Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Wetten & regels

Historische mijlpaal: VN erkent recht op gezonde leefomgeving

illustratie: Chickenonline via Pixabay

(leestijd circa 2 minuten)
4.9
(87)

Vlak voor het weekend erkende de Human Rights Council van de Verenigde Naties in zijn resolutie 48/13 een schone, gezonde en duurzame leefomgeving als fundamenteel mensenrecht. Deze historische mijlpaal vertaalt zich direct in een betere rechtspositie van onder meer omwonenden van vliegvelden.

Deel op XDeel op Linkedin

De hoge commissaris voor de mensenrechten Michelle Bachelet maant lidstaten om direct actie te ondernemen zodat de leefomgeving van burgers daadwerkelijk wordt beschermd. Gezien de vergaand negatieve gevolgen van vliegverkeer op de volksgezondheid, kan actie tegen de overmatige geluidsoverlast en vervuiling niet uitblijven.

De council roept lidstaten op samen te werken om het nieuwe recht te implementeren. Om de voortgang te bewaken is een speciaal rapporteur aangesteld.

Mensen en planeet beschermen
“De resolutie is bedoeld om mensen en planeet te beschermen: de lucht die we inademen, het water dat we drinken, het voedsel dat we eten. Maar het gaat ook over de bescherming van natuurlijke systemen die aan de basis staan van het leven van alle mensen, waar zij ook leven”, aldus Bachelet.

“Het is nu zaak aan het werk te gaan om dit recht op een gezonde leefomgeving te waarborgen. Het dient als springplank om economische, sociale en milieupolitiek in de juiste richting te duwen ter bescherming van mensen en natuur.”

De hoge commissaris noemt klimaatverandering, vervuiling en verlies van natuur als de grootste uitdagingen van de huidige tijd.

De nieuwe resolutie erkent de schade die wordt aangericht door klimaatverandering en milieuvervuiling aan miljoenen mensen op deze planeet.

Toegang tot participatie en rechtssysteem
Bachelet zegt dankbaar te zijn voor alle burgerorganisaties, bedrijven en andere instituten die zich alle lange tijd inzetten om het recht op een schone leefomgeving erkend te krijgen. Zij geeft aan dat het cruciaal is voor al deze actieve burgers en instellingen om te kunnen participeren in overheidsbesluiten, om toegang te hebben tot eerlijke informatie en tot het rechtssysteem. “Dat is nodig om het recht op een gezonde leefomgeving te kunnen materialiseren.”

De nieuwe resolutie kan vergaande gevolgen hebben voor de luchtvaartindustrie. Met de overmatige herrie en vervuiling vormt deze sector een groot gevaar voor de volksgezondheid, het klimaat en de natuur.

Luchtvaartschade
Keer op keer tonen onderzoeken de negatieve effecten aan van het luchtverkeer op de volksgezondheid. De natuur wordt ondermijnd door de uitstoot van stikstofoxyden en gevaarlijke, deels kankerverwekkende stoffen, en het klimaat wordt schade berokkend door de enorme uitstoot van onder meer kooldioxide.

In ons land bereidt de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuigoverlast een proces voor tegen de Nederlandse staat. Betoogd wordt door de stichting dat de overheid meer moet doen om de bevolking te beschermen tegen de negatieve gevolgen van het vliegverkeer. Daarbij beroept zij zich op de rechten van de mens. De nieuwe resolutie van de VN is een stevige steun in de rug bij de komende rechtszaken.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 87

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Bas

    Benieuwd of de VN ook zelf haar dochter ICAO laat stoppen met het doel het bevorderen van de burgerluchtvaart, zo staat te lezen op Wikipedia.
    Vraag me erg af hoe de belangen lopen van de VN, ICAO en WHO, bij het rond de wereld vliegen van Corona heeft de WHO onderdeel van VN ook nooit ingegrepen. Sterker nog ze wilde juist blijven vliegen, daar weten we nu ook de gevolgen van.
    Met de stevige macht van de luchtvaart voorspel ik dat de overheden gigantische bereidheid gaan kweken onder bevolking om hun luchtvaart, luxe, internationale verbindingen te blijven koesteren en zo in gaan zetten op nog meer investeren in de luchtvaart met als (valse) belofte dat de luchtvaart schoon zal worden. Je ziet nu al dat de VVD mensen bang maakt dat ze dan niet meer op vakantie kunnen. De luchtvaartsector clubs hebben denktanks natuurlijk al decennia met duur betaalde krachten op volle toeren draaien.
    We kunnen het winnen van ze als we de meerderheid kunnen laten zien dat de luchtvaart nu en in de toekomst niet kan in de huidige omvang.

    9
  2. ir. B. van Marlen

    Als dit in het Nederlands recht wordt opgenomen zou het een heel goede ontwikkeling zijn, want een rechtszaak tegen de idiote en mijns inziens leugenachtige en criminele luchtvaartpraktijken is hard nodig. Ik draag daar via RBV graag aan bij.

    Uit het boek van Pieter Omtzigt heb ik begrepen, dat Nederlandse wetten niet eens getoetst hoeven te worden aan de grondwet. Dit zou ook moeten worden rechtgezet.

    Belangrijk is ervoor te zorgen, dat de huidige generatie bobo’s en politieke elite aansprakelijk kan worden gesteld voor dit op groei gerichte wanbeleid, en niet alleen gedurende de tijd, dat ze in hun huidige functie opereren.

    Wat mij betreft geldt dit ook voor leden van een Commissie MER, als die instemmen met de verdere achteruitgang van de leefomgeving voor tienduizenden inwoners van Nederland.

    Dus: op naar de rechtzaal.

    En: houd de onderhandelingen in de formatie van het nieuwe kabinet in de gaten!

    21
  3. E. C. Vriesman

    Dit zou wereldnieuws moeten zijn! Wordt dus stil gehouden nog?

    1

Geef een reactie

Uw e-mail adres wordt niet gepubliceerd, maar wel gebruikt om een bevestigingslink te sturen. Zonder geldig e-mail adres ontvangt u deze link uiteraard niet. Na bevestiging wordt uw reactie geplaatst.

Translate