Vorige week verscheen een rapport waarin RIVM aantoont dat honderdduizenden zwaar gehinderde burgers rond Schiphol systematisch voor de gek worden gehouden met de berekende geluidscijfers. Kan het vliegveld zoveel overlast wel rechtvaardigen, zeker nu blijkt dat de luchtvaart nauwelijks bijdraagt aan de economie van ons land?
Tal van rapporten – zoals het rapport Mainports voorbij van de Raad voor de Leefomgeving – en door onafhankelijke deskundigen opgestelde kosten-baten-analyses hebben immers al aangetoond dat de bijdrage aan de economie van de luchtvaart blijft steken op ten hoogste 10 miljard euro per jaar – dat wil zeggen: in voor de sector goede tijden.
Op een bruto nationaal product van bijna 1000 miljard euro is dat nauwelijks iets om over naar huis te schrijven. Het is zeggen en schrijven 1 procent van het totaal.
2,5 Miljoen mensen
In ruil voor deze bijdrage levert Schiphol aan ongeveer 250.000 Nederlanders ernstige geluidshinder en schade aan de gezondheid op. In totaal 2,5 miljoen mensen ondervinden bovendien gezondheidsschade van deze industrie, aldus rapporten van de GGD’s rond vliegvelden.
Toch wil Schiphol-baas Dick Benschop zo snel mogelijk terug naar het oude ‘normaal’. Dat is een asociaal en onverstandig streven, wetende dat de schade aan de volksgezondheid, het milieu en het klimaat zo groot is.
Bagatelliseren en ontkennen
De communicatie van Schiphol is vooral gericht op het bagatelliseren en ontkennen van de aangerichte schade. Ongeveer vergelijkbaar met die van Tata Steel en Shell. Maar wegkijken en wijzen naar anderen mag niet meer, zo oordeelde de rechter vorige week.
Nu dit duidelijk is geworden, is de vraag hoe Schiphol het zich kan permitteren om de gezondheid van 2,5 miljoen omwonenden in gevaar te brengen en hoe zij de ernstige overlast voor 250.000 medeburgers kan rechtvaardigen.
Voordat in Den Haag wordt besloten wat wij als land in de toekomst aanmoeten met de luchtvaart, lijkt het dan ook niet teveel gevraagd om eerst eens gedegen en vooral ook onafhankelijk onderzoek te doen naar de kosten en de baten van de luchtvaart.
Niets te vrezen
De gepresenteerde concept-luchtvaartnota bepaalt voor de komende dertig jaar hoe Nederland omgaat met luchtvaart. Beslissingen hierover dienen op basis van feiten te worden genomen, niet op basis van gefingeerde berekeningen, wensdromen en luchtfietserij.
Als de luchtvaart de waarheid spreekt over zijn rol in de samenleving, zou het niets te vrezen hoeven hebben van zo’n onderzoek.
J.M. Janbroers
Schiphol moet gewoon inbinden en stoppen met die enorme CO2 uitstoot en met lawaaioverlast voor omwonenden en zelfs ook buiten de regio is er veel overlast.
Stop hiermee als je de opwarming van de Aarde wilt stoppen en weer een normaal leefklimaat en rust om je heen wilt hebben!!!
Dan maar geen vakantie in het buitenland en dan ook nog zonder ziektes mee te brengen!!
Madeleine
De argumenten die de Rechtbank heeft gebruikt in haar vonnis Milieudefensie / Shell zijn ook van toepassing in n procedure tegen Schiphol. De onrechtmatige daad cq de zorgvuldigheid hrichting omwonenden), het EVRM, het klimaat(akkoord), allemaal argumenten die zullen leiden naar een verplichting van Schiphol tot een absolute vermindering vd CO2-uitstoot. Nog even afgezien ve verplichting tot n absolute reductie vt geluid. Gesjoemel met rekenmethoden hoort daar uitdrukkelijk niet bij.