Getting your Trinity Audio player ready... |
Volgens de GGD’s is het slecht voor de gezondheid van omwonenden dat minister Barry Madlener in zijn eentje besluit dat de krimp van Schiphol wel een tandje minder kan. In plaats van de beloofde 440.000 vluchten komen er nu 478.000.
Het is opvallend dat de GGD’s zich mengen in deze discussie, omdat zij zich zelden zo expliciet uitlaten over gezondheidsschade door grote vervuilers.
Maar volgens de gemeentelijke gezondheidsdiensten wordt door minister Madlener de grens overschreden. “Rond Schiphol zoekt de minister naar een goede balans tussen de kwaliteit van de leefomgeving en het belang van Schiphol. Daarvoor is een ‘balanced approach’ bij de Europese Unie nodig, maar voor de GGD’s is de huidige aanpak niet in evenwicht.”
“Ondanks eerdere toezeggingen om de rechtszekerheid van omwonenden te verbeteren en de geluidshinder met 20 procent terug te dringen wordt voorlopig ingezet op een reductie van 15 procent. Onduidelijk is wanneer de overige 5 procent moet worden gehaald.”
Omwonenden hebben niets aan stillere vliegtuigen
Volgens de GGD’s ligt de nadruk van de minister onterecht op het terugdringen van de geluidsbelasting alleen, onder meer door de inzet van ‘stillere’ vliegtuigen. “Dat is belangrijk, maar andere factoren spelen ook een rol in de hinder die omwonenden ervaren, zoals het aantal vluchten. Omwonenden die geen rust krijgen door een deken van geluid van een continue stroom vliegtuigen, hebben er weinig aan dat die vliegtuigen iets stiller worden. Periodes van rust ontbreken”, aldus GGD-GHOR, de overkoepelende organisatie van de GGD’s.
Volgens de gezondheidsdiensten moet het terugdringen van de nachtvluchten juist meer prioriteit krijgen. “De GGD’s roepen op de eenzijdige focus op de inzet van stillere vliegtuigen als oplossing voor de overlast kritisch tegen het licht te houden.”
Nachtvluchten
De toegezegde reductie van het aantal nachtvluchten naar 27.000 – in feite een groei ten opzichte van de huidige situatie – is niet voldoende om een gezonde en ongestoorde slaap te garanderen. “Een snellere vermindering van het aantal nachtvluchten blijft een prioriteit”, aldus de gezondheidsdiensten.
GGD-GHOR baseert zich bij deze uitspraken mede op het in 2020 uitgevoerde bevolkingsonderzoek naar geluidshinder en slaapverstoring door het vliegverkeer. Toen bleek al dat de normen in ons land veel te soepel waren en werd aangeraden de adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie te volgen. Hoewel het kabinet meerdere keren werd gewezen op het onderzoek, is er tot op heden niets mee gebeurd.
Maaike
Je kunt beter een been breken dan een verstoorde nachtrust hebben. Nee, serieus. Als je er eens goed over nadenkt, zouden veel discussies niet plaatsvinden / nodig zijn als omwonden botbreuken opliepen ipv slaapverstoring. Neem bijvoorbeeld het hele idee al dat de overlast berekend wordt met een methode die bij stillere vliegtuigen meer vluchten oplevert. Dat het aantal klachten evenredig toeneemt met het aantal vluchten, daar kijken de overheid en de luchtvaart vervolgens niet naar. Zou echter het aantal botbreuken onder omwonenden met gelijke tred toenemen, denk ik dat het een heel ander verhaal wordt. Misschien dat piloten dan ook eens sympathie zouden hebben, of zelfs bewust zouden worden van wat ze mensen aandeden. Dan had de overheid wél gehandhaafd op het LVB van 2008 ipv de groei te hebben toegestaan. Ook buurtbewoners, die nu denken dat ze geen schade oplopen, zouden dan met gips rondlopen. Je kunt zelfs beter scheuren in je huis hebben dan een verstoorde nachtrust. Maar onzichtbare gezondheidsschade is precies dat: onzichtbaar.
M
Ik heb dan nog ‘geluk’ geen nachtvluchten zodanig in de buurt te hebben dat je er wakker van wordt (wat niet betekent dat mijn gezondheid er op den duur niet onder gaat lijden). Maar “Omwonenden die geen rust krijgen door een deken van geluid van een continue stroom vliegtuigen, hebben er weinig aan dat die vliegtuigen iets stiller worden. Periodes van rust ontbreken” is juist wat me opbreekt. Er zijn wel stilte-momenten maar die zijn te kort. Je moet herstellen van de lawaai-momenten en daar krijg je geen kans voor. Ik mag niet slapen na 7 uur en ik mag niet eerder gaan slapen dan 22:10 of zo. Het beïnvloedt je leven volkomen. En dat kan nooit goed zijn voor je gezondheid dus ik blij te lezen dat de GGD’s zich nu ook gaan mengen in deze discussie. En dan hopen dat er nu eindelijk eindelijk eindelijk dingen gaan veranderen in het voordeel van ons omwonenden. We worden als dwarsliggers en vijanden gezien. Maar we willen een leefbaar leven. Niet dit vol onmenselijkheid.
HansB
Zolang Marcel de Nooijer (CEO Transavia) nachtvluchten “cruciaal” vindt voor “betaalbaarheid vliegen” en dus de nachtrust van anderen achteloos terzijde schuift, is er nog een lange weg te gaan.
rrustema
Hoe doen andere prijsvechters die binnen Europa vliegen dat eigenlijk? Vliegen die ook drie keer per dag? Zo ja, hoe dan? Beginnen die dan op een klein provinciaal vliegveld en worden de vliegvelden met nachtsluiting pas bij de 2e en 3e vlucht van de dag aangedaan?
Ik hoop niet dat Lelystad geopend wordt voor nachtvluchten als Schiphol daarvoor ‘s nachts sluit. Daar zie ik deze minister wel voor aan. Zo van: “Ja maar beste Kamerleden, u wilde toch een nachtsluiting? Dan moeten die vliegtuigen wel ergens anders kunnen landen natuurlijk! Dat is zo klaar als een klontje. En Lelystad ligt ongebruikt klaar daarvoor!”
Over de weg
De vakantie uitbaters willen zelf helemaal niet afgescheept worden naar Lelystad. Daar zijn niet de voorzieningen zoals op Schiphel zoals bijvoorbeeld technisch onderhoud en levering van kerosine per buis vanuit Rotterdam. Er zullen tankwagens over de weg moeten rijden tussen de snelheidsduivels BMW’s door, wellicht met het risico dat tankwagens in de file staan of verongelukken en dus niet op tijd zijn. Over dit soort secundaire voorwaarden denkt nooit iemand na, onbegrijpelijk.
Noobody-b.bsky.social
“Tui en Corendon … voelen ook wel voor een avontuur in de Flevopolder. Ze spreken van ‘een enorme reislust onder Nederlanders, ook met het vliegtuig’.
Maar ….. Tui wil van Schiphol Group de garantie dat het ook op Schiphol zijn plekje houdt: “Het is voor Tui niet aan de orde om slots op Schiphol op te geven.”
Kortom extra vluchten, niks “overloop” van Schiphol, maar dat wisten we allang.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/wordt-dit-dan-het-jaar-van-de-waarheid-voor-lelystad-airport~b4d94ebd/
Noobody-b.bsky.social
Als je thuisbasis iets zuidelijker ligt, kun je 3 keer heen en weer vliegen naar de Middellandse zee, zonder in de nacht te starten en te eindigen. Daarom kan Transavia ook niet verhuizen naar Kopenhagen of ergens anders noordelijker van Schiphol.
Ik begreep dat andere prijsvechters gewoon overnachten na late aankomst, maar dat kost centjes, dat hotel voor de cabin crew en de cabin crew is ook liever in de nacht weer thuis dan elders overnachten.
rrustema
Dank, verhelderend. Ik kan me goed voorstellen dat piloten en stewardessen van Transavia misschien ook arbeidsvoorwaarden hebben die overnachten duurder/moeilijker maken dan die bij de andere prijsvechters die berucht zijn om de slechte arbeidsvoorwaarden.
ad
Superfijn dat een dienst als de GGD haar werk serieus neemt.
Hoe onze achtereenvolgende overheden van het Vrije Verdienmodellen Doordrukken voortdurend de gezondheid van mens en natuur ondergeschikt maken wordt steeds weer bevestigd, gister weer duidelijk in de film die ik bezocht “First do no Pharm”, variant op artsenregel nr. 1: “First do no Harm”.
Het gegeven dat die topondernemer / multimiljardair zijn geld MAG inzetten om nog ergere leiders dan de huidige aan macht te helpen, het geeft te denken. Alleen wij, “the people” kunnen dit stoppen.
Dank GGD en Schipholwatch!
Peter
De nieuwe topman van Schiphol wil de desastreuze hubfunctie hoe dan ook behouden en verwacht een zeer forse groei van passagiers door inzet van grotere vliegtuigen. Grotere vliegtuigen maken (nog) meer herrie dus de geluidsterreur zal hoog blijven.
B. van Marlen
Een continue herriestroom over nog steeds heel veel inwoners van dit land is absoluut wat de overheid en de sector als oplossing zien in het kader van de gewraakte ‘Balanced Approach’. Mijn onderzoek naar het effect van iets minder lawaaiige vliegtuigen vordert gestaag en ik krijg een steeds duidelijker beeld. Ja, er is een kleine afname van de piekwaarde van het geluid (gemiddeld 70.2 dB(A) voor de A321s tegenover 71.8 dB(A) voor de B737s van Transavia op het meetpunt nm27 te Abbenes), maar dit is verre van stil naar mijn optiek.
Tsja, ik zie niet waar de 50% reductie, die vanuit de sector wordt vermeld, vandaan komt, omwonenden gaan dit zeker niet als zodanig ervaren. Het is goed dat de GGDs zich uitspreken, en men heeft volledig gelijk als men stelt: ‘Omwonenden die geen rust krijgen door een deken van geluid van een continue stroom vliegtuigen, hebben er weinig aan dat die vliegtuigen iets stiller worden.’
In de luchtruimherziening wil de overheid dit lot over mensen afroepen, die onder ‘optimale vaste routes’ komen te wonen, met berekeningen, die gaan aantonen dat het totaal aantal gehinderden is afgenomen. Als de Wet Luchtvaart met de veel te hoge geluidsgrenzen niet wordt aangepast zal men er weer mee wegkomen is mijn inschatting.
Dit mag niet gebeuren. Laat de rechter dit fnuikende beleid nu eens voorgoed de nek omdraaien! Niet alleen ten behoeve van de gezondheid van heel veel mensen, maar zeker ook omdat luchtvaartgroei dwars tegen ieder klimaatbeleid ingaat en dit beleid direct ondermijnt.
HansB
Bron van veel ellende is onder meer de preoccupatie met het woord groei. Alles moet maar kunnen blijven “groeien” want anders vergaat de wereld. Recent is daar strategisch het woord “groen” aan toegevoegd, groene groei. Daar kan toch niemand op tegen zijn. Groei is voor mij een jeukwoord, het roept irritatie op. Omdat het van een korte termijn visie getuigd. We leven niet in een omniversum waar alles maar tot in de eeuwigheid kan blijven groeien. We lopen nu al ernstig tegen grenzen aan. Groei als enige stip aan de horizon is niet meer van deze tijd.
NOOBODY-B.BSKY.SOCIAL
Ze zijn allemaal opgeleid in “groeien”.
Hoe je moet krimpen, dat overkomt uiteindelijk ALLE bedrijven, hebben ze niet geleerd.
Ze zien alleen dat het banen en bonussen gaat kosten.
Dat het gezondheidswinst en klimaatwinst gaat opleveren… tja, dat staat niet in hun winst- en verliesrekening.
Daarom is het zo belangrijk dat gezondheids-, milieu- en klimaatschade in de kosten/prijs worden opgenomen.
rrustema
Goed punt. Ze zijn natuurlijk ook minder in staat om de prijs te verhogen door de internationale concurrentie en de liberalisering en deregulering in deze sector. Toen transatlantische routes nog voorbehouden waren aan wat nationale luchtvaartmaatschappijen kon dat beter. Nu moeten alle maatschappijen slots kunnen krijgen en mag er niets geweigerd worden, want dan komen er repercussies. Extra reden om daar niet langer aan mee te doen. Stop de bescherming van de nationale luchtvaart (KLM failliet) en reguleer hoeveel er hier geland mag worden. Dat veroorzaakt schaarste en dan gaat de prijs omhoog.
Kees
Ik mag dan gevlucht zijn voor die pokkeherrie. Ik voel nog steeds goed aan waar dit over gaat.
Mario
@Kees waar is die rustige woonplaats?
Kees
Suggesties:
Holwierde, Dokkum, Hardenberg, Raalte, Dedemsvaart, Kuinre, Ossenzijl, Blokzijl, Vollenhove, Nijeveen, Havelte,, Dwingeloo. Etc. Etc.
Mein
Ben ik zeker op verkeerde momenten daar….. Intensiteit wel veel lager dan in bijvoorbeeld de Beemster/Zeevang.
Mario
Dank je wel Kees.
Dan is de vraag nog.
Is het op al de genoemde plaatsen ook nog stil als Lelystad open gaat?
Kees
Geen hinder: Holwierde. Maar als een paal boven water: de eventuele overlast is hoewel ernstig toch maar een schim van de hinder bij Schiphol.
Mike
Is die bovengrens van 400K niet bij wet vastgelegd ???
Hoe komt zo’n hobbyminister er nu bij om daar zelf iets bij te verzinnen ????
Mike
|Tijd tot handhaving Schiphol:
|91 dagen : 3 uren : 12 minuten
|Het Ministerie van Infrastructuur heeft van de rechter tot 20 maart 2025 de tijd gekregen om Schiphol aan de wet te gaan houden. Dat betekent het einde van het anticiperend handhaven en een krimp naar circa 400.000 vluchten.
“anticiperend handhaven” ??? Waarop word geanticipeerd dan ? de wet lijkt mij meer dan duidelijk
Rich
Wil overdag ook wel eens rust
Akker
Persoonlijk belast het lawaai mij enorm. Overdag kan je geen radiogesprek volgen en in de zeer vroege ochtend steevast herrie. Dus wakker . Ik merk dat het mij vermoeit en dat uit zich ook in irritatie. De geloofwaardigheid en eerlijkheid van bestuurders is bij mij ver onder nul. Dus waarom nog stemmen op politici terwijl het land wordt bestuurt door CEO’s . ?
Overheid, kom eens op voor je inwoners en daar krijg je zeker geen spijt van. Een gezonde bevolking levert ook een economisch gezonde samenleving op. Daar passen geen leugens en vliegherrie bij.
Roderick Hakkenbar
Het is zo jammer. Met minder lage vluchten, verspreiding over landingsbanen en gezondere kerosine is zo veel winst te behalen . Maar de industrie kent maar één werkelijk doel en dat is het euro muntje. Hopelijk brengt de toekomst wat slimmere mensen voort in de vliegindustrie?
rrustema
“Omwonenden die geen rust krijgen door een deken van geluid van een continue stroom vliegtuigen, hebben er weinig aan dat die vliegtuigen iets stiller worden. Periodes van rust ontbreken” is zo logisch, toch?
Bij het strategisch blijven hameren op nachtrust en een sluiting gedurende de hele nacht is er ook een goede kans dat KLM financieel in de problemen komt en failliet gaat.
Het schijnt dat KLM die nacht absoluut nodig heeft om Transavia rendabel te houden en om de vluchten uit de VS te ontvangen. Heb ik dat goed? Hopelijk de nagel aan de doodskist daarmee.
Mike
KLM is al technisch failliet, daar helpt geen Franse belastingbetaler meer aan mee hoor.
NOOBODY-B.BSKY.SOCIAL
De felheid waarmee Rintel de nachtvluchten probeert te behouden suggereert dat je gelijk hebt en dat Transavia dus cruciaal is voor de winst van kLM als geheel.
De te downloaden jaarverslagen tonen geen uitsplitsing naar dochters:
Transavia Airlines C.V.
Martinair Holland N.V.
KLM Cityhopper B.V.
KLM Cityhopper UK Ltd.
KLM UK Engineering Ltd.
European Pneumatic Component Overhaul & Repair B.V.
KLM Catering Services Schiphol B.V.
KLM Flight Academy B.V.
KLM Health Services B.V.
KLM Equipment Services B.V.
Cygnific B.V.
Jointly controlled entity:
Schiphol Logistics Park C.V. (45% voting right)
Financial asset:
Kenya Airways Ltd.
Maaike
Ik had al eens een mail gestuurd naar de overkoepelende organisatie van zorgverzekeraars. Ik vroeg me af waarom zij zich niet in de discussie m.b.t. krimp mengden aangezien zoveel mensen gezondheidsschade oplopen. Zeker gezien meerdere campagnes die een gezonde levensstijl promoten en zelfs praten over hoe belangrijk een goede nachtrust is. Ik persoonlijk vind het tegenstrijdig dat aan de ene kant er op de zorg bespaard moet worden want de kosten rijzen de pan uit dus iedereen moet vooral gezonder leven, terwijl tegelijkertijd een bedrijf als Schiphol (maar ook de voedingsindustrie) zoveel schade doet. Je kunt gezondheidsproblemen niet via symptoombestrijding oplossen. Je moet ook naar de bron kijken.
Het antwoord was eerlijk gezegd niet echt een verrassing. Ze vonden het hun taak niet zich met overheidsbeleid te bemoeien.
Josje
Echt niet te geloven, die reactie van de zorgverzekeraars. Liever mensen eindeloos bombarderen met adviezen over gezond leven dan hun positie gebruiken om aandacht te vragen voor externe factoren die mensen dat gezonde leven onmogelijk maken. Dan neem je je eigen taak toch totaal niet serieus.
Mein
Typerend voor veel van “onze” problemen. Terwijl de overheid vaak geen notie heeft. Provincies en gemeentes ook nog zelfbestuur hebben wat de overheid niet kan overrulen (?). Wegkijken is makkelijk. Alles grijpt in elkaar. Het is / zou zo logisch moeten zijn. Maar het brengt geen geld in de zakken van de ‘kortzichtigen’. Veel instanties zijn slechts een geldverspillend en traag poppenkastspel. Woningen worden met aanpassing van reeds minzame normen direct naast trein- en snelwegen gebouwd. Projectontwikkelaar duwt wel en woont er zelf niet. Men wordt geacht niet meer buiten te willen leven zonder koptelefoon. Het beetje ruimte wat rest wordt vakantiepark. Expliciet de ruimte genoemd. Want stil is het nergens meer. Ik wordt geadviseerd slaapmedicatie te nemen omdat ik gewekt wordt door vliegHERRIE en wegverkeer. Een pil tegen een reactie die normaal is wanneer er met luid lawaai ‘s nachts iets passeert. Omgekeerde wereld.
Hollands vlees wordt geëxporteerd omdat het veel geld opbrengt. Waarop voor onze eigen markt goedkoper vlees geïmporteerd wordt uit landen waar allerlei medicatie en omgang is toegestaan tijdens de teelt. Of met een mooi woord als “gewasbeschermingsmiddel” wordt het bewezen ziekmakende landbouwgif glyfosaat weer voor 10 jaar toegelaten in plaats van 1 omdat er geen oplossing is gezocht voor al die zielige telers die nu weer niet gaan zoeken. 10 jaar duurt lang… Nog een klein voorbeeld voor de problemen van nu. 20 jaar terug: Een drukkerij loost tolueen. Het waterschap deed toen nog controles. Dit mocht doorgaan mits er geld betaald werd . Geen stop of zuivering! Dat de vissen doodgingen was niet belangrijk…. Gif wordt toegedekt met een laagje grond. Mijn protest en signaal bleek mijn ontslag….. Geld is de verslaving van de “groten” boven het milieu en gezondheid. Gesteund door het beperkte inlevingsvermogen van de gebruikers en bewuste / niet nadenkende handelingen van personeel. En zo gaat het steeds met alles. Er werd / wordt niets concreet gedaan. Het is belachelijk dat er rechtszaken nodig zijn, die ook nog eens volop getraineerd worden, om tot een klein beetje betere leefomgeving te komen. Hebben al die “belangrijke” mensen geen kinderen? Al in 1938 werden er vraagtekens geplaatst bij de locatie van Schiphol. Vooruitziende blikken veronderstelde al geluidsoverlast en milieuproblematiek. Honend weggelachen. Problemen voor later. Later is nu! En in mijn opinie is nú te laat….. Je mag mij een zwartkijker noemen. Als die knop eenmaal ingedrukt wordt….. Ik probeer er elke dag iets van te maken en snap heel goed dat we bijvoorbeeld niet zonder vliegen kunnen. Maar waarom moet alles altijd maar groter en groter? Zie de feiten om je heen. Mensen komen niet meer tot rust. Absurde situaties ontstaan.
HansB
Barry Madlener liet zich graag in een cockpit fotograferen, dat maakte wel duidelijk waar zijn hart ligt.
W Lieverst
Al sabbelent aan zijn grote duimen.
Kinderen de vergeten doelgroep, een kerstverhaaltje
Er was eens een groepje tovenaars. Ze noemden zich “The Flight Keepers”. In dat groepje tovenaars zaten veel verschillende soorten mensen. Het enige wat ze wilden, is zoveel mogelijk vliegmonsters in de lucht houden die zo vaak mogelijk kriskras over Nederland vlogen.
Alle kinderen hoorden die vliegmonsters veel te luid overdag en ook ‘s nachts waardoor ze niet konden slapen. Eén moedig kind ging op weg naar het groepje Flight Keepers. Ze wist niet wie ze daar zou ontmoeten, ze wist alleen dat ze in grote torens zaten en hoopte dat die niet te hoog zouden zijn zodat ze haar konden horen roepen van beneden.
Aangekomen bij de torens zag ze dat veel mensen zich beneden op de binnenplaats hadden verzameld. Het bleken de tovenaars te zijn die ze zocht. Ze hadden naamkaartjes opgespeld. De ene heette “Politicus”, de andere heette “KLM”. Weer iemand heette “Transavia” of “BAS”. Ook “LVNL” was er. De rest van de naamkaartjes kon ze niet lezen, maar er waren er veel.
Ze zag een microfoon en een podiumpje midden in het groepje tovenaars. Ze rende ernaartoe, greep de microfoon en verzocht om aandacht. De tovenaars waren geen onaardige mensen dus die wilden wel luisteren. Ze kreeg uitgebreid de tijd om te vertellen hoe kinderen ziek werden van de vliegmonsters, hoe ze onvoldoende konden slapen en dat de vliegmonsters zo vaak veel te laag rondvlogen met hun herrie.
De tovenaars begonnen meteen te toveren. Eén tovenaar toverde een hele berg oordopjes. Een andere toverde “Randen van de Nacht”. Degene daarnaast toverde grote mensen slaappillen en halveerde die meteen “Voor kinderen hè”, zei hij. Ook astma inhalators, geitenpaadjes, advocaten en huis- en tuinbunkers werden getoverd. ZZS probeerde wat weg te toveren maar dat lukte hem niet.
Ze voelde aan alles dat ze niet serieus genomen werd en keerde teleurgesteld huiswaarts. Op de terugweg ontmoette ze een groep mensen. Ze noemden zichzelf “The Night Keepers” en waren tegen oogkleppen en kokervisies. Ze sloot zich bij hun aan en zou niet rusten voordat de kinderen in Nederland weer voldoende konden slapen en de tovenaars zouden ontwaken. Want kinderen sliepen niet, maar alle Flight Keepers waren juist in slaap gesust door de vliegmonsters.
#deelditverhaalsvp
bourree
Er was eens…een land dat trots kon zijn op een mooie blauwe zwaan. De zwaan werd door de jaren heen , vaker en steeds meer onredelijk en wilde dat de hele wereld om haar heen ook blauw werd. Met allerlei fabeltjes en sprookjes probeerde de zwaan aan iedereen te laten zien hoe onmisbaar zij was. Maar steeds meer begon de wereld zich te realiseren dat zij veel liever groen wilde zijn.
Bourree
Noobody-b.bsky.social
kLM is allang een Zwarte Zwaan.
Gitzwart.
JAN Rooijakkers
in dit sprookje ontbreekt nog een Tovenaar: de Telegraaf met Yteke de Jong