Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Woningisolatie Schiphol: wassen neus met gevaarlijke gevolgen

foto: StockSnap via Pixabay

In sommige zwaargehinderde gebieden bood Schiphol omwonenden aan ‘gratis’ hun huis te isoleren. Een gesprek met een ervaringsdeskundige uit Amstelveen in een huis direct onder de aanvliegroute naar de Buitenveldertbaan. Vliegtuigen komen er op 100 tot 200 meter hoogte overheen met geluidsniveaus tot boven de 90 decibel.

Uw huis is geïsoleerd door Schiphol?
Nou, het wás geïsoleerd door Schiphol. Inmiddels hebben de isolatie er op eigen kosten grotendeels weer uit moeten laten slopen.

Pardon?
Ja, de isolatie was zo goed dat we last kregen van vocht. De ventilatie functioneerde zo slecht dat we schimmel in huis kregen, op de slaapkamers van de kinderen. Hartstikke ongezond en onveilig dus.

Heeft u Schiphol daarop aangesproken?
Ja, niet alleen daarop. De isolatie in ons huis is meer dan twintig jaar geleden aangebracht en bepaalde onderdelen waren tien jaar geleden al versleten, zoals de rubber afdichtingen en sommige kozijnen. Het hout van de Schiphol-kozijnen bleek van mindere kwaliteit te zijn dan wat er oorspronkelijk inzat. Sommige kozijnen waren door en door verrot, ondanks regelmatig schilderwerk. Het originele houtwerk dateert van de jaren ’30 uit de vorige eeuw en vertoont deze problemen niet, dus aan het onderhoud heeft het niet gelegen.

En, heeft Schiphol u geholpen?
Nee, op de eerste e-mails kregen we niet eens antwoord. Toen heb ik een vriend met een juridisch advieskantoor gevraagd een kort briefje te sturen. Daarop kwam wel een antwoord, maar geen oplossing. Op een gegeven moment zag het er naar uit dat we meer geld kwijt zouden zijn aan een juridische procedure dan om het zelf op te lossen. Dus hebben we daar maar voor gekozen.

Hoe heeft u het opgelost?
We hebben ervoor gekozen vrijwel alle isolatie uit het huis te laten slopen. Daarom hebben we nu veel meer herrie, maar de kinderkamers zijn wel bijna dubbel zo groot geworden. De isolatie, vooral op de zolderverdieping, was bijna een meter dik. Die ruimte hebben we terug gekregen. Het enige dat rest van de Schiphol-isolatie zijn een paar ventilatieroosters en de dubbele ramen.

Heeft Schiphol de kosten vergoed van deze operatie?
Wat denkt u zelf? Nee, natuurlijk niet.

Wat heeft die grap u gekost?
Het eruithalen van de isolatie, het netjes afwerken van de ruimtes en het vervangen van de verrotte kozijnen heeft ons ongeveer 35.000 euro gekost.

Het project woningisolatie heeft Schiphol heel veel geld gekost. En u beweert nu dat deze isolatie al na tien jaar problemen begon op te leveren?
Ja, destijds was dit project meerdere malen in het nieuws. Niet alleen vanwege het geld dat Schiphol er aan moest besteden, maar ook vanwege de wijze van aanbesteding. Er is gekozen voor de goedkoopste aanbieder zonder oog voor de geleverde kwaliteit. Daardoor is de woning van mensen niet beter, maar slechter geworden. Ook zou er destijds sprake zijn geweest van fraude met de isolatiegelden, maar daar weet ik het fijne niet meer van. En dan was er ook nog het verhaal dat TNO aantoonde dat het niet snor zat met de brandveiligheid van de Schiphol-isolatie.

De isolatie in uw huis is dus grotendeels verwijderd? Heeft u wel profijt gehad van het project?
Nou, natuurlijk was het mét die isolatie stiller in huis, vooral op de zolderverdieping waar onze zoons slapen. Maar de isolatie hielp niets op warme zomeravonden wanneer het op de zolder heel warm kan worden. Een raam openzetten kan dan niet, want dan word je tien keer per nacht wakkergevlogen. En die isolatie hielp natuurlijk ook niet als je op een zomeravond in de tuin een gesprek met vrienden hebt. Dan moet je om de minuut dertig seconden lang je mond houden omdat je elkaar toch niet verstaat. Dus spreek je op den duur maar bij anderen af in plaats van in je eigen huis.

Dat klinkt als een vervelende situatie.
Vervelend? Het is eigenlijk onleefbaar. Je bent continu bezig rekening te houden met de grillen van Schiphol. Een fijne dag kan onaangekondigd binnen tien minuten omslaan in een verschrikkelijke avond. Sluit maar af die gesprekken in de tuin, ga maar weer binnen zitten eten en zet de teletext-ondertiteling maar aan bij Nieuwsuur.

Hoe gaat u daarmee om?
Er zijn wel oplossingen te vinden voor de overlast van het vliegverkeer. Je wordt vanzelf creatief. Voor onze zonen hebben we een flinke airconditioner gekocht, zodat ze op zomernachten niet hun bed uitdrijven vanwege de hitte. Zelf slapen we altijd met de tv aan, omdat het continue geluid van NatGeo of Discovery Channel minder verstorend is dan om de zoveel tijd een vliegtuig dat binnenshuis meer dan 75 decibel herrie oplevert.

En uw kinderen? Die zijn er zeker wel aan gewend?
De kinderen slapen met hun favoriete muziek op de oortjes. Toen ze nog klein waren werden ze vaak middenin de nacht wakker van de herrie en lagen ze de volgende dag te slapen in de schoolbanken. We zijn als ouders vaak op school ontboden om tekst en uitleg te geven. De oudste hebben we op een gegeven moment doordeweeks bij vrienden laten slapen, vijf nachten per week. De jongste wilde dat niet, maar heeft door de dagelijkse slaapverstoring een nogal opmerkelijke schoolcarrière achter de rug. Hij heeft uiteindelijk met grote moeite de middelbare school kunnen afmaken, maar vraag niet hoe.

U wist dit natuurlijk allemaal toen u er ging wonen. Waarom dan toch die keuze gemaakt?
Het klopt dat toen wij hier kwamen wonen de vliegtuigoverlast groot was. Maar het was een jaar of twee voor de geplande opening van de Polderbaan. Die baan zou vrijwel alle overlast wegnemen in Amstelveen, zo werd ons beloofd. Op basis van die afspraak durfden wij het huis wel te kopen. Een jaartje of anderhalf herrie, daarna zou het rustig worden in de lucht. Dat is maar een paar jaar goed gegaan. Naarmate Schiphol doorgroeide, steeg ook de overlast onder de Buitenveldertbaan. Voor corona waren er dagen dat er 400 vliegtuigen per dag over ons huis vlogen op 100 meter hoogte en met zomaar 90 decibel buiten gemeten. Dag en nacht. Het is echt onmenselijk.

Dan gaat u toch verhuizen?
Dat is toch echt de omgekeerde wereld. Wij zijn niet de oorzaak van deze overlast. Schiphol is de grote herriemaker en wordt geen strobreed in de weg gelegd. Bovendien: wij hebben ons leven hier opgebouwd, zoals heel veel andere mensen in onze buurt. Je vrienden en familie wonen hier, je werk is op fietsafstand, je favoriete restaurants en cafeetjes liggen op een steenworp afstand. Je kinderen zitten bij de sportclub in de buurt en gaan naar school in Amsterdam. Hebben ook hun vrienden in de omgeving. Waar moet je dan heen? Het is voor ons geen optie om in Drenthe te gaan wonen, dat is geloof ik nog de enige provincie waar geen overlast van vliegverkeer is.

Wilt u verder nog iets aan ons kwijt?
Nou, ik zeg niet dat het door Schiphol komt, maar mijn vrouw en ik slikken vanaf ongeveer ons veertigste levensjaar pillen tegen hoge bloeddruk. Zij heeft bovendien ernstige ademhalingsproblemen en gebruikt daarvoor een inhalator. Die werkt tot op heden goed, maar ze heeft ‘m wel steeds vaker nodig. Ik maak me daar zorgen over. Net zoals over de grote hoeveelheid aan buren die kanker krijgen en daaraan overlijden. Volgens de huisarts komt kanker in onze wijk veel vaker voor dan gemiddeld in Nederland.

Dit is het verslag van een gesprek met een bewoner van de Amstelveense wijk Randwijck, precies onder de aanvliegroute naar de niet-preferente Buitenveldertbaan. Naam en adres zijn bekend bij de redactie.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 61

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Loek

    Een normaal mens leeft niet alleen maar binnen in zijn geïsoleerde woning. Men wil de ramen openen en buiten zitten bij mooi weer. Juist in de zomer neemt het vliegverkeer een buitenproportionele omvang aan, en wat schiet je dan op met isolatie.

  2. Hans Schendstok

    Met isoleren schuift men de ‘oplossing’ van het probleem van overlast naar het slachtoffer. Bovendien lost isolatie van woningen de schadelijke effecten van uitlaatgassen niet op, Het probleem moet bij de bron worden aangepakt. Het is onbegrijpelijk dat men (= de politiek) nog in deze tijd van woningschaarste het kunnen vliegen stelt boven het moeten kunnen wonen.

  3. Frank Garnier, gepensioneerd huisarts

    Ik zou toch wel enige nuancering willen aanbrengen in dit verhaal. Ik woon ook onder de aanvliegroute en ben 30 jaar geleden geïsoleerd (Baljuwenlaan, Amstelveen). Ik ben niet ontevreden over de isolatie, maar misschien is die bij ons wel beter uitgevoerd, want wij zijn erg gelukkig met de natuurlijke ventilatie. In al die jaren hebben wij één reparatie aan het kozijn van de openslaande deuren aan de zonzijde beneden moeten laten uitvoeren. Bij ons werd het platte dak aan de achterzijde tegen onze zin , niet geïsoleerd, later gebeurde dit bij de buren wel, dus de procedure is inderdaad onhelder, maar de toon waarmee dit verhaal gepubliceerd wordt zet geen kracht bij wat de betreft de doelstelling van deze site, die ik van harte ondersteun. En de medische claims zullen toch eerst onderzocht moeten worden op wetenschappelijke wijze.

    • C.

      Het is a niet gezond en bovendien zenuwslopend als je in zo een druk gebied als de Randstad woont met vervuilde lucht. En dan ook nog eens eindeloze stromen vliegtuigen daverend en gierend en oehoeoe end etc. misschien bent u wel blij met uw geisoleerde huis. Maar veel anderen hebben het niet of willen het niet. Het zou in het hele ” Buitenveldertbaan ” gebied eigenlijk alleen nog leefbaar zijn als er sporadisch en bij uitzondering zoals extreem weer of extreem harde wind vliegtuigen over zouden gaan. Vliegtuigen gaan nu over alsof het gebied een soort ” ring weg” autosnelbaan is. Maar dan voor vliegtuigen. Een vliegsnelweg beter gezegd.

    • C.

      Fijn dat uw woning zo goed is geisoleerd. Maar bij velen is er niet eens sprake van isolatie. En ook geen sprake van een keuze al of niet.. Ook niet m.bt. de onophoudelijke geluidshinder en luchtvervuiling in deze woonomgeving onder de ” Buitenveldertbaan”

  4. R.H. Polak

    Waardoor kan ik erg zware vliegtuigen niet meten via de Schipholwatch App?
    Kan men de meting uitschakelen?

  5. ir. B. van Marlen

    Ik vind het heel aannemelijk, dat de klachten (hoge bloeddruk, ademhalingsproblemen) door de vliegtuigherrie (en fijnstof uitstoot) en de continue stress komen, ook al legt men dit verband niet duidelijk. Het zou me ook niet verbazen als de kankerincidenties eraan te wijten zijn.

    Schiphol is een aanslag op de volksgezondheid, die steeds erger wordt.

    De herrie is ook naar ons verplaatst met de Polderbaan, niet op het hoge niveau van 90 dB(A), maar toch ook aanzienlijk met waarden oplopend tot 79 dB(A) in de nacht.

    Dit criminele gedrag gaat gwoon door!

Geef een reactie

Translate