Burgers voor een gezonde leefomgeving en dus voor krimp van Schiphol

Schiphollen

Aap uit de mouw: e-vliegen moet méér vliegen mogelijk maken

De huidige stand van zaken in e-vliegen: een eenpersoons toestel met een actieradius van enige tientallen kilometers (foto via Wikipedia)

De luchtvaartsector in ons land heeft de mond vol van elektrisch vliegen als schoon alternatief voor het huidige verbranden van kerosine. Nu blijkt echter dat het vliegen op elektriciteit geen vervanger zal worden van kerosine-vluchten, maar juist extra vliegverkeer mogelijk moet maken.

“Het verwachte effect van elektrisch vliegen is dat het vooral mensen uit de auto gaat halen”, aldus een consultant die in opdracht van Schiphol Groep vragen beantwoordt van het regionale radioprogramma De Late Avond.

“Daarmee levert elektrisch vliegen een bijdrage aan de CO2-reductie, maar niet zozeer die van de luchtvaart.”

De voordelen van het elektrisch vliegen zullen er volgens hem voor zorgen dat het verkeer tussen regionale luchthavens een grote vlucht zal nemen. Dus niet ter vervanging van het huidige vliegverkeer, maar bovenop de huidige overlast.

Explosieve stijging aantal vluchten
Volgens de consultant zijn elektrische vliegtuigen stiller. Probleem daarbij is wel dat elektrische vliegtuigen maar weinig passagiers kunnen meenemen, dus dat er wel heel veel van die ‘stille’ passages nodig zijn.

Schiphol heeft onder de naam Power Up alvast een organisatie opgericht om straks te kunnen profiteren van deze ontwikkelingen. Vanaf 2026 wil de club van directeur Dick Benschop elektrisch gaan vliegen tussen onder meer Rotterdam, Groningen en Eindhoven.

Tussenstop
Vanwege de beperkte actieradius van elektrische vliegtuigen zal naar verwachting in het beginstadium een tussenstop noodzakelijk blijken op deze routes.

Power Up is de zoveelste lobbyclub van de vliegindustrie, die ook alvast pleit voor belastingvrijstelling voor passagiers van elektrische vliegtuigen. “De reiziger moet het kiezen voor het milieuvriendelijke alternatief ook echt in zijn portemonnee kunnen voelen”, aldus de Schiphol-adviseur.

Een fragment uit de e-mail aan de redactie van De Late Avond

Beperkte capaciteit
Power Up zou zich bewust zijn van de ‘uitdagingen’ die kleven aan het elektrisch vliegen, zoals de beperkte capaciteit van batterijen en het hoge gewicht ervan. “Maar als we pioniers als Eviation en Heart Aerospace mogen geloven, dan is al veel snel mogelijk.”

“Batterij-elektrische vluchten gaan niet op bestaande routes vliegen ter vervanging van fossiele vluchten, maar gaan vooral regio’s verbinden waardoor mensen niet meer lang in de auto hoeven te zitten.”

E-vliegen uit Luchtvaartnota
De uitspraken van de consultant schetsen een totaal ander beeld dan de luchtvaartsector vertelt aan publiek en politiek. Jarenlang werd volgehouden dat elektrisch vliegen de toekomst zou zijn en ook voor grote luchthavens als Schiphol het verschil zou gaan maken.

Die beïnvloeding ging zelfs zo ver dat in de huidige concepten van het luchthavenbesluit Schiphol en de luchtruimherziening volop wordt gespeculeerd over groei dankzij toekomstige elektrische vliegtuigen.

Dit wetende kan het ministerie van Infrastructuur niet anders concluderen dan dat het (weer) om de tuin is geleid en dat beide concept-beleidsplannen vanaf nul moeten worden herschreven. Dit keer gebaseerd op feiten en niet op luchtfietserij.

Wat vindt u van dit artikel?

Klik op een ster om het stuk te waarderen

Gemiddeld 4.6 / 5. Aantal stemmen: 44

Nog geen stemmen. Geef als eerste uw mening!

FavoriteLoadingSla dit artikel op in uw favorieten
  1. F.looren de jong

    Net als met elke verslaving moeten we ons meer richten op de gebruiker .meer actie richting alle TV programma’s die bestaan bij luchtvaart.dit zijn er velen. Als in de media vliegen genoemd wordt bedoelen zij vacantie, verbod op pakketreizen, verbod op reclame voor vliegen.

  2. J.R.H. Schendstok

    er zal inderdaad veel meer gevlogen worden: Heel veel toestellen nodig om zoveel passagiers te vervoeren in een al te krappe luchtruim.

  3. Mike

    Voorlopig zit die massa-electrische voertuigen er nog niet in. De hoeveelheid energie is nog niet op te wekken en het netwerk is er niet klaar voor. Tenzij men een grote generator op kerozine neerzet om de nodige electriciteit op te wekken….

  4. Wilma

    “Mensen uit de auto krijgen”.
    Het lijkt me zinvoller om te investeren in het spoornetwerk zodat er meer per trein gereisd gaat worden, niet alleen binnen Nederland maar ook binnen Europa. Er zou heel wat minder CO2-uitstoot zijn.
    Er zou op voor kleine afstanden helemaal niet meer gevlogen moeten worden.

Geef een reactie

Translate