De eigen integriteitscommissie van de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft een onderzoek naar de werkgelegenheid op Maastricht Airport (MAA) keihard veroordeeld. De commissie meent dat de schijn van belangenverstrengeling is gewekt en dat het onderzoek niet wetenschappelijk mag worden genoemd. Met dit dubieuze onderzoek werd de Haagse politiek om de tuin geleid.
Het onderzoek naar de werkgelegenheid van Maastricht Airport werd uitgevoerd door Erasmus UPT, een expertisecentrum voor ‘urban, port and transport economics’.
Het centrum staat onder leiding van dr Larissa van der Lugt, die eerder ervaring opdeed als beleidsmaker bij het Ministerie van Infrastructuur.
De integriteitscommissie is spijkerhard in haar uitspraken over het rapport waarin de werkgelegenheid van Maastricht Airport zwaar overschat werd. “UPT houdt er een niet toereikende onderzoekscultuur op na zonder duidelijke processen om de kwaliteit van het onderzoek te waarborgen”, aldus de commissie. Zij spreek van “bedenkelijk gedrag”.
Vernietigende conclusies
“Vier van de vijf principes van integer wetenschappelijk onderzoek zijn onvoldoende nageleefd”, stelt de commissie. Transparantie, zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid zijn aan de laars gelapt, aldus de vernietigende conclusies.
Het expertisecentrum verdedigde zich door te wijzen op het beperkte budget dat beschikbaar was voor het onderzoek. “Daar had men over moeten nadenken vóór acceptatie van de opdracht”, aldus de wetenschappelijke waakhond.
“In de relatie met de opdrachtgever van het onderzoek (de provincie Limburg, red.) is sprake van de schijn van belangenverstrengeling.”
Organisatorisch ingrijpen
Als gevolg van deze schokkende uitkomsten pleit de integriteitscommissie voor organisatorische ingrepen bij Erasmus UPT.
Voor het gewraakte onderzoek mocht het vliegveld zelf werkgelegenheidscijfers aanleveren aan het expertisecentrum. De onderzoekers hebben die cijfers op geen enkele manier gecontroleerd, maar klakkeloos overgenomen in hun rapportage.
De juistheid van de cijfers kwam onder vuur te liggen nadat bewoners in de regio een eigen analyse maakten van de werkgelegenheid, waarbij zij ook in- en uitgaand vrachtverkeer telden.
Provinciebestuur medeschuldig
Zij worden nu door de integriteitscommissie in het gelijk gesteld. “We mogen niet de dubieuze rol van het inmiddels afgetreden provinciebestuur uit het oog verliezen. Zij zijn met die opgeblazen cijfers naar de Eerste en Tweede Kamer gestapt en hebben de politici daar op het verkeerde been gezet in de discussie over de luchtvrachtbelasting.”
“Dat hebben ze willens en wetens gedaan, want de UPT-cijfers waren ruim twee keer zo hoog als de cijfers die Gedeputeerde Staten jaarlijks zelf aan Provinciale Staten rapporteren”, aldus een bericht van de Alliantie tegen Uitbreiding MAA.
Terwijl Den Haag lekker werd gemaakt met 3.300 banen in de Limburgse luchtvracht, blijken dat er in de praktijk niet meer te zijn dan 700 tot 900. “Bij sluiting van het vliegveld zou hooguit de helft daarvan werkloos worden. Dat aantal rechtvaardigt op geen enkele wijze de enorme bedragen die jaarlijks door de provincie in MAA worden gepompt.”
Nog eens nalezen?
De Alliantie schreef een uitgebreid rapport over het gesjoemel met de werkgelegenheidscijfers. Daarin wordt ook ingegaan op twijfelachtige eerdere onderzoeken door Etil Research Group en Ecorys.
Hans Verago
Bij MAA werken de meeste buitenlanders, polen, roemenen, slechts enkele limburgers, zijn op 1 hand te tellen. Ook de grote bazen van de transportbedrijven en corendon zijn allemaal profiteurs buiten de regio.
Limburg de lasten maar geen lusten.
WAKKER WORDEN POLITIEK !
ReindeR Rustema
Als de werkgelegenheid inderdaad vooral voor arbeidsimmigranten is en niet voor degenen die er al wonen dan draagt het juist bij aan een woningtekort. Het argument ‘werkgelegenheid’ moet dus ook inhoudelijker beoordeeld worden. Ook politiek Den Haag moet daar op letten.
R van der Wel
Wat ik graag zou willen weten is, of met deze (nieuwe) feiten de besluitvorming kan worden teruggedraaid, al dan niet juridisch afgedwongen?
De klerk
Ons burgergeld is misbruikt om dubieuze bureau onderzoeken te laten doen met een zgn wetenschappelijk keurmerk om de opinie te misleiden.
De vrachttax als onderdeel om het klimaat akkoord op te volgen is van tafel geveegd omwille van zgn duizenden banen op MAA die er niet zijn.
Schandalig van MAA dhr roeven en Erasmus!!!!
Schaam jullie!!!!
En Kijk eens naar de rampen afgelopen week.
JA
Een luchtvaart onderzoek laten doen door me Van der Lugt. Nomen est omen.