Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Economie

Van opgepompte werkgelegenheid MAA blijft nauwelijks iets over

foto: Marco Wintjens via Pixabay

Waar commerciële onderzoeksbureaus uitkwamen op vele duizenden arbeidsplaatsen voor vliegveld Beek bij Maastricht, blijkt nu uit een nieuw onderzoek van denktank MAA Werkgelegenheid dat het vliegveld hooguit werk biedt aan zo’n 500 mensen. Bijna de helft daarvan is in dienst van de overheid en voegt nauwelijks iets toe aan de reële economie.

De iets meer dan 250 banen die Beek oplevert buiten de overheid, kosten de provincie zo’n 10 miljoen euro per jaar. Dat is de jaarlijkse bijdrage van Limburg aan het vliegveld. Omgerekend is dat maar liefst 40.000 euro per jaar per baan.

“Voor dat geld kun je deze mensen makkelijk omscholen naar ander werk en het vliegveld sluiten”, aldus een woordvoerder van de denktank.

De bevindingen staan in schril contrast met de bijna 3.000 banen die eerder de Erasmus Universiteit toedichtte aan het vliegveld. Toen bleek dat dergelijke getallen verre van de waarheid lagen, moest de Rotterdamse universiteit bakzeil halen en haar berekeningen herzien. Recentelijk deelde de integriteitscommissie van de universiteit nog een ferme tik uit aan de betrokken wetenschappers vanwege dat debacle.

Sjoemelcijfers in rapport Van Geel
Ondertussen had het provinciebestuur de optimistische getallen wel alvast naar Den Haag gestuurd om de voortgaande investeringen in het vliegveld te rechtvaardigen. Ook beroepspolderaar Pieter van Geel had aan de Limburgse ‘Alderstafel’ de over-optimistische cijfers met graagte opgenomen in zijn omstreden eindrapport.

“De werkelijke werkgelegenheid wijkt gigantisch af van de eerder berekende getallen. De provincie heeft die overdreven cijfers rondgebazuind, maar alles is nu volledig onderuit gehaald: Beek is van marginale betekenis voor de Limburgse economie. Gezien de schade van het vliegverkeer aan het toerisme in de streek en aan de kennisindustrie is het überhaupt nog maar de vraag of het vliegveld een positieve bijdrage levert.”

De denktank wist te achterhalen dat er op het vliegveld zo’n 190 mensen in dienst zijn en bij overheidsdiensten rond het vliegtuig nog eens 35. Dat gaat dan om douaniers, brandweerlieden en luchtverkeersleiders. “Die verkeersleiders vertrekken sowieso naar Schiphol omdat het vliegveld van afstand bewaakt zal worden.”

De resterende ruim 250 arbeidsplaatsen zijn te vinden bij bedrijven die enig belang hebben bij het voortbestaan van Beek.

Prestigeproject
Het provinciebestuur ziet het vliegveld volgens de onderzoekers als een prestigeproject en wil het niet kwijt. Dat is een belangrijke reden voor het oppompen van de cijfers. “Maar dat gaat wel ten koste van ieder jaar tien miljoen euro aan belastinggeld, van grote overlast en van schade aan de toeristische en kennisindustrie in de regio.”

De bevindingen van de denktank zijn in lijn met een eerder uitgevoerde maatschappelijke kosten- en batenanalyse door transporteconoom Leo Bus. Die kwam toen al tot de conclusie dat sluiting van het vliegveld de beste manier was om toegevoegde waarde te creëren voor de Limburgse economie.

Lees het onderzoeksrapport van de denktank

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 5 / 5. Aantal stemmen: 42

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Marcel

    Werkgelegenheid is helemaal niet het issue in de huidige Nederlandse economie. Er is juist een tekort aan arbeidskrachten en dat neemt alleen maar toe door de vergrijzing. Stimuleren van luchtvaart leidt alleen maar tot meer tekorten in sectoren waarin de werknemers een grotere bijdrage kunnen leveren aan de economie en maatschappij. In dit kader is het economisch ook heel dom om een te grote KLM en Schiphol in stand te houden met veel steun en belastingvrijstellingen. Zie ook bijgaande waarin nogmaals blijkt dat luchtvaart niet de motor is van de economie. https://nos.nl/artikel/2394474-cpb-economie-herstelt-nog-wat-sneller-dan-gedacht

  2. Uitgeputte Schipholbewoner

    Misschien kunnen er 200.000 vluchten van Schiphol naar Maastricht en de andere vliegvelden in NL overgeheveld worden. De overvolle belasting van Schiphol en daardoor overbelasting van klimaat en de omwonenden van Schiphol in vergelijking tot de belasting van andere vliegvelden in NL is stuitend:
    -Cijfers CBS, vliegtuigbewegingen in NL in 2018 en 2019:

    Schiphol 2018: 512 028
    Maastricht 2018: 10 434

    Schiphol 2019: 509 725
    Maastricht 2019: 11 404

    Rotterdam 2018: 28 947
    Rotterdam 2019: 30 100

    Eindhoven 2018: 38 645
    Eindhoven 2019: 41 441

    2
  3. F. Looren de jong

    En hoe zit dit met Eindhoven? Ik ben voor brede herberekening

  4. Bas

    Hoe zit het met de cijfers van Schiphol voor het aantal banen dat iets toevoegt aan de economie, dus niet alle extra mensen die in dienst zijn bij de overheid om die tientallen miljoenen reizigers te faciliteren en al die vele tonnen aan distributie die via Nederland gaan.

    1

Geef een reactie

Translate