Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Column

Nieuwe coalitie laat bewoners en luchtvaart in de kou staan

Arnold Burlage

Journalist Arnold Burlage schrijft voortaan regelmatig artikelen met zijn visie op de luchtvaartindustrie die hij 38 jaar volgde voor De Telegraaf (eigen foto)

De luchtvaart en iedereen die daar hinder van ondervindt, hebben één ding gemeen. Beide worden met een kluitje in het riet gestuurd. Niets levert daarvoor zo duidelijk het bewijs als het met veel bombarie gelanceerde regeerakkoord.

Over de luchtvaart – en niet alleen daarover – staan in dat stuk veel loze kreten: streven naar een duurzamere luchtvaart, verminderen van de negatieve effecten op mens en natuur. Plus een opsomming van al jaren bestaande uitdagingen, zoals stikstof, (ultra-) fijnstof, geluidsoverlast, leefomgevingskwaliteit, veiligheid en woningbouw.

Geen enkel concreet plan. Of toch: er komt een vliegtax die 400 miljoen euro moet gaan opleveren. Concrete daden moeten dus in eerste instantie van de passagiers komen. De rest is nog onduidelijk, valt nog te bezien en wordt vooruitgeschoven, waaronder een besluit over Lelystad Airport.

De omschreven noodzaak om de belangrijke hubfunctie van Schiphol te behouden, blijft ook in de lucht hangen – zonder de instrumenten te benoemen en zonder een uitspraak over het aantal vluchten.

Gebakken peren
Eén ding wordt wel duidelijk: de politiek weet het niet en neemt net zoals Cora van Nieuwenhuizen de benen. Opnieuw blijven de opvolgers achter met de gebakken peren, niet gehinderd door voldoende kennis van zaken.

Wat nu al decennia lang ontbreekt en wat de vuile discussie over Lelystad Airport overbodig zou hebben gemaakt, is een aanzet om een nieuwe nationale luchthaven te onderzoeken. Of die nu in zee moet komen of op de Maasvlakte. Of in de monding van de Westerschelde, samen met België. Gedeelde smart is halve smart.

De opeenvolgende kabinetten hebben het erbij laten zitten wat de toekomst van onze luchtvaart betreft. Dat is kwalijk, zeer kwalijk, vooral omdat de noodzaak van het economisch vitale netwerk van onze luchtvaart, met KLM voorop, door politici tijdens de borrel wordt gekoesterd. Nu in het nieuwe regeerakkoord de kans bestond op een nieuwe aanzet, blijft het muisstil.

Smerige streken rond Lelystad
In plaats van alle gemiste kansen op een nieuw Schiphol – dat de getergde omwonenden licht aan het eind van de tunnel had kunnen bieden – werd een verwerpelijk plan voor een absoluut overbodig Lelystad Airport gelanceerd.

Dat gebeurde met ronduit smerige streken, van achtergehouden informatie tot gemanipuleerde berekeningen. Nu al is er bijna 300 miljoen euro aan uitgegeven en zitten er een compleet brandweerkorps en een voltallige luchtverkeersleiding geruime tijd noodgedwongen uit de neus te vreten.

De vrees is terecht dat de wal het schip gaat keren. Stilstand betekent voor de luchtvaart achteruitgang. De concurrentie zal daarvan gaan profiteren. Denk alleen al aan de combinatie AirFrance-KLM. In Parijs neemt het bestuur graag de belangrijke intercontinentale bestemmingen over. In Groot-Brittannië, Duitsland en zelfs in Scandinavië en België wordt daarover al gefantaseerd.

We zijn gewaarschuwd!

Auteur Arnold Burlage is oud-journalist van De Telegraaf. Hij schreef daar 38 jaar lang over de luchtvaartindustrie en levert vanaf nu min of meer regelmatig een bijdrage aan SchipholWatch.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.4 / 5. Aantal stemmen: 68

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten

14 Reacties

  1. C.

    Hoe staat het ervoor met de sommatie van stichting Recht op Bescherming tegen vliegtuighinder? Ik wil best meedoen maar er staat geen telefoonnummer bij? Om maar lukraak geld over te maken zonder te weten hoe het er voor staat zie ik ook niet zo zitten. Blijkbaar is de overheid gesommeerd. Maar komt er nu een rechtszaak? Wanneer dan? Of is er nog meer geld nodig voor de gang naar de rechter? Cq meer donateurs? Geldt dit voor de hele regio, de sommatie? Of wacht men nog overheidsstappen af? Wie meer weet s.v.p. laat weten hoe het er voor staat….

    • Loek

      Ik heb ook gedoneerd. Dat zit wel goed. Het laatste nieuws dateert van 1 september (zie hieronder). Bij dit soort procedures zijn er vaak lange tussenperiodes, noodzakelijk om de gedaagde de gelegenheid te geven om te antwoorden.

      30 augustus 2021

      Beste donateur en medestander,

      Op 1 september aanstaande zal stichting RBV namens u, omwonenden Schiphol, een brief met eisen afleveren bij Minister van Infrastructuur & Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen.
      Om aandacht te vragen voor deze sommatie, gaat er op 1 september een persbericht uit waarvan u op die datum een kopie ontvangt.

      Op woensdagavond 1 september (NPO 1 om 18.15 uur) zal het actualiteiten programma ‘EenVandaag’ volop aandacht besteden aan deze sommatie. Noteer deze datum in uw agenda.

      Zijn er ontwikkelingen, dan houden wij u natuurlijk op de hoogte.

      Met hartelijke groet,
      Het Bestuur RBV

      1
      • C.

        Dank voor uw informatie hieromtrent! Zo langzamerhand vraag ik me af of we nog in een democratie leven? Ook door wat men blijkbaar niet (?) mag zeggen, voel me steeds meer bedreigd door de onophoudelijke dreigingen. Ook vanuit het O.M.T. door weer nieuwe nog dreigendere virusvarianten. Blijkbaar mag een lid van het O.M.T. wel aangifte doen. Maar voel me als burger ook bedreigd. Het bijna ziekelijk steeds maar weer verder op slot gooien van de maatschappij. Vanwege de dreiging van een steeds maar muterend virus. Een kabinet wat wel steeds de boel op slot gooit. Terwijl we nu weer in een ” avondlockdown ” ( streng) zitten. MOET het van het OMT nog meer op slot. Een kabinet dat niet investeert in de zo belangrijke maar kapot bezuinigde zorg 🙁 desondanks wens ik u allen Fijne Kerstdagen!!

      • C.

        N.b. Terwijl de af en aan vliegende vliegtuigen op Schiphol 3 files lang startend en landend met de nieuwste varianten virussen uit alle landen als import het land weer inkomen.

    • SchipholWatch

      U kunt zich op hun site abonneren op de nieuwsbrief. Daarmee worden sympathisanten regelmatig op de hoogte gehouden van de vorderingen. Ook is er een contactformulier op de site. Daarmee kunt u ook vragen of zij contact met u opnemen. https://www.beschermingtegenvliegtuighinder.nl/contact/

  2. ir. B. van Marlen

    Degenen die menen dat de luchtvaart in het coalitieakoord 2021-2025 er bekaaid van af komt vergist zich deerlijk en begrijpt de werkwijze en het taalgebruik van de overheid niet echt. Bewoners worden weer gepiepeld, en de luchtvaart gaat hiermee zeker weer verder als voorheen.

    In de 1e en 2e Kamer zal met wat achterkamertjeswerk voldoende steun vanuit de belanghebbenden de doorslag geven. De teksten ondersteunen namelijk, weliswaar op een wat vage manier, wel degelijk verdere groei, versterking van de HUB, meer vestiging van bedrijven hier, en wat bijmenging met ‘duurzame brandstoffen’.

    Vergeet niet dat men al decennia spreekt van ‘groei met minder hinder’, ‘groei in balans met de omgeving’, ‘gematigde en selectieve groei’, enz., maar nooit van krimp en men zegt ook niet: genoeg is genoeg!

    5
  3. Jaap de Groot

    Vanochtend las ik in de krant dat de KLM nieuwe Airbussen gaan kopen, die de helft minder geluid maken en 15 % minder uitstoten, met de bedoeling om het routenet werk van Schiphol verder te ontwikkelen.

    Ik zie het al voor me. 3dB stiller, wat nauwelijks merkbaar is, geeft ruimte om het aantal vliegbewegingen te verdubbelen.

    5
  4. Mike

    Ik vrees dat er niet veel zal veranderen. Schiphol zit samen met de politiek in een ideale situatie. Schiphol is momenteel vogelvrij en kan (al jaren) doen en laten wat ze willen. Er zijn geen vergunningen en men blijft deze frustreren, want zodra er vergunningen zijn, zijn er afspraken en moet men zich hieraan houden. Op dat moment kan er ook werkelijke handhaving plaats gaan vinden.
    Tot die tijd, hoeft men zich nergens druk over te maken.

    2
  5. Wim

    Een geruststellende gedachte dat Schiphol 4 meter onder NAP ligt.
    Een gaatje in de ringvaartdijk en het is verdwenen. Een kwestie van tijd en we hebben een Schiphol in (onder) zee.

    4
  6. Marcel

    Niets nieuws. Zoals gebruikelijk. Logisch: dezelfde poppetjes, dezelfde posities, hetzelfde ouderwetse denken. De luchtvaartwereld- en lobby zit nog stevig in het zadel. Wekelijkse nieuwsbrieven van SchipholWatch en rapporten ten spijt. Dan toch maar het pad van rechtszaken? Actie van Follow the Money? Ik doe wel een extra donatie.

    9
  7. Loek

    In het coalitieakkoord staat letterlijk dat Schiphol en de hub-functie moeten blijven maar dat er tegelijkertijd ‘aandacht’ moet zijn voor het verminderen van de negatieve effecten. Het is de gebruikelijke flauwekul. Ze zijn al jaren op de hoogte van het feit dat er zwaar overlastgevende en zwaar milieubelastende omstandigheden zijn. Alle vier de fractievoorzitters! Dit wetende en dan met het woord ‘aandacht’ komen. Het is lachwekkend. Eigenlijk is het crimineel vanwege nalatigheid. Dit volgende kabinet wil ons weer doen geloven dat ze het beste met ons voor hebben. Dan weet je het al: dat wordt niets. Niets van enige enige betekenis.

    Ik citeer: “Dit vraagt om een integrale oplossing die zekerheid en perspectief biedt voor zowel de hub functie van Schiphol als de omgeving van de luchthaven”. Het zegt alles. Schiphol en de hub-functie zijn heilig. Schiphol komt vóór het woord omgeving. Vóór de mensen die zouden moeten worden beschermd door de regering. En wat betekent ‘perspectief’? Precies: groei! Dáárom is het flauwekul. Je kunt de sector geen perspectief bieden en tegelijkertijd iets doen aan de vermindering van geluidsoverlast en uitstoot van giftige stoffen. Een paar kleine dingen in de marge zijn mogelijk, zoals elektrisch taxiën. Dit is vooral voor het grondpersoneel van belang. Uit de recente Zembla-uitzending bleek nog eens dat KLM en Schiphol (en de politiek natuurlijk ook) al jaren op de hoogte zijn van de levensgevaarlijke blootstelling aan giftige stoffen bij het grondpersoneel. Maar ze geven geen ene biet om de gezondheid van deze mensen. Dat is ook nalatigheid. Waarom gaat het OM niet over tot vervolging naar aanleiding van de uitzending?
    Het structureel verminderen van negatieve effecten kan alleen door minder vluchten en beslist niet met een groeiperspectief. Maar eerst zal de komende jaren onze belastingafdracht verder worden verspild door het aan de sector te schenken voor ‘duurzame innovatie’. Uiteraard steeds breed uitgemeten in de media. Het is uitstel van een serieuze aanpak en ondertussen laten zien dat je goed bezig bent. Zolang Schiphol maar ‘perspectief’ houdt. Onderaan het gedeelte ‘Schiphol’ in het coalitieakkoord wordt overigens nog heel listig de opening van Lelystad gekoppeld aan de oplossing van de problemen.
    Mijn conclusie: het wanbestuur kachelt gewoon verder met al het bijbehorende gezwets, het uitstel, het afstel en alle leugens. Ze zijn het woord politicus niet eens waard, want ze doen niets voor de slachtoffers van deze langdurige milieuramp. Wel nemen ze de meest ingrijpende maatregelen om ons te beschermen tegen een infectieziekte met in Nederland een mortaliteit van 0,0069. Het RIVM komt binnenkort met de resultaten van een onderzoek naar meerjarige effecten van ultra-fijnstof in de woongebieden rondom Schiphol. Ik ben benieuwd naar deze cijfers. Want als ze vergelijkbaar zijn dan kunnen we de staat dwingen om vergelijkbare maatregelen te nemen bij de luchtvaartsector. Zou Hugo de Jonge dan ook zo bevlogen voor de camera staan? Zou hij dan ook mensen willen beschermen tegen de gevaren? Zo niet, dan bestaat ons ‘perspectief’ wellicht uit een ‘integrale oplossing’ bij de rechter. Zolang de VVD overheerst in de politiek zijn er helaas geen andere wegen te bewandelen.

    30
    • En het zijn niet alleen de levens van platform-medewerkers waar noch KLM, noch Schiphol een zier om geven, ook de piloten, de stewardessen en de frequent-flyers die het aerotoxic syndroom hebben gekregen kennen de misdadige wegkijk-houding van deze twee ‘o zo belangrijke Nederlandse bedrijven’…

      7
  8. Ed

    Niet kiezen is ook een keuze. Dan mag de markt zijn slopende werk verrichten. Bij de vele gehinderden wordt daarover al gefantaseerd.

    We zijn gerustgesteld!

    10
  9. Schaars land?

    De trukendoos van onze regeringen bestaat tot nog toe altijd uit het invoeren van een nieuwe belastingsoort of het geven van subsidies. Maar een probleem wordt daarmee aan de basis niet aangepakt. En de problemen in de maatschappij dus ook niet.

    In de loop van de geschiedenis is onze maatschappij altijd aan het veranderen geweest. Van agrarische maatschappij naar industriële naar informatiemaatschappij. Naar mijn idee zitten we in de omslag van de chaos maatschappij (die al jaren aan de gang is. Kijk maar naar alle protesten van afgelopen jaren uit bijna alle sectoren in Nederland) naar een schaarste maatschappij. Oplossingen die door Den Haag steeds vooruitgeschoven worden of met oude methodes opgelost proberen te worden, zullen de schaarste alleen nog maar vergroten. Ik ben geen klimaatactivist maar niemand kan nog ontkennen dat we zuinig moeten omgaan met de grond onder onze voeten, de lucht boven ons, wat de natuur ons biedt en ons voedsel en drinkwater.

    Nieuwe innovatieve oplossingen in de luchtvaart zijn er nog lang niet. En de hub functie is onnodig vervuilend. Dus waarom ten koste van onszelf daarmee op grote schaal doorgaan? Tot alles wat bijdraagt ervoor zorgt dat de helft van Nederland in de nabije toekomst onder water staat? En totdat ook land in Nederland schaars is geworden?

    22

Geef een reactie

Translate