Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Volksgezondheid

Aangetoond: vliegtuiglawaai leidt tot gezondheidsproblemen

foto: fernando zhiminaicela via Pixabay

4.7
(49)

Vliegtuiglawaai is niet ‘alleen maar’ hinderlijk. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek dat vorige week werd gepubliceerd op de gezaghebbende site The Scientist.

Deel op XDeel op Linkedin

Veel geluiden in onze omgeving zijn juist plezierig, maar ongewenst geluid zoals vliegtuiglawaai richt aantoonbare schade aan aan onze gezondheid.

Wetenschappers zijn er al geruime tijd achter dat vliegtuigherrie zorgt voor slaapverstoring, woede-aanvallen en aandoeningen kunnen veroorzaken als pieptonen in de oren en hart- en vaatziekten vanwege een afgenomen bloedtoevoer naar het hart.

Het lawaai leidt ook tot geheugenproblemen en verminderde leervaardigheden bij kinderen. In 2011 vond de World Health Organization WHO al uit dat vooral vlieglawaai in West-Europa zorgt voor een jaarlijks verlies van 1,6 miljoen gezonde levensjaren bij de bevolking.

Door vliegherrie het ziekenhuis in
Vliegherrie is vooral zo verradelijk omdat de reacties van het menselijk lichaam en de slaapstoornissen leiden tot een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Een rapport van het Europese Milieuagentschap koppelde in 2015 de blootstelling aan verkeerslawaai aan bijna 1,7 miljoen extra gevallen van hoge bloeddruk, 80.000 extra ziekenhuisopnames en 18.000 vroegtijdige sterfgevallen.

Ondanks de gevaren van blootstelling aan vliegtuiglawaai wordt verder onderzoek nauwelijks financieel of politiek gesteund. Daarom was tot voor kort nog steeds niet goed bekend hoe het geluid inwerkt op het lichaam. Onderzoekers van de Johannes Gutenberg Universiteit in Mainz (Duitsland) brengen daar nu verandering in aan.

Zij kwantificeren de gevolgen van vliegtuigherrie en zoeken naar preventie- en behandelmogelijkheden.

Sinds de jaren ’50
Al in de jaren ’50 van de vorige eeuw concludeerde het Air Force Air Research and Development Command in Washington (DC) al dat vliegtuiglawaai invloed had op het zenuwstelstel. Het zorgt voor autonome reacties van dit stelsel dat onder meer de werking van onze organen aanstuurt. Daar werd toen al aangetoond dat de herrie een negatieve invloed heeft op de cognitieve vaardigheden van slachtoffers.

Na tal van vervolgonderzoeken ontwikkelde in 2003 senior onderzoeker Wolfgang Babisch van het Duitse Federal Environmental Agency het lawaai-respons-model waarin twee manieren worden beschreven waarop herrie invloed heeft op de gezondheid.

Directe en indirecte schade
Ten eerste is dat de directe invloed – het optreden van schade aan onder meer de gehoorgang bij blootstelling aan luid geluid zoals bij een overvliegend toestel.

Daarnaast bestaat er de indirecte invloed waarbij de blootstelling aan lagere geluidsniveaus (vanaf 50 tot 60 decibel) invloed heeft op de communicatie van mensen onderling, hun concentratievermogen, de dagelijkse activiteiten en hun slaapritme. Deze manier resulteert vervolgens in de perceptie van overlast, mentale stress en zelfs aantasting van het immuunsysteem.

Volgens Babbisch is vooral deze laatste vorm verantwoordelijk voor het ontstaan van hart- en vaatziekten bij de slachtoffers van de luchtvaartindustrie.

Hij gaat er vanuit dat de constante blootstelling aan vlieglawaai leidt tot verhoogde aanwezigheid van stresshormonen (zoals adrenaline), hoge bloeddruk en een verhoogd hartritme.

Afweermechanismen
Als gevolg daarvan reageert het lichaam automatisch om de gevolgen van deze blootstelling in te perken, maar creëert het daarbij juist risicoverhogende factoren zoals hogere cholesterol- en glucose-niveaus, verhoogde stroperigheid van het bloed en bloedstolsels.

Als de blootstelling jaren aanhoudt – zoals bij de meeste bewoners rond Schiphol – leidt dit tot hoge bloeddruk, hartziektes en hartritmestoornissen en uiteindelijk tot hartaanvallen. Waargenomen neveneffecten zijn onder meer depressiviteit en angsten die op zichzelf ook weer kunnen leiden tot hartfalen.

Geen gewenning mogelijk
Sinds 2013 doet de universiteit in Mainz specifiek onderzoek naar de gevolgen van vlieglawaai. Via persoonlijke gesprekken, bloedanalyses en psychologische tests zagen de onderzoekers dat proefpersonen na een nacht vol vliegherrie slechter hadden geslapen, een verhoogd niveau van stresshormonen in het lijf hadden, bloedvaten verstijfd waren en indicatoren vertoonden die later kunnen leiden tot hartaanvallen.

Zij toonden ook aan dat er een directe relatie bestaat tussen de ernst van de verschijnselen en de mate van slaapverstoring. Hoe meer vliegtuigen ‘s nachts overkwamen, des te ernstiger de gevolgen. Zelfs werd aangetoond dat bij vliegtuiglawaai geen gewenning optreedt, maar dat herhaalde blootstelling in meerdere nachten achter elkaar de effecten juist versterkt.

Lees meer op The Scientist

Interessant bericht? Overweeg aub een donatie via iDeal.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.7 / 5. Aantal stemmen: 49

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. Rob Langendam

    Wetenschappelijk uitstekend onderzoek, lees en je kan er nooit meer omheen. De onderzoeksgroep uit Mainz levert dit onderzoek. Eigenlijk is het ook schrikken wat luchtvervuiling en omgevingslawaai aan gezondheidsklachten teweegbrengt.

    • Beste Rob,
      Begrijp ik dat er een Duits wetenschappelijk onderzoek is geweest die een relatie legt tussen vervuiling /ultra fijnstof en gezondheid?
      Graag komen we dat te weten.
      Groet, Sietske van den Broek, secretaris Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder

  2. Mike

    Dus Schiphol (en de staat) gaat over lijken. Letterlijk en figuurlijk.

    Gelijke monniken, gelijke kappen. Als dijkwegen worden gesloten vanwege overlast van recreatieverkeer (o.a. motorfietsen met Lden uitlaten), dan moet het luchtruim hiervoor toch ook gesloten kunnen worden. Dus alle stedentrips- en vakantiereizen verbieden.
    Én normale toeslagen en belastingen voor al het non-transport verkeer. Dus elke zakelijke reis extra belasten.
    Water uit de kraan heeft ook allerlei toeslagen en heffingen. En water is nota bene een 1e levensbehoefte.

  3. Ik wil daar nog graag aan toevoegen, dat men bij de overgang van Ke naar Lden de zaak nog heeft verergerd door een te hoge grens in Lden (58 dB(A)) gelijk te stellen met 35 Ke, dit had ca. 55 dB(A) moeten zijn. Het gevolg is een enorme toename in iets minder lawaaiige toestellen. Ik heb hier al enige reacties aan gewijd. Indien gewenst zal ik dit tijdens de RBV-rechtzaak graag toelichten.

    Het wordt tijd dat de politici niet meer wegkomen met dit beleid en er aansprakelijk voor worden gesteld. Nu nog hoeft de wetgeving niet aan de grondwet te worden getoetst, dit moet ook veranderen, want dit beleid gaat hiertegenin. Ook moet de oekaze Kok van tafel, waarbij een kamermeerderheid nodig is om informatie aan te leveren, ieder kamerlid moet dit kunnen doen, zonder enige sturing vanuit welke partij dan ook. En we weten nu toch wel hoe Rutte c.s. met transparantie en openheid omgaat, nietwaar?

    Ik vrees dat we een massale bezetting van Schiphol als alternatief nu echt moeten overwegen, want het luchtvaartbeleid is totaal niet veranderd.

  4. Paul Reus

    Uitstekend stuk. Geheel in lijn met het RIVM rapport waarin wordt geconstateerd dat de huidige methodes om de geluidsbelasting van vliegtuigen en de effecten daarvan op de gezondheid te bepalen niet meer op actuele wetenschappelijke kennis berust. Actie van de overheid in de bescherming van de bevolking tegen vliegtuiglawaai is dringend nodig!

  5. Geachte heer van Weel en Heer Broers,
    U wordt op uw wenken bediend . De stichting recht op bescherming tegen vliegtuighinder bereidt de sommatie voor tegen de staat om het vliegtuiglawaai drastisch te verminderen. Wordt er geen gevolg gegeven aan de sommatie, dan volgt de dagvaarding en daarmee de stap naar de rechter. Volg onze website. In de maand juli gaat naar verwachting de sommatie de deur uit.

    • Cici

      Fantastisch! geweldig en heel erg veel succes toe gewenst met deze stap! Hard nodig. Onophoudelijke geluidshinder is niet leefbaar. En dan m.b.t. een ander onderwerp laat onze boeren toch op verantwoorde wijze hun werk mogen blijven doen. I.p.v. hun verantwoordelijk te houden en zeer zwaar te gaan belasten ook voor diegenen die af en toe nog eens een stukje ( biologisch ) rood vlees bijv. willen eten. Wel goed voor de gezondheid maar blijkbaar ook een taboe aan het worden tegenwoordig.

  6. Peter van Weel

    Wordt het niet eens tijd om Schiphol aan te klagen wegens schending van de fundamentele rechten van de mens. Marteling door geluidsoverlast en aantasting van de leefomgeving door schadelijke stoffen en schending van de afspraken om opwarming van de aarde door CO2 uitstoot te verminderen. Er zijn inmiddels toch meer dan genoeg bewijzen van de schadelijke gevolgen en de schandelijke gedoogcultuur bij onze overheid? Ik wil dat de leefbaarheid door een nieuwe regering prioriteit gegeven wordt, maar heb er weinig vertrouwen in dat de bestaande op geld beluste lobby zich gewonnen gaat geven. In Teylingen is de VVD voor een tweede Kaagbaan vanwege de economische belangen! Dat zegt genoeg.

    1
    • J broers

      Ja je hebt volkomen gelijk en schandalig dat gezondheid niet boven in rangorde staat.
      Altijd maar groei,groei en nog eens groei zonder na te denken over CO2 en stikstof uitstoot en dan ook nog klachten door lawaai!

      1

Geef een reactie op Reactie annuleren

Translate