Het totaal aantal meldingen van vliegtuigoverlast bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) is in het derde kwartaal – daar lopende van 1 mei tot 31 juli – explosief gestegen met 250 procent. Bepaalde categorieën meldingen kwamen vijftien keer hoger (!) uit dan in dezelfde periode van het vorige jaar.
BAS is een joint-venture van Schiphol en de luchtverkeersleiding om overlastmeldingen door omwonenden af te vangen. De organisatie kampte eind 2019 met grote ict-problemen waardoor de website er maandenlang uitlag. Ook bleek een deel van de meldingen spoorloos verdwenen en worden meldingen uit de regio Rotterdam al helemaal niet meegenomen.
Desondanks is er sprake van een ware explosie van meldingen. Volgens BAS vooral als gevolg van het opnieuw groeiende vliegverkeer en de langdurige sluitingen van de Polderbaan.
De ruime factor vijftien groei werd gesignaleerd onder omwonenden in het ‘cluster Zwanenburgbaan’, mensen die onder de aanvliegroute naar die baan wonen. Zij dienden maar liefst 1621 procent meer ‘algemene meldingen’ in, aldus BAS. Maar ook de mensen onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan waren goed voor 1050 procent meer algemene meldingen.
Tweeënhalf keer zoveel meldingen
In totaal dienden 3.763 mensen ruim 70.000 meldingen in van de overlast door Schiphol. Een jaar eerder waren dat nog maar 3.000 mensen en 27.480 meldingen. Dit betekent een stijging van ruim 250 procent (!) van het aantal meldingen.
In het derde kwartaal van BAS werd de onafhankelijke meldingensite vliegherrie.nl opgestart. Dat was op 12 juli, bijna drie weken voordat het BAS-kwartaal afliep op 31 juli. Toen hadden zich op de site al 1.705 melders aangemeld die gezamenlijk nog eens 6.846 keer melding maakten van vliegtuigoverlast.
Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de vliegoverlast in de regio Schiphol de spuigaten uitloopt. Stijgingen van honderden procenten zijn eerder regel dan uitzondering.
Steeds meer mensen in de herrie
Volgens de eigen inschattingen uit de milieueffectrapportage van Schiphol hebben meer dan 1,4 miljoen omwonenden te maken met hogere geluidswaarden dan gezond worden geacht door de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Dat steeds meer mensen die overlast ook echt ervaren, blijkt duidelijk uit de nieuwste statistieken van BAS.
Los van of mensen de overlast zelf ervaren, heeft overmatige geluidsoverlast vergaande negatieve effecten op de volksgezondheid. Burgers kampen door het vlieglawaai met onder meer hartritmestoornissen, verhoogde bloeddruk en verminderde productiviteit en cognitieve vaardigheden. Kinderen lopen leerachterstanden op.
Kankerverwekkende stoffen
Daarbij stoten vliegtuigen rond Schiphol jaarlijks 40.000 kilogram aan kankerverwekkende stoffen uit boven de woonwijken, aldus cijfers van het RIVM. Onderzoeken van onder meer dat instituut en regionale GGD’s hebben al aangetoond dat die uitstoot voor nog meer gezondheidsproblemen verantwoordelijk is.
Gerda
Gewoon, niet te geloven, dat de overheid niet ingrijpt en dit gewoon laat gebeuren.
Jeroen
Het is ongelooflijk dat er mensen in de regio zijn die nog meer overlast van Schiphol hebben dan wij in Uithoorn. PUSH had inderdaad een interessante avond, maar het ontbrak n.m.m. aan actiebereidheid en ik was ook zwaar teleurgesteld toen bleek dat ruim driekwart van de aanwezigen zelf ook gewoon het vliegtuig neemt voor vakantietripjes.
Verder heb ik het bestuur van PUSH geschreven met het verzoek de volgende keer meer informatie over te voeren acties en procedures te geven. Zoals de crowdfunding voor een rechtszaak, melden op Vliegherrie.nl. automatiseren van klachtmeldingen via overmijndak.nl etc. Ik heb nog geen reactie gekregen.
De tijd van alleen informeren is voorbij. Het is nu echt tijd voor serieuze politiek lobby en actie. De premier zei het al in Glasgow: action, action, action!
Michiel
Hoi Jeroen,
Ik lees dit nu pas, ik was ook bij push Uithoorn en deel volledig je mening over de avond. Ik kom zelf niet uit Uithoorn maar ik ben blij dat ik ben gegaan. Hoewel hier en daar zeker interessant heb ik vooral geleerd dat Schiphol nog steeds vol inzet op verdeel en heers. Ik kreeg daar vrolijk van Schiphol en lvnl te horen dat ik binnenkort de volle lading ga krijgen waar ik woon.
Ik heb tijdens de presentaties nog geprobeerd aan te geven dat geluidsisolatie zeer grote nadelen gaat brengen en vroeg ook of men de leden nog stemadvies ging geven. Mijn reacties bleken niet welkom. Wat hier gebeurt is diep triest, mensen krijgen niet de informatie die ze nodig hebben, maar geef ze minstens aan waar ze deze kunnen vinden. Alle actiegroepen moeten nu zsm gaan samenwerken tegen Schiphol, niet tegen elkaar! Mensen zijn boos, dat voelde je aan in de zaal. Mensen moeten voorgelicht worden hoe ze samen, met alle omwonenden kunnen vechten tegen Schiphol want die lacht zich momenteel rot om het amateuristisch gerommel van de verschillende partijen.
Hoe krijgen we alle neuzen dezelfde kant op, via één forum en zonder onderlinge verdeeldheid?
Bij Schiphol moet aan de noodrem worden getrokken, indien mogelijk verhuizen en mocht er toch hinder overblijven dan moet dit eerlijk verdeeld. Ik ga eraan onderdoor, als de overheid een list verzint voor de stikstof problemen (en ermee weg komt) dan ziet de toekomst voor mijn dorp er pikzwart uit. Een dorp dat in de nieuwe hinderreductie plannen geen enkele keer genoemd wordt maar waar de meeste toestellen overheen zullen komen, dag en nacht!
Als je ook behoefte hebt om contact te maken of te overleggen, ik ben op Twitter actief met @mvparreeren
Gr, Michiel
Eline Dubois
Sinds BAS een tijdje uit de lucht was en vliegherrie.nl werd opgericht heb ik geen meldingen meer bij BAS gedaan en alleen nog maar bij vliegherrie. Ik ga er vanuit dat dit voor meer mensen geldt. Dus in werkelijkheid zal het aantal inwoners dat last heeft en klaagt nog vele malen hoger zijn. Of geeft vliegherrie.nl alle bijna 50.000 klachten ook door aan BAS?
PUSG Uithoorn
Informatiebijeenkomst PUSH d.d. 1 november 2021
Vliegtuiglawaai leidt tot hoge bloeddruk
Wonen in omgeving Schiphol slecht voor gezondheid
Wonen in de omgeving van Schiphol is slecht voor de gezondheid. Dat bleek maandag 1 november
ondubbelzinnig tijdens een drukbezochte informatieavond van de stichting PUSH (Platform
Uithoorn Schiphol Hinderbeperking). De avond stond in het teken van de gevolgen van wonen in
de omgeving van Schiphol en werd door circa honderd inwoners bezocht.
Tijdens de avond gaven experts van de GGD, de Gezondheidsraad en een internist i.o. van het
Amsterdam UMC (locatie AMC) presentaties over de invloed van Schiphol op het woon- en
leefklimaat in Uithoorn en De Kwakel. Na afloop konden bezoekers met hen in gesprek, vragen
stellen en boodschappen achterlaten. Daar werd veel gebruik van gemaakt. Ook Schiphol en de
Luchtverkeersleiding (die het vliegverkeer in de lucht regelt) waren aanwezig om vragen over
baangebruik te beantwoorden.
Hoe meer vliegtuiglawaai, hoe hoger de bloeddruk
In zijn presentatie ging internist i.o. Jelle Visser, bewoner van de Legmeer-West, uitgebreid in op de
effecten van vliegtuiggeluid op de gezondheid. Hij baseerde zich daarbij onder andere op recente
onderzoeken en op verschillende praktijkgevallen. Daaruit blijkt dat hoe meer vliegtuiglawaai je
hoort, hoe hoger de bloeddruk is. Op het moment dat het vliegtuiglawaai afneemt, daalt ook de
bloeddruk. Dat bleek volgens Visser duidelijk toen vorig jaar niet meer werd gevlogen als gevolg van
de lockdown. Wetenschappers hebben toen direct onderzoek gedaan naar het effect ervan op de
bloeddruk van omwonenden.
Coronastilte werkt als bloeddrukverlager
Met name het geluid van vliegtuigen in de nacht en de vroege ochtend heeft effect op de bloeddruk
omdat dit de slaap verstoort. Volgens Visser geldt verhoging van bloeddruk door geluid van
vliegtuigen zowel voor mensen die zich eraan storen als voor mensen die zeggen er minder last van
te hebben. Voor beide geldt dat je door het geluid slechter slaapt. Het wegnemen van vliegtuiglawaai
heeft volgens hem evenveel effect op verlaging van de bloeddruk als het slikken van een
bloeddrukverlager.
Geluid heeft ook effect op schoolgaande kinderen
Het geluid van vliegtuigen heeft ook gevolgen voor het leervermogen en de taalontwikkeling van
kinderen. Dat blijkt onder andere uit een onderzoek in Duitsland waar het leervermogen en de
taalontwikkeling van kinderen is onderzocht die wonen in de omgeving van een vliegveld. Dat
verbeterde toen het vliegveld daar verdween. Op de plek van het nieuwe vliegveld namen
taalontwikkeling en leervermogen van kinderen juist af. Ook een andere wetenschappelijke studie,
uitgevoerd in Nederland (nabij Schiphol), het Verenigd Koningrijk en Spanje met bijna 3000 kinderen
bevestigde het vermoeden dat vliegtuiggeluid een negatief effect heeft op het leesvermogen en het
geheugen van schoolgaande kinderen. Deze boodschap kwam hard aan bij de aanwezigen want in
het scholencomplex van de Legmeer worden dagelijks duizenden kinderen aan grote hoeveelheden
geluid blootgesteld.
Geluid berekenen of meten?
Oscar Breugelmans, senior adviseur GGD Amsterdam, gaf in zijn presentatie een overzicht van alle
meetprojecten van de overheid. Er wordt gebruik gemaakt van berekeningen omdat niet op alle
plekken rondom Schiphol meetapparatuur neergezet kan worden, vertelde hij. Ook liet hij zien dat
inwoners van de Legmeer ernstige hinder van vliegtuigen ondervinden volgens de GGD
Gezondheidsmonitor.
Gevolgen ultrafijnstof
Saskia van der Zee (GGD Amsterdam), die tijdelijk werkzaam was bij de Gezondheidsraad als
wetenschappelijk secretaris van commissie ultrafijnstof, ging in op de invloed van ultrafijnstof (UFS)
op de gezondheid. Zij baseerde zich daarbij op het in september 2021 gepubliceerde advies van de
Gezondheidsraad. Ook ging zij in op het onderzoek van het RIVM naar de gezondheidsrisico’s van
ultrafijnstof rond Schiphol. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat UFS, dat ondermeer vrijkomt bij
verbranding in vliegtuigmotoren, schadelijk is voor de gezondheid. Een manier om de uitstoot van
UFS te beperken is door het zwavelgehalte in kerosine te verlagen of door minder te vliegen. Dat
laatste kon op veel bijval van de aanwezigen rekenen.
Groei Schiphol afgewikkeld op Aalsmeerbaan
De informatiebijeenkomst vond plaats in het clubgebouw van de Legmeervogels, direct gelegen
onder de Aalsmeerbaan. En dat was goed te merken. De presentaties van de deskundigen waren,
ondanks gebruik van geluidversterking, soms moeilijk te horen als gevolg van de tientallen
vliegtuigen die laag over kwamen. Aanwezigen die niet in Uithoorn wonen waren geschokt over de
situatie. Het vliegverkeer op de Aalsmeerbaan is de afgelopen jaren met bijna 70 procent
toegenomen. Dat is bijna alle groei van Schiphol, toonde PUSH-voorzitter Mirella Visser in haar
presentatie aan. Ook liet zij zien dat de bescherming van omwonenden, zoals door ander
baangebruik of het isoleren van woningen, sterk was achtergebleven ten opzichte van de
omwonenden van andere banen. Zij beloofde dat PUSH zich blijft inzetten voor een gezondere
leefomgeving in Uithoorn en De Kwakel.
Voor de presentaties en meer informatie over PUSH: http://www.pushuithoorn.nl.
Rob
Wat een schokkende conclusies.
Wij als bewoners van spaarndam ondervinden dag en nacht 7 dagen in de week deze schadelijke herrie en fijnstof. Ook de stijgende vliegtuigen vanaf de kaagbaan worden over spaarndam geloodst. We zijn het afvoer putje van Schiphol en niemand die het interesseert vanuit Schiphol of Den Haag. Wij en onze kinderen worden moe wakker door de gebroken nachten door de herrie bakken aan de randen van de avond en ochtend maar ook die midden in de nacht. Moe naar je werk en moe naar school. En in de nacht je zitten op te vreten door de herrie.
Nachtvluchten zijn pure terreur en de hub functie op Schiphol is niet meer van deze tijd.
We hopen ooit nog is gehoord te worden, maar klagen in Den Haag bij de betrokken ministeries of op Bas hebben geen enkele zin.
Nachtvluchten per direct stoppen en maximaal 250000 vluchten per jaar. Daar moet vol op worden ingezet.