Achtereenvolgende directies van Schiphol drukten decennialang groei door de strot van burgers in de regio, zonder serieus te willen kijken naar structurele oplossingen voor de overlast en vervuiling. Dat visieloze management raakt nu steeds verder in de knel. Vandaag klonk het daverende startschot van weer een juridische procedure tegen Schiphol.
Vanmorgen ontving de kersverse demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat een gepeperde sommatie op haar bureau waarin een stichting met steun van honderden burgers eist dat Schiphol wordt gekortwiekt zodat het gaat voldoen aan de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Het is de jongste in een groot aantal procedures tegen de luchtvaart die steeds meer mensen ervaren als te luidruchtig, te vervuilend en te schadelijk voor het klimaat. Het zal niet de laatste procedure zijn, zo weet SchipholWatch uit haar eigen netwerk.
Eerder al startte Mobilisation een procedure om de luchtvaart binnen de stikstofnormen te brengen en een separate procedure om de uitstoot van kankerverwekkende stoffen af te bouwen. Milieudefensie-directeur Donald Pols gaf aan dat Schiphol de eerstvolgende is op zijn lijstje na de klinkende overwinning in de Shell-zaak.
Overal hetzelfde verhaal
Ook rond andere vliegvelden komen burgers steeds vaker in het geweer. Zo werd onlangs nog een eerste procedure aangespannen tegen vliegveld Beek bij Maastricht wegens onrechtmatig gebruik van de landingsbaan en deden burgers in het oosten van het land zelfs aangifte bij justitie wegens fraude en valsheid in geschrifte bij de ombouw van Lelystad tot commercieel vliegveld.
Doelwit in veruit de meeste van deze trajecten is de Schiphol Groep, tevens eigenaar van de meeste andere vliegvelden in ons land. Hoewel gewaarschuwd weigerde de directie keer op keer serieus te zoeken naar alternatieven voor het vliegen over woonwijken.
Ook dertig jaar geleden was al duidelijk dat met de groei van het vliegverkeer het conflict met ‘de omgeving’ – zo worden al die mensen die wonen rond een vliegveld door de sector genoemd – alleen maar zou doen escaleren. Hoe meer mensen overlast ondervinden van steeds meer vliegtuigen, des te heftiger het verzet wordt.
Krampachtig
Een verre voorganger van de huidige directeur Dick Benschop, de alom verguisde Limburger Gerlach Cerfontaine, wist al dat ‘zijn’ bedrijf voor grote problemen in de samenleving leidde. In een krampachtige poging de aanleg van weer een nieuwe startbaan te vergoelijken, plugde hij die strook asfalt als de ‘Milieubaan’.
Toen al werden omwonenden regelrecht belazerd, niet alleen met die verhullende benaming, maar vooral ook door de talloze politieke spelletjes, misberekeningen en desinformatie die samengingen met de aanloop naar de bouw.
Die lange traditie van leugens en bedrog wordt tot op de dag van vandaag voortgezet. Onlangs nog werd een nieuw navigatiesysteem dat het mogelijk maakt meer vliegtuigen in de lucht te houden door Benschop en consorten geframed als hinderbeperkende maatregel.
Genoeg van de praatjes
Het groeiende aantal juridische procedures tegen Schiphol maakt inmiddels duidelijk dat de burger genoeg heeft van alle smoesjes en praatjes vanuit de kantoren aan de voet van de verkeerstoren. Wijs geworden door de jarenlange weerzinwekkende praktijken van Schiphol, weten zij steeds meer ingangen te vinden om dit gedrocht in het hart van de Randstad te bevechten.
Ironisch is dat zij hierbij worden geholpen door de luchtvaartsector zelf. Lange tijd wist deze het valse imago hoog te houden als zijnde o zo belangrijk voor de nationale economie, maar inmiddels heeft iedereen kunnen zien dat de economie groeit als kool met een luchtvaartbranche die letterlijk op zijn gat ligt.
De belangenafwegingen die rechters moeten maken om te komen tot een evenwichtige uitspraak, worden zo wel heel simpel. Het economische belang van de luchtvaart is vooralsnog zwaar negatief en het ziet er niet naar uit dat dit snel verandert.
Geld verdienen is er niet bij
Het in de lucht houden van de vervuilende vliegtuigen kost de zwaargehinderde belastingbetaler tegenwoordig miljarden euro’s aan staatssteun.
Het subsidie-infuus was de enige mogelijkheid om de sector van de ondergang te houden, want beleggers hebben sowieso geen interesse. Evenmin zijn branchegenoten bereid om bij te springen.
De Franse vliegveldexploitant ADP signaleert het vastlopen van de Schiphol-machine wegens gebrek aan toekomstperspectieven en wil af van de samenwerking en de aandelen. De effectenbeurs haalt zijn neus op voor het aandeel AirFrance-KLM dat al jarenlang bezig is aan een vrije val richting – volgens veel beleggingsanalisten – de één euro.
Simpele zaak voor de rechter
Het uitblijven van een positieve bijdrage aan de samenleving, gecombineerd met de steeds maar groeiende overlast en vervuiling en de steeds grotere noodzaak om de klimaatcrisis te bezweren, maken het voor de rechter steeds makkelijker om te kiezen voor de belangen van de burger, het milieu en het klimaat.
Het is wrang te moeten constateren dat de Haagse politiek al die jaren zijn oren heeft laten hangen naar de praatjes van de Cerfontaines en de Benschops van deze wereld, en geen acht heeft geslagen op de bezwaren van de burger. De revolutie wordt nu alsnog ingezet – met volgens deskundigen grote kans op succes.
Schiphol, fasten your seat belts. You ain’t seen nothing yet.
ReindeR Rustema
“De huidige overeenkomst voorziet in een mechanisme om de kruisparticipatie tussen ADP en RSG af te wikkelen. Dit mechanisme houdt een ordelijke verkoop in van de aandelen binnen een periode van 18 maanden, tot uiterlijk 30 mei 2023. ” staat op https://nieuws.schiphol.nl/adp-en-rsg-verlengen-samenwerkingsovereenkomst-niet/
Maar dat maakt het niet duidelijk of wij ook een procent kunnen kopen. En dan naar de aandeelhoudersvergadering kunnen.
SchipholWatch
We hebben het vermoeden dat buitenstaanders geen aandeeltje kunnen verwerven in de NV Schiphol. Het is zelfs maar de vraag of de gemeente Haarlemmermeer een belang kan (en uiteindelijk wil) bemachtigen.
M.
De naam ‘Milieubaan’ blijft mij nog steeds verbazen, in een gesprek met een B777 piloot gaf deze aan dat de baan voor de wind ongunstig ligt, maar ook dat hij het belachelijk vond dat een enkeltje taxiën naar deze Polderbaan 1200 kg brandstof kost.