Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Bewoners

Bewoners komen met eigen klachtensite vliegverkeer

Bewoners, milieuorganisaties en twee politieke partijen lanceren een eigen meldpunt voor vliegtuigoverlast.

4.9
(56)

Burgers, milieuorganisaties en politieke partijen introduceren vandaag de website Meld vliegherrie! als alternatief voor klachtensite BAS van Schiphol en de luchtverkeersleiding. “Wij hebben geen vertrouwen in BAS omdat frequente melders worden geweerd en er niets met de meldingen van omwonenden lijkt te gebeuren. Transparantie ontbreekt volledig.”

Deel op XDeel op Linkedin

Dit zegt Alfred Blokhuizen, woordvoerder namens de samenwerkende organisaties. Het initiatief wordt gesteund door onder meer de Partij voor de Dieren, GroenLinks, Milieudefensie en Greenpeace.

De klachtensites van de vliegvelden in ons land staan al geruime tijd onder verdenking. Veel bewoners hebben het idee dat er niets met hun klachten gebeurd en frequente melders worden geweerd uit de cijfers. Het WC Eend-gehalte van de meldpunten is dan ook hoog.

Vliegherrie.nl telt alle meldingen wel mee en maakt de klachten ook zichtbaar voor het grote publiek. Alle meldingen zijn geanonimiseerd beschikbaar voor iedere bezoeker van de site.

Onafhankelijk
Matt Poelmans, voorzitter van de bewonersdelegatie in de Omgevingsraad Schiphol: “We pleiten al jaren voor een onafhankelijk klachtensysteem en worden daarin ook gesteund door de Nationale Ombudsman. Schiphol wil daar niet aan, dus moeten de bewoners het zelf doen”.

Een woordvoerder van Milieudefensie: “Wij ondersteunen dit initiatief omdat de gezondheidsschade, de milieu- en geluidsoverlast van de luchtvaart onacceptabel groot zijn. De bestaande meldpunten zijn onvoldoende transparant”.

Vliegherrie.nl treedt op als toegangspoort naar slachtoffers van de vliegtuigoverlast. Wetenschappers en journalisten die op zoek zijn naar persoonlijke verhalen over het leed achter de meldingen, worden door de site in contact gebracht met de melders.

De samenwerkende burger- en milieuorganisaties en partijen willen periodiek verslag uitbrengen over de verzamelde informatie. Wanneer BAS de jaarrapportage openbaart, zal vliegherrie.nl die aanvullen met de zelf ontvangen meldingen.

Verzamelde data naar Den Haag
Jaarlijks willen de samenwerkende organisaties de bevindingen presenteren aan leden van de Tweede Kamer, de ministeries van Infrastructuur en Volksgezondheid en aan de Inspectie Leefomgeving en Transport die toezicht zou moeten houden op de regels rond de vliegvelden.

“De officiële meldpunten functioneren alleen maar als afleiding voor de burger. Mensen kunnen er hun meldingen kwijt, maar er is niemand die toezicht houdt op wat er met die informatie gebeurt. Ook worden zogenaamde veelmelders uit de statistieken geweerd. Hun klachten worden gewoon in de vuilnisbak gegooid”, aldus Blokhuizen.

Vliegherrie.nl verzamelt álle klachten, ook die van veelmelders. Op een speciale pagina worden de meldingen gepubliceerd, uiteraard zonder naam en adres van de melders. Die gegevens zijn wél bekend bij de site, zodat de informatie verifieerbaar is.

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.9 / 5. Aantal stemmen: 56

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Jaap de Groot

    Een kleine kanttekening bij het weren van veelmelders. In de kwartaalrapportages worden de veelmelders gewoon in de cijfers opgenomen. In het jaarverslag worden zij inderdaad uit de cijfers geëlimineerd, maar dat doet BAS wel heel transparant. Zie onderdeel 4.2 van het verslag over 2020. Er waren in dat jaar 36 veelmelders (0,5% van het totaal) die samen 67.755 (53% van het totaal) klachten hebben ingediend.
    Maar is het niet de politiek die niets met de rapportages van BAS doet???????

    • Henk Visser

      Beste Jaap.

      Natuurlijk is het de politiek die niets met de BAS rapportage doet. Dat past helemaal in het rookgordijn dat de sector uitstoot om maar de schijn van burgerlijke invloed op te houden.
      Of veelmelders in de kwartaalrapportages worden opgenomen of in het jaarverslag cijfermatig worden geëlimineerd, transparant volgens BAS, is eigenlijk volkomen irrelevant. Met de gegevens wordt immers toch niets gedaan.
      Het probleem in de huidige hoogontwikkelde cultuur van social media communicatie is de invloed van de zgn. Bots. Automatische berichten op een site. Ik ben een absolute leek op dit gebied. Maar oprechte veelmeldingen zouden nooit geëlimineerd mogen worden. In dit verband, de klachten over luchtvaart intensiteit, zullen veel bewoners in eenzelfde postcode gebied vaak een melding maken.
      Dat is inherent aan het probleem. In mijn optiek onderbouwt het zelfs de ernst. Het grootste winstpunt dat gemaakt kan worden is een aanpassing van de geluisdscontourenkaart die natuurlijk van geen kanten klopt. Wat de politiek hier verder mee doet is een open vraag.

  2. Mike

    Goed initiatief ! Ik begrijp dat het voor de gehele luchtvaart is, dus ook rotterdam.
    Zelf een ‘onafhankelijk’ DCMR, welke juist voor de burgers in de regio Rijnmond moet opkomen, maakt rapporten op basis van aannames en filtert eveneens de veelklagers weg, zonder ook maar enige stap te zetten richting serieus onderzoek.
    De kans is wel, dat door afname van registraties in BAS en DCMR, ‘men’ gaat pronken met ‘minder overlast’.

  3. Harry van Trotsenburg

    Waarom wordt er geen gebruik gemaakt van de data uit de Explane app?

  4. Ida

    Heel goed initiatief, zeker als heel NL klachten kan indienen. Schiphol lijkt ook gebieden tijdelijk te ontlasten, de klachten nemen af… en dan hop gaat het weer los. BAS voelt nutteloos, er wordt niets mee gedaan. Zie ook het Nationale Ombudsman rapport van 2020.

  5. R. Berger

    Wat een goed plan , vlieg herrie gaat in alle poriën van je lichaam zitten . Er is niet mee te leven . Op het strand , de duinen , bos , je bent in onze omgeving nergens veilig meer.

  6. Goed plan! Vooral nu de vliegtuigoverlast in het midden van het land (omgeving Utrecht) de laatste weken exponentieel lijkt toe te nemen.

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate