Het advies van CDA-prominent en professioneel adviseur luchtvaartproblematiek Pieter van Geel om twee complete dorpen rond vliegveld Beek bij Maastricht met de grond gelijk te maken wordt door omwonenden verwezen naar de prullenbak.
Van Geel kreeg een onmogelijke opdracht van het provinciebestuur. Hij mocht alleen maar op zoek naar ‘draagvlak’ voor meer groei van het vliegveld. Dat draagvlak is er niet en komt er niet, aldus kortweg de conclusie van omwonenden in Limburg.
Theorie versus praktijk
Ze hekelen alle ‘theoretische’ aannamen die CDA-prominent Van Geel doet. Groei verdienen, minder hinder door meer vliegen – het is niet meer dan een theoretisch verhaal dat geen recht doet aan de beleving van de burger. “Het lijkt op het sprookje van de kleren van de keizer”, stelt de Alliantie tegen Uitbreiding MAA in de reactie met de titel Verkeerd verbonden.
“Echte hinderreductie is alleen maar te bereiken met minder vliegen”, aldus de bewonersvereniging. “De gemiddelde geluidscijfers van het vliegveld doen op geen enkele manier recht aan de beleving van bewoners die vooral last hebben van de piekniveaus.”
Anders dan de op papier berekende gemiddelden hebben “echte mensen alleen maar baat bij minder vliegbewegingen”. Van Geel constateerde in zijn rapport over de toekomst van Beek “terecht dat de omgeving nu al onleefbaar is”.
Geen bijdrage regionale economie
Voor de centen hoeft de provincie Limburg het vliegveld ook al niet open te houden. “Van Geel laat goed zien hoe beperkt en kwetsbaar de economische functie van MAA is. Er is geen enkele verbinding met de regionale economie en geen enkel perspectief op een rendabele exploitatie.”
Dat is nog afgezien van het door Van Geel voorgestelde omgevingsfonds. “Het geld in dat fonds zal ruimschoots onvoldoende zijn om de plannen te realiseren – zoals het opkopen en slopen van de woningen in de dorpen Geverik en Schietecoven.”
Veel te veel belastinggeld
Conclusie: het openhouden van het Limburgse vliegveld eist buitenproportioneel veel belastinggeld. Er bestaat totaal geen balans tussen de economische voordelen en de nadelen voor de bevolking. Integendeel: het handhaven van het vliegveld in de huidige vorm gaat alleen maar meer geld kosten en omwonenden meer overlast geven.
Hawinkel
80% van alle werknemers MAA komen uit buitenland. Heb daar 23 jaar gewerkt.
Limburg de lasten, Oostblok de lusten.
Provincie spreekt hier niet over.
Wees eerlijk tegen de burger.