Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Vliegherrie.nl: er klopt niets van de geluidscontouren

Rond de vliegvelden wordt veel meer overlast ervaren dan Schiphol ons wil doen geloven (illustratie: vliegherrie.nl)

4.9
(164)

Gisteren publiceerde de site vliegherrie.nl een nieuwe presentatie van de meldingen van vliegtuigoverlast, afgedrukt als ‘heat map’ over ons land heen. Het maakt in één oogopslag duidelijk dat er helemaal niets klopt van de door de sector berekende geluidscontouren rond vliegvelden.

Deel op XDeel op Linkedin

De door Schiphol berekende contouren komen steevast uit op een maximaal aantal gehinderde woningen van 10.000. Uit de data van de nieuwe, onafhankelijke site blijkt nu dat mensen in een veel groter gebied rond het vliegveld ernstige overlast ondervinden van het vliegverkeer.

Op de kaart bij dit artikel staan gebieden met veel meldingen donkerpaars ingekleurd. Minder meldingen betekent een minder donkere tint.

Leiden, IJmond, Amersfoort
Bijzonder is bij voorbeeld de stad Leiden. Op de kaartjes van Schiphol raakt de geluidscontour maar net aan die stad, maar op de kaart van vliegherrie.nl kleurt de stad al zes weken na opening van de site donkerpaars.

Eenzelfde probleem speelt rond de IJmond. Theoretisch – volgens de rekenmeesters van Schiphol – valt het daar wel mee. Maar volgens vliegherrie.nl is de overlast er bar en boos voor de bewoners.

Ten oosten van Schiphol blijkt de Buitenveldertbaan ook voor veel meer overlast te zorgen dan baas Dick Benschop ons wil doen geloven. Volgens hem houdt het voorbij Muiden wel op met de overlast, maar de meldingen uit steden als Hilversum en zelfs Amersfoort – op bijna 50 kilometer afstand – volgen elkaar in hoog tempo op.

De stad Utrecht komt in de cijfers van Schiphol al helemaal niet voor, maar blijkt in de praktijk toch behoorlijk last te hebben van het vliegverkeer.

Stop de gegevensmanipulatie’
Vliegherrie.nl pleit nu voor een drastische herbezinning op de kunstmatig klein gehouden geluidscontouren rond de vliegvelden en in het bijzonder de contouren van Schiphol. “Het wordt tijd dat Dick Benschop met eerlijke informatie op de proppen komt en niet langer de politiek voor de gek houdt met gemanipuleerde gegevens”, aldus een van de initiatiefnemers.

Wat iedereen vermoedde blijkt namelijk de keiharde realiteit te zijn: het vliegveld zorgt voor veel meer overlast bij veel meer burgers dan Benschop c.s. de politiek wijsmaakt.

Het is dan ook de hoogste tijd dat de Haagse politiek omwonenden van vliegvelden serieus gaat nemen. Verdere groei van de herrie en vervuiling is onacceptabel en niet meer van deze tijd. De overlast is zo uit de klauwen gelopen dat er maar één scenario serieus kan worden overwogen: krimp, al dan niet in combinatie met een verhuizing naar zee.

Bij de beesten af
“Het is bij de beesten af dat één bedrijf middenin drukbevolkt gebied wordt toegestaan zóveel herrie te veroorzaken. Lees maar eens door de meldingen op de site, geen weldenkend mens kan volhouden dat het acceptabel is om de medemens dit aan te doen. Slapeloosheid, angsten, ziektes. Alles komt voorbij. De noodkreet van de omwonenden heeft nog nooit zo luid geklonken. Daar moet de politiek consequenties aan verbinden”, aldus de zegsman.

De gegevens die nu zijn gepresenteerd hebben betrekking op bijna 15.000 meldingen die in de eerste vijfenhalve week van het bestaan van de site zijn gemaakt. Na verloop van tijd zal steeds duidelijker worden hoeveel mensen er gebukt gaan onder het achterhaalde hub-verdienmodel van Schiphol en de vliegbedrijven.

“Stoppen met de overstappers kost ons land vrijwel niets aan inkomsten, maar kan wel tot 50 procent van het vliegverkeer terugdringen. Het zou een mooi begin zijn.”

Update 1 oktober 2021
Op 9 november aanstaande worden de meldingen via vliegherrie.nl besproken in een openbaar debat in de Tweede Kamer.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 164

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Frank van den Kommer

    EEN PAAR WEKEN VERDER;

    Na de oprichting van deze site stroomden de reacties binnen, de cijfers “schoten omhoog” ! Er was aantoonbaar meer aan de hand dan BAS en Schiphol de Haagse politiek ons burgers willen doen geloven.

    Wie de cijfers volgt en/of het meldingenkaartje bekijkt ziet de toenames. Het kaartje is nu al Donkerpaars in de hele regio Schiphol.
    Meer meldingen zullen hieraan niets meer veranderen. De boodschap moet intussen toch wel duidelijk zijn?

    Maar er gebeurt niets !

    Wij kunnen denk ik niet van Schipholwatch of MeldVliegherrie.nl verwachten dat zij meer doen dan wat zij doen. (ik moet de mission statement nog eens goed lezen).

    We kunnen nu wel doorgaan met melden, maar daarmee krijg je alleen een nog vollere database!
    Als er aan de andere kant echter geen notie wordt genomen van de resultaten, lacht de heer Benschop en Schiphol in zijn vuistje….
    Dan werkt hun Lobby dus perfect !

    De Lobby om de Politiek zand in de ogen te strooien over de mate van overlast.
    Dus als de politiek niet naar deze nieuwe cijfers kijkt. (wenst te kijken) dan blijft alles bij het oude !
    (en deze regering is heel druk bezig een twee jaar durende griep periode te bestrijden, dus die heben geen tijd voor “De Volksgezondheid” van 7,9 Miljoen omwonenden van Schiphol.
    Den Haag maakt zich slechts druk om 1,2 Miljoen ‘ongevaccineerden’ voor een griepje !)

    Het is maar waar je je prioriteiten wilt leggen. Luchtvaart is veel ingewikkelder dan griep (?) en als je het over dat laatste al gedurende twee jaar niet eens wordt, laat staan over geluidsoverlast !

    Ik noemde het al eerder hier, als wij willen dat dit stopt ! Dan zullen wij als burgers een signaal moeten afgeven aan Den Haag !

    Een actie om met een paarduizend man ballonnen op te laten bij de Polderbaan of Kaagbaan, of ‘Stem Adviezen’ te gaan geven tijdensVerkiezingen.

    DEN HAAG MOET WAKKER WORDEN ! ZIJ ZITTEN NU TE MAFFEN en vechten elkaar de tent uit rondom 10 maanden Kabinetsformatie.

    HET WORDT TIJD DAT ER WEER EEN VERANTWOORDELIJKE REGERING KOMT DIE NAAR ONS LUISTERT !!!

    2
    • Reactie door auteur

      SchipholWatch

      Inmiddels hebben we bericht ontvangen dat de meldingen op 9 nov a.s. worden besproken in de Tweede Kamer. Verder krijgen we veel berichten van mensen die in hun eigen gemeente en provincie met de inhoud en het aantal van meldingen op pad gaan. Ze spreken in op raadsvergaderingen, stappen ermee naar wethouders en schrijven erover naar hun parlementariërs. Dat kunt u zelf ook doen. De gegevens liggen er. Als u meer info nodig hebt om stappen te ondernemen, laat het vliegherrie.nl weten – ze helpen u graag met de info die u nodig hebt.

      2
      • Frank vd Kommer

        Dank u voor deze reactie,

        Tot mijn spijt ben ik helaas door mijn hersenschade niet in staat om enige actie te ondernemen. Dat klinkt als een goedkoop excuus, maar als ik die mogelijkheid had gehad, dan zou ik allang hebben gedaan.

        Zelfs een artikel schrijven valt mij zwaar omdat ik maar met 1 vinger kan typen.

        Ik hoop dat mensen dit zullen begrijpen wanneer zij mijn berichten lezen en danken, ‘waarom doe je zelf niet eens iets ?’ …

        1
  2. Frank van den Kommer

    Beste mensen,
    ik ben nu wel erg op dreef, getergd door wekenlange , minuut tot minuut durende overlast, en er moet mij daarom nog een stukje van het hart dat ik graag de wereld in wil hebben !

    Se afgelopen maand September kreeg ik een site onder ogen die ALLE vliegbewegingen boven Nederland vastlegt (Donderdorp.nl).
    Eerst begreep ik daar niets van maar nadat alle data over 24 uur had gekopieerd naar een Excel bestand en dit kon bewerken, viel ik om van verbazing (ontzetting en woede!) In één oogopslag werd het mij duidelijk hoe wij als bevolking glashard worden voorgelogen door Schiphol en onze Minister President !!!

    Ik begon te kijken naar Schiphol (niet Rotterdam of Eindhoven) en ging kijken naar joe groot het aandeel van de Nederlandse maatschappijen was en selecteerde op het vliegtuigkenteken dat begint met ‘PH-‘ en gaf dat een kleurtje. …. Ik was onthutst !
    Nagenoeg DE HELFT ! kleurde (in mijn geval blauw) ! Maar de database vertoont vele lacunes, (hoe dat kan weet ik ook niet) mar waar het PH- nummer ontbrak kon ik via het vluchtnummer alsnog de herkomst achterhalen. Nogmaals een selectie en een kleurtje en wat zag ik ? De lijst werd alleen maar langer !

    Nu was ik gealarmeerd en ging op allerlei manieren patronen ontdekken, hetgeen zelfs hier te ver gaat om uit te leggen, maar er is VEEL MEER MIS IN LUCHTVAARTLAND DAN WIJ OOIT KUNNEN VERMOEDEN !

    Ik ging vervolgens selecteren op vliegmaatschappij(en); ransavia, Arke, TUI en Corendon…. Ik viel bijna van mijn stoel af !!!

    Op de een of andere manier weet men de database te manipuleren door data weg te laten en maatschappijen een Eigen ‘kenteken’ toe te kennen. KLM heeft vluchtnummers met daarin de letters ‘KLM’ natuurljik , Transavia voert ‘TRA’ in haar vluchtnummers (weer wél met PH- registratie) Maar Corendon gebruik ‘CND’ in haar vluchtnummers en PH- als Kenteken, maar is ook geregistreerd in andere landen en vliegt ook onder de ‘D’ van Duitsland of de ‘OO-‘ van Belgie.

    Het wordt n’g gekker; Arke heeft vluchtnummers met de letters ‘TFL’ evenals TUI !!!

    Snapt u het nog? Nee? Dat is ook de bedoeling !
    Dus na alle Nederlanders te hebben ingekleurd, ontstond er een beeld dat bijna 70% van alle Schiphol overlast (Polderbaan en Zwanenburgbaan) worden veroorzaakt door NEDERLANDERS !!!
    WIJ ZELF DUS !!!

    We zullen ons dan ook moeten gaan beraden hoe wij het denken over vliegen in zijn algemeenheid kunnen veranderen !
    In 1950 prezen ook artsen het roken nog aan in oude reclames. Als je nu alleen al op straat een peuk rookt wordt je al opgepakt !

    Zo moet het ook met vliegen gaan !
    Vliegen moet een taboe worden !
    Want wij kunnen we naar Schiphol wijzen en naar een Kabinet…, maar wie gebruiken deze maatschappijen voor een ‘welverdiende vakantie naar de zon’?
    WIJZELF !!! en onze familie vrienden en collega’s ….

    Richt je pijlen dus niet alleen op die vliegtuigen, maar op onze gezamenlijke Nederlandse attitude jegens het vliegen in zijn geheel !

    Dank u !

  3. Frank van den Kommer

    Als inwoner van Zaanstad en daar mijn leven lang woonachtig (ik ben 63), wordt ik vooral getroffen door alle vlieghinder ten Noorden van het Noordzee kanaal. Ik leg dan ook de focus van mijn redenering vooral op dat gebied.

    Al 20 jaar is de overlast niet meer te harden en zet ik mij in voor een andere vorm van registreren van de overlast.
    De RIVM en andere metingen zijn ronduit een lachertje en worden ook nog eens omhuld door duistere formules en reken methoden, waardoor de ‘geluidscontouren’ precies binnen de dun bevolkte landerijen valt. (wel erg toevallig natuurlijk).

    Ik kijk er niet eens meer naar. Ik doe een empirische test. Zaanstad ligt in het midden van fe provincie, met aan weerskanten 20 Km landerijen. daarna de zee, resp. IJsselmeer.
    Bij mij in Zaandam West zie ik het vliegtuig opstijgend en duidelijk hoorbaar boven Westzaan vliegen. Nu let ik op hoe lang it het toestel kan horen.
    Op Vluchtradar kan ik het volgen. Toestel maakt over Wormer een rechtse draai en gaat terug naar het zuiden over Purmerend, Purmerend is ruim 10 Km afstand, het gebulder is nog steeds goed hoorbaar en lijkt met de hoogte nog toe te nemen !

    Dit is de hele situatie ! Dat dunne lijntje op die RIVM kaartjes is een terreur zone van 10 Km breed ! (en dat natuurlijk naar 2 kanten !!!)
    Dus één enkel vliegtuig produceert een patroon van overlast van 20 Km breed ! Het geluid gaat ook no sneller dan het vliegtuig dus ontstaat er een konische geluids’bubbel’ de naarmate de hoogte toeneemt steeds groter wordt.

    Laat dit eens goed tot je doordringen ! IEDER vliegtuig 20 Km of meer overlast.
    Een klein KLM toestel, de Embraer, vervoert gemiddeld 100 tot 120 mensen.
    De overlast die dit veroorzaakt zal al gauw 100x meer zijn !

    Dit is niet normaal en mag absoluut niet normaal gevonden worden !
    Ik begrijp dan ook absoluut niet hoe mensen in mijn omgeving kunnen zeggen “Nee, ik heb geen last” of “Nee, ik hor nooit wat” ….
    Dan ben je naar mijn mening zeer naïef en begrijp jij je leefomgeving niet eens, of je DURFT niet kritisch te zijn vanwege een maatschappelijk etiket van ‘klager’ te krijgen.

    2
    • Elja

      Wij wonen ruim 31 kilometer (vogelvlucht) van Schiphol en t dondert hier ook keihard de hele dag door met laagvliegende vliegtuigen…. Allemaal over stad en land…. Kan je nagaan hoe onhoudbaar de z31 kilometer die dit vliegtuig reeds heeft afgelegd of nog gaat afleggen moeten zijn…

      1
  4. Chris van der Linden

    SPEELBAL DE NIEUWE KERN

    Schiphol en KLM hebben zorgen over woningbouwlocaties zoals die in De Nieuwe Kern (DNK) waar onder strikte voorwaarden sinds kort woningbouw mogelijk is. Deze woningbouwontwikkeling heeft een negatief (schade)effect op de bedrijfsvoering omdat het niet de bedoeling van Ouder-Amstel mag zijn pal onder de Buitenveldertbaan 4.500 woningen te realiseren. Schiphol en KLM vragen zich af hoe het realiseren van DNK zich verhoudt tot in de Omgevingsraad Schiphol (OSR) vastgesteld beleid over het verplicht rekenschap geven van realisatie van duizenden woningen in DNK.

    Lijnrecht ertegenover staan honderdduizenden bewoners die vinden dat de bedrijfsvoering van de luchtvaart waarin groei voorop staat veel te ver gaat en de kwaliteit van het leef- en woonklimaat kapot maakt.

    Er spelen dus private en publieke belangen(conflicten).

    Ter oplossing bieden OSR en Werkgroep Toekomst Luchtvaart de Tweede Kamer op 22 juni ’21 een petitie aan. Zij verzoeken hoge eisen te stellen aan de Luchtvaartnota en het luchtvaartbeleid, die de hoognodige kaders voor de toekomstige luchtvaart moeten stellen:

    1. Stel allereerst met objectief onderzoek vast hoeveel luchtvaart nodig is voor het publieke doel internationale verbinding in combinatie met vermindering van de inbreuken op de publieke belangen van veiligheid, leef- en woonomgeving, de volksgezondheid, de natuur en het klimaat.

    2. Onderwerp de luchtvaart aan gelijkwaardige deelname aan het Nationale Klimaatakkoord dat het Klimaatakkoord van Parijs volgt, bijvoorbeeld met een CO2-budget gebaseerd op reductie ten opzichte van een passend peiljaar. Stem dit af met het EU-beleid voor duurzame luchtvaart.

    3. Pas de Luchtvaartnota en huidige plan – Mer navenant aan met een goed uitgewerkt scenario met een plan – Mer voor Verbinding.

    4. Voorkom dat herstel van Schiphol boven de hoeveelheid luchtverkeer die voor verbinding nodig is, noopt tot krimp achteraf. Maak gedurende de uitvoering van bovenstaande punten een pas op de plaats.

    5. Voer nachtsluiting van Schiphol in om de slaapverstoring uit te bannen die de volksgezondheid bedreigt.

    6. Stel een nieuwe individuele hindernorm voor geluidsbelasting vast naast de huidige collectieve norm voor het aantal ernstig gehinderden.

    7. Zorg voor een rechtsbescherming voor gedupeerden rond Schiphol en de regionale luchthavens die vergelijkbaar is met die in andere sectoren.

    8. Richt de bewonersparticipatie in volgens het overlegmodel Schiphol naar advies Van Geel

    3
  5. Riet

    Spaarndam is met de Polderbaan gigantisch in de voet geschoten door Schiphol. De laatste cargo vluchten waarvan de kopjes op tafel rinkelen stijgen rustig op tot een uur of 1 in de nacht en de eerste vliegtuigen vertrekken weer rond 5.15 oftewel wij als hardwerkende mensen met 3 school gaande kinderen moeten met een nachtrust van ca 4 uur bijkomen vd dag. Dan mag je nog blij zijn dat je midden in de nacht door een verdwaald vliegtuig wordt wakker gemaakt. Het is niet te harden en valt na de Corona tijd weer extra op. Wij zijn niet tegen Schiphol maar een mens moet zeker 8 uur de tijd krijgen om bij te komen op een dag. Dus nachtvluchten zijn niet meer van deze tijd !! Als hier een eerlijk onderzoek naar gestart wordt zullen er duizenden mensen en ik denk zelfs 10 duizenden mensen die ernstige slaap stoornissen hebben door de herrie in de nacht. STOP de nacht vluchten !!! Ook voor mijn kinderen die moe op staan !!!

    16
  6. Elie

    Al jarenlang probeer ik tevergeefs de leugen van de geluidscontouren te ontkrachten en ik ben blij nu eindelijk weer eens een bevestiging van de harde waarheid te zien! Zelfs wanneer je cijfers hebt over de meer dan 70 DB herrie van gemiddeld 200 laagvliegende toestellen per etmaal over je huis, wordt er gezegd dat je geen geluidsoverlast hebt omdat je niet binnen de “officiële” geluidscontouren valt! Ontmasker alle ontkenningen, leugens en sjoemelberekeningen en geef honderdduizenden inwoners van buitengebied Schiphol rust!

    21
  7. mcp

    Lawaai is over twintig jaar het grootste milieuprobleem, en nu al kampt de helft van de Nederlanders met geluidsoverlast (bron: https://geluidnieuws.nl/2017/feb2017/172adam.html)

    Het hub model en de overstapvluchten, waaronder prijsvechters, gesubsidieerd of gefaciliteerd door de Nederlandse overheid, betreft een functie die een uiterst geringe positieve economische waarde heeft maar wel een enorme negatieve waarde betekent wat betreft herrie, uitstoot van CO2, stikstof, ultrafijnstof en luchtvervuiling. De randstad hoort bij de vuilste gebieden van Europa: “Ik zou wonen in Amsterdam zeker niet aanraden” (bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4838361/kaart-lucht-vies-herrie-geluid-lawaai-gezondheid-gezond-ongezond-smerig-rivm)

    Uitgestort over burgers, het milieu en de natuur inclusief stilte gebieden. De toekomst aantoonbaar verder ontregelt van een steeds extremer wordend klimaat en viezer milieu inclusief talloze verborgen kosten en andere schade. Bekende en verborgen kosten en schade die sommige direct verantwoordelijken steeds moeilijker kunnen weglachen, bagatelliseren, wegwuiven, negeren en ontkennen.

    Behalve lawaai van en door Schiphol ook opbouw van andere geluids en lawaai bronnen. In onze gewone Amsterdamse woonwijk waar elk jaar de huurprijs en koopprijs ook al net zo omhoog vliegt als de vliegvloot is het een komen en gaan van ander luidruchtig verkeer als brommers, scooters, motoren. Gillende race modellen en dreunende Harley Davidsons. Gewone en zware vrachtwagens. Bouw werkzaamheden overal. Terwijl ik dit typ raast aan aan de voorkant van het huis het verkeer langs. Aan de achterkant is de dienst groenvoorziening door middel van niet gedempte benzinemotoren gras aan het draad snijden. Er is een enkele eenzame boom, de rest is gras en struikjes. Daarboven uit tilt het lawaai van Schiphol zich in file over ons heen, elke dag. Het verkeer aan de voorkant houdt zich bovendien niet aan de 30 km maximum snelheid ingerichte zone.

    De gemeente Amsterdam handhaaft hier niet. In de dertig jaar dat we hier wonen hebben we nooit een enkele bon zien uitschrijven. Een politie bureau is vlakbij. Dezelfde niet handhavende gemeente die een belangrijke aandeelhouder is van Schiphol met 37.276 aandelen (20,03%). Groenlinks en D66 zijn al sinds 2014 de grootste partijen hier en doen zo goed als niets aan de Schiphol overlast. Landelijk verwacht ik ook weinig van deze partijen. Alleen de Partij voor de Dieren lijkt serieuze en concrete plannen te hebben gevormd.

    Klachten sturen aan of bellen naar Bewoners Aanspreekpunt Schiphol of Schiphol zelf helpt niet, dat doen we al jaren en er is nog nooit iets met onze klachten gedaan. Behalve dan die klachten stelselmatig negeren. Meten met voor Schiphol gunstige rekenmodellen en manipuleren doen ze wel. Van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. Ook in de nacht als je weer net bent in ingeslapen komt er weer een. Tussendoor dwarrelen prive vliegtuigjes en scheren prive zakenjets er tussen door.

    Als psycholoog kan ik durven stellen dat mentale schade hier tevens inhoudt dat persoonlijke attentie langzaam aan gewend raakt zich hier op te focussen. Wat op zich stress of slaapverstoring kan inhouden. Vroeger was een vliegtuig een uitzondering. Dat is nu anders, dit lijkt het nieuwe normaal en de politiek zou zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

    Deze geeft helaas juist het tegenover gestelde slechte voorbeeld. Sigrid “nieuw leiderschap” van D66 vloog op 21 juni van dit jaar heen en weer naar Luxemburg terwijl ze ook prima met de auto of trein had gekund. Maar dat deed ze niet, ze nam het vliegtuig. Dat zien mensen op het nieuws en zeggen: “dan wij mogen wij toch ook”?

    19
    • Henk Visser

      “Als psycholoog kan ik durven stellen dat mentale schade hier tevens inhoudt dat persoonlijke attentie langzaam aan gewend raakt zich hier op te focussen.”

      Ik kan als vliegterreur slachtoffer deze stelling voor 100% onderschrijven.
      Dank dat u dit psychische probleem aanhaalt.

      2
  8. Ad

    Heel blij dat deze site er nu is. In tegenstelling tot het schaamlapje BAS, de klachtensite van de sector zelf, geeft deze nieuwe herriesite me wel de indruk dat een klacht serieus wordt genomen en meegeteld.

    11
  9. Anoniem

    Wat mij al jaren opvalt, is dat er eigenlijk vrijwel geen vliegtuigen over Den Haag vliegen. Ze buigen daar af. De grote, lege vlek boven Den Haag is duidelijk te zien op jullie kaart. Goh, da’s toevallig dat daar de Tweede Kamerleden zitten, die nooit iets horen van de vliegtuigherrie…..

    21
    • Loek

      Er is een min of meer vaste landingsroute vanuit het zuiden. Die is bij noordenwind actief. De route gaat vanuit Zeeland over Rijswijk, Leidschendam, Voorschoten, Leiden, de Kaag en zo naar de Kaagbaan. Soms wijkt die route wat af naar het westen en vliegen ze over Den Haag , Wassenaar en Oegstgeest. ‘s Avonds wordt meestal na ongeveer 22:00 u over zee gevlogen en draaien de vliegtuigen tussen Katwijk en Noordwijk het land op. Maar het hart van Den Haag ligt inderdaad niet onder een vaste route. Tot slot: boven Den Haag e.o. wordt nog vrij hoog gevlogen en dit veroorzaakt veel minder klachten. Een paar minuten later zijn de vliegtuigen bij Leiden al veel lager gedaald en neemt het geluid enorm toe. Het verschil tussen 7000 ft en 4000 ft is behoorlijk.

      6
  10. Loek

    De rechtse domkoppen zien groei van Schiphol als economische groei en koppelen dit aan onze welvaart. Maar het is volkomen doorgeschoten want inmiddels worden miljoenen geteisterd door voortdurende geluidsoverlast. Het veroorzaakt onrust en stress en het gaat ten koste van het welzijn. En wat moet je dan nog met je welvaart, als je je niet eens meer kunt ontspannen in je eigen achtertuin.

    16
  11. L. Hamel

    Eindelijk voel ik me gehoord. Ben ik niet gek of overgevoelig voor geluid. Het is te gek voor woorden hoe een leven ongevraagd zo verpest kan worden door deze terreur.
    Hopelijk gaan steeds meer mensen deze site vinden en kunnen we een vuist gaan maken en gaat er geluisterd worden🙏🏻

    16
  12. Johan

    De hoofd schuldigen zijn/is natuurlijk de politiek die alles maar op z’n beloop laat en alleen maar groei prefereert.
    Schande , schande en nog eens schande dat de Politiek niets doet tegen geluidsoverlast en slaap verstoringen met daarbij enorme vervuiling ! Dit rijmt niet met de energie transitie voor een schoon milieu en vermindering van temperatuur stijgingen op aarde!!

    23
    • Frank van den Kommer

      @ Johan, precies ! Mijn grootste punt van kritiek is ook de Overheid. Zij handhaven niet eens de bestaande Wetten, maar faciliteren juist de overlast veroorzakers ! Maar ik denk ook dat de burger het verband niet kan zien tussen hun politieke keuze en het huidige luchtvaartbeleid !

      Ik pleit al jaren voor meer aandacht tussen stemgedrag en het beleid onder de actie platforms.
      Als er een grote groep zou ontstaan die uitspreekt om ‘die en die partij’ niet meer te kiezen omdat zij niets doen voor hun burgers,
      eens kijken hoe snel zij bakzijl haken !

      1

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate