Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Miljoenen van EU richting groenwasprojecten Schiphol

foto: wal_172619 via Pixabay

4.9
(74)

Schiphol publiceert vandaag vol trots een bericht dat het samen met een aantal andere partijen 25 miljoen euro aan Europees gemeenschapsgeld in de wacht heeft gesleept om te werken aan ‘duurzame’ luchtvaart.

Deel op XDeel op Linkedin

Hoewel een nobel streven, wordt het geld vooral ingezet om het vliegveld zelf te verduurzamen. Vliegvelden zorgen voor nog geen één procent van de vervuiling die de luchtvaartindustrie als geheel veroorzaakt.

Het is de zoveelste illustratie van het groenwassen door de sector. 25 Miljoen euro wordt ingezet om – volgens het bericht van Schiphol – de voertuigen op het vliegveld te elektrificeren en laadpalen voor vliegtuigen te installeren – lees: voor de 2-persoons Pipistrel.

Ook gaat Schiphol er faciliteiten mee aanleggen voor ‘duurzame’ kerosine en waterstof en wil het bouwmaterialen vaker recyclen. Duurzame kerosine is een prachtig streven, maar tot op heden wist de industrie in anderhalf jaar tijd slechts 500 liter te produceren in een proeffabriek.

Die minieme hoeveelheid werd met veel tamtam door KLM bijgemengd op een vlucht naar Madrid. Mogelijk was het net genoeg om het einde van de Polderbaan te bereiken.

Druppels op de gloeiende plaat
Het zijn allemaal druppels op een gloeiende plaat, want vliegvelden zijn lang niet de belangrijkste bron van vervuiling en klimaatverandering door de luchtvaartindustrie. Dat is de uitstoot door vliegtuigen die voor de komende tientallen jaren overwegend fossiele kerosine zullen verbranden en daarmee debet zijn aan enorme schade aan milieu en klimaat.

Om een indruk te geven: van de totale uitstoot van de luchtvaartindustrie wordt naar schatting zo’n 0,3 procent veroorzaakt door de vliegvelden, terwijl de overige 99,7 procent uit vliegtuigen komt.

De EU investeert nu 25 miljoen euro gemeenschapsgeld om die 0,3 procent terug te brengen, terwijl de luchtvaartlobby er vol op aanstuurt om de overige 99,7 procent verder te laten toenemen door groei van het vliegverkeer.

Ruim twee keer meer dan Tata
In Nederland wordt in ‘normale’ jaren ruim 4 miljoen ton kerosine verkocht, ofwel 11.000 ton per dag. Na verbranding van al die kerosine levert dat zo’n 13 miljard kilogram, ofwel 13 megaton, aan CO2-uitstoot per jaar op. Schiphol faciliteert daarmee ruim twee keer zoveel uitstoot van kooldioxide als de Hoogovens in IJmuiden (5,7 megaton).

Aan die enorme uitstoot wordt vrijwel niets gedaan met de 25 miljoen euro staatssteun uit Europa.

Schiphol krijgt de subsidie niet in zijn eentje, ook vliegvelden in andere landen profiteren er deels van mee. Om de nieuwe subsidiepot binnen te harken, heeft het vliegveld een heus consortium opgezet waarin tal van andere fossiele bedrijven meedoen.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 74

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. A. Anoniem

    Het lijkt wel of Schiphol alleen werkgebied heeft op hun grondgebied, lees eigen erf. Terwijl het luchtruim vele malen groter is waarin zij zich bewegen.
    Wat versta je onder verduurzamen? Alleen een schoner erf? Wat gaat de leefomgeving hiervan merken? Ook schonere lucht, geen uitstoot meer van giftige stoffen? Niet meer slapen in de kerosinestank? En de toegenomen geluidshinder, laag overvliegen boven bewoond gebied en beschermd natuurgebied?
    Nee, de boeren moeten het dan maar ontzien, gaan we hun vergunning intrekken.
    Ik zou willen dat wij deze ‘verstikkende deken’ van Schiphol af kunnen schudden.
    Helaas, alles wat ik tot nu gelezen heb is dat Schiphol koste wat kost blijft uitbreiden, middenin de Randstad.

    3
  2. Josje

    ‘Een nobel streven’ – die uitdrukking vind ik zwaar misplaatst in de context. Het is abject dat men hier het woord ‘duurzaam’ voor durft te gebruiken. Dat zou verboden moeten worden want het is een zware vorm van misleiding. Een beetje pielen in de marge terwijl je voor 99,7% gewoon doorgaat met gifspuiten, opwarming van de atmosfeer en mensonterende geluidsterreur. Nee erger, deze verderfelijke business moet nog groeien ook. Innoveren is op zich natuurlijk niet verkeerd, maar dit promoten onder de vlag van duurzaamheid en er subsidie voor binnenharken terwijl men ondertussen het leefklimaat grondig verziekt is stuitend.. Het voornaamste effect hiervan is een betere PR, die het politici makkelijk maakt weg te blijven kijken van de gigantische milieuschade die de sector aanricht.

    2
  3. C.

    Ja en de gewone man of vrouw die af en toe simpelweg een keer een kopje koffie of thee op een terrasje wil drinken, moet zich verplicht laten inspuiten als een legbatterijkip en dit aantonen met een vaccinatiepaspoort! En een groot deel van de bevolking vindt dit dan weer prima…. Wat een land…..

    1
  4. Ad

    Alles wat de luchtvaartbranche doet, zwaar gesteund door nationale en supranationale regeringen, stinkt. Ook de schoolplein spelletjes van Rutte e.a. wie met wie wel of niet wil spelen, ze stinken schandelijk. Ze vertragen het nemen van effectieve klimaatmaatregelen, o.a. in de luchtvaart en bestendigen het enorm stinkende piramidespel wat wij economie noemen.

    4

Geef een reactie

Translate