. Langzaam maar zeker vervreemd van mijn eigen vertrouwde omgeving. Eerst kwam het onbegrip, daarna boosheid dat overging in woede en verdriet. Ik probeer mij te verzetten en voel de behoefte om de beheersing en de controle over mijn leven terug te winnen. Alles van te voren afwegen en goed plannen gaf een tijdje een wat gerustellend gevoel. Waar ik ooit een drukke ekster was word ik nu gezien als een huismus. Opgesloten en verscholen achter de muren van mijn huis. De aanpassingen van de eigen agenda, de gewaardeerde regels, de normen en waarden, de gedachten en gevoelens werkte uiteindelijk averechts. Ik verloor alsnog mijn hele wezen, doordat de belangrijke keuzes die ik moest maken, werden opgelegd en beïnvloed door anderen.

    Wat zou ik graag lekker vroeg gaan slapen met een open raam in de verzengende hitte van de huidige zomers. Uitslapen totdat ik vanzelf wakker word. In de ochtend samen ontbijten in de tuin met de prachtige vogels, bloemen en planten om mij heen. Een boek lezen in de schaduw van de berk of een muziekje luisteren ter ontspanning na een dag hard werken. Een buurtbarbeque organiseren of een gezellige verjaardag van de kinderen vieren met familie en vrienden.

    De buurvrouw heeft een appeltaart gebakken. Zij staat aan de voordeur met een flinke punt met daarop een lekkere dot slagroom. “Alles goed buurman?” Beleefd knik ik. “En met u?” Ze reageert met een grimas en pinkt een klein traantje uit haar ooghoek. De buurman overleed twee maanden geleden aan longkanker en daar heeft zij het nog erg moeilijk mee. Het was haar steun en toeverlaat. “Koffie?” vraag ik. Geen reactie. Ze was al gaan zitten en had het geluid van de tv harder gezet. Een vliegtuig overstemde het normale geluidsniveau van de tv en we konden elkaar niet meer verstaan. De televisie proeste de nieuwe plannen van de KLM door de huiskamer. Ik hoor de woorden van de mevrouw: “Hoger aanvliegen en stillere vliegtuigen” “Enorme geluidsreductie voor de omwonenden door wisselend baangebruik” Wij kijken elkaar aan schudden het hoofd. “Serieus?” Toch is de toon zwak en onzeker. Ze heeft “een baksteen” op haar tong. De zwanenzang van de KLM?

    74
    • Mike

      Beste Bourree,
      Dank je wel voor uw regelmatig terugkerende columns.
      Steeds weer zo herkenbaar of met eigen vergelijkbare gedachtes in te vullen, hoewel ik toch in een totaal andere regio woon.
      Hopelijk mogen we er een tijdje van blijven genieten.

      30

Geef een reactie

Translate